Ni kon Skrevet 17. mai 2007 Del Skrevet 17. mai 2007 Hei alle sammen Jeg har et lite dilemma, som kanskje noen vil smile av: Jeg er ikke spesielt flink til å ta bilder. Stort sett bruker jeg autoinnstillingene på mitt Nikon d80. Jeg tar stort sett bilder av hunden min og en del portrett bilder. Til portrettene bruker jeg min 18 - 70 Kit linse, som jeg syns fungerer bra. I tillegg benytter jeg en sb-600 blits. Og jeg er stort sett fornøyd, selv om jeg ikke er i verdenseliten Men hunden min har jeg problemer med: 1. Han er knall hvit 2. Han løper hele tiden På kvelden og i dårlig lys, blir bildene rett og slett uskarpe. Derfor lurte jeg på om hvis jeg kjøpte et mer lysskarpt og solid objektiv så ville ting bli bedre? Jeg opererer stort sett innen for 28-100 området når jeg driver med han. Har vurdert å kjøpe nikon 18-200 vr linse, men den er ikke like lysskarp? Noen som kan hjelpe meg her? Kan strekke meg til 10k for en linse, men ikke så mye mer. Et siste spørsmål. Tenkte å bruke filter for å beskytte linsa. GÅr dette drastisk utover hvor lyskarp den er? Er vel bare å ta av det om kvelden for å få skarpe bilder? Er avhengig av en linse som også gir rask fokusering Noen som ikke ler høylytt som kan svare? Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 17. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2007 og på fotovideo.no er det to utgaver: http://fotovideo.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=10907 http://fotovideo.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=10905 Can og Nik? Lenke til kommentar
Litejk Skrevet 17. mai 2007 Del Skrevet 17. mai 2007 Ja det er til Canon og Nikon. Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 17. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2007 Ja det er til Canon og Nikon. 8633876[/snapback] Selvfølgelig Ligger her med 39,7 i feber og tenker ikke like fornuftig alltid. Svar til post 1? Lenke til kommentar
Litejk Skrevet 17. mai 2007 Del Skrevet 17. mai 2007 Har ikke testet objektivet, men jeg har hørt så lite om det, det er liksom ikke et utbredt samtaleemne om dette objektivet , så det kan være det ikke er prima ultra duper. Men jeg skal ikke uttale meg, andre får gjøre det Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 17. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2007 Den får ikke toppkarakter på nettet, men kanskje noen kan svare mine spørsmål: På kvelden og i dårlig lys, blir bildene rett og slett uskarpe. Derfor lurte jeg på om hvis jeg kjøpte et mer lysskarpt og solid objektiv så ville ting bli bedre? Et siste spørsmål. Tenkte å bruke filter for å beskytte linsa. GÅr dette drastisk utover hvor lyskarp den er? Er vel bare å ta av det om kvelden for å få skarpe bilder? Lenke til kommentar
Litejk Skrevet 17. mai 2007 Del Skrevet 17. mai 2007 Kjøper du et bra filter vil dette nok ikke vise på lysstyrken Selfølgelig vil et F2.8 objektiv gi bedre muligheter når lyset begynner å minke. Men alikevel vil det ikke gi deg det helt du vil ha, for lysstyrken er bare "litt" bedre. Selv merker jeg liten praktisk forskjell på mitt kamera om jeg bruker 2.8 eller 4, selv om det er et helt stop forskjell. Jeg pleier ikke å bruke høyere enn ISO 800. Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 17. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2007 Der har du problemet mitt: ISO 800. Har ikke peil på slikt jeg. Kjører stort sett automat innstillinger. Spørsmålet er om jeg kan kjøpe meg en linse som gir rask fokus og skarpe bilder selv på autoinnstillingene.... Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 17. mai 2007 Del Skrevet 17. mai 2007 Et polariseringsfilter vil kunne redusere lysstyrken litt, men dette brukes normalt ikke som beskyttelsesfilter da det er laget for å øke kontrast og fargemetning. Et UV filter eller nøytralfilter er helt klart, og vil ikke redusere lysstyrken. Bare pass på å ikke kjøpe et billig filter, da man kan risikere lysreflekser i selve filteret. Hoya Super HMC filter er blant de beste. Men regn med 3-500 kroner avhengig av hvor stor filterfatning du har. Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 17. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2007 Afseth Hvis du får en kunde som meg på døra. Som har liten peil og bruker stort sett autoinnstillinger på sitt d80 Og trenger en linse som gir klare skarpe bilder selv i dårlig lys og med en hund i stor fart. Hva hadde du anbefalt meg av linse da? Lenke til kommentar
Anew Skrevet 17. mai 2007 Del Skrevet 17. mai 2007 Jeg tror du bør sjekke om du har auto-ISO aktivert på D80'n din, og eventuelt hva som er minste tillatte lukkertid - 1/60 er default, og det er nok litt lite til hundebilder. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 17. mai 2007 Del Skrevet 17. mai 2007 Afseth Hvis du får en kunde som meg på døra. Som har liten peil og bruker stort sett autoinnstillinger på sitt d80 Og trenger en linse som gir klare skarpe bilder selv i dårlig lys og med en hund i stor fart. Hva hadde du anbefalt meg av linse da? 8634267[/snapback] Tamron 17-50/2,8 er et veldig bra valg i denne klassen. God lysstyrke over hele området, og meget skarpt selv ved blender 2,8. God byggekvalitet også. Evt. Tamron 28-70/2,8 som gir mer zoom. Men da må du fortsatt bruke kitobjektivet til området 18-28. Lenke til kommentar
andm Skrevet 17. mai 2007 Del Skrevet 17. mai 2007 På kvelden og i dårlig lys, blir bildene rett og slett uskarpe. Derfor lurte jeg på om hvis jeg kjøpte et mer lysskarpt og solid objektiv så ville ting bli bedre?8633481[/snapback] Du bør kanskje sjekke om det ikke er fokuseringen som slår feil. I mørke omgivelser kan det være veldig vanskelig å få rett fokus. Se om ikke dette kan være problemet ditt før du kjøper noe nytt. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 17. mai 2007 Del Skrevet 17. mai 2007 (endret) <snip>1. Han er knall hvit 2. Han løper hele tiden <snip> 8633481[/snapback] Du beskriver to problemer. Det første løser du nok ikke med et bedre objektiv. Bikkja mi var svart som arvesynda. Det er heller ikke enkelt. For å løse det, bør du nok prøve deg fram med andre innstillinger. Du må enten måle lyset mer nøyaktig (det gjør du med spotmåling, rett på dyret) eller eksponeringskompensasjon. Jeg kjenner ikke 80D godt nok til å kunne hjelpe deg konkret med hvordan du gjør det på ditt kamera. Men det finnes sikkert noen som kan forklare deg hvordan. Dette er gratis, men tidkrevende. Men du vil etter en stund få mer ut av det utstyret du har. Faktisk ganske gøy. Det andre problemet kan du kanskje delvis løse med et mer lyssterkt objektiv. God lysstyrke gir raskere autofokus (fordi kameraet får mer lys å jobbe med)). Men ikke forvent deg mirakler. Det er grenser for hvor fort autofokusen kan jobbe. Tamron 28-75/2,8 er forøvrig et svært godt objektiv for en forholdsvis rimelig penge. Men det har praktsik talt ikke vidvinkel. Mvh Tim Typo EDIT: Hvilket objektiv er det egentlig du mener? 28-105/2,8 finnes ikke. Men det finnes en 28-105/4-5,6 og en 28-75/2,8. Jeg blingsa litt på overskriften din, og leste det som 28-75/2,8 Derfor var det jeg snakka om lysstyrke og autofokus. Endret 17. mai 2007 av fototim Lenke til kommentar
zorry Skrevet 18. mai 2007 Del Skrevet 18. mai 2007 På kit-linsa di har du vel lysstyrke f/3,5-4,5 ? Et objektiv med lysstyrke f/2,8 gir altså bare muligheten for å bruke fra 0,5 til 1,5 trinn hurtigere lukkertid. Hvis behovet for raskere lukkertider er i størrelsesordene 4 trinn blir jo denne oppgraderingen ikke spesielt hensiktsmessig. Prøv i godt lys å finne ut hvilke lukkertider du trenger og sammenlikn så med de lukkertidene du faktisk kan bruke uten å undereksponere under de forholdene der du har dårligere lys. Differansen i antall trinn vil kunne si deg noe om hva slags lysstyrke du trenger. Kanskje vil det vise seg at fastoptikk er den eneste løsningen? Nikon har jo f.eks en 85mm f/1,4 til i overkant av 10k som sikkert stagger kjøpetrangen og sprengen i lommeboken de første par ukene. Ellers har de også en 85mm f/1,8 til en mye hyggeligere pris som også har fått gode skussmål der jeg har lest om den. 85mm er jo en ypperlig brennvidde til portretter også og med bra lysstyrke kan du finne ut av mulighetene som liten dybdeskarphet byr på. ISO-innstilling på kameraet er kanskje en ting du som du allerede har utforsket? Hvis ikke bør du prøve deg frem til hvor høyt du kan gå på ISO og fremdeles få gode nok bilder til ditt bruk. Fra ISO 400 til ISO 3600 er det tross alt 3 lukker trinn ekstra når det kniper. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 18. mai 2007 Del Skrevet 18. mai 2007 EDIT: Hvilket objektiv er det egentlig du mener? 28-105/2,8 finnes ikke. Joda, bare se her... Største aberet folk har med den, er vel så vidt jeg har skjønt størrelsen. Den er svær, og nokså tung (men dog lite sammenliknet med dyre teleobjektiver). Men til "normal-objektiv" er den i største laget. Man kunne jo håpe på at Tamron laget en crop-variant også, men den ville nok ikke dekke trådstarters behov for brennvidder. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 18. mai 2007 Del Skrevet 18. mai 2007 EDIT: Hvilket objektiv er det egentlig du mener? 28-105/2,8 finnes ikke. Joda, bare se her... Største aberet folk har med den, er vel så vidt jeg har skjønt størrelsen. Den er svær, og nokså tung (men dog lite sammenliknet med dyre teleobjektiver). Men til "normal-objektiv" er den i største laget. Man kunne jo håpe på at Tamron laget en crop-variant også, men den ville nok ikke dekke trådstarters behov for brennvidder. 8638572[/snapback] Der tok jeg feil gitt Den var jeg ikke klar over, og fant den ikke når jeg sjekka. Da lærte jeg noe i dag og. Ellers så bør det virkelig være et kvalitetsobjektiv for å forsvare prisdifferansen fra 28-75/2,8. 30mm på den siden av normalområdet er som kjent forholdsvis liten forskjell. Trådstarter har 10mp kamera, så bildene bør i de fleste tilfellene tåle litt cropping. Hvis jeg skulle ha noe lenger enn 75mm så ville jeg nok heller vurdert en 50-150/2,8. I hvert fall til det bruket trådstarter skisserer. Disse kommer det stadig nye varianter av. Omtrent samme vekt, og bedre rekkevidde. Mvh Tim Typo Lenke til kommentar
andm Skrevet 18. mai 2007 Del Skrevet 18. mai 2007 (endret) Kan jeg få lov å spørre om hvorfor 85 mm er ypperlig til portrettfotografering? Vi snakker jo sikkert om 1,X ganger 80 mm, som blir vel for mye tele for mitt vedkommende når det kommer til portrettfotografering. Nå vet jeg ikke hvilken beskjæringsfaktor det er på D80, men jeg vet at det ikke er et fullformatskamera. Jeg er litt nysgjerrig. Man må vel ha et sabla avlangt lokale for slik portrettfotografering innendørs? Endret 18. mai 2007 av Ostekjeks Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 18. mai 2007 Del Skrevet 18. mai 2007 Hvis jeg skulle ha noe lenger enn 75mm så ville jeg nok heller vurdert en 50-150/2,8. I hvert fall til det bruket trådstarter skisserer. Disse kommer det stadig nye varianter av. Omtrent samme vekt, og bedre rekkevidde. Ja, kanskje særlig når den nå leveres i HSM-utgave (Sigma sin). Spørsmålet er jo om den blir akkurat litt for trang for trådstarter... Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 18. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2007 Jeg er i skikkelig tvil hva jeg skal gå for. Drømmen: Nikon 12-24 Nikon 50mm 1,4 Nikon 18-200 Nikon 85mm f/1.4D Nikon 28-70mm f/2.8D Jeg er aldri over 200mm allikevel Men så ser man på lommeboka, og hører ekkoet på konto. Lurer dog på om jeg skal gå for en vidvinkel, men igjen hvordan er de til portrett? Vil tamron 17-50 kunne enkelt erstatte 50mm 1,8 ? Kommer til å ta en del bilder inne i senga av mine ehhh kvinnelige venner, og da lurte jeg på om det holder massevis med en vidvinkel? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå