Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvor mye koster det hvert år for moped?


Anbefalte innlegg

Det samme som jeg mente: Harde fakta, aka bevis :)

8640213[/snapback]

Vel, det jeg forteller om er fakta. For å komme med bevis så trenger jeg vel egentlig og skrive ned kilometerstanden mellom hver påfylling. Men i det siste har det blitt en del bilkjøring, og ikke så mye moped.. :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenker litt på at kanskje fetteren din kanskje tar seg en tur på butikken om kvelden, damebesøk osv... Dere kjører vel ikke ilag hver gang dere kjører.

Syns det blir feil og sammelinge bensinforbruk da.. Og har dere samme moped?

 

Men nå har vel denne tråden spora heeelt av her ;)

Lenke til kommentar
Tenker litt på at kanskje fetteren din kanskje tar seg en tur på butikken om kvelden, damebesøk osv... Dere kjører vel ikke ilag hver gang dere kjører.

Syns det blir feil og sammelinge bensinforbruk da.. Og har dere samme moped?

 

Men nå har vel denne tråden spora heeelt av her ;)

8640235[/snapback]

Vel, vi bor 50 meter fra hverandre, han har ikke dame og nei, han kjører ikke så mye andre steder utenom det jeg gjør. Jeg kjørte rundt to timer mer i uka enn hann når jeg hadde dame, allikevel fylte han en del oftere enn meg... :p

 

Som sagt, jeg kjører orginal Derbi X-Race 2004, 14/65 dreving, og han kjører Malaguti XSM 2006 uplombert med passende dyse, med 12/58 dreving. Muig Derbi motoren er mer bensingjerrig enn AM6, ikke vet jeg..

 

Men hvorfor er det så vanskelig og godta at mopeden bruker mer bensin uplombert enn plombert? :p

Lenke til kommentar
Hvordan kan den bruke så mye mer krefter når en plombert moped gir 2,2-3,5 hk og en uplombert 7-9 hk? Og den får jo ikke noe mer bensin enn det dysa tillater. Og mopeden til fettern min er jo høyere gira enn min, så jeg kan ligge på lavere turtall enn han før jeg må gire.

 

Så har du noen eksempler og vise til? Andre jeg kjenner som kjører trimma/uplombert er alle enig at den bruker mye mer bensin nå, en da den var orginal med plombene.

8638694[/snapback]

 

Det som gjør at en blombert moped har 2,2-3,5hk orginalt er jo kun pga. av blomberingen, men de 7-9hk er der de, dreiemomentet ligger jo ikke i potta, det er i motoren.

Endret av -Petter-
Lenke til kommentar
Det blir det samme som å spørre hvorfor det er så vansklig å godta at Gud ikke finnes. Vi vet ikke, ingen bevis er fremlagt, kun synsing. Det kan hende at synsingen er riktig, men vi vet ikke - ennå. :)

8640280[/snapback]

HVa er mer fakta enn en faktisk hendelse?

 

Uansett, dere som påstar at den bruker mindre bensin uten plobe, bevis det! ;)

Lenke til kommentar

Hva med og komme med noen hadfaste bevis selv Jonas? Den historia di om deg og fetteren din og hvor ofte dere fyller bensin er ikke verdt fem flate øre!

 

*Du vet ikke helt ca om dere kjører like langt.

*Det er 50 meter fra husene deres.

*Dere har to ulike mopeder med med helt forskjellige motorer og sikkert forgassere.

 

Selføgelig vil han fetteren din med uplombert ha en litt røffere kjørestil og dra mopeden på gir hver gang han kjører og bruke masse bensin osv...

 

Men hvis du hadde tatt en uplombert moped og kjørt like fort og langt som en plombert moped vil den bruke mindre bensin...

Og det pga at du trenger ikke gi like mye gass på den uplomberte mopeden som på den orginale som må gi full gass hele tiden...

 

Vet du hvordan turtallet på en sånn motor styres? Ved og minske/øke bensin og luft mengden inn i sylinder. Og det gjør du når du gir gass.

 

Hvilken moped tror du bruker mest bensin av den som gir fullgass hele tiden og slipper igjennom alt og soter ned motoren pga plomba. Eller den mopeden som går lett på turtall og slipper og gi full gass for og holde følge med den orginale mopeden?

Endret av alexsnader
Lenke til kommentar
Hva med og komme med noen hadfaste bevis selv Jonas? Den historia di om deg og fetteren din og hvor ofte dere fyller bensin er ikke verdt fem flate øre!

 

*Du vet ikke helt ca om dere kjører like langt.

Jo, det har jeg jo svart på tdligere.
*Det er 50 meter fra husene deres.

*Dere har to ulike mopeder med med helt forskjellige motorer og sikkert forgassere.

 

Selføgelig vil han fetteren din med uplombert ha en litt røffere kjørestil og dra mopeden på gir hver gang han kjører og bruke masse bensin osv...

50 meter ekstra for meg da. Og hadde du kjent han, så hadde du visst at han ikke har så røff kjørestil. :p Og som jeg har sagt tidlligere, godt mulig AM6 sluker mer bensin enn Derbi motoren.

 

Men hvis du hadde tatt en uplombert moped og kjørt like fort og langt som en plombert moped vil den bruke mindre bensin...

Og det pga at du trenger ikke gi like mye gass på den uplomberte mopeden som på den orginale som må gi full gass hele tiden...

Hvordan veit du detta da? Du har jo ingenting å vise til? Og han fyller nesten dobbelt så ofte nå som det han gjorde før han tok plomba, dette sier han selv også. Og den mopeden var totalt nedplombert. For å komme opp en liten oppoverbakke måtte han ha på choken.. :ermm:

 

Vet du hvordan turtallet på en sånn motor styres? Ved og minske/øke bensin og luft mengden inn i sylinder. Og det gjør du når du gir gass.

 

Hvilken moped tror du bruker mest bensin av den som gir fullgass hele tiden og slipper igjennom alt og soter ned motoren pga plomba. Eller den mopeden som går lett på turtall og slipper og gi full gass for og holde følge  med den orginale mopeden?

8644037[/snapback]

Ja, det veit jeg, men allikevel bruker min plomberte moped selv om jeg hele tiden kjører på høyere turtall enn han. ;) Bruker man en god olje så soter heller ikke mopeden. Rart min går bedre nå da enn etter den var innkjørt. :whistle:
Lenke til kommentar
Njaa, det jeg tenkte på var at den plomberte mopeden må gi full gass for og kjøre i 45km/h. Da er forgasseren helt open og slipper igjennom så mye bensin som den klarer.
Hele intensjonen med plomberingen er å begrense hvor mye den klarer å slipe gjennom. Den går bedre uplombert fordi den tillater mer luft som igjen gir større vakum og større åpning på dysa. Uplombert slipper du å gi full gass for å kjøre i 50 fordi den slipper gjennom like mye eller mer bensin på mindre pådrag. Det er menden luft som passerer gjennom forgasseren som bestemmer hvor mye bensin som slippes inn vettu.

 

Det blir mindre på den plomberte uansett hvordan man vrir og vender på det.

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar

Da er det merkelig at Speedfighten her i huset bruker mindre bensin etter at de fabrikkmonterte plombene ble fjernet. Mopeden går mye penere, man trenger ikke kjøre på full gass over alt, og den fungerer slik den skal. Det skal sies at fartsgrensene for moped holdes, både før og etter fjerning av plombene. (Før var det jo ikke noe valg..) Den går vel rundt en 20 km ekstra per tank uplombert.

 

Nå skal det vel tilføyes at det ikke er noen "dyktige hobbymekanikere" som har fintrimmet forgasseren, eller gjort andre inngrep på den. Det er ikke vanskelig å få en moped til å bruke masse bensin, husker selv en DT50 for noen år tilbake som slurpet i seg nesten en halv liter på mila.. :D

 

Mailman har jo mye rett i det han (?) sier, vanskelig å diskutere det der, men tror at noe av poenget her er at motoren ikke blir presset til det ytterste hele tiden. Det er en lidelse for ørene å kjøre en plombert moped. Den stakkars motoren fungerer jo ikke slik den skal.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...