kikk0 Skrevet 29. desember 2002 Del Skrevet 29. desember 2002 Hey! Eg har ein WD Caviar 80GB 8MB ATA 100 som viser seg å køyre på ATA 33 hastighet. Korleis skiftar eg hastighet på dette? Takker og Bukker for svar Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 29. desember 2002 Del Skrevet 29. desember 2002 Har du den på en ATA100 kabel, da? Lenke til kommentar
venomzorg Skrevet 29. desember 2002 Del Skrevet 29. desember 2002 åssen sjekker man åssen ata disken kjører på? Lenke til kommentar
güner Skrevet 29. desember 2002 Del Skrevet 29. desember 2002 Lurer på det selv jeg :oops: Lenke til kommentar
BUFF Skrevet 29. desember 2002 Del Skrevet 29. desember 2002 Hvis dere har VIA chipsett, last ned noe som heter IDETOOL. Den forteller hva slags hastighet kjører diskene på. 1. Sørg for at dere har ATA100/133 kabler 2. Gå i BIOS noter ned instillingene for HDD 3. Sett de til MANUAL og før inn det dere har notert 4. Sett på Transfer Mode til UDMA 5 (ATA100) 5. Restart systemet Hvis i BIOS står til AUTO, vil BIOS alltid bruke ATA66 eller ATA33 som std. instilling dvs. UDMA3 osv. gjør dette manuelt. -BUFF Lenke til kommentar
Ludde Skrevet 29. desember 2002 Del Skrevet 29. desember 2002 dette vises ved skjermbildet etter bios.. anyways, du har sansyneligvis a) satt den på en ata-33 kabel (til cd-rom etc) b) satt den som slave på en ide-kanal hvor en cd-rom (ata-33) er master, ofte med kabel som a) ;p Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 29. desember 2002 Del Skrevet 29. desember 2002 Hvis dere har VIA chipsett, last ned noe som heter IDETOOL.Den forteller hva slags hastighet kjører diskene på. 1. Sørg for at dere har ATA100/133 kabler 2. Gå i BIOS noter ned instillingene for HDD 3. Sett de til MANUAL og før inn det dere har notert 4. Sett på Transfer Mode til UDMA 5 (ATA100) 5. Restart systemet Hvis i BIOS står til AUTO, vil BIOS alltid bruke ATA66 eller ATA33 som std. instilling dvs. UDMA3 osv. gjør dette manuelt. -BUFF Nope det er faktisk kabelen som bestemmer vilken hastighet du kjører på. Ata 66 er udma5 og ata 33 er udma2. Så å gjøre dette manuelt er ikke å annbefale. Og så er det ikke noen som heter ata100/133 kabel, Men ata66 er det rette fordi det er samme kabelen som brukes på ata66/100/133 en 80leders kabel hvorav 40ledere er kun jord Lenke til kommentar
BUFF Skrevet 30. desember 2002 Del Skrevet 30. desember 2002 OK, Hvis vi er så pirkete... Men for å være litt pirkete selv: Ja. ATA66 kabler passer til både ATA66/100/133, MEN det finnes kabler som er laget spesielt for ATA100/133. For å få mest utnytelse av data utstyret så ANBEFALES det på det sterkeste av PRODUSENTENE å bruke manuelle innstillinger av BIOS, bla. på hdd. PS på MSI og GIGABYTE supportsider så anbefaller dem å gjøre det manuelt da hk velger som regel UDMA 3 som er ATA66. PS: UDMA 0 1 og 2 er ATA33, UDMA 3 og 4 er ATA66 og UDMA 5 er ATA100 -BUFF Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 30. desember 2002 Del Skrevet 30. desember 2002 OK, Hvis vi er så pirkete... Men for å være litt pirkete selv: Ja. ATA66 kabler passer til både ATA66/100/133, MEN det finnes kabler som er laget spesielt for ATA100/133. For å få mest utnytelse av data utstyret så ANBEFALES det på det sterkeste av PRODUSENTENE å bruke manuelle innstillinger av BIOS, bla. på hdd. PS på MSI og GIGABYTE supportsider så anbefaller dem å gjøre det manuelt da hk velger som regel UDMA 3 som er ATA66. PS: UDMA 0 1 og 2 er ATA33, UDMA 3 og 4 er ATA66 og UDMA 5 er ATA100 -BUFF Å er det spesielle kabler for Ata100/133? Har du en link til den infoen. Eller er det bare vebbutikkene som kaller de det? Jepp det gjør hovedkortet om du har en ata66 kabel kobblet til da få du udma 3 eller 4 eller 5. Nå er eg pirkete men det er eg alltid Lenke til kommentar
