Gå til innhold

Vannkjøling rett fra hageslangen


Anbefalte innlegg

Joda, selvsagt kan man avhjelpe et slikt problem! Det beste man kan bruke er en skumgummi-løsning lik den som brukes av rørleggere. dette er en skumgummi med såkalt tette celler, som isolerer svært godt.

Denne typen skumgummi brukes gjerne i fbm isvannskretser i næringsbygg etc, men sees også av og til i private installasjoner. Har man lange rørføringer, fra f.eks varmtvannsbereder, kan denne type cellegummi brukes. På samme måte brukes den gjerne for å forhidre kondensdannelser på kaldtvannssiden.

 

En ting ergrer meg imidlertid nå; Jeg husker pokker ikke hva den type skumgummi heter! :cry:

 

Hm, neoprengummi kanskje? "Just a wild guess"..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke egne erfaringer omkring dette, men sitter allikevel med en viss innsikt.

Først og fremst; Alle metallflater må pakkes inn, i den forstand som at omgivelsesluften må holdes unna flatene. Den tricky biten, er å isolere godt nok på undersiden av vannblokka, og samtidig sørge for at blokka får riktig kontakt med CPU-kjernen.

Slangenipler av metall må behandles på samme måte. Slangene i seg selv bør også isoleres, men pussig nok ser det ut til at kondensdannelse på disse ikke oppstår så lett. Men vær allikevel på vakt!

 

I fbm mitt eget vannkjølingssystem, har jeg mulighet for å hente kald luft utenfra, og har forsøkt å provosere frem kondens på kjøleblokk etc.

Med -8grader´s luft, kom jeg ned i en vanntemp på bare +5grader og hadde en CPU-temp på 10-11grader. Temperaturen på selve vannblokka m tilhørende nipler lå omkring 5-6grader, men kondens oppstod allikevel aldri.

Dette hadde helt klart sammenheng med at luftfuktigheten lå ganske lavt, rundt 40% såvidt jeg husker.

Mao; Behovet for isolasjon er avhengig av luftfuktigheten, og det er først og fremst metallflater som må isoleres om man nærmer seg grenseverdiene.

Lenke til kommentar
Temperaturen på selve vannblokka m tilhørende nipler lå omkring 5-6grader, men kondens oppstod allikevel aldri.
Behøver kondensen å vise seg synlig for våre øyne for å være skadelig for komponentene i datamaskinen ?

 

Slangene i seg selv bør også isoleres, men pussig nok ser det ut til at kondensdannelse på disse ikke oppstår så lett.

Viss slangene er av gummi eller lignende kan vel det også være en god nok isolator i seg selv.

Lenke til kommentar
Temperaturen på selve vannblokka m tilhørende nipler lå omkring 5-6grader, men kondens oppstod allikevel aldri.
Behøver kondensen å vise seg synlig for våre øyne for å være skadelig for komponentene i datamaskinen ?

 

I praksis ja. Hele kondensproblematikken i denne sammenheng dreier seg om dannelser av vanndråper tilslutt, da først og fremst på vannblokka. Drypper det vann ned på skjermkortet, så kan man jo tenke seg.....

Det skal ellers svært godt gjøres at elektronikken omkring vil bli så kald at kondensfare oppstår i fbm vannslangeprosjektet ditt, men om det skulle skje vil det i dette tilfelle bety katastrofe, selv om kondensen ikke er synlig.

 

Slangene i seg selv bør også isoleres, men pussig nok ser det ut til at kondensdannelse på disse ikke oppstår så lett.

Viss slangene er av gummi eller lignende kan vel det også være en god nok isolator i seg selv.

 

Sant nok. Slangene jeg bruker er av silikontypen, men også disse ble rimelig kalde under eksperimentet.

Lenke til kommentar

På overclockers.com var det en fra Island som ikke fikk tak i peltier som gjorde dette. Resultatene ble strålende. 7/9 grader idle/load er bra. Han hadde lagt seg en egen kobberblokk av et stykker kobber og overklokket sin fislete Duron 700MHz til 1100MHz ved 2,15v(vcore gikk ikke lengre etter en voltmod). Ihvertfall så går det, men det er ingen langsiktig løsning. Har man kabinett temp på 20 grader og vann på 4, vil dette helt klart lage kondens. Men på samme måte som peltier kan man her isolere. Det kan man gjøre ved å legge gummipakninger(samme som til bil), eller isopor og silikon(uten syre). Alt kan festes med elektriker teip. Det kan faktisk gjøres så enkelt som dette:

 

Rockwool eller isopor

Isoleringsteip(vil koste rundt 25 kr)

Et par gamle muse matter eller et par gummipakninger fra bil.

Silikon tetningsmasse

Dielektrisk fett

 

Slangen:

Ta altså rockwool innerst teip igjen med isolasjonsteip. Smør alt inn med Silikon tetningsmasse rundt for å tette med isolasjonsteip en gang til. Gjør dette flere ganger(om du trenger) helt til røret ikke blir kaldt på utsiden når du kjører kaldt vann gjennom det.

 

Kjøleblokken og rundt:

Ta av cpu slotten smør mest mulig inn med dielektrisk fett både under og inni cpu sloten. Det skal være helt tett. Legg pakninger med tilskjært gummi rundt sloten og vannblokken. Vannblokken tettes på samme måte som slangen. Husk her også mange lag. Tilslut vil du få en kjempe klump med en vannblokk inni. Tett helt igjen med silikon til slutt.

 

Skrue, kondens oppstår alltid ved temperaturforskjeller. Det blir like mye kondens på PVC som på metall. Det er en stor risiko å ikke isolere, dette gjelder ved så store temperaturforskjeller. Vann fra springen er ikke stabilt, en dag kan vannet fryse, en dag er det 15 grader. Men uansett er det en god idé. Man trenger ikke å la det renne på fullt for å få kjøleeffekt.

 

edit: isolasjon=kondens

Lenke til kommentar

Du ene instrumentet sitter du med på venstre mustast, og du leser dette med det andre instumentet.

Men stoler du ikke helt på kroppen din (hehe) så har clas oholson fuktighetsmåler til godt under tusenlappen. Og liker du teori, så kan du kjøpe deg et hygrometer (billig) og finne luftfuktigheten i rommet. Så finner du et mollier diagram, og skjekk det opp mot temperaturen på overflaten. Da kan du se om det i "teorien" er kondens. Selv er jeg en smule skeptisk til denne metoden.

Lenke til kommentar

Skrue, isolasjon oppstår alltid ved temperaturforskjeller. Det blir like mye kondens på PVC som på metall. Det er en stor risiko å ikke isolere, dette gjelder ved så store temperaturforskjeller. Vann fra springen er ikke stabilt, en dag kan vannet fryse, en dag er det 15 grader. Men uansett er det en god idé. Man trenger ikke å la det renne på fullt for å få kjøleeffekt.

Regner med at du med "isolasjon" mener kondens? Jeg tar det for gitt. Men er ikke alldeles enig i at kondens alltid oppstår ved temperaturforskjeller? Ville nok heller sagt noe sånt som at

"om temperaturen på en gjenstand blir tilstrekkelig lav i forhold til omgivelsestemperaturen (romtemperaturen) så vil det kunne oppstå kondens". Men det var antagelig det du mente å si?

Det hele allikevel avhengig av lufta´s duggpunkt / relative fuktighet.

 

Og selvsagt; Det blir like mye kondens på PVC (eller silikongummi) som på metall.

I praksis vil dette allikevel fremtre ved forskjellige vanntemperaturer, rett og slett ved at PVC / silikon har en middelmådig evne til å transportere kulda fra vannet ut i overflaten, sett i forhold til f.eks. kobber / aluminium. Dermed vil overflatetemperaturen på metallet alltid være lavere enn overflaten på en slange.

Uten at jeg har gjort noen konkrete forsøk, vil jeg anta at du skal ned i minusgrader på vannet før man opplever kondensproblemet på f.eks en silikonslange.

Her er det sikkert også variasjoner, mht hva slangen er laget av. Jeg vil anta at en PVC-slange er mer i "faresonen" enn hva tilfellet er for en silikonslange.

Lenke til kommentar

Vil bare opplyse at kondens på flater er avh. av mer en temperatur og luftfuktighet. Det relative lufttrykket. Mollier diagramet tar utgangspunkt i 100.3 kiloPascal.

 

Hva isolering angår, det må tilfredstille spesielt 2 ting: Isolere termisk og være gasstett. Ofte er isolasjon for rør laget til, slik at de nettopp gjør dette i en smekk. Hadde ikke isolasjonen vært gasstett, så er det mulighet for kondens pga gassutskiftning ved kaldere lag.

 

=)

Lenke til kommentar

Ah, der er du igjen Hondaen! Godt Nytt År forresten! :)

 

Men uansett lufttrykk, vil jo forholdet mellom metall / silikon stort sett bli det samme, og dermed også "smertegrensen" for de (to) forskjellige materialene.

Men ellers er det sikkert greit å vite at kondensfaren antagelig øker i takt med et høyere lufttrykk?

Jeg kalkulerer i allefall med det.

Men graden, hvor stor er den?

Lenke til kommentar

Kan ta et eksempel:

 

1 kg tørr luft ved havoverflaten blir mettet av 7,63 gram vann ved 10 grader cel.

 

1. kg tørr luft 3000 meter over havoverflaten blir mettet av 11 gram vann ved 10 grader cel.

 

Det gir vel et lite inntrykk..

 

Mollier var en brilliant vitenskapsmann =)

Lenke til kommentar
Kan ta et eksempel:

 

1 kg tørr luft ved havoverflaten blir mettet av 7,63 gram vann ved 10 grader cel.

 

1. kg tørr luft 3000 meter over havoverflaten blir mettet av 11 gram vann ved 10 grader cel.

 

Det gir vel et lite inntrykk..

 

Mollier var en brilliant vitenskapsmann =)

 

Hm, en forskjell på 3,37gram eller ca 30% altså. Men hvilken forskjell i millibar snakker vi om da?

Og hvor store vil svingningene på Karmøy være, ved f.eks 900mB kontra 1050mB?

Kunne vært artig å visst!

Lenke til kommentar

Galhøpiggen i Jotunheimen vest er norges høyeste med sine 2469 m.o.h eller Glittertind med isbred(2472 m.o.h). Der er det et turisthotell, så det er en liten sannsynlighet for det.

 

De selges helt sikkert isolerte vannrør på en rørlegger, når de graver vannrør under bakken isolerer de rørene så de ikke fryser. Men jeg ville gjort det selv.

 

Hondaen, en PC tåler litt luftfuktighet, det med lage trykk ville ikke vært noen idé ettersom man i så fall måtte legge hele pcen under trykk for å få det til. Det som er skummelt her er at vannet vil høyst sannsynligvis begynne å samle seg(med vanntemp på 9grader/kabinett på 26 g) og kan i løpet av et kvarter lage kortslutninger. Dette har mange erfart(senest her: http://www.overklokking.no/skjermkort/kryo...gf3/index.html).

Ved å legge silikon på utsiden vil gjøre at temperaturdifferansen mellom slange og kabinett ikke blir like stor dermed kan man trygt kjøre system i mange timer uten at det blir skader. Isolerer man ikke vil vannet få flytendeform og legge seg mellom foreksempel broene på cpuen og lage kortslutning. Hvis man utligner denne temperaturen vil man ikke ha noe problem i det hele tatt.

 

Luftfuktighet og kondens må ikke blandes i denne sammenhengen selv om de er avhengige av hverandre(mer luftfuktighet=mer kondens og omvendt). Dette er fordi jeg mener kondens i denne sammenhengen er så høy konsentrasjon av luftfuktighet at det kan gjøre skade på komponenter.

Lenke til kommentar

chimera: Tror du surrer litt her... jeg har ikke frambrakt noen ide om aktivt sette trykk rundt en datamaskin for å forhindre kondens.

 

Poenget mitt, som du ikke ser ut til å ha skjønt ligger i det relative lufttrykk. Lufttrykket rundt oss er ofte i forandring og dermed duggpunktet.

 

Har du ikke et barometer hjemme som viser høytrykk og lavtrykk ? Mange som har det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...