apegryn Skrevet 17. mai 2007 Del Skrevet 17. mai 2007 Egentlig noe jeg alltid har lurt på. Hvordan kan større/slissede/ventilerte skiver med bedre klosser redusere bremselengde? Jeg ville nå trodd at så lenge du klarer å blokkere bremsene i all slags fart, står det heller på bilens grep mot veien... Med andre ord, gir bedre bremser redusert bremselengde, eller er det bare evnen til å lede varme og holde ut lengre som er forskjellen? Lenke til kommentar
shrek_2 Skrevet 17. mai 2007 Del Skrevet 17. mai 2007 (endret) Ang. ventilerte skiver, så kan du prøve en bil noen runder på bane å se hvor mye dårligere de blir når de blir skikkelig varme. Så ja, ventilerte skiver hindrer/utsetter varmgang Ang større bremser så kan du prøve å kjøre i 100km/h++ for så å bråbremse, hvis du har f.eks breiere felger, gode dekk og org bremser. Tror ikke du låser hjula med det første. Så ja, større bremser kan gi kortere bremselengde. Med andre ord, bedre bremser kan gi bedre bremselengde og holde ut lenger, hvis resten av "komponentene" på bilen holder mål.. Sorry for et noe rotete innlegg.. Ikke skyt meg hvis jeg har blingsa litt. Mvh. Shrek_2 Endret 17. mai 2007 av shrek_2 Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 17. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2007 Trodde de fleste biler kunne låse bremsene (evt. max bremsekraft med abs) uansett hastighet. Stemmer ikke det? Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 17. mai 2007 Del Skrevet 17. mai 2007 (endret) Som shrek_2 sier vil ventilerte skiver overføre varme fortere enn ikke-ventilerte. I tillegg vil størrelsen på skiven spille en stor rolle for hvor fort den blir overopphetet, og hvor mye varme som kan overføres til/fra den. Bremsene på bilen skal fungere over et vidt temperaturspekter, men de blir betydelig dårligere når temperaturen nærmer seg grensen. Og ved nedbremsing fra høy hastighet kan det være stor forskjell på biler med forskjellig bremsesystem, uansett om de skulle veie tilnærmet like mye og har samme dekktype og dimensjon. http://www.youtube.com/watch?v=WNDBbvRpSZQ Følg med på demonstrasjonen mot slutten av denne filmen, så får du se et eksempel. Endret 17. mai 2007 av Exiter Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 18. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2007 Er som nevnt i starttråden enig i at bedre bremser overfører varme fortere enn dårligere. Men det jeg ennå ikke forstår er hvordan bedre bremser reduserer bremselengden. Om noen faktisk kunne forklart det hadde jeg kanskje vært med på notene. Demonstrasjonen mot slutten er vel igrunn ikke et eksempel på biler som (quote exiter) "veier tilnærmet like mye og har samme dekktype og dimensjon." SLR'en er en lettvekter, har bred profil, gode sl og kropp som gir bedre grep mot veien. I tillegg en spoiler bak som bruker lufttrykket for å bremse og bedre veigrepet. Og jeg tenker egentlig ikke på biler med 400++ hk. Jeg tenker hverdagslige biler, sportsbiler o.l. som ikke er laget for å kjøre 300 km/t. Lenke til kommentar
spøkelse Skrevet 18. mai 2007 Del Skrevet 18. mai 2007 Det stemmer det du skriver tronni. Det er en illusjon at "bedre" eller større bremser vil forkorte bremsestrekningen. Hyper-racing-sport-bremser vil imidlertid tåle hyppige og kraftigere oppbremsninger bedre, slik at det tar lengre tid før de svikter. Selv lastebiler og busser kan låse hjulene, så bremseeffekten på alle kjøretøyer er mer enn tilstrekkelig til å oppnå minimal bremsestrekning. En Opel Astra vil få akkurat samme bremsetrekningen med standardbremser og hyper-racing-sport-bremser. Bremsestrekningen bestemmes av veigrepet og eventuelt ABS-system. Veigrepet endres ikke hyper-racing-sport-bremser, så bremselengden vil være den samme. Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 18. mai 2007 Del Skrevet 18. mai 2007 (...)Demonstrasjonen mot slutten er vel igrunn ikke et eksempel på biler som (quote exiter) "veier tilnærmet like mye og har samme dekktype og dimensjon." SLR'en er en lettvekter, har bred profil, gode sl og kropp som gir bedre grep mot veien. I tillegg en spoiler bak som bruker lufttrykket for å bremse og bedre veigrepet. (...) 8636630[/snapback] Det er klart at SLR har brede dekk, masse downforce og en ABS som ligger helt på grensen til å låse hjulene, men jeg ville ikke akkurat kalle en bil på 1,7 tonn en lettvekter. Kanskje i forhold til effekt og motorvolum, men det er fortsatt en masse på 1,7 tonn som må bremses ned, og da vil all downforcen og de brede dekkene være lite verdt uten skikkelige bremseskiver. Hvis du lurer på om større bremser ene og alene vil redusere bremselengden på en normal bil, så har ingeniørene ved bilfabrikkene allerede tilpasset størrelsen på bremsene til de individuelle modellene for normal bruk. Hvis du dog bremser kraftig ned fra høy fart gjentatte ganger, så vil du merke at bremsene tar dårligere etter hvert som de opphetes, og da er større skiver en fordel. Men dette har ikke så mye å si i hverdagen. Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 18. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2007 (endret) Ja jeg snakker ikke over lengre tid, normalt kjører en ikke så hardt i norsk trafikk at bremsene overopphetes. Jeg snakker om når en eventuelt kommer ut for en situasjon hvor en må bråbremse. Virker på noen at det er allment kjent at større bremser bedrer bremselengden. Endret 18. mai 2007 av tronni_87 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå