ersa Skrevet 17. mai 2007 Del Skrevet 17. mai 2007 Hva er tyngst av 1 tonn fjær og 1 tonn bly? 8632793[/snapback] Lærern min fra ungdomskolen ville sagt blyet. Det har nemlig høyere massetetthet og er dermed relativt sett tyngre. 8632797[/snapback] Man kan faktisk argumentere for at blyet er tyngre dersom vi regner med at begge er veid under normale omstendigheter med luft osv. Fjærene vil ha større overflate og dermed vil luften som presser ned på de veie mer og legge til vekt. Derfor veier da fjærene mindre enn et tonn. Et tonn bly derimot har mye mindre overflate og dermed mindre luft som "forstyrrer" målingen. Ergo 1 tonn bly er tyngre enn 1 tonn fjær selv om utslaget på vekten er likt. Men er begge veid i lufttomme rom er saken en helt annen. Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 17. mai 2007 Del Skrevet 17. mai 2007 (endret) Gull, da det har høyere massetetthet.. 8632869[/snapback] Her er jeg skeptisk. Et mol gull veier 197 gram. Et mol bly veier 207 gram. og forresten: 8633423[/snapback] Hva er et mol da? Gull har høyere massetetthet, så jeg gikk ut ifra at det er tyngst.. Men om det er riktig er jeg ikke 100% sikker på da.. Har ikke 1 tonn med gull å rutte med.. Og forresten, hvis det på det bildet du la ved er sant... Så skuffer det meg dypt.. Endret 17. mai 2007 av AnaXyd Lenke til kommentar
ersa Skrevet 17. mai 2007 Del Skrevet 17. mai 2007 Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Gull, da det har høyere massetetthet.. 8632869[/snapback] Her er jeg skeptisk. Et mol gull veier 197 gram. Et mol bly veier 207 gram. og forresten: 8633423[/snapback] Hva er et mol da? Gull har høyere massetetthet, så jeg gikk ut ifra at det er tyngst.. Men om det er riktig er jeg ikke 100% sikker på da.. Har ikke 1 tonn med gull å rutte med.. 8634253[/snapback] Et mol er en standardenhet for en mengde stoff. http://no.wikipedia.org/wiki/Mol_(enhet) Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 17. mai 2007 Del Skrevet 17. mai 2007 pæra holder i estimert 100k timer ja, men batteri må du nokk bytte oftere 8633143[/snapback] bevis det 8633171[/snapback] Jeg kan gjerne bevise for deg, men siden det er du som sitter på bevismaterialene, kan jeg ikke. Lenke til kommentar
Articfare Skrevet 17. mai 2007 Del Skrevet 17. mai 2007 Hva er tyngst av 1 tonn bly og 1 tonn bomull? De er selvfølgelig like tunge . Massen er forskjellig, men jeg tror man kan komprimere bomull ganske kraftig til å få samme masse som bly?! 1 tonn bomull blir ganske større enn en flyhangar eller større, men som jeg sa, blir de like tunge. Hva som er tyngst mellom ett svart hull og Jorda, vil jeg tro at Jorda er tyngst, men at et svart hull har en jævla kraftig trekkekraft, like stor eller større enn selve stjernen som var der fra før. Men er ingen ekspert. Er ingen moderator, men tråden går i kraftig offtopic og samtidig er emnet besvart. Rapportert! Lenke til kommentar
Sinnsyk asylaspirant Skrevet 17. mai 2007 Del Skrevet 17. mai 2007 Emnet er slettes ikke fullstendig besvart... Jeg velger å bygge videre på denne problemstillingen, og henviser til tråden som innleder en annerledes uke med 6 dager i uka, 28 timer om dagen. Hvis jeg bare kunne finne den... Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 17. mai 2007 Del Skrevet 17. mai 2007 De er selvfølgelig like tunge . Massen er forskjellig, men jeg tror man kan komprimere bomull ganske kraftig til å få samme masse som bly?! 8636019[/snapback] Det er massen som er den samme. Hva som er tyngst mellom ett svart hull og Jorda, vil jeg tro at Jorda er tyngst, men at et svart hull har en jævla kraftig trekkekraft, like stor eller større enn selve stjernen som var der fra før. Men er ingen ekspert. 8636019[/snapback] Å sammenlikne tyngden til jorda og et svart hull blir vel litt feil. Massen er derimot mye større hos et vanlig sort hull. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 17. mai 2007 Del Skrevet 17. mai 2007 (endret) Men det og andre spørsmål kan dere ta annet steds hen. Spørsmål om massetetthet passer for eksempel utmerket i vår kategori for Teknologi og vitenskap. Trådstarters spørsmål ble besvart allerere i de første svarene så da anser vi problemet for løst. Tråden stenges siden det er for mye off topic her til en sammenhengende diskusjon. Edit: Hvis dere spør pent og det er interesser for det, skal jeg splitte ut postene om massetetthet med mere i en egen tråd i riktig forum. Geir Endret 17. mai 2007 av tom waits for alice Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg