Gå til innhold

*LØST*NIS hindrer tilkobling til Win2K server

Anbefalte innlegg

Da har jeg hoppet med hodet først ut i Server verdenen uten veldig hell till nå. Jeg har lånt (ja faktisk, lånt) en Win2000Server som jeg installert på en jobb maskin som dama fikk med hjem da den ikke fungerte ordentlig (fikk den igang helt smertefritt jeg da :!: ). Den har en liten harddisk ca 40Gb med 2,66Ghz prosessor og ca 260Ram (usikker om det er SD eller DDR). Så den er bra nok til og drive opperativsystemet, litt lite ram bare. Installasjon fungerte helt fint, så fikk igang systemet. Satt opp en delt mappe for og se om det klarte alt på første forsøk... Da kommer mitt problem. Slik jeg har satt det opp nå er:

Internett - router - server. Altså kobler jeg internett til min router som kommuniserer med min stasjonære og dama sin laptop (dama bruker trådløs) og serveren. serveren vill da gå gjennom routeren og kommunisere med våre maskiner. Jeg har aldri satt opp en server før men fikk høre at jeg kunne koble den til routeren og da skulle den kunne jobbe problemfritt til våre maskiner... Planen for server bruken er og ha den som en backuplagringsplass samtidig som den skal brukes som en fildeling server for våre maskiner. IKKE som fildeling over DC++ eller no sånt. Kanskje jeg senere vill sette den opp som webserver for hjemmesiden jeg har planer om og legge ut (hørt at man kan sette opp sitt eget webhotell ved hjelp av en hjemmeserver)... Hva er det jeg gjør galt da jeg ikke får den til og koble til våre maskiner? for når jeg går inn på "Min datamaskin" og skal legge til nettverkstasjon vill den ikke koble till. Jeg har prøvd og søke rundt på nette men finner ikke en løsning på spørsmålet mitt... kan noen skrive hva jeg skal skrive inn på "mappe". altså først velger man "stasjon" deretter "mappe"... det jeg håper er og kunne sette den inn i boden og at den står der og fra min stasjonære inne i stua kan jeg sitte og administrere den. legge til og fjerne mapper, etc. hvis dette er mulig...

håper noen kan hjelpe for jeg vet ikke hva jeg skal gjøre og klarer heller ikke finne svar på nettet... Har prøvd og forklare mitt problem og hva jeg skal bruke serveren til på en ordentlig måte. er det noe jeg har utelatt si ifra slik at jeg kan prøve på nytt og forklare det bedre...

EDIT:

Da har jeg funnet ut av dette takket være Ståle. ;)

Måtte forkorte tittelen på tråden min.

Endret av Yama
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

<3 paragrafer :p

Har du sett om du ser maskinen i Mine Nettverkssteder -> Vis datamskiner i arbeidsgruppen?

Har du slatt av evnt brannmurer? ZoneAlarm gjorde at jeg ikke fant min server.

Til web, anbefaler jeg en Apache versjon for windows. Ikke prov a begynn med IIS med mindre du absolutt trenger det. (Jeg har provd, og det er ikke lett :p)

Lenke til kommentar

Der gikk det vettu... Slo av Norton Brannmur og vips. problemet løst. Finner den delte mappen på mine nettverksteder og har lagt til partisjonen i min datamaskin :cool::w00t:

kjempe gøy og få til dette. utrolig at jeg ikke kom på dette selv.

Tuuuuusen takk for hjelpen :thumbup:

Endret av Yama
Lenke til kommentar

Takk til Ståle for og ha hjulpet meg. Men det ser ut til at problemet ikke er helt løst enda. Desverre... jeg har funnet ut grunnen til at jeg ikke får tilkoblet, og problemet er Norton Internet Security. Når jeg slår av brannmuren får jeg koblet til. Men når jeg slår den på igjen får jeg ikke koblet till. Hvordan kan jeg fikse dette uten og gjøre brannmuren og min beskyttelse mot nettet mindre sikker. Hvis dere forstår problemet. Trodde dette var fikset, men den gang ei :ermm:

Lenke til kommentar

Da har jeg lagt til serverens IP adresse som klarert og kommer nå inn på den delte partisjonen... Ser endelig ut til og fungere... Men jeg deler internett med han jeg leier hos. Vill han + ungene hans ha tilgang til min server og/eller min data nå som jeg bruker internett linja på serveren? hvis du skjønner hva jeg spør om... jeg kjenner han godt og stoler på han, men er jo fortsatt greit om han ikke har tilgang til serveren min...

Endret av Yama
Lenke til kommentar

Ma ikke du logge inn for a fa tak i filene dine da?

Hvis ikke ma du fjerne permissions til Everyone, og legge til din bruker konto.

Nar du prover a ga inn pa serverer, far du opp en popup boks med usr/pw som du skriver inn ditt pw, og far tilgang til alle dine mapper.

Lenke til kommentar

selvsagt. utrolig at jeg ikke tenkte på det... Får legge til en konto for meg og fruen i huset... Men ja. får opp en popup når jeg legger til serveren... Da burde det være nok...

Nok en gang. tusen takk for hjelpen du har gitt :thumbup:

kake er sendt :wee:

Endret av Yama
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...