The_Lobster Skrevet 17. mai 2007 Del Skrevet 17. mai 2007 (endret) Hei! Blant utstyret til pappas gamle Olympus OM-1 speilrefleks, fant jeg en slags smart stativ-løsning "ting" som man kan feste på gjerder, etc. eller skru inn i noe (vet ikke helt hva jeg skal kalle det, men det er vel strengt tatt ikke noe stativ da det ikke har bein). Heldigvis har ikke størrelsen på det hullet med gjenger i (unnskyld mangel på fagspråk:P) under på kameraet der man fester stativ og sånt endret seg de siste 30 årene, så den passet faktisk til mitt nye Nikon D80. Men, jeg la merke til at OM-1 veier vesentlig mindre enn D80, og det er ikke noe særlig støtte utenom akkurat selve festet for kameraet. Vil det være uforsvarlig å bruke denne "tingen"? Er det kanskje best å holde seg til å hvertfall kun bruke den med kameraet horisontalt slik at det hviler på den? Vil helst ikke ødelegge noen gjenger, etc! Bildet viser "tingen"! Inne i den ene skrutingen er den en slags skrue som man kan feste i klem slik at man kan skru den inn i ting:P Hva tror dere? eller ? edit: festepunktet til kameraet er den helt til venstre (kan vris i nesten alle retninger) Endret 17. mai 2007 av The_Lobster Lenke til kommentar
The_Lobster Skrevet 17. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2007 Hmm.. har funnet ut at det er en "ROWI clamp". Virker som om den hovedsaklig er laget for mikrofoner.... Lenke til kommentar
BL Skrevet 17. mai 2007 Del Skrevet 17. mai 2007 (endret) Hei! Blant utstyret til pappas gamle Olympus OM-1 speilrefleks, fant jeg en slags smart stativ-løsning "ting" som man kan feste på gjerder, etc. eller skru inn i noe (vet ikke helt hva jeg skal kalle det, men det er vel strengt tatt ikke noe stativ da det ikke har bein). Heldigvis har ikke størrelsen på det hullet med gjenger i (unnskyld mangel på fagspråk:P) under på kameraet der man fester stativ og sånt endret seg de siste 30 årene, så den passet faktisk til mitt nye Nikon D80. Men, jeg la merke til at OM-1 veier vesentlig mindre enn D80, og det er ikke noe særlig støtte utenom akkurat selve festet for kameraet. Vil det være uforsvarlig å bruke denne "tingen"? Er det kanskje best å holde seg til å hvertfall kun bruke den med kameraet horisontalt slik at det hviler på den? Vil helst ikke ødelegge noen gjenger, etc! Jeg har hatt sånn en i 35år! Den har vært brukt mange ganger til å holde min gl Zeiss Contaflex som veier over 1,5kg. Jeg må sige den skal omgåes med passa forsiktighet Endret 17. mai 2007 av BL Lenke til kommentar
The_Lobster Skrevet 17. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2007 Så flott! Det betyr at jeg trygt kan bruke den med min Nikon D80? Har du brukt den med kameraet i 90 graders vinkel? Mvh, Joachim Lenke til kommentar
The_Lobster Skrevet 17. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2007 Hah! Ingen kan stille tvil om at det er litt MacGyver i meg! Jeg lette litt i uthuset og fant en større ring til å feste rundt gjengene på festet på "clamp"'en, så kameraet nå får en hel del mer støtte under grunnflaten. Og ikke nok med det! Jeg fant en gammel gardinstang av metall; skrudde av det ene endestykket og festet min lille "clamp" på den, det andre endestykket fungerer som et godt feste i f.eks. jord, og hvis jeg vil, kan jeg trekke ut en stang inne i stangen, og få et to-bens stativ! Det neste blir vel å kjøpe seg et skikkelig stativ.. men inntil den tid! Joachim Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå