Nettulf Skrevet 16. mai 2007 Del Skrevet 16. mai 2007 Hei. Lurte på om Windows XP Home fungerer greit mot en server med Win Server 2003 på? Da tenker jeg i sammenheng med at brukere kan logge på 2-3 forskjellige maskiner og ha tilgang til sine filer men ikke andres. Samt ha felles delte områder for utveksling av data. Nettulf Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 16. mai 2007 Del Skrevet 16. mai 2007 Hei. Lurte på om Windows XP Home fungerer greit mot en server med Win Server 2003 på? Da tenker jeg i sammenheng med at brukere kan logge på 2-3 forskjellige maskiner og ha tilgang til sine filer men ikke andres. Samt ha felles delte områder for utveksling av data. Nettulf 8629154[/snapback] Du kan ikke sette XP Home opp i et Active Directory domene. Lenke til kommentar
marw_the_big_headed_rhino Skrevet 16. mai 2007 Del Skrevet 16. mai 2007 Er det domene du tenker på? Du får ikke innmeldt XP home i et domene. Lenke til kommentar
Nettulf Skrevet 16. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2007 Er usikker på hvilken funksjon jeg trenger, har rotet for lite med nettverk ennå. Men jeg ønsker at når jeg slår på en hvilken som helst maskin på nettverket, så skal jeg ha tilgang til en egen mappe på en server. Helst tilgang basert på brukernavn/passord. Og en eller flere disker/mapper som er delt felles for alle. Har hatt en mistanke om at XP home ikke vil fungere til dette, men det vil vel kunne finne delte mapper på serveren? Nettulf Lenke til kommentar
marw_the_big_headed_rhino Skrevet 17. mai 2007 Del Skrevet 17. mai 2007 Skal du bruke Active Directory, eller skal du kun share filer og mapper? da er uansett Windows 2003 overkill... Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 17. mai 2007 Del Skrevet 17. mai 2007 Det går fint an å få tilgang til en mappe på serveren med XP home, men du vil som før nevnt ikke få meldt den inn i domenet. Derfor faller en god del av poenget med å bruke det server- OS-et bort. Når det er sagt, er jo en av fordelene med 2003 server at det er utrolig stabilt, og krasjer nesten aldri. Slik sett har det jo noe for seg. Lenke til kommentar
Nettulf Skrevet 17. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2007 Tror jeg må skaffe meg en bok og lese litt.... Vet jo ikke en gang hva Active directory er og hvordan det fungere. Men ønsker som sagt at forkjellige brukernavn/passord skal gi tilgang til ulike mapper/disker på serveren. Disse skal dukke opp av seg selv uten at jeg trenger å søke etter de på nettverket osv. Og er absolutt en fordel at det er stabilt, da jeg tenkte å la server gå 24/7 Nettulf Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 17. mai 2007 Del Skrevet 17. mai 2007 Er dette et hemmenettverk, er det null poeng å kjøre AD. Det er kort sagt en katalogtjeneste for å holde styr på mange brukere, maskiner og andre nettverksressurser, og for å forenkle administrasjonen av dette. Domenepålogging, på den annen side, er praktisk, selv på et lite nettverk, og så fungerer det mye bedre enn for eksempel "arbeidsgruppe". Hvis man ikke kan logge maskinen inn i domenet, må man oppgi brukernavn/passord når man ønsker å benytte de forskjellige delte ressursene på serveren, og det er ikke like lettvint som med en domenepålogging Da logger man på en gang, og så har man tilgang til de ressursene man har rettigheter til uten noe mere mikkmakk. 2003 server er ganske dyrt, mener en SBS koster opp i mot 5000 med 5 brukerlisenser. Lenke til kommentar
Nettulf Skrevet 17. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2007 Er et hjemmenetverk ja. Bruker en evaluerings lisens, og kan få rimelig lisens gjennom jobben hvis jeg finner ut at det er noe jeg kan bruke. Koster meg alikevel et par tusen, så hvis andre alternativer som er rimeligere og enkle fins, er det aktuellt. Kan man sette opp en form for server med windows XP pro? Slik at man kan logge på et domene på den maskinen? Må jeg taste inn brukernavn/passord og vente hver gang jeg skal ha tilgang til noe, er det ikke så bra. Vanlig deling av mapper som jeg så langt har brukt i Win XP synest jeg virker tregt og lite praktisk. Vil helst bare finne de delte mappene i utforsker som en egen stasjon/mappe uten noe mere kluss. Nettulf Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 17. mai 2007 Del Skrevet 17. mai 2007 (endret) Hm. For å ha et domene, m du ha en domenekontroller. Det kan ikke XP være. Det er ikke et server- operativsystem. Noe av poenget med et domene er at brukeropplysninger lagres på serveren, og så logger man seg på denne for å få tilgang til servertjenester, som for eksempel intranett, fil- lagring og utskrifter. Selvsagt kan du sette opp mapper med brukernavn og passord på XP også. Du får bare en god del mer styr med å administrere brukerkontoer. Nå virker det ikke som om det er så mange konti du trenger, så trolig går dette greit. Endret 17. mai 2007 av CastorFiber Lenke til kommentar
marw_the_big_headed_rhino Skrevet 18. mai 2007 Del Skrevet 18. mai 2007 Det er ikke nødvendig med domene i det hele tatt. Det enkleste for deg, hvis du ikke absolutt må ha Windows 2003 server, er å sette opp en Windows XP maskin med delte mapper og filer. Men hvis du setter opp en Windows 2003 server, er det ikke noe i veien med å sette den opp uten domene, men med delte mapper. Og som det blir kommentert lengre oppe i innleggene, er Win 2k3 veldig stabil. Har selv en Win 2k3 server stående, og den er dønn stabil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå