Speedy501 Skrevet 16. mai 2007 Del Skrevet 16. mai 2007 (endret) Heisan.... Like før dere kan ta konsulent honorar Hvor viktig er kabel mellom gitar og forsterker - og kabel mellom forsterkertopp og kabinett? Noen som kan anbefale noe vettug? Jeg hakke peiling Hehe...ingen kabel = ingen lyd....skjønner såpass Endret 16. mai 2007 av Speedy501 Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 16. mai 2007 Del Skrevet 16. mai 2007 Så lenge det berre er mellom gitar og forsterkar treng du ikkje å ha verdas beste kabel. Likevel er det greit å ha ein som ikkje går i stykker og held ein viss kvalitet. Neutrik og HotLine er sikkert, samme med Lava. Høgtalarkabel er litt viktigare, der må kabelen tåle kreftene den skal overføre med så lite tap som mogeleg. Kjøp ein så kort kabel som mogeleg som er laga til formålet. Har sett folk bruke vanlege gitarkablar som høgtalarkabel som rett og slett har blitt svidd av. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 16. mai 2007 Del Skrevet 16. mai 2007 Kjøp gode kabler, men ikke noe ekstremt dyrt. Det er forskjell på kabler til 50 kroner og 250 kroner, men deretter begynner begynner det å bli mye penger for lite gevinst. En gitarforsterker er ikke et hifi surround-anlegg. Rent bortsett fra lydkvaliteten er dyrere kabler ofte mer solide, så de ikke ryker eller går opp i loddingen så lett. Jeg har prøvd mange ulike merker uten å ha noen spesiell favoritt. Men jeg kan si en ting sikkert, jeg hører ikke forskjell på dem. Geir Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 16. mai 2007 Del Skrevet 16. mai 2007 men det er lite vits å ha en kabel til 50kt når ampen koster 20.000kr. selv bruker jeg svidyre kabler gitar>forsterker som er rettningsbestemt og disse til kabbet, Evidence Audio Siren www.godlyd.no Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 16. mai 2007 Del Skrevet 16. mai 2007 (endret) Sant at det er vanskeleg å høyre forskjell på kablar, men når dei begynnar å bli lange eller du har fleire skøytepunkt (mange pedalar osv.) er det fort å merke signaltapet i ein dårleg skjerma kabel. Høgtalarkabel er lettare å høyre forskjell på, dei har forferdeleg lett for å plukke opp ulumskheitar. Evidence Siren er ein veldig god høgtalarkabel, men til ampen speedy har bestilt seg trur eg ikkje han kjem til å merke forskjell. Berre kjøp ein solid skjerma kabel som tåler belastninga. Endret 16. mai 2007 av KimNK Lenke til kommentar
Speedy501 Skrevet 16. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2007 Så det er ingen spesiell kabel til en 50w forsterker i forhold til en 150w mellom forsterker og kabinett? Er den kabelen lik som den til gitaren? Så kort som mulig betyr da ca 1m kabel går jeg utifra? Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 16. mai 2007 Del Skrevet 16. mai 2007 Hvis du kjøper 1m kabel til kabinettet og 5m til gitaren burde det gå bra. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 16. mai 2007 Del Skrevet 16. mai 2007 Så det er ingen spesiell kabel til en 50w forsterker i forhold til en 150w mellom forsterker og kabinett? Er den kabelen lik som den til gitaren? Så kort som mulig betyr da ca 1m kabel går jeg utifra? 8629796[/snapback] jepp, kjøp den jeg sa Evidence Audio Siren Kabel for høyttalerkabinett. "Det var som å løfte et ullteppe bort fra kabinettet. Lenke til kommentar
Speedy501 Skrevet 16. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2007 Så forsterker kabelen er lik som til gitaren? Samme kvaderat? Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 16. mai 2007 Del Skrevet 16. mai 2007 Du treng absolutt ikkje Siren-kabel til gitaren. Brukk 200kr på ein 5m med Neutrik-pluggar, så har du ein kabel som held i årevis. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 16. mai 2007 Del Skrevet 16. mai 2007 den var til kabbet, det blri bedre, jeg hører forskjell, ihverfall i studio sammenheng Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 17. mai 2007 Del Skrevet 17. mai 2007 Hadde vært spennende med en blindtest på dette. Setter pengene mine på at du ikke hører forskjell på "superkabelen" og 2.5" lampettledning.. Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 17. mai 2007 Del Skrevet 17. mai 2007 Hvis du er så smart at du fortsatt svir av penger på retningsbestemte kabler bør du levere inn musikerkortet ditt og ta en tur til ørelegen. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 17. mai 2007 Del Skrevet 17. mai 2007 (endret) Aaaah, the world of psychoacoustics Som med alt annet, ikke kjøp det aller rimligste. Den type produkter er det spart inn i alle ender på, og det kan du merke som lederbrudd, loddinger som løsner og plugger som løsner. Med unntak av det mekaniske KAN du merke forskjell på en dyrere kabel, fordi de kan ha lavere kapasitans. Ved lange kabellengder vil man kunne få signaltap av høyefrekvenser grunnet lederkapasitans. EDIT: mine merknader gjelder selvfølgelig gitar-preamp kabelen. Endret 17. mai 2007 av NorthWave Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 17. mai 2007 Del Skrevet 17. mai 2007 Men nå er det ikke så lange biten mellom en Marshall-topp og kabinettet da... Minner meg om en av mine store blueshelter: Albert Collins. Han pleide å spille med en 50 meter lang gitarledning og gikk gjerne ut på gata midt i en låt og jammet. Geir Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå