Gå til innhold

Bygger ny PC - Har jeg valgt gode deler?

Anbefalte innlegg

Her er et annet C2D forslag til under 7000kr.(alt fra samme butikk)

- Her får du et godt, stabilt, og klokke vennlig hovedkort. Kortet har også mulihet for SLI dersom dette skulle bli aktuellt etter hvert. Du finner en test av kortet her.

- Du får en Prosessor som yter greit som den er og som er svært klokke vennlig og gir meget bra ytelese for pengene. Den er testet av hw.no her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Wow, tonnevis med forslag plutselig... nå er jeg virkelig ikke sikker, 775 eller AM2. Jeg antar jeg får lese tester og sammenligninger, snakke med min bror, legge fram argumenter for og mot for begge, og la ham bestemme...

Takker for all hjelp.

Lenke til kommentar
Rent ytelses messig så er C2D overlegent AM2, og spesielt i spill sammenheng har de stor ledelse atm.

8662682[/snapback]

Kan du linke meg til en bekreftelse av dette?

Er du sikker på at du vil kjøre den strømforsyninga?

Har du vurdert Hiper eller MIST?

8662696[/snapback]

Hva er så bra med Hiper og MIST i forhold til Techsolo, utenom at du tydeligvis liker dem bedre?

Lenke til kommentar
Rent ytelses messig så er C2D overlegent AM2, og spesielt i spill sammenheng har de stor ledelse atm.

8662682[/snapback]

Håpløst å komme med en sånn uttalelse på generelt grunnlat. En Athlon X2 4600+ slår en Core2Duo E4300 ganske solid. Dette blir like dumt som å hevde at "BMW slår alltid Audi", så stiller jeg med en Audi S4 og du med en BMW 316, så blir du grundig slått.

Er du sikker på at du vil kjøre den strømforsyninga?

Har du vurdert Hiper eller MIST?

8662696[/snapback]

Jeg lurer på om du har lest tråden i det hele tatt, eller om du bare slenger inn et innlegg "for å være med". Han som kjøper er ingen overklokker eller feinschmecker, men skal ha noe som virker bra, og er solid. Punktum.

@ Raikou: HER er en link til en stooor sammenligningstest av prosessorer, og Core2Duo E6400 samt Athlon X2 4600+ er uthevet i blått. Akkurat i denne testen (iTunes) så vinner Athlon X2 4600 faktisk over en E6400. Desverre er ikke Core2Duo E6300 eller E4300 med i den testen ennå, men de ville bli enda grundigere slått.

Nå er det slik at Core2Duo fortsatt har det største overklokkingspotensialet, men jeg forstår det slik at verken du eller broren din er noen hardbarka overklokkere. Dessuten, dersom man har et stramt budsjett, så er fortsatt AMD det beste valget, med tanke på kombinert pris for hovedkort/CPU. Selv valgte jeg en AMD X2 5000+ når jeg nå kjøpte meg ny maskin. (Spec finner du under min profil.)

Den type overfladisk informasjon som Stones og SyMTeC mater deg med i akkurat denne tråden, er ikke noe til hjelp for deg.

Lenke til kommentar

8662682[/snapback]

Håpløst å komme med en sånn uttalelse på generelt grunnlat. En Athlon X2 4600+ slår en Core2Duo E4300 ganske solid. Dette blir like dumt som å hevde at "BMW slår alltid Audi", så stiller jeg med en Audi S4 og du med en BMW 316, så blir du grundig slått.

Over de siste månedene, fra jeg tenkte på å bygge min egen pc rundt november og til nå så har jeg vært ganske aktiv på div. forum og lest det meste av relevante artikler jeg har kommet over. Etter det jeg har fått med meg så står de ganske likt på stock speed. Men hvis man en eller annen gang har lyst til å få mer ut av maskina si så har C2D ett mye større potensiale. Overklokking på disse CPUene er ikke vanskelig å få til. Det er greit å ha mulighetene til det.

@ Raikou: HER er en link til en stooor sammenligningstest av prosessorer, og Core2Duo E6400 samt Athlon X2 4600+ er uthevet i blått. Akkurat i denne testen (iTunes) så vinner Athlon X2 4600 faktisk over en E6400. Desverre er ikke Core2Duo E6300 eller E4300 med i den testen ennå, men de ville bli enda grundigere slått.

iTunes testen er også den ENESTE som X2 4600 slår E6400 så den synes jeg er litt tynn.

I oppsettet mitt har jeg lagt inn en C2D E6320 som med litt tukling fungerer like bra som en E6600.

Nå er det slik at Core2Duo fortsatt har det største overklokkingspotensialet, men jeg forstår det slik at verken du eller broren din er noen hardbarka overklokkere. Dessuten, dersom man har et stramt budsjett, så er fortsatt AMD det beste valget, med tanke på kombinert pris for hovedkort/CPU. Selv valgte jeg en AMD X2 5000+ når jeg nå kjøpte meg ny maskin. (Spec finner du under min profil.)

Med en C2D og et ganske standar hovedkort vil hvem som helst klare å klokke opp noen 100Mhz uten problemer. C2D prossessorene er veldig klokkevilillige og ved å utnytte det potensialet litt, kommer man raskt på ett høyere nivå enn AMD sine nåværende prossessorer på ca. samme prisnivå.

Jeg kunne ikke noen ting om overklokking, og det tok noen kvelder med research på nett før jeg skjønte sånn omtrent hvordan det gjøres. Men det er mange som har omtrent samme oppsettet rundt om i verden og det finner kjempe mange gode guider bare her på forumet, så det er ikke noe problem å få hjelp til det.

Jeg har klokka min E6300 fra 1.86Ghz til 3.08Ghz uten stabilitets problemer. Det var først etter 2.8ghz at jeg måtte sette meg litt grundigere inn i ting. Og det er allerede høyere hastighet enn en E6600

Den type overfladisk informasjon som Stones og SyMTeC mater deg med i akkurat denne tråden, er ikke noe til hjelp for deg.

8664002[/snapback]

Tja. slik "overfladisk" informasjon som jeg kom med, er det jeg tror stemmer etter å ha lest meg grønn mange ganger på div. forum og nettsteder. Så det er min oppfattelse av situasjonen. Hvis du vil ha tak på konkrete fakta er det ikke verre enn å google det.

Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet ble han anbefalt en Core2Duo E4300 fremfor X2 4600+ tidligere i denne tråden. De er også på ca. samme pris, sist jeg sjekket. For de som ikke kan/vil klokke, og har et begrenset budsjett, er fortsatt AMD et godt alternativ. Men for de som både kan og vil overklokke, så går jo Intel mye høyere, har ikke nektet for det.

Ang. overfladisk informasjon - det siste innlegget ditt var ikke overfladisk. Det forrige ditt var det. ;)

Lenke til kommentar
iTunes testen er også den ENESTE som X2 4600 slår E6400...

8665972[/snapback]

Langt ifra.

Og nei, jeg er heller ikke helt grønn når det kommer til overklokking. Jeg har følgt nyheter og med interesse lest rapporter om overklokking tidligere, og kunne med enkelhet følge guider og anbefalinger... men for meg og min bror betyr det ganske enkelt ikke hvor klokkevillige spesifikke deler er. Jeg føler ganske enkelt ikke for å teste fram gradvis økende klokkehastigheter for å presse mest mulig ut av maskinvaren. Hvis j egkan øke ytelsen litt ser jeg på det som en bonus.

Endret av Raikou
Lenke til kommentar
Så vidt jeg vet ble han anbefalt en Core2Duo E4300 fremfor X2 4600+ tidligere i denne tråden. De er også på ca. samme pris, sist jeg sjekket. For de som ikke kan/vil klokke, og har et begrenset budsjett, er fortsatt AMD et godt alternativ. Men for de som både kan og vil overklokke, så går jo Intel mye høyere, har ikke nektet for det.

Jeg anbefalte ham en E6320, og de ligger omtrent på linje med X2 5200+ prismessig.

Hvis j egkan øke ytelsen litt ser jeg på det som en bonus.

Med den får du lett en E6600 :) Og du sier du har litt kjennskap til overklokking så tror jeg det beste alternativet blir en Intel prossessor.

Ang. overfladisk informasjon - det siste innlegget ditt var ikke overfladisk. Det forrige ditt var det.  ;)

8668443[/snapback]

Point Taken :cool:

Endret av CyMTeC
Lenke til kommentar
Så vidt jeg vet ble han anbefalt en Core2Duo E4300 fremfor X2 4600+ tidligere i denne tråden. De er også på ca. samme pris, sist jeg sjekket.

Ettersom trådstarter er på et stramt budsjett var min anbefaling av E4300 egentlig ment som et billigere C2D alternativ enn den nevnte E6320 (prisforskjellen her er på snaut 500 kr og tanken med forslaget var at det ved å få alt fra samme butikk til under 7000kr kanskje var mulig å få plass til skjermen fra det originale oppsettet likevel... :) ).

Derom klokking ikke er aktuelt er jeg enig med HilRam i at du vil få mest for pengene med en X2 4600+ eller evt X2 4800+ til bare noen få kroner mer.

Dersom klokking derimot ER aktuelt står jeg fortsatt på at E4300 er et av de beste alternativene for en som er på ett stramt budsjett. Dette fordi denne som nevnt har vist seg å være meget klokkevennlig og uten altfor mye jobbing kan komme langt også på stock kjøling, noe du finner gode eksempler på i diverse tester og på diverse forum bla her på hw.no.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...