Gå til innhold

Kommer ikke inn i Bios.


Anbefalte innlegg

Mitt problem er som følger:

Etter å ha endret Bios ( stillet på "fast setting") skjedde det noe. Når maskinen booter kommer jeg ikke inn i bios selv om jeg bruker Delete i oppstartsfasen.

Maskinen hopper på en måte over,eller viser ikke på skjermen, det vanlige bildet med opptelling av ram temp. etc.Maskinen booter ferdig og jeg får opp Windows på vanlig måte.

Når jeg flytter jumper til clear CMOS "mister" jeg strømmen til startbryteren??. Jeg får med andre ord ikke startet den i det modet.

Jeg kjører Windows xp på en 1700xp med Expo 8 KHA+

og alt har funket perfekt hittil.

Hva gjør jeg nå?.

Fortsatt god jul.

 

Piloten

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


Piloten skrev (2001-12-27 08:18):

...

Når jeg flytter jumper til clear CMOS "mister" jeg strømmen til startbryteren??. Jeg får med andre ord ikke startet den i det modet.

...


Piloten



 

du skal ikke la jumperen stå i denne stillingen. når maskinen er slått av setter du jumper på clear CMOS, så flytter du den tilbake og starter maskinen.

 

Å ta ut batteriet hørtes krungelte ut. Jeg har enda ikke vært borti et HK som ikke har en "clear CMOS"-jumper, og god forklaring i manualen på hvordan man skal gjøre dette. Når du flytter jumperer i clear-posisjon bryter du strømmen fra batteriet så det blir det samme som å ta det ut, men det er mye enklere å bare flytte en jumper.

Lenke til kommentar

Jeg prøvde de gode rådene jeg fikk men dessverre, det

hjalp ikke.

Det er mulig at det er noe annet en bios som er årsaken.

Når jeg starter maskinen og den booter stopper den når den i prosessen kommer til diskettstasjon. Den blir stående med kontrolllyset i diskettstasjonen på og med svart skjerm. H.kortet viser 7F som feil.

Hvis jeg taster F1 booter maskinen raskt videre uten skjermbilde, som først kommer når Windows er oppe.

Problemet oppsto da jeg endret Bios.

 

Epox 8KHA+ og Windows xp.

 

Flere gode råd??

Lenke til kommentar

Problemet oppdstod da du endret BIOSen?

Har du flashet den?

 

Det virker som om det er et lite problem i BIOSen her, og jeg lurer derfor på om du har flashet den.

Det kan vel og være andre årsaker, du sier noe om at den henger seg opp med diskettstajonen, har du prøvd å sette kabelen andre vei? Det kan og være at noe sitter lit løst i maskinen. Ta ut alle PCI kortene, og AGP kortet, sett de inn igjen skikkelig. Og gjør det samme med strøm ledningene og IDE kablene.

 

Du må huske på å jorde deg fast i noe, det holder sikker at du har t-sjorte på det og holdet armene over kabinettet mens du holder på, slik at armene har kontakt med metallet på kabinettet.

 

Men hvis dette er direkte feil på BIOSen så må du nok flashe den til en nyere versjon, eller hvis du har gjort det, og problemene oppstod etterpå, så må du flashe til en eldre versjon. Men la nå dette med Flashing være det siste du prøver. Du kan risikere at maskinen ikke startet i det hele tatt, hvis det skjer noe feil med flashinga.

 

If it aint broke, dont fix it.

Lenke til kommentar

Quote:


Piloten skrev (2001-12-27 08:18):

...

Jeg kjører Windows xp på en 1700xp med Expo 8 KHA+

og alt har funket perfekt hittil.

...


 

Epox HK har 2 7-segment led-display nederst i hjørnet, som gir meldinger i form a v hex-tall under POST. se hvilket tall som vises når ting stopper opp, og kikk bakerst i manualen. Det står det hvor i POST denne meldingen kommer. Du kan på denne måten raskt finne ut hva det er som feiler.

Lenke til kommentar

Først takk for gode forslag.

 

Så en oppsummering:

1. Maskinen var i utgangspunktet operativ, alt OK

2. Jeg endrer en innstilling i BIOS fra fast til very fast (jeg har ikke flashet ny BIOS

men kjører den som lå på H.kortet)

3. Maskinen restartes men stopper raskt i booten med svart skjerm og med kontrollyset på diskettstasjonen (som blinker under booten) tent. (Jeg har sjekket at kabel er riktig vei og jeg har prøvd å koble ut diskettstasjonen , se senere punkt)

4. Led display på H.kort, EPOX 8KHA+, viser 7F som iflg. bruksanvisning betyr:

”7Fh= 1. Switch back to texte mode if full screen logo is supported.

- If errors occur, report errors & wait for keys

- If no errors occur or F1 key is pressed to continue: Clear EPA or customaization logo”.

 

5. Allså taster jeg F1 og maskinen starter igjen, booten går raskt og med fortsatt svart skjerm, inntil Windows xp lastes da ”tenner” skjermen og alt virker OK. Diskettstasjon er i orden (uten tent kontrollampe) og i kontrollpanelet er all maskinvare OK. Alle programmer virker greit.

 

6. For orden skyld: jeg har flyttet jumpers (clear CMOS) og jeg har hatt batteri ute.

 

 

Strengt tatt kunne jeg jo leve med dagens situasjon (F1- komando som en del av oppstart) men det hadde vært kjekt å komme inn i BIOS.

 

Hva gjenstår å prøve bortsett fra å plukke ut komponenter eller flashe ny BIOS ??

Lenke til kommentar

Hurrrrra!

Jeg fikk det til etter god hjelp og kreative forslag fra dere. Uten å trette med for mange detaljer kan jeg si at tipset med å plukke ut en og en komponent hjalp tilslutt.

Feilen lå i mitt skjermkort nr. 2 Wodoo 3 PCI.

Jeg bøyer meg i støvet (granbarene) for hjelpsomhet og kreativitet.

Nyttåret ser lysere ut med en datamaskin som virker!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...