BUFF Skrevet 31. desember 2002 Del Skrevet 31. desember 2002 OK, Hvis vi er så pirkete... Men for å være litt pirkete selv: Ja. ATA66 kabler passer til både ATA66/100/133, MEN det finnes kabler som er laget spesielt for ATA100/133. For å få mest utnytelse av data utstyret så ANBEFALES det på det sterkeste av PRODUSENTENE å bruke manuelle innstillinger av BIOS, bla. på hdd. PS på MSI og GIGABYTE supportsider så anbefaller dem å gjøre det manuelt da hk velger som regel UDMA 3 som er ATA66. PS: UDMA 0 1 og 2 er ATA33, UDMA 3 og 4 er ATA66 og UDMA 5 er ATA100 -BUFF Å er det spesielle kabler for Ata100/133? Har du en link til den infoen. Eller er det bare vebbutikkene som kaller de det? Jepp det gjør hovedkortet om du har en ata66 kabel kobblet til da få du udma 3 eller 4 eller 5. Nå er eg pirkete men det er eg alltid OK, jeg har ikke noe link nå, men jeg skal finne det, da det er en produsent i Sverige som lager disse, bedre kvalitet og ledeevne. Men som sagt alle kablene er som regel bakover kompatible, men det er ikke dermed sagt at alle kablene er like, det er små forskjeller, men merkbare. Som sagt jeg anbefaller å gjøre det manuelt, da hvis du har en 80 leders kabel koblet til så velger hk automatisk UDMA3 eller 4, begge er ubrukelig da de støtter kun ATA66, Så hvis du har en ATA100 disk kommer den til å gå på ATA66, hvis du velger AUTO. -BUFF Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 31. desember 2002 Del Skrevet 31. desember 2002 BUFF: Må si at det har ikke noe å bety om du kjøret ata66 på diskene dine for dagens disker klarer ikke ata66 en gang. WD200gb disken klarer litt over 55000kb. Forstår du nå at det ikke er nødvendig med udma5, for du klarer ikke å utnytte det. :wink: Lenke til kommentar
brainwasher Skrevet 1. januar 2003 Del Skrevet 1. januar 2003 Du der over , du som sa at det gikk an og bruke et programm som het IDEtool, hvor finner jeg det har søkt på google.com men finner det ikke , har du en link eller .no? Lenke til kommentar
Laka Skrevet 1. januar 2003 Del Skrevet 1. januar 2003 Du trenger ikke noe program for å skjekke hvilken overføringshastighet diskene dine kjører på. Det du gjør er å høyreklikke på min datamaskin -> Properties -> Device Manager -> Gå inn på IDE-kontrollerene -> Der står overføringshastigheten. F.eks. UDMA 5 eller UDMA 2, POI mode osv. Lenke til kommentar
Zenit Skrevet 2. januar 2003 Del Skrevet 2. januar 2003 [klippe] Som sagt jeg anbefaller å gjøre det manuelt, da hvis du har en 80 leders kabel koblet til så velger hk automatisk UDMA3 eller 4, begge er ubrukelig da de støtter kun ATA66, Så hvis du har en ATA100 disk kommer den til å gå på ATA66, hvis du velger AUTO. -BUFF My interessant info i denne tråden. Har Asus P4B266 hovedkort og en Seagate Barracuda IV 80GB. Bios er satt til å velge DMA automatisk og jeg bruker 80-leders kabel. Device manager viser at UDMA 5 har blitt valgt automatisk. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 3. januar 2003 Del Skrevet 3. januar 2003 [klippe] Som sagt jeg anbefaller å gjøre det manuelt, da hvis du har en 80 leders kabel koblet til så velger hk automatisk UDMA3 eller 4, begge er ubrukelig da de støtter kun ATA66, Så hvis du har en ATA100 disk kommer den til å gå på ATA66, hvis du velger AUTO. -BUFF My interessant info i denne tråden. Har Asus P4B266 hovedkort og en Seagate Barracuda IV 80GB. Bios er satt til å velge DMA automatisk og jeg bruker 80-leders kabel. Device manager viser at UDMA 5 har blitt valgt automatisk. Som er korrekt fordi du har en ata66 kabel og en disk som støtter udma5 + ide kontrolleren. Har ennå ikke sett noe info som sier at du bør gjøre det manuelt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå