Raikou Skrevet 17. mai 2007 Del Skrevet 17. mai 2007 Min bror har nylig blitt konfirmert. Han fikk litt over kr. 9000,- og ønsker å kjøpe ny PC, som jeg skal bestille og bygge for ham. Jeg har satt sammen en handlevogn her på hardware.no og ønsker gjerne alt av tips, anbefalinger, advarsler, informasjon om gode og dårlige erfaringer, og generelt kommentarer om hvordan denne PCen vil bli. Linken til handlevognen: https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=46807 Jeg har valgt AMD Socket AM2, Dual Core. Hadde også tenkt på Crossfire, og ønsker gjerne at noen som bruker det deler sine erfaringer med det. Hadde opprinnelig 2x PowerColor X1950 Pro, men byttet til ett X1950XT siden jeg tviler det hadde blitt nok til frakt ellers. Noen som vet hvor stor forskjellen hadde blitt? Lenke til kommentar
pc_racing12 Skrevet 17. mai 2007 Del Skrevet 17. mai 2007 Eg bygde meg nyligt ny PC som eg brukte 7K på, uten oprativsystem eller kabinett på. PCen min vil dra utrulig mykje bedre enn den PCen der til 8K uten kabinett. Først. gaming så er det Intel som gjelder vist. Eg har Intel Core 2 Duo E6420(valgte den fordi eg sparte 400,- på å klokke den opp til E6600 sjøl, elles er den heilt lik som E6600) Har eit Asus P5N-E SLI, nForce-650i SLI som ALLE anbefalte meg for det var så bra. Eg ville vurdert det kortet der vs. det du fann der. 2GB RAM i PC-6400 Corsair. Dessa leser mykje fortare enn dei du har såtte opp. Eit PCI-E Nvidia Geforce 8600GT Dx10(GPU har eg minst peiling på men eg trur detta er litt bedre enn det du valgte, fekk ikkje noko info om kortet ditt) 320GB HDD med S-ATA, DVD multi lesar med S-ATA og Hiper 530W PSU. Så vidt eg veit så er oppsettet mitt noko bedre enn det du fann der til 1K meir uten kabinett. Så det eg vil fram til med å brette ut alt faen om nye PCen min er at eg har kjøpt eit bedre oppsett billigare enn det du vurderer Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 17. mai 2007 Del Skrevet 17. mai 2007 RAMen er _DYR_ og treig (Joda, det er overklokkingsRAM, men hvorfor 533MHz for 1105,- når du kan få 800MHz for 829,-(link)? Hvorfor så overdrevent dyrt kabinett? Hvorfor ikke DX10 kort? 8600GTS f.eks Hvorfor ikke widescreen skjerm? Lenke til kommentar
Raikou Skrevet 17. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2007 Hvorfor er det Intel som gjelder innen gaming? Hva er det med at folk kun anbefaler GeForce-kort nå til dags? Har selv vært ATi-entusiast og aldri hatt noe problem med Radeon-kort. Ram har jeg ikke så alt for god peiling på, for å si det slik. "Overdrevent dyrt" kabinett fordi det er veldig bra, min bror har sett det tidligere og ønsket det. Nøyaktig hva er fordelene med DX10? Hvor mye vil det koste for et kort som støtter det? Hva er det innen Radeon som støtter DX10 så langt? Ikke widescreen skjerm fordi det aldri har gått opp for meg eller min bror. For å være ærlig liker jeg ikke widescreen særlig. Ikke sikker hva min bror mener. Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 17. mai 2007 Del Skrevet 17. mai 2007 Hvorfor er det Intel som gjelder innen gaming? Hva er det med at folk kun anbefaler GeForce-kort nå til dags? Har selv vært ATi-entusiast og aldri hatt noe problem med Radeon-kort. Ram har jeg ikke så alt for god peiling på, for å si det slik. "Overdrevent dyrt" kabinett fordi det er veldig bra, min bror har sett det tidligere og ønsket det. Nøyaktig hva er fordelene med DX10? Hvor mye vil det koste for et kort som støtter det? Hva er det innen Radeon som støtter DX10 så langt? Ikke widescreen skjerm fordi det aldri har gått opp for meg eller min bror. For å være ærlig liker jeg ikke widescreen særlig. Ikke sikker hva min bror mener. 8634516[/snapback] RAMen du har valgt kjører på 533MHz og koster 1105, RAMen jeg har valgt kjører på 800MHz og koster 829,- Billigere og raskere. Nvidia ligger ett godt stykke foran ATI når det gjelder DX10 kort, derfor anbefales ofte Nvidia kort. Også er det veldig mange flere SLI kort enn det er CF kort på markedet. Fordelen med DX10 er at det er nyere teknologi, og kan f.eks by på bedre grafikk. 8600GTS til 1700,- Lenke til kommentar
Raikou Skrevet 17. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2007 (endret) Selv har jeg opplevd dette nVidia-styret siden lenge før DX10 var engang annonsert... Når det gjelder dette 8600GTS-kortet, hva vil GTS tilsi? Er dette en billigmodell av nVidia's første DX10-kompitable serie? Hos ATi er det kun HD-serien som støtter DX10? Endret 17. mai 2007 av Raikou Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 17. mai 2007 Del Skrevet 17. mai 2007 Selv har jeg opplevd dette nVidia-styret siden lenge før DX10 var engang annonsert... Når det gjelder dette 8600GTS-kortet, hva vil GTS tilsi? Er dette en billigmodell av nVidia's første DX10-kompitable serie? Hos ATi er det kun HD-serien som støtter DX10? 8634739[/snapback] DX10 kortene til nvidia er: (I rekkefølge rangert fra verst-best) 8500GT - 8600GT - 8600 GTS - 8800 GTS 320MB - 8800GTS 640MB - 8800GTX - 8800Ultra Nvidia er ett større firma en ATI, det virker iallefall sånn med tanke på hvor mange SLI hovedkort som finnes i forhold til CF... Lenke til kommentar
Raikou Skrevet 17. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2007 Hmm, vet i hvert fall jeg hadde likt å høre meningen til en annen som meg, som har mer erfaring med Radeon. Lenke til kommentar
Duqe Skrevet 17. mai 2007 Del Skrevet 17. mai 2007 (endret) Hva med et Geforce 8600 GT som er 600kr billigere enn GTS, deretter klokke det til gts. Endret 17. mai 2007 av duqe77 Lenke til kommentar
Raikou Skrevet 18. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2007 Som sagt, jeg har ingen erfaring med GeForce... Lenke til kommentar
Uglegutt Skrevet 18. mai 2007 Del Skrevet 18. mai 2007 Som sagt, jeg har ingen erfaring med GeForce... 8637246[/snapback] Har erfaring med både Nvidia(Geforce) og ATI(Radeon) og har vært fornøyd med begge. Hvis du skal ha mest "bang for the buck" ser du her. Du hadde fått ett billigere oppsett om du hadde valgt et billigere hk, men du begrenser deg selv hvis du "skal" kjøre crossfire. x1950pro er vel det skjermkortet der du får mest ytelse pr krone. Ytelsesforskjellen på et x1950xt - x1950pro kort tror jeg ikke du vil merke. Forskjellen fra 2 x1950pro - x1950xt vil du nok derimot merke mer (avhenger selvfølgelig av hva lillebroren din skal spille). Lenke til kommentar
HilRam Skrevet 18. mai 2007 Del Skrevet 18. mai 2007 (endret) DX10 kortene til nvidia er: (I rekkefølge rangert fra verst-best)8500GT - 8600GT - 8600 GTS - 8800 GTS 320MB - 8800GTS 640MB - 8800GTX - 8800Ultra Nvidia er ett større firma en ATI, det virker iallefall sånn med tanke på hvor mange SLI hovedkort som finnes i forhold til CF... 8634832[/snapback] AMD/ATI (ett og samme firma nå) er en god del større enn Nvidia - både i budsjett og ansatte. Men foreløbig har Nvidia en hel portefølje av skjermkort med DX10-støtte. ATI har i skrivende stund bare ett. Ellers så er det en interessant tråd som jeg har linket til i min signatur. EDIT: Til trådstarter - ett kraftig skjermkort gir mye jevnere ytelse over forskjellige spill/applikasjoner enn to middels bra skjermkort i X-fire/SLI. Med mindre 3D-mark scoren er det viktigste for deg/bruttern så vil jeg anbefale deg å heller satse på ett kraftig kort. Da sparer du mye penger på hovedkort også. Endret 18. mai 2007 av HilRam Lenke til kommentar
LAEN Skrevet 18. mai 2007 Del Skrevet 18. mai 2007 (endret) Vurderer selv å kjøpe ny PC. Mitt oppsett vill trolig bli som under, unntagen LG Flatron L1919S. Antec SOLO kr 605,- Amentio Asus P5N-E SLI kr 902,- shg.no Club3D GeForce 8800 GTS 320 MB kr 2371,- Amentio Corsair HX520W kr 786,- shg.no GeIL DDR2 PC6400 Ultra 2 GB kr 829,- Amentio Intel Core 2 Duo E4300 kr 907,- shg.no LG Flatron L1919S kr 1578,- Amentio Samsung SpinPoint T166 500GB S-ATA kr 965,- Amentio Til sammen kr 8943 En stor fordel er at alle varene kommer fra to nettbutikker, så prisen på frakt blir lavere en bestilling fra 5 butikker. Er du ikke avhengig av DX10, så et ATI X1950 XT et bra valg til 1600 kr. GeForce 8600GT/GTS som flere har anbefalt, er mye tregere enn et ATI X1950 XT på grunn av bare 128-bit minnebåndbredde. Se GeForce 8600GT/GTS test her. http://www.hardware.no/tester/skjermkort/g...gts_og_gt/38478 Endret 18. mai 2007 av LAEN Lenke til kommentar
Raikou Skrevet 18. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2007 (endret) Hvis du skal ha mest "bang for the buck" ser du her. 8637731[/snapback] Har nå lest på dette... og det ser ut som ytelsen på 8600GTS er heller lav i forhold til X1950 Pro og XT. Hverken jeg eller min bror ser på det som verdt å ha DX10 for enhver pris... Dette kortet er både dyrest og svakest av disse 3? Jeg tviler sterkt på at spill vil bli DX10-avhengige på en god stund fortsatt... Med dette virker det for meg som X1950 er det bedre valget. Ytelsesforskjellen på et x1950xt - x1950pro kort tror jeg ikke du vil merke. Forskjellen fra 2 x1950pro - x1950xt vil du nok derimot merke mer (avhenger selvfølgelig av hva lillebroren din skal spille). 8637731[/snapback] Med dette, mener du at 2 Pro er merkbart bedre enn 1 XT (En selvfølge, nesten), eller at 2 XT er mer merkbar sterkere enn 2 Pro, enn 1 XT er sterkere enn 1 Pro? Er det en god idé å kjøpe ett Pro-kort, for så å kunne oppgradere til ett til senere, i stedet for å kjøpe ett XT og ikke kunne oppgradere til 2, eller oppgradere mye senere. Men, hvis jeg kjøper ett Pro-kort, hvordan er da det CFX-kortet fra DFI jeg hadde valgt ut? Burde jeg kjøpe et billigere hovedkort som er bedre laget for ett kort, og da kjøpe nytt hovedkort hvis jeg oppgraderer til Crossfire? Endret 18. mai 2007 av Raikou Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 18. mai 2007 Del Skrevet 18. mai 2007 Hmm, vet i hvert fall jeg hadde likt å høre meningen til en annen som meg, som har mer erfaring med Radeon. 8634942[/snapback] Jeg har hatt både AMD og Intel, jeg har hatt ATi og Nvidia som er blandt valgene her, og jeg har erfaring emd minne bra TwinMos, OCZ og Crucial. I tillegg vet jeg en del om den GeiL RAMen. 1: Per i dag slår Core 2 Duo(Intel) AMD i de aller fleste applikasjoner, bl.a. spill spesiellt. Core 2 Duo overklokker mye bedre enn AMD, og eneste grunnen til at AMD har produkter (forutsatt at man ikke overklokker) som kan nesten matche ytelsen til Core 2 Duo prosessorene, er fordi de har senket prisene til et nivå der AMD nesten ikke lenger tjener penger per. CPU de selger (de tjener ikke penger i det hele tatt på noen modeller) så Intel Core 2 Duo er veien å gå, punktun. 2: Skjermkort: Velg Nvidia. Jeg er ikke noe Nvidia entusiast, heller ikke noe ATI entusiast. Jeg kjøper (og anbefaler) det som gir mest for pengene. Per i dag, så venter vi på mer og mer DirectX 10 spill, som for å kunne spille dem, og kunne utnytte fullt mulighetene gjennom Direct X10. Per i dafg har bare ATi et skjermkort som støtter DX10, og det er ATI Radeon HD 2900XT. Dette skjermkortet er utenfor din prisklasse (koster fra. ca. 3200-3300). Mens Nvidia har mange skjermkort som støtter DX10. Der kan du bare finne den modellen som passer din prisklasse best. Selv vil jeg anbefale 8800GTS 320 Mb. Det får du ofte på salg hos nettbutikker ned i 2200-2300. Hvis det er for mye, kan du gå for 8600GTS som ligger på ca. 1600 kr. 3: Minne: Skal du ikke overklokke, ville jeg bare anbefalt å det billigste PC6400 (800 Mhz) minnet du finner i prisguiden. Hvis du skal overklokke, så går du for Crucial BallistiX PC5300CL3, eller Crucial BallistiX PC6400CL4. Begge disse har identiske minnechipper, og klokker som oftest akkurat likt. Selv har jeg PC5300 modellen, og de kjører jeg stabilt nå på 1160 Mhz på nokså lav volt. Crucial BallistiX er veien å gå for overklokkeren i norge per i dag, punktum. 4: Hvis du absolutt ikke vil ha Nvidia, så gå for X1950XT eller X1950 pro. De gir god ytelse for pengene, men har ikke DX10 hardware støtten, som vil si at gjerne en gang ut på nyåret så vil det være en nokså stor svakhet. Vil du ikke ha Intel, så kjøp AMD nå, men du kommer til å tape på det. Du kan også vente til AMD kommer med sine nye CPUer en gang på høsten/vinteren, men det hadde blitt for lenge for meg, pluss det er egentlig abre dumt å vente og vente på hardware. Det kommer alltid noe nytt. Uansett, det er bare dumt å favorisere et merke over et annet. Les tester osv. og kjøp det som gir mest for pengene, og drit i om det er ATi/AMD eller Intel/Nvidia. Lenke til kommentar
Raikou Skrevet 18. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2007 8600GTS ser ganske enkelt svak ut i forhold til X1950. Har nå prøvd å sette sammen en handlevogn med 8800GTS og Code Duo 2... men det ser ganske enkelt ut som det blir en god del dyrere enn et AM2-oppsett... Lenke til kommentar
HilRam Skrevet 18. mai 2007 Del Skrevet 18. mai 2007 Du sparer fortsatt en del på AMD, ja. Har du sett i den tråden som står linket til i min signatur? Der får du en god gamer PC for ca. 6500,- (Men så kommer skjerm i tillegg.) Lenke til kommentar
Raikou Skrevet 20. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2007 Har nå jobbet en del med et GeForce-alternativ... har ikke med skjerm her, da jeg ikke vet om det blir nok penger... https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=47447 Jeg er ikke helt sikker på strømforsyningen... ser ut som det står mellom Techsolo, Spire og kanskje Chieftech... i følge det jeg har lest er Techsolo den mest kvalitetssterke fabrikanten. Lenke til kommentar
HilRam Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 Dersom du har litt trang økonomi så må jeg få påpeke at hovedkortet og strømforsyningen du har satt opp er overkill. Det HK'et er sinnsykt dyrt, og bare vits i dersom du skal kjøre to grafikkort (SLI). I så tilfelle blir prosessor underdimensjonert. Du får mye mer igjen for pengene ved å gå ned til et rimeligere hovedkort, rimeligere strømforsyning, og heller kjøre bedre prosessor. X2 4600+ CPU koster en hundrings mer. Hovedkort Abit KN 9 Ultra til under halve prisen av hovedkortet du har satt opp. Strømforsyning Techsolo 450W til bare 350,- kroner. Dette holder i massevis til ditt oppsett. Bedre maskin, og penger spart. Lenke til kommentar
CyMTeC Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 Forslag til C2D og 8800GTS oppsett til litt over 7000kr, Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå