Gå til innhold

Skifte vifte i strømforsyninga


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har en Slik

Som jeg vil bytte vifta på, hvilken dim. er det på vifta og hvilken burde jeg velge til å bytte vifta i strømforsyninga?

8629609[/snapback]

 

Det er 120mm på den vifta under og 80mm på den bak du burde bytte vifte med tanke på luftstrøm og lydnivå.

8634230[/snapback]

Den forstod jeg ikke

Lenke til kommentar

Han mente bare at du må velge vifter med lavt støynivå.

 

Nå har jeg bare dissekert en psu i mitt liv, og på den vifta(120mm) var kontakten pitteliten.

Mao mindre enn viftekontakter på hk.

Får man kjøpt vifter med sånne mini-kontakter da? :hmm:

Endret av Tramell
Lenke til kommentar
Han mente bare at du må velge vifter med lavt støynivå.

 

Nå har jeg bare dissekert en vifte i mitt liv, og på den vifta(120mm) var kontakten pitteliten.

Mao mindre enn viftekontakter på hk.

Får man kjøpt vifter med sånne mini-kontakter da?  :hmm:

8635053[/snapback]

Da lurer jeg på det samme:P

Lenke til kommentar
Han mente bare at du må velge vifter med lavt støynivå.

 

Nå har jeg bare dissekert en vifte i mitt liv, og på den vifta(120mm) var kontakten pitteliten.

Mao mindre enn viftekontakter på hk.

Får man kjøpt vifter med sånne mini-kontakter da?  :hmm:

8635053[/snapback]

Da lurer jeg på det samme:P

8635063[/snapback]

 

 

Du kan jo altids sjekke om det er samme kontakt som på hk'et.

Lenke til kommentar

er somregel 2-pins kontakt på psu vifter. og vanlige vifter har 3 pins. så det er bare og klippe av kontakten av ei gammel vifte du har liggende og sette den i hovedkortet så vifte regulerer du med spedfan.

 

går også greit og spleise 8cm og 12 cm vifta med en valig 3.pins kontakt. så kjøre den i hovedkortet. trenger ikke lodde, bare spleis og bruk god tape som isolering

Lenke til kommentar

Et annet alternativ er å klippe kablene på orginal viftene, surre sammen kablene, og trekke krympe strømer utapå, dette funker like fint som lodding :) men ei lodding vil jo seff tåle litt mer.

Men er ikke akkurat mye bevegelse på kablene inni en PSU, så da har det lite å si.

Lenke til kommentar
... surre sammen kablene,... funker like fint som lodding ...

8635963[/snapback]

Da vet du ikke hva du snakker om. Det er stor forskjell på å lodde og surre, det vesentligste er at å surre blir veldig upålitelig. Da får du ikke en gasstett forbindelse, fuktighet kommer til, det irrer, og plutselig er det ikke lenger kontakt.

Det er jo litt kjedelig om PSU går fyken om et års tid fordi viften har stoppet.

 

Det finnes meget bra alternativ til lodding, f.eks ScotchLock. Det er en liten plastdings som du putter ledningene inn i og klemmer sammen med en vanlig tang. Brukes mye til kobling i bil.

Lenke til kommentar
... surre sammen kablene,... funker like fint som lodding ...

8635963[/snapback]

Da vet du ikke hva du snakker om. Det er stor forskjell på å lodde og surre, det vesentligste er at å surre blir veldig upålitelig. Da får du ikke en gasstett forbindelse, fuktighet kommer til, det irrer, og plutselig er det ikke lenger kontakt.

Det er jo litt kjedelig om PSU går fyken om et års tid fordi viften har stoppet.

 

Det finnes meget bra alternativ til lodding, f.eks ScotchLock. Det er en liten plastdings som du putter ledningene inn i og klemmer sammen med en vanlig tang. Brukes mye til kobling i bil.

8636895[/snapback]

eller bare bruke en "sukkerbit", hvor du bare putter ledningene inn i den og skrur dem fast, en sukkerbit får du kjøpt mange steder, på feks. jernia

Lenke til kommentar

Jeg mente å surre sammen kablene, og trekke ei krypestrømpe utapå.

Den krymper jo når den blir varmet opp, og da blir det tett.

Også er det snakk om en ting som kun står rolig, i et rom som sikkert har en regulert temperatur.

Skjønner ikke helt hvordan det skal kunne bli så mye fuktighet og begynne å irre da :p

 

Jeg har gjort sånt med flere ting her, så lenge det ikke er noe som har noe særlig høyere spenning enn 12V med noen få amper og er i ro hele tida.

Er det ting med høyere spenning og som er i mer bevegelse så lodder jeg selvfølgelig, bruker gjerne krympe strømper på loddinger også!

Endret av Drkangel
Lenke til kommentar
... Den krymper jo når den blir varmet opp, og da blir det tett.

8637530[/snapback]

Nei, krympestrømpe blir absolutt ikke tett. Det er fukt i all luft, og det er ikke snakk om så mye irring at det vises. Alle ledninger vil få et oksydbelegg.

Wire-wrap er et eksempel på hva som menes med gasstett forbindelse.

http://www.standardpneumatic.com/resource/tech_wire.html

 

Sukkerbit gir også gasstett forbindelse. Da presser skruen så hardt på metallet i ledningen at oksydskiktet brytes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...