Gå til innhold

Saluttknalls 17. mai tale

Anbefalte innlegg

Hei! Pga all den negative kritikken jeg fikk på min førstemaitale har jeg nå besluttet og lage en simplere tale for denne dag, men ikke noe dråligere. Tverdt imot. :) Gratulerer med dagen alle som har kommet hit for å feire 17. mai med oss her på Krokeide skole.

Jeg har fått i oppgave å lage denne talen og den oppgaven har jeg utført med glød og engasjement tradisjonen tro.

Som vi alle vet fikk Norge sin grunnlov den 17. mai 1814 da de stolte menn på Eidsvold satte sine segl på grunnloven som de alle hadde jobbet så hardt med å lage. Med denne grunnloven gjorde de oss Norge nasjonen fri fra Det danske styret, men dette varte jo ikke lenge. For like etter ble Norge nasjonen i en ny union med Sverige som varte helt til 7. juni 1905.

Da ble Norge nok en gang et fritt og selvstendig land.

Men hva er egentlig et fritt land? Etter min mening er et fritt land et land som lever av et demokratisk folkelig styre. Vi ser eksempler på frie land i land som Norge, Sverige og Tyskland. Men alle land har det ikke så flott som oss. Om du har fulgt med på nyhetene har du sikkert hørt om Talibans undertrykkelse av Afghanistan på 90tallet og begynnelsen av det andre årtusen etter Kristus. Men tilbake til 17. mai. 17. mai er som sagt grunnlovsdagen, men blir også kalt Barnas dag. Dette fordi det ofte feires med is og brus og slikt. Men kanskje dette blir en av de aller siste 17. mai vi noen sinne vil feire. Den overhengene klimagassfaren kan kanskje få oss nordmenn som boltrer oss i sus og dus til å tenke mer på miljøet rundt oss. Jeg vil derfor oppfordre dere alle til å gjøre en innsats for miljøet og bruke søppelbøttene til å kaste bosset deres.

La oss avslutte med disse ord:

Nå lager de vår grunnlov

De lager den med fryd

De stolte menn på Eidsvoll

De var vårt land sin pryd.

Vi gjør oss fri fra Danmark

Med denne stolte lov,

Men nå så kommer Sverige

Tar Norge som sitt rov.

Men Norge slår tilbake

Mot Sverige sin mur.

Vi gir ikke opp så lett

Og det gjør svensken sur.

Vi er de stolte nordmenn

Vi hyller denne lov

Vi feirer også dagen

Da loven ble vår.

Vi feirer den nok ikke

På måten som de vil

Som satte land på spill.

Vi feirer den med pølser

Med is og slikkeri

Og deres navn er glemte

Som lagde lov i strid.

De lagde da vår grunnlov

De lagde den med fryd

Som var vårt land sin pryd.

Vi takker for 7 virkelilg flotte år på denne skolen.

Med vennlig hilsen 7. trinn.

Slutt Så hva synes dere? Har jeg blitt bedre? Tenkte btw at denne også kunne postes her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skal ha ros for å ikke ha lagd en like dårlig tale som 1. mail-talen din. MEN det betyr ikke at dette var en god tale. Det å bruke konkrete land som eksempler på godt og dårlig demokrati er litt unødvendig i en tale. Vi står heller ikke i fare for umiddelbar utryddelse pga. klimaendringer, selv om det er en alvorlig trussel. Og spar deg for det fæle diktet.

Og for å være litt konstruktiv så har jeg ett tips til deg. Spør noen om repons FØR du leser opp talen din, slik at du kan forbedre den. Jeg ville sett igjennom det jeg hadde skrevet, hvis jeg var deg, og ordnet på grammatikken og setningsoppbygningen for å få bedre flyt i teksten.

Men ellers kan jeg bare si graltulerer med dagen og hipp, hipp hurra, folkens! :fun:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...