Gå til innhold

Kjøpt bil i mars, nå fått purring på årsavgift.

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg kjøpte meg en bil i mars måned. Det ble egentlig ikke nevnt noe om årsavgiften, og det står heller ikke noe i kontrakten om dette. Saken er at jeg har ikke fått noe på bilen før nå.

Er jeg virkelig pliktig og betale det ekstra gebyret?

Da jeg ikke kunne vite om årsavgiften var betalt eller ikke.

Ser på toll.no at "ny eier er solidarisk ansvarlig for å betale årsavgiften" Hvilken tulling fant på å bruke et så tvetydig ord som solidarisk?

Uansett regner jeg med at jeg må betale, men er det noe håp?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis ikke annet er avtalt er eier (ny) ansvarlig for årsavgift, heftelser, parkeringsbøter, fartsbøter som er heftet på bilen. Du betaler, men kan gå til regress på tidligere eier (stevning ved uenighet ev.).

Endret av Spartan
Lenke til kommentar

Hvis du kjøpte bilen før 20. mars er du ansvarlig for årsavgiften hvis ikke annet er nevnt i kjøpsavtalen. (20. mars var forfall). Ved kjøp etter denne datoen skal tidligere eir har betalt (men også her er avtalen viktig). Dette er forholdet mellom deg og tidligere eier. Ovenfor myndighetene er du som eier av bilen ansvarlig. (Solidarisk betyr at begge er ansvarlige og at mynighetene kan velge hvem de vil kreve penger av, i praksis registrert eier av bilen når purring sendes. Dette er absolutt ikke tvetydigt)

Lenke til kommentar

Er det ikke den som eier bilen 1. januar som er ansvarlig for å betale årsavgift? Når jeg kjøpte bruktbil i februar i fjor, ønsket gamle eier at jeg betalte årsavgift der og da pga at det var han som vil få purringene om den ikke var betalt. Noe de forsåvidt bekrefta på trafikkstajonen.

Lenke til kommentar

Det stemmer det, men det står at om disse ikke blir betalt så kommer purringene til nåværende eier. Det står også at ny eier er solidarisk ansvarlig for å betale årsavgiften.

Per; Du skriver at solidarisk betyr at begge ......

Hvordan kan det bety det? Når det står: Den NYE eieren er solidarisk ansvarlig.

Lenke til kommentar

Dersom bilen selges mellom januar og mars/april, er det fremdeles eier per 1. januar som er ansvarlig for at avgiften betales, mens purrebrev også sendes ny eier.

Tollvesenet (eller SI i praksis) vil i første omgang tvangsinnfordre avgiften mot eier per 1. januar, og dersom dette ikke går, så vil ny eier bli ansvarlig.

Lenke til kommentar
Dersom bilen selges mellom januar og mars/april, er det fremdeles eier per 1. januar som er ansvarlig for at avgiften betales, mens purrebrev også sendes ny eier.

Tollvesenet (eller SI i praksis) vil i første omgang tvangsinnfordre avgiften mot eier per 1. januar, og dersom dette ikke går, så vil ny eier bli ansvarlig.

8659774[/snapback]

Okei, den forstår jeg. Har uansett betalt nå, da jeg ikke har råd til å bli avskiltet.

Takk for god info ihvertfall.

Lenke til kommentar

8659774[/snapback]

Dette er riktignok OT, men jeg bare lurte på hvordan en situasjon kan oppstå der SI ikke klarer å skvise pengene ut av den forrige eieren av bilen? Denne gjengen kan jo forsyne seg av folks penger uansett hvor de måtte finnes, inkludert å trekke dem rett fra lønn/arbeidsledighetstrygd/sosialstønad. Eneste tilfellet der det kan mislykkes er vel hvis man flykter til et land uten noen som helst form for avtaler med Norge, og samtidig sørger for å ikke etterlate noe av verdi i Norge. Hmm. :hmm:

Lenke til kommentar

Som du sier, SI har sine metoder, og de klarer vel som regel å få det dem skal ha..

Men som menneske i Norge har man vel rett på en viss sum til mat/osv, så om det man har er såpass lavt at å ta pengene til årsavgift vil føre til ingen mat osv (satt på spissen), så regner jeg med at det finnes regler mot dette..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...