Gå til innhold

Freddie Mercury - albumguide


Lekser

Anbefalte innlegg

Men i noen av tekstene som Freddie lagde i Queen var det litt tull.

 

Han nevnte Allah is tekstene sine selv han ikke var muslim. Det nevnte han i sammenheng med tullete meningsløse tekster , og med det kan jeg nok si at han ikke hadde respekt for Islam. Har mistet litt respekt for han da jeg fikk vite det.

Endret av Savage-Garden
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tja... Han har vel lov å nevne Allah han også. Men nå deler jeg hans syn i å ikke ha repsekt for religioner :p

8744531[/snapback]

 

Han har jo lov til det, men ikke i sammenheng med tull.

 

Han var bifil som jeg tror var grunnen for han ikke hadde respekt for religionene.

For det å være tiltrukket av samme kjønn er ikke lov i de fleste religionene.

Endret av Savage-Garden
Lenke til kommentar
Tja... Han har vel lov å nevne Allah han også. Men nå deler