Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PCn tar utrolig lang tid å starte

Anbefalte innlegg

Okay, hvor skal jeg begynne.. Kjøpte ny PC ved juletider, og alt fungerte flott, satte den sammen selv. Etter et par måneder eller noe i den duren ville ikke den interne nettverksporten fungere, så da lånte jeg et gammelt nettverkskort av en kamerat. Satte det inn, og det fungerte fint en stund, men så nektet PCn å boote (skrudde seg på, men slo seg av etter et par sekunder). Slet litt med dette, men fant til slutt ut at det var nettverkskortet som gjorde det, tok det ut, og alt fungerte som det skulle (inkludert nettverksporten, faktisk).

Kvelden før jeg skulle på TG, dog, så nektet den å starte opp. Tenkte ikke noe mer over det, gikk og la meg, men når jeg kom dit hadde jeg det samme problemet. Åpnet den opp og sjekket om det var noe som var løst eller noe lignende, men alt satt som det skulle. Etter kanskje ti minutter eller noe startet den opp. Siden da har den brukt veldig lang tid på å starte opp (med andre ord, jeg trykker på knappen, ingenting skjer, men etter en stund får den strøm og starter som vanlig). I det siste har den også brukt lenger og lenger tid på dette (når jeg har glemt meg og skrudd den av), i skrivende stund har jeg ventet over en time på at noe skal skje. Jeg er litt redd for at det er en eller annen prossess som går etter 2-4-8-16-32 etc-prinsippet, at det tiden den bruker vil doble seg for hver gang. Anyways, noen som vet hva som kan være årsaken til dette problemet?

På forhånd takk,

Serensius

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Når du ber om hjelp må du huske på å liste opp detaljert hva slags hardware det er snakk om.

Modellbetegnelse/specs for Hovedkort, CPU, RAM, Skjermkort etc.

Dessuten får jeg inntrykk av at du er svært lite systematisk og behandler en PC slik min gamle far gjør.. dvs. som om det "lever sitt eget liv". :)

Når det integrerte nettverkskortet "plustelig" ikke funker da går man ikke ut og anskaffer ett eksternt kort.

Man feilsøker hardware/software (OS/Nettverks-koblinger) til man har avklart hva problemet er.

Er det hardware-realatert oppretter man en RMA for hk'et og får ett nytt.

Når systemet ikke starter opp etter å ha trykket på Power-sw knapp ila. sekunder vil den heller ikke starte.

Her må du koble fra HD'er, optiske drev... ta ut en og en RAM-brikke (dersom du har fler).. koble fra alt av USB..etc. for å eliminere feilkilder.

PSU (strømforsyning) kan også være en feilkilde.

Lenke til kommentar

Jah, glemte specs, her:

CyberLink Power DVD XP 6.0 OEM 2ch SW til DVD-rom med støtte for 2 kanaler

Thermaltake Tsunami Aluminium Sølv VA3000SNA m/USB/FW/Audio u/powersupply

Silver Power Strømforsyning ATX-400W 2 stk temperaturstyrte vifter

Asus M2N-E S-AM2 nForce 570 Ultra ATX, DDR2, GbLAN, S-ATA II, PCIe

AMD Athlon 64 X2 4200+ 2.2 Ghz BOXED Socket AM2 Dual-Core

Arctic Cooling Alpine 64 Socket 754/939/940

OCZ DDR2 1024MB Gold GX XTC Dual Channel PC2-5400 2x512MB 667MHz. (4-4-4-12)

Har også en 1GB RAM-brikke, vet ikke merke eller andre spesifikasjoner. Kjøpte denne på TG, altså etter problemene begynte.

Seagate 160GB S-ATA/300 NCQ 7200RPM Barracuda 7200.9 8MB cache

Club3D Geforce 7600 GT 256MB PCIe 256MB GDDR3

NEC DVD-brenner AD-5170 bulk, intern 16X Double layer sort, bulk

Hehe, er kanskjel litt vel usystematisk når det kommer til PCer ja, tenker som regel at det går bra (noe det som oftest gjør). Og når det gjelder nettverksporten, vel, jeg søkte overalt på internett og sjekket såklart nettverkstilkoblinger etc, men jeg fant ikke noe som kunne hjelpe meg.

Når systemet ikke starter opp etter å ha trykket på Power-sw knapp ila. sekunder vi

Okay, ikke helt sikker på hva du mener her.. Mener du at hvis man trykker på knappen og ingenting skjer, så fungerer det ikke i det hele tatt? Det er i så fall feil, fordi det er nettopp slik min PC fungerer nå. Uansett, tusen takk for hjelpen så langt! Jeg får prøve det du sier, rett og slett koble fra en og en ting og se om det fungerer?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Takk for info. :thumbup:

Har du satt i to 512MB brikker (dual channel) + 1GB brikke til i en tredje slot?

Er svaret ja, kan du starte med å kaste ut den ene 1GB-brikka.

Man gjør bare ikke slikt!

At det i det hele tatt starter er jo egentlig et under. :)

Lenke til kommentar
Takk for info.  :thumbup:

Har du satt i to 512MB brikker (dual channel) + 1GB brikke til i en tredje slot?

8633630[/snapback]

Hva slags bullshit er dette?

Verre tøv har jeg aldri hørt.

Det funker fint med 1*1024 + 2*512, hadde det selv i en LANG periode. Det gjør bare at man ikke får utnyttet dual-channel.

Edit: Til trådstarter: Har du prøvd systemgjenoppretting til før problemet startet?

Eventuelt formattering?

Endret av sn0dig
Lenke til kommentar
Edit: Til trådstarter: Har du prøvd systemgjenoppretting til før problemet startet?

Eventuelt formattering?

8633820[/snapback]

Har ikke prøvd det nei, kan være en god ide, men har vært litt redd for å skru den av/restarte på grunn av at den tar så lang tid å starte opp. Får jeg liv i den nå kan jeg jo prøve. Samme med formatering. Når jeg tenker meg om så kan det godt hende at det er noe med BIOSen, når jeg satte sammen PCen første gangen så tror jeg at jeg trykket noe feil ved BIOS-oppsettet, når man fikk valg om standard eller custom eller noe valgte jeg feil, men når jeg skulle gå tilbake og fikse på det bare startet den opp, og jeg tenkte ikke noe mer over det.

Lenke til kommentar

8633630[/snapback]

Det funker fint med 1*1024 + 2*512, hadde det selv i en LANG periode. Det gjør bare at man ikke får utnyttet dual-channel.

Eventuelt formattering?

8633820[/snapback]

Hele enig her, jeg har kjøpr på 2x512 og 1 1mb brikke i et 4200 overkokket og vannkjølt system

Men du får ikke dual channel på rammnen da, det er det eneste ..

Edit.skriveleifer

Mvh Erik

Endret av 1rescue
Lenke til kommentar

Eventuelt formattering?

8633820[/snapback]

Har ikke prøvd det nei, kan være en god ide, men har vært litt redd for å skru den av/restarte på grunn av at den tar så lang tid å starte opp. Får jeg liv i den nå kan jeg jo prøve. Samme med formatering. Når jeg tenker meg om så kan det godt hende at det er noe med BIOSen, når jeg satte sammen PCen første gangen så tror jeg at jeg trykket noe feil ved BIOS-oppsettet, når man fikk valg om standard eller custom eller noe valgte jeg feil, men når jeg skulle gå tilbake og fikse på det bare startet den opp, og jeg tenkte ikke noe mer over det.

8633850[/snapback]

Tviler på at det har noe med BIOS å gjøre, da jeg aldri har kommet over noen innstilling som gjør at pcen starter så tregt...

Men for sikkerhets skyld så kan du jo prøve å resette CMOS brikken.

Dette gjør du ved å ta ut hovedstrømkabel til pcen og ta ud cmos batteriet på hovedkortet, la det være ute i 10 sek og sette i igjen.

Noen hovedkort må man også bytte på en jumper på hovedkortet for å resette CMOS brikken, sjekk brukermanualen for hovedkortet ditt ;)

Lenke til kommentar

Hvor er det egentlig den henger før den laster inn normalt? står den og henter på windows logoen? i så tilfelle kan det være at den søker etter harddisker som den ikke finner. løsningen kan da være å slå av IDE-linjer som du ikke har i bruk.

Men... da skal det være snakk om 3-4 minutter dne henger, ikke en time, og den skal heller ikke bli "værre" over tid.

Det er dog et forslag...

Jeg tror jeg kanskje ville annbefalt å ta en full reinstallasjon i ditt tilfelle for å rydde opp.

-Stigma

Lenke til kommentar

sn0dig: resetta CMOS-brikken, det gjorde vell sånn ca ingenting, du har nok rett der ja :)

Hvor er det egentlig den henger før den laster inn normalt? står den og henter på windows logoen? i så tilfelle kan det være at den søker etter harddisker som den ikke finner. løsningen kan da være å slå av IDE-linjer som du ikke har i bruk.

Men... da skal det være snakk om 3-4  minutter dne henger, ikke en time, og den skal heller ikke bli "værre" over tid.

Det er dog et forslag...

Jeg tror jeg kanskje ville annbefalt å ta en full reinstallasjon i ditt tilfelle for å rydde opp.

-Stigma

8633885[/snapback]

Tror du har misforstått litt, det er ikke noe galt med selve boot-prosessen, det er bare det at den kommer et par timer for sent ;) PCen får liksom ikke strøm før etter en lang tid, og det virker som det tar lenger og lenger tid for hver gang den blir slått av.

Lenke til kommentar
sn0dig: resetta CMOS-brikken, det gjorde vell sånn ca ingenting, du har nok rett der ja :)

Men... da skal det være snakk om 3-4  minutter dne henger, ikke en time, og den skal heller ikke bli "værre" over tid.

Det er dog et forslag...

-Stigma

8633885[/snapback]

Tror du har misforstått litt, det er ikke noe galt med selve boot-prosessen, det er bare det at den kommer et par timer for sent ;) PCen får liksom ikke strøm før etter en lang tid, og det virker som det tar lenger og lenger tid for hver gang den blir slått av.

8633961[/snapback]

Bruker du IDE disker?

Isåfall: Kan du prøve å koble ifra alle unntatt OS disken, og passe på at jumperen på den står på Master.

Lenke til kommentar

8633961[/snapback]

ok sorry. leste ikke alt i tråden grundig.

I så tilfelle, om ikke CMOS reset gav noe uslag, så ville jeg trippet ned maskinen til det absolutte minimum.

Dvs bare hovedkort+CPU+RAm+skjermkort

se om den da fremdeles booter opp alt for tregt eller hva som skjer. Hvis den fremdeles da booter opp for tregt, sjekk med å bruke en annen PSU.

-Stigma

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

8633630[/snapback]

Eventuelt formattering?

8633820[/snapback]

Og hva slags tone er du velger som tilsvar?

At det kan fungere (og gjør det) på nyere chipset betyr ikke at man kan/bør kjøre med ett slik oppsett av brikker.

(Det virker *ikke* på f.eks. S478/i865).

Poenget mitt er at man er ikke så "cheap" og kjøper 3 brikker.. i ett dual system.

Særlig ikke med tanke på dagens minnepriser.

Og jeg oppfattet (muligens feilaktig) at problemene oppstod etter installering av den tredje RAM-brikken.

Edit:

For å sjekke kunnskapen din i denne konkrete feilsituasjonen, samt konfigurering av minnebrikker:

Hva vil systemoppretting/formattering si for en som ikke får bootet PC'n?

:roll:

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Jaja, prøvde å strippe den ned til minimum komponenter som Stigma sa, den har 'prøvd' å slå seg på i hele natt, ingenting har skjedd.. Har ikke noen annen PSU jeg kan bruke her i huset heller tror jeg, så da får jeg eventuelt låne av en kamerat e.l. Noen som har noen flere tips/ideer om hva det kan være eller hva jeg kan gjøre?

Lenke til kommentar

Okay, byttet ut PSUen med en fra en annen maskin, og det viste seg at det var PSUen fra den nye som var defekt. Den startet helt fint (hadde ikke i skjermkortet men) med denne PSUen, problemet er at det er 250W og hentet fra en fire år gammel Dell Dimension 4600. Jeg antar at det ikke er forsvarlig å bruke det til den nye PCn? :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Fint at du fant ut av det.

Du har vært systematisk og flink. :thumbup:

Ad PSU'en:

Den er nok i underkant, men er det en kvalitets-PSU *kan* det fungere greit.

Jeg kjører følgende med en 270W Chieftec:

Abit NF-2 nView

AMD AM2 X2 4200+ @ 2.55Ghz

2x512MB Kingston DDR(2)533

Gainward 7600 GS "Bliss" (i praksis ett GT-kort).

250GB SATA

1 DVD-brenner

Vannkjøling

Både CPU og skjermkort er klokket så langt det går (stabilt).

Litt rart at den Silverpower'en din tok kvelden.

Har hatt noen av disse i "budsjettbygg" og de har fungert uåpåklagelig.

Lenke til kommentar

Takk takk ;)

Og, hmm, vet ikke helt om det er en kvalitets-PSU, den fulgte tross alt med en Dell Dimension 4600.. Allikevel, har aldri hatt noe problemer med den e.l. Fant også en PSU-kalkulator på nettet , vet ikke hvor mye man kan stole på sånne greier, men den sa ihvertfall at jeg ikke trengte mer enn 250W for å kjøre systemet mitt, 245W hvis jeg bare bruker de to 512MB-brikkene.

Og angående den Silverpoweren, vel, jeg sender klagebrev til netshop (der jeg kjøpte den), kanskje jeg får noen slags erstatning. Er jo, som du sier, ingen grunn til at den ikke skulle funke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...