DaEvil1 Skrevet 16. mai 2007 Del Skrevet 16. mai 2007 (endret) Kommer til å bruke den til mye forskjellig Ting som den kommer til å brukes til kan f. eks være: - Spill som krever god prosessorhastighet, stort minne og stor harddisk, til tider også et godt grafikkkort - Bildebehandling - Internettsurfing Kommer helt sikkert til å være en del multitasking om gangen, så hadde vært en stor fordel om maskinen klarer mye på en gang uten å sakke på farten, eller å fryse. Kan vel tenke meg å bruke en maks 25000 kr på den, avhengig av hva som passer meg best. Er ikke et must, men mye hestekrefter er kjekt å ha. Særlig da jeg ser for meg at jeg kommer til å ha denne maskinen en stund Foretrekker uten tvil et skjermkort fra ATI. I tillegg liker jeg AMD prossessorer bedre en Intel. Er litt i tvil her, men hvis IBM fortsatt lager prossessorer for datamaskiner, er det også veldig interessant hvis det finnest på markedet. Er usikker på hvilken Windows Vista versjon som gjør hva egentlig. Hvis det er noenting fra for eksempel Windows XP Home edition som på Vista sin tilsvarende versjon, mangler, hadde det vært kult å få vite om det. Trenger ikke noe ekstrautstyr som høytalere eller tastatur, skjerm osv. Det får jeg tak i selv. Vil helst bare ha maskinen for seg selv uten noen ekstrating bortsett fra Windows Vista da, some jeg helst vil ha med maskinen. Men det er ikke noe must, kan få tak i Windows Vista for seg selv om det skulle være nødvendig og vise seg å være litt mere økonomisk. Er ikke helt sikker på om jeg vil ha bærbar eller stasjonær pc. Hvis en bærbar viser seg å være effektiv nok, er jeg ikke av veien for å kjøpe det. Men det jeg har hørt er at man aldri får topp "performance" på en bærbar i forhold til det man får på en stasjonær, så foreløpig heller jeg til en stasjonær da den også lar meg skifte selve hardwaren inni, noe som er svært vanskelig på en bærbar. Viss jeg skal kjøpe en bærbar bør den helst ha minst 200GB harddisk. Hvis den er stasjonær, har det ingenting å si da jeg kan skifte det ut manuelt. Hadde vært veldig kult å fått noen forslag! Endret 20. mai 2007 av Hwoarang Lenke til kommentar
marw_the_big_headed_rhino Skrevet 16. mai 2007 Del Skrevet 16. mai 2007 Minst 200GB på en laptop? Det er vel ikke noe poeng der i det hele tatt. Kjøp deg en kraftig laptop, og da havner du som regel på 160GB harddisk. Hvis du trenger mer, kjøp deg en liten 2.5" ekstern disk som du putter i USB porten. Stasjonær PC til 25000? Da regner jeg med at du skal spille. Kjøp med Windows XP Pro, så er du berget. 2 X 8800GTX kort så har du knallbra grafikk. Raptor 74GB i RAID 0 vil fungere bra for ytelse. Intel E6600 eller E6700 eller høyere. 2GB Ram. Windows XP er IKKE begeistret for 4, og vanligvis vil du ikke ha behov for mer enn 2GB. AMD kontra Intel er vel ingen tvil for tiden. Intel kjører vel forbi alt AMD kommer med. Noen vil si desverre, og jeg er ikke helt uenig i det :-) Du må kanskje ha et par skjermer, og et par BenQ FP202W er perfekt til formålet. Rimelig men veldig bra. 2X 1680 X 1050 oppløsning er perfekt. Lenke til kommentar
DaEvil1 Skrevet 17. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2007 Høres ikke så dumt ut. Men er det ikke best med Vista? Særlig hvis vi tenker fremtidige spill og program? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 17. mai 2007 Del Skrevet 17. mai 2007 Høres ikke så dumt ut. Men er det ikke best med Vista? Særlig hvis vi tenker fremtidige spill og program? 8636027[/snapback] Med tanke på fremtidige program er vista best, vist er også det eneste operativsystemet der en får dx10, men i dag er xp best til spill, på grunn av kompabilitetsproblemer med vista i noen spill... Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 17. mai 2007 Del Skrevet 17. mai 2007 Når du skal bruke så mye penger så ville jeg ikke hatt mindre enn 4Gb ram. Lenke til kommentar
saivert Skrevet 17. mai 2007 Del Skrevet 17. mai 2007 Typisk at de med masse penger har lite peiling på data. Vi som er kjempeglad i datamaskiner har ikke like mye å bruke på det. Men nok syting fra min side. Du kan fint kjøpe 4GB RAM om du installerer Windows XP Pro x64 Edition. Denne får du fra Microsoft om du sender inn din kopi av WIndows XP Pro. Du får også kjøpt den via diverse nettbutikker, men den selges ikke i vanlig butikk da den er OEM (beregnet for PC-byggere som DELL f.eks). Merket også litt fanboy-preg over førsteposten. Foretrekker AMD? IBM? Hvorfor? Har da ingenting å si hva slags merke det er på maskinvaren din vel? Poenget er at det skal yte bra og være et godt kjøp. Og et merke alene gir deg ingen av delene. Følg med litt i tiden gutt. Det er faktisk Intel som sitter med de beste kortene per dags dato og IBM har gått over til å kun levere prosessorer til servere. Lenke til kommentar
Kuuket Skrevet 18. mai 2007 Del Skrevet 18. mai 2007 Gå inn på http://alienware.com Der har dem maskiner til den prisen. Vet ikke om dem sender maskiner til Norge. Mvh Stefan Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 18. mai 2007 Del Skrevet 18. mai 2007 (endret) https://prisguiden.no/vis_handlevogn.php?waggon_id=47502 Maks siklefaktor med Quad core, 4 GB RAM, 2x 8800GTX, 150GB Raptor OS disk, 1TB lagring, 680i HK... Eller med Vista Ultimate OEM og 1x 8800GTX Endret 18. mai 2007 av sn0dig Lenke til kommentar
DaEvil1 Skrevet 18. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2007 Typisk at de med masse penger har lite peiling på data. Vi som er kjempeglad i datamaskiner har ikke like mye å bruke på det.Men nok syting fra min side. Du kan fint kjøpe 4GB RAM om du installerer Windows XP Pro x64 Edition. Denne får du fra Microsoft om du sender inn din kopi av WIndows XP Pro. Du får også kjøpt den via diverse nettbutikker, men den selges ikke i vanlig butikk da den er OEM (beregnet for PC-byggere som DELL f.eks). Merket også litt fanboy-preg over førsteposten. Foretrekker AMD? IBM? Hvorfor? Har da ingenting å si hva slags merke det er på maskinvaren din vel? Poenget er at det skal yte bra og være et godt kjøp. Og et merke alene gir deg ingen av delene. Følg med litt i tiden gutt. Det er faktisk Intel som sitter med de beste kortene per dags dato og IBM har gått over til å kun levere prosessorer til servere. 8636449[/snapback] Ingenting galt med fanboyism, er det? Det er vel ærlig talt mitt valg... Jeg har peiling på data om du ikke trodde det, men jeg er ikke allvitende hvilket er grunnen til at jeg spør her Ser heller ikke poenget med XP Pro, særlig ikke hvis jeg har tenkt å kjøpe til den prisen. Da forsvinner vel egentlig litt av poenget. Blir litt som å kjøpe en maskin med windows 2000 når xp kom ut. Hvis Vista er såpass dårlig at XP er å foretrekke, installerer jeg heller linux... Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 18. mai 2007 Del Skrevet 18. mai 2007 Ingenting galt med fanboyism, er det? Det er vel ærlig talt mitt valg... Jeg har peiling på data om du ikke trodde det, men jeg er ikke allvitende hvilket er grunnen til at jeg spør her Ser heller ikke poenget med XP Pro, særlig ikke hvis jeg har tenkt å kjøpe til den prisen. Da forsvinner vel egentlig litt av poenget. Blir litt som å kjøpe en maskin med windows 2000 når xp kom ut. Hvis Vista er såpass dårlig at XP er å foretrekke, installerer jeg heller linux... 8640934[/snapback] foretrekker selv AMD og ATI, men hadde helt klart gått for Quad Core fra intel og 8800-serien til nvidia om jeg skulle ha kjøpt ny pc nå, og ville ha mest for pengene. Vista må du uansett ha for å kunne bruke DX10 når det kommer spill som er lagd for DX10 fra bunnen av, og som ikke støtter DX9, siden XP ikke støtter DX10. Se oppsettet jeg linker til i den første posten min Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 18. mai 2007 Del Skrevet 18. mai 2007 Ikke bruk 25k, bruk halve beløpet og bruk resten på oppgraderinger når det trengs. Det har du MYE mer igjen for. Lenke til kommentar
Nautique Skrevet 18. mai 2007 Del Skrevet 18. mai 2007 Du skrev du ikke villle ha med skjerm, men her får du mye igjen for pengene, vurderer å kjøpe dette oppsettet selv ;D Link: https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=46119 Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 18. mai 2007 Del Skrevet 18. mai 2007 Du skrev du ikke villle ha med skjerm, men her får du mye igjen for pengene, vurderer å kjøpe dette oppsettet selv ;D Link: https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=46119 8641338[/snapback] der har du: skjerm, tastatur, musematte og høyttalere, når han klart og tydelig sier at han bare skal ha kassen og ikke noe ekstrautstyr.... Lenke til kommentar
DaEvil1 Skrevet 19. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2007 Ikke bruk 25k, bruk halve beløpet og bruk resten på oppgraderinger når det trengs. Det har du MYE mer igjen for. 8641165[/snapback] Hmm interresant. Er det best å kjøpe et av det beste hovedkortene og heller være litt sparsom med ram, skjermkort og harddisk, og vente kanskje ett år før jeg begynner å oppgradere, og bare kjøre xp mens jeg venter på at Vista skal bli kvitt syndromer av typen XP hadde før service pack 2? Er det mulig å få xp til en rimelig pris nå for tiden da? Lenke til kommentar
marw_the_big_headed_rhino Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 Hva skal du med en PC til 25000 for å ha Linux på? Jeg antar at folk som bruker 25k på en PC gjerne kommer til å bruke den til spill? Hverken Linux eller Vista er spesielt spill-vennlig... Derfor anbefaler jeg XP. Lenke til kommentar
DaEvil1 Skrevet 21. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2007 Den skal brukes til spill ja. Men jeg håper også å kunne bruke den som verktøy I tillegg. Altså at jeg får gjort noe produktivt med dataen. Og da er det greit å ha komponenter som holder mål. Har jo også tenkt å ha den dataen I en god del år uten å gjøre noen allt for store oppgraderinger eller forandringer på den. Men det skal ikke være en gamingmaskin primært. Den skal forhåpentligvis kunne holde mål på flere områder, og kunne vare en stund hvilket er de grunnene til at jeg er villig til å bruke en del på denne maskinen. Lenke til kommentar
marw_the_big_headed_rhino Skrevet 22. mai 2007 Del Skrevet 22. mai 2007 (endret) 1995,- Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz Socket LGA775, 4MB, BOXED m/vifte 1349,- Gigabyte GA-965P-DS4, P965, Socket-775, Firewire, ATX, GbLAN, DDR2, 2xPCI-Ex16 1849,- Corsair Dominator TWIN2X8500C5D 2048MB, DDR2,2x1GB(KIT),DHX,E.P.P, CL5-5-5-15-2T 449,- Zalman CNPS9500LED Ultra Quiet CPU Kjøler 4300,- Western Digital Raptor X 150GB SATA 16MB 10000RPM 995,- Samsung SpinPoint T166 500GB SATA2 16MB 7200RPM 549,- Hiper Strømforsyning ATX 580W Sort, 18dB 120mm Vifte, 4xSATA, 2XPCI-E, 20/24pin 5995,- XFX GeForce 8800GTX 630M 768MB XXX GDDR3 ,PCI-Express,2xDVI/HDTV/HDCP,630/2000Mhz 1198,- Thermaltake Aguila Sølv, Aluminium, Midi tower, Vindu 698,- 2X DVD-brennere 198,- Steelpad 4D Gaming Musematte Musmatte 635,- Logitech G5 Laser Mouse 2007, USB 798,- Steelpad 6G Gamingtastatur, gullbelagte kontaktpunkter, PS/2 Kom til 21 008,- I tillegg kan du slenge ved: - 2GB minne hvis du skal ha Vista. XP liker ikke mer enn 2GB, hvis det ikke da er 64 bit versjon. - par 20" skjermer er jo fint også. - Vannkjøling? Endret 22. mai 2007 av bono_head Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå