Gå til innhold

Vannkjøling rett fra hageslangen

Anbefalte innlegg

Flaskehalsen i et vannkjølingssystem kan ofte være radiatoren, og hvor mye vann pumpa klarer å flytte (tror jeg, lite erfaring).

Hva med å eliminere dette problemet med å koble kaldtvann fra huset direkte til vannkjølingen og spyle gjennom vannkjølingen med friskt vann. Med et slikt system trenger man verken radiator, tank eller pumpe i vannkjølingen, i og med at kaldt vann blir spylt gjennom systemet og ut igjen i et avløp.

Klart, det har sine negative sider med at cpu'en din ligger dårlig ann viss en brått skulle miste trykket på vannet, men det hadde jo kanskje vært en idè å prøvt ut.

Noen som har noen tanker, eller kanskje har hørt om andre som har prøvt ut et slikt system.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kun 1% av jordens vannmengde, er drikkevann...

Bortsett fra det, vil du sannsynligvis også få kondensproblemer. Vann fra springen holder som regel 4-6grader, og ettersom du bor ved kysten har du sannsynligvis også relativ høy fuktighet i luften, er faren for kondens ganske stor.

Det bør også være fare for at du får dårlig samvittighet også, om du gjennomfører forslaget ditt. :-?

Lenke til kommentar

Det har blitt bevist at vannflyten i et vannkjølingssystem har meget lite å si, selv bruker jeg en akvariepumpe som tar 350l/h, med en løftehøyde på beskjedne 38 cm... Som vil si at jeg må starte vannkjølingen selv ved å blåse vann inn i systemet. Og vannflyten er ikke akkurat stor, men selv har jeg temmelig grei temp.

Flaskehalsen i et vannkjølingssystem er ikke bare radiatoren, men vannblokka, siden vannet holder en temp på 28 grader, og cpuen på 40.

Vann ifra springen er bare dumt, du bruker masse vann på det, og det er ikke så veldig enkelt å sette opp. Like greit å sette en radioator/stor vanntank ute, og blande vannet med frosteveske.

Lenke til kommentar
Flaskehalsen i et vannkjølingssystem er ikke bare radiatoren, men vannblokka, siden vannet holder en temp på 28 grader, og cpuen på 40.

Men hvorfor investerer folk i store flotte radiatorer, siden du sier at det ikke er radiatoren som er flaskehalsen ?

Er det kanskje i spesielle systemer der vannblokka er så effektiv at radiatoren blir en flaskehals ?

Kun 1% av jordens vannmengde, er drikkevann...

Sant det.. er veldig upraktisk også. Men eg så på dette bare som et prøve prosjekt. (Viss det noen gang skulle finne sted).

Takker for respons.

Lenke til kommentar

Poenget med at det kun er 1% drikkevann på jorden er ganske uvesentlig. I Norge så har vi ikke mangel på drikkevann grunnet vår geografiske plasering og topografi. At mange afrikanere mangler drikkevann er et faktum, men det er et politisk spørsmål, ikke teknisk.

Vannet har en naturlig syklus, fordamper og kondenserer hele tiden. Vi mister ingenting, solen sørger for denne syklusen så det er ingenting å rope ulv for.. All materie er fra universets opprinnelse, 15 milliarder år ellernoe ( hvem vet..) så alt rundt oss er så gammelt, men har blitt sammensatt flere ganger. Levende organismer blir sammensatt etter en dna (deoksyrilbonuklinsyre) oppskrift. Tenker kroppen min har atomer som har vært del av mange andre menensker før..

Når det gjelder bruk av vann fra springen, det har blitt tatt opp før. Problem er kondensering, sikkerhet ( vannskader ) og teknisk tilretteleggelse.

Har du mulighet, hvorfor ikke. En mer avanseret modell vil være bruk av varmeveskler med termostat, slik at vantemperatur i pc vann sløyfen aldri er under det lokale duggpunkt. Dette krever endel know-how da..

Termostaten kunne f.eks vært innstilt på en gitt temperatur slik at vannet lå på 20 grader hele tiden, eller kunne vært styrt av en mikroprosessor som sammenlignet relativ luft fuktighet med data fra et mollier diagram og dermed bestemte vanntemperatur ( slik at kondensering aldri finner sted ).

=)

Lenke til kommentar

Jeg for min del synes ikke at poenget med 1% drikkevann er uvesentlig.

Greit nok at det neppe vil føre til noen katastrofe om det fiser litt vann ut av springen til Ball Menace på Karmøy, men holdningen fremstår uansett som lettsindig og tankeløs. Om vi alle tenkte slik? Hm....

Drikkevannet er en fornybar ressurs, ja, men forurensningen i en slik syklus er jo også stigende!

Selv her i prektige lille Norge.

De fleste har etterhvert tilegnet seg god nok forstand til å vite at man bør ta vare på jordens begrensede ressurser som også drikkevannet tilhører, i den forstand som at vannkvaliteten etterhvert forringes.

Skulle vi alle innta en slik likegyldig holdning til slike fakta, så er jeg redd for at vi også her i Norge før eller siden komme til å møte en situasjon som de færreste vil bli glade for.

Men bevares, det får heller være opp til enhver å ta de hensyn man føler for.....

Lenke til kommentar

Slik jeg forstår det så er kondensfaktoren det største problemet med denne typen vannkjøling. Jeg har desverre for lite kunnskap om hvordan kondens oppstår, og hvordan å håntere dette problem.

Kunne gjerne tenkt meg litt feedback på sider hvor jeg kan sette meg bedre inn i dette.

1% vann på jorden.. blah blah

Jeg er helt enig i at det er en veldig sløsende metode for å kjøle ned en datamaskin. Men forstå meg rett når jeg sier at dette bare er et forsøk, langt fra en varig løsning.

Å prøve å gå nye veier mener jeg alltid er fremskritt. Med det mener jeg at andre kan dra nytte av mine feil og suksesser med et slikt system.

Lenke til kommentar
1% vann på jorden.. blah blah

Jeg er helt enig i at det er en veldig sløsende metode for å kjøle ned en datamaskin. Men forstå meg rett når jeg sier at dette bare er et forsøk, langt fra en varig løsning.

Å prøve å gå nye veier mener jeg alltid er fremskritt. Med det mener jeg at andre kan dra nytte av mine feil og suksesser med et slikt system.

For all del; misforstå meg rett da! Meningen var ikke å kritisere deg, men heller å rette søkelyset mot konsekvensen av et slikt opplegg, i videste forstand. I tidligere innlegg; ble jo denne type bruk / misbruk av drikkevannet nærmest bagatellisert

Er eller hjertens enig med deg i at man absolutt bør søke nye veier og løsninger, hvor stod vi ellers foruten?

Lenke til kommentar

Skrue: Det blir litt drøyt be en bergenser spare på vannet :p Det regner her 280 dager i året..

Iallefall, ALLE komme ikke til å gjøre dette. Det er totalt uaktuelt, dårlig poeng. Hvis vannet er så mye verd, hvorfor er ikke rørene skiftet ut ? De lekker som en sil, rustne vannrør ligger over hele norge, ruster fort opp pga sur nedbør. Det lokale vannverket regner slikt svinn som normalt. Det er faktisk veldig lite vann som skal til, for å holde vannblokk temperatur på ønsket nivå.

Har brønn som får vann av et større vann over hytten vi har. Henter jeg vann derfra for å kjøle ned maskinen min, er det et forferdelig tap for menneskeheten også ? :D

Det blir en sak mellom meg og sauene tenker jeg ;-)

Lenke til kommentar

Ikke vær så fordømt sneversynte og navlebeskuende nå da.

Det er jo ikke alle gitt å ha private elver og brønner å ta av!

Ei heller regner det 280 dager i året, overalt.....

Bortsett fra det, Ball Menace har jo etterlyst litt info ang. kondensproblemer.

Han får tilsendt et Mollierdiagram fra meg, så blir han kanskje litt klokere angående slikt? (Du får sende meg en PM m mailadresse Ball Menace, om dette er interessant).

Tror ellers ikke han er særlig interessert i hverken nordnorske elver, eller Bergensk nedbør! :p

Lenke til kommentar
Har jeg forstått det rett? Han mener å ha vannkrana åpen, 24/7?

Håper dere vet at det også koster penger!?

Neida, han mener nok ikke det. Sjøl må jeg medgi at jeg tenkte i de samme baner, men senere har det jo gått opp for meg at det bare var ment som et eksperiment! Heldigvis......

Lenke til kommentar
Har jeg forstått det rett? Han mener å ha vannkrana åpen, 24/7?

Håper dere vet at det også koster penger!?

Neida, han mener nok ikke det. Sjøl må jeg medgi at jeg tenkte i de samme baner, men senere har det jo gått opp for meg at det bare var ment som et eksperiment! Heldigvis......

Det var godt å høre. Ellers kunne han vente seg en solid regning :)

Lenke til kommentar
Etter sigende, skulle jo Ball Menace bruke hageslangen!
Om en bruker hageslangen eller innevann vil jeg tro ikke har noen betydning.

Utover dette så vil jeg dra kondensproblemet på banen igjen. Kondens oppstår slik jeg har forstått det, når lufta blir så kald at den ikke klarer å holde på vannet i form av damp. Slik blir så dampen omgjort til flytende form og legger seg på kretser og kortslutter dem.

Kulden som gjør at luften kondenser kommer da fra kjøleblokken og evt. de vannførende ledningene. Går det ikke da å isolere disse for å hindre kuldetapet og da igjen hindre kondensering ?

Vil bemerke at jeg ikke har noen særlig peiling på dette temaet :o

PS: Takker Skrue for rask hjelp!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...