wil Skrevet 16. mai 2007 Del Skrevet 16. mai 2007 Hei. Sommern nærmer seg snart og i enkelte plasser av Norge så er det endel torde om sommern. Da er det gunstig og ha et overspenningsvern. Det har jeg ikke nå, men har tenkt til å kjøpe Overspenningsvern snart. Å kjøpe noe clas Olson dritt er uaktuelt, men jeg leter etter noe veldig bra og til en ikke så alt for høy pris. Noen som har tips til hva jeg skal kjøpe? Hilsen. wil. PS: Flytt posten hvis den ikke hører hjemme her. Visste ikke hvor jeg skulle poste den. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 17. mai 2007 Del Skrevet 17. mai 2007 Skal du gjøre det skikkelig får du montert grov/mellomvern i sikringsskapet og finvern i stikkontakten. Husk bare på at det må god jording til for å ta av effektivt for lynnedslag. Lenke til kommentar
jaha Skrevet 18. mai 2007 Del Skrevet 18. mai 2007 jeg er helt enig med perpyro. skal du ha noe brukbart så er det Moeller som dug! Ulempen er at det er litt dyrt, men du får hva du betaler for Lenke til kommentar
duh Skrevet 19. mai 2007 Del Skrevet 19. mai 2007 Er det til pc'en, hvorfor ikke bare kjøpe en UPS? Lenke til kommentar
Agrippa Skrevet 19. mai 2007 Del Skrevet 19. mai 2007 Jeg kjøpte et par Fellowes overspenningsvern på Expert for et år eller så siden. Tror de kostet 350 per stk eller deromkring. Ikke vet jeg om de er noe tess, men de kommer med en garanti på 50.000 Euro, så jeg har i grunnen sittet og bedt om torden og lyn og håpt på at hele ruklet skulle gå dukken. Dessverre, tross mange heftige stormer og lynnedslag i nærheten så lever alt ennå. Skulle de være av interesse så er den fulle benevnelsen "Fellowes Premium Surge Protector" og de kommer i flere klasser med varierende garantier. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 19. mai 2007 Del Skrevet 19. mai 2007 På grunn av strømnettet vi har i Norge, som er likt med det de bruker i Albania, så vil de fleste finvern ha liten effekt når man trenger det. Så vidt jeg vet er det kun to godkjente finvern som er laget for strømnettet i norge og albania. El-Itx er det ene, og de koster endel: http://www.tryggogsikker.no/html/126.html De andre er litt billigere, koster rundt 500,- for et enkelt uttak, og ble vel i sin tid solgt bl.a på binders? og expert (mener jeg). Husker ikke navnet, var noen svarte bokser. Forøvrig regnes vel el-itx for det eneste seriøse vernet som beskytter på ordentlig når det gjelder. Lenke til kommentar
-KooPa Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 Nå koster EL-ITX 449,- på tilbud på den siden Ankh linket til. Ellers selger Norsk Datatilbehør El-ITX til 499,- Jeg har selv EL-ITX. Grunnen til at jeg valgte den var at det var den eneste jeg fant som virker uten jordet kontakt. Lenke til kommentar
Tore Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 (endret) Etter å ha jobbet litt med service på brannalarmanlegg nå så ser jeg at om man så har et utall (gjerne 10+) overspenningsvern som det nå kreves i store brannalarmanlegg både på 230v, likestrøm og ute i detektorsløyfene... Så er eneste garanterte sikkre metode mot lynnedslag den gode gamle trekk ut kontakten metoden.... Desverre... Edit: altså, et finvern ER mye mye bedre en ingenting selvfølgelig.! Å kommer til å redde utstyret i sikkert 95% av tilfellene... Men om lynet får fulltreffer så er den fysiske adskillelsen med å trekke ut kontakten eneste sikkre... Endret 20. mai 2007 av Scorpioen84 Lenke til kommentar
wil Skrevet 20. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2007 Hei igjen. Har sittet å sett litt på Overspenningsvern og jeg har funnet et overspenningsvern som ser bra ut. Den har 8 kontakter. Hadde tenkt til å koble på TV`en min (Som er en ny 32 Tomers LCD TV), PC`en min, PC Skjermen, Annlegget mitt, en ekstern harddisk, Og Ipod ladern min. Da håper jeg at jeg er sikkra ganske bra i sommer. Lenke til kommentar
Azton Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 Den beste løsningen er nok et finvern med et forankoblet grov/mellomvern, som perpyro sier. Lenke til kommentar
sirius Skrevet 27. mai 2007 Del Skrevet 27. mai 2007 Overspenningsværnet virket ikke her hos meg og utstyret ble ødelagt. Det er mulig responstiden var for lang, noe som er vanlig på rimeligere utstyr. Dessuten kommer strømmen inn som luftstrekk, noe som er mer utsatt enn jordkabel. Frakopling med støpsel er vel det eneste effektive. Lenke til kommentar
PROuser Skrevet 27. mai 2007 Del Skrevet 27. mai 2007 Noe å tenke på... Når lynet treffer et luftnett, blir strømmen ledet enkleste vei til jord som regel. Linjene i nettet er ikke jordet (bortsett fra PEN leder). Enkleste vei til jord er ofte gjennom overspenningsvernet, som slipper gjennom mye strøm direkte til jord. Men hvis du er nesten alene i nabolaget med overspenningsvern, så vil det meste av strømmen gå gjennom nettop ditt overspenningsvern. Det kan da bli litt for mye strøm i skapet ditt, og det kan gjøre stor skade i skapet ditt, mens naboene har små eller ingen feil... Derfor setter jeg ikke inn overspenningsvern hos meg selv.. Jeg lar eventuelle naboer ta støyten.. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 27. mai 2007 Del Skrevet 27. mai 2007 (endret) Overspenningsværnet virket ikke her hos meg og utstyret ble ødelagt. Det er mulig responstiden var for lang, noe som er vanlig på rimeligere utstyr.Dessuten kommer strømmen inn som luftstrekk, noe som er mer utsatt enn jordkabel. Frakopling med støpsel er vel det eneste effektive. 8712405[/snapback] Var det værn av typen du plugger i kontakten så beskytter ikke de mot lynnedslag? Skulle du få nedslag i f.eks. luftstrekket inn til huset ditt så hjelper ikke grovvern om nedslaget er kraftig nok. Eneste 100% beskyttelse mot lynnedslag er lynvernanlegg kombinert med gorvvern, mellomvern og finvern. Endret 27. mai 2007 av perpyro Lenke til kommentar
Hypsilofodonten Skrevet 27. mai 2007 Del Skrevet 27. mai 2007 treffer lynet huset ditt så hjelper ikkje overspenningsvernet så veldig uansett. veldig dårlig plan og "la naboer ta støyten", siden det overspenningsvernet evt. skal ta er "små overspenninger" får du direkte nedslag i luftlinja utafor huset så tror eg sikringsskapet ditt er fucked uavhengig om naboen har overspenningsvern. vernet skal jo som oftest ta spenninger på 230V+++, det som er farlig for elektronikken. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå