Gå til innhold

Vannkjøling rett fra hageslangen

Anbefalte innlegg

La oss ikke drukne i teori her.. Prøve og feile vil jeg tro er den beste fremgangsmåten.

Men såklart bør man ha en viss teoretisk basis.

Mer enig har jeg aldri vært!

Det har av og til en tendens til å dukke opp kryptiske og hyperteoretiske formler og påstander i forb.m. fysikken rundt våre små "lekestunder".

Lærdom som selvsagt slett ikke er til å kimse av, ei heller ignorere! Men jeg synes nok av og til at det blir litt for ekstremt, og for labotatoriepreget.

La oss heller ta det ned på et litt mer folkelig nivå! Da tenker jeg ikke spesielt på denne tråden, men generelt sett. Jeg tror adskillig fler vil ha nytte og glede av slike tråder da.

Allikevel tør jeg spørre deg Hondaen: Er det ikke først og fremst lufta´s relative fuktighet som vil være avgjørende? Attpåtil i kombinasjon med lufttemperaturen? Jo varmere luft, jo større vil den mulige luftfuktigheten kunne bli.

I hvilken grad lufttrykket vil kunne påvirke resultatet er jeg usikker på, og derfor spør jeg også om dette.

Har imidlertid klart å skrape sammen en liten konklusjon omkring sistnevnte forhold, og det var jo ikke som jeg trodde! Jo høyere lufttrykket blir, jo mindre vann / fuktighet vil den inneholde.

Men hvor stor rolle spiller dette, under våre forhold? Tenker da på de svingningene vi normalt opplever på Karmøy, i Bergen, eller for den saks skyld Oslo. Hva som skjer i 3000 meter´s høyde er vel mindre interessant, selv om jeg meget godt forsto poenget. Men dessverre, jeg har ikke slike formelsamlinger som du etterlyser, og dermed blir jeg plent nødt til å spørre! Og håper på svar.....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skrue: Du trenger ikke formesamling engang, et raskt søk på nettet så finner du det meste. Er vel ikke så vanskelig ? Unødvendig å spørre igrunn.

For hver 8.75 meter over havet, trykket synker med 1 millibar. ( relativt )

dvs, 3000/8,75 => 343 mbar lavere trykk ved 3000 moh.

Værfenomen, vet ikke helt eksakt men 950mbar ved skikkelig drittvær (lavtrykk) til 1050 mbar ved fint vær (høytrykk) ser ut til å være realistisk, altså 100mbar som man kan ta høyde for.

Så, tar man hensyn til hvor høyt man er over havet og det relativt luftrykket rundt seg, så ser man at lufttrykket faktisk har noe å si for duggpunktet, sammen med temperatur og relativt luftfuktighet.

Diskuterer man fysikk, så må man bare finne seg i at man diskuterer fysikk..

=)

Lenke til kommentar

Neida, antagelig er det ikke så vanskelig å finne svaret på nettet. Men det er nå engang lettere og mer behagelig å spørre en her i forumet, som sitter med svaret!

Utifra tallene du oppga, har jeg funnet ut at variasjonen avhengig av trykkforandringer vil være ca.8,7% "worst case". (M. forbehold om regnefeil!)

Men den relative fuktighet vil kunne svinge adskillig mer enn dette, og dermed vil jeg tro at det er denne som først og fremst vil påvirke grensene i "våre" eksperimenter.

Uten å holde "tall mot tall", vil jeg derfor tro at man i praksis først og fremst behøver å ta hensyn til den relative fuktigheten, ikke minst pga. at variasjonene i lufttrykk sjelden svinger med 100mbar som ytterlighet.

Uansett; Det var en ny opplysning for meg, (og sikkert for noen andre også?)

Som sikkert kan være nyttig å ta med seg som en lærdom. Men om man behøver å ta hensyn til lufttrykksforandringer i praksis, er jeg nok litt i tvil om. I alle fall på vårt beskjedne stadium. :wink:

Lenke til kommentar

Hey!

Nei, jeg gjorde ikke det.

Utgangspunktet var en beliggenhet ved havoverflaten. De fleste bor jo relativt nære sjøen, men med all respekt for folk på Geilo og tilsvarende steder! Det finnes nok sikker et og annet "vannkjølingsfantom" i slike høyder også?

Nesten fristet til å kalle disse heldiggriser, ettersom luftfuktighet og trykkpåvirkning vil ha lavere verdier der!

Lenke til kommentar
Har jeg forstått det rett? Han mener å ha vannkrana åpen, 24/7?

Håper dere vet at det også koster penger!?

Neida, han mener nok ikke det. Sjøl må jeg medgi at jeg tenkte i de samme baner, men senere har det jo gått opp for meg at det bare var ment som et eksperiment! Heldigvis......

Det var godt å høre. Ellers kunne han vente seg en solid regning :)

Du betaler ikke for vannet da. Ikke for det kalde i hvertfall. Men det blir jo da på en måte strømregninga, siden vannet må varmes opp i huset, dvs lokalt.

Lenke til kommentar

Visst må man betale for vannet! Enten det er kaldt eller varmt. Dette varierer riktignok litt fra sted til sted; Enten betaler man en fast årsavgift, eller etter forbruk over vannmåler.

Det man må betale for, omfatter både "inn- og ut-vann", dvs man må også betale for spillvannet! Dette beregnes utifra forbruk over måler, og her i Lørenskog hvor jeg sitter nå, er prisen ca kr.15,- pr kbm.

Lenke til kommentar

Btw den isolasjonen som rørleggeren bruker kaller de cellegummi det er bare neopren som er tettere en vanlig neopren

Det at vannmengden og hastigheten på vannet i et system ikke har noe å si på hvor mye varme som blir transportert bort er det største pisset jeg har hørt. eneste grunne at det ikke har så veldig mye å si et vannkjølings system er at en CPU utvikler "lite" varme ca det samme som i en 100w lyspære

derfor trenger man ikke så mye vann i et slik system ca 1 liter er egentlig nok

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...