Gå til innhold

Får ikke startet datamaskinen skikkelig.

dahln

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg sliter litt med å få startet min brors pc. Den var ca 1 år gammel da problemet begynte. Pc'en ville rett og slett bare ikke slå seg på. Om man prøvde sånn 20 ganger så gikk den på tilslutt. Vi leverte den inn til rep.

Da vi fikk den tilbake fungerte den helt fint i 2 dager, før den begynte å bli vanskelig igjen. Samme greia om igjen, bare at nå får vi den ikke til å starte i det hele tatt. Den booter til bios, men så blir skjermen svart.

Telenor butikken sa dem hadde fiksa noe på hk'et, men de nevte ikke at dem hadde bytta GF2MX kortet mot et radeon 9000.

Er det noen som har vært borti noe lignende ?

Pc'en er en butikk kjøpt Fujitsu Siemens P4 (wm) 1,5ghz, ukjent hk, radeon 9000 skjermkort, 256mb ram.

Takk på forhånd for all hjelpen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

først og fremst ønsker jeg å spørre deg hva slags erfaring du har med å åpne kabinettet.

liten, til ingen = få noen andre til å gjøre dette...

vil anbefale at du prøver følgende:

1: resette bios. gjøres som regel ved hjelp av en jumper på hk'et som heter "clear cmos data", eventuelt ta ut cmos batteriet, det er lett å finne det på et hk. det er den runde blanke tingen. det er enkelt å ta ut og sette på plass, men vær forsiktig så du ikke ødelegger noe

2: om du kommer deg inn i bios, så skal det i menyen være noe ting som heter "clear all data" eller noe i den retningen (load default setup). se om denne virker

3: plukk ut av alle kortene du har i pc'en, unntatt skjermkortet. sett inn et og et kort om gangen, og la pc'en boote helt inn i windows (dette er tidkrevende!) ta også ut av alle ide-kabler du har på hk'et (unntatt den til harddisken der windows ligger)

4: lån et voltmeter av en kompis og sjekk noen av kretsene på hk'et

5: sjekk at viften på cpu går rundt!!!

6: if all else fails, lever den inn på et skikkelig pc-verksted

kommer ikke på noe mer akkurat nå, regner med at garantien din ryker når du åpner boksen, men siden "reprasjons-teamet" hos telenor ikke klarte å gjøre noe bra, så har du desverre ikke noe særlig valg

Lenke til kommentar

jeg var borti at skjermen ble svart etter bios bildet jeg og.... men dette var da med et radeon 9700.

fikk tips av en om å ta ut BIOS batteriet. prøv å sjekk hva som skjer... dette er ikke skadelig for maskina så. ellers må du bare sende inn kortet. du har vel en garanti på to år eller noe regner jeg med.

Lenke til kommentar

jeg var borti at skjermen ble svart etter bios bildet jeg og.... men dette var da med et radeon 9700.

fikk tips av en om å ta ut BIOS batteriet. prøv å sjekk hva som skjer... dette er ikke skadelig for maskina så. ellers må du bare sende inn kortet. du har vel en garanti på to år eller noe regner jeg med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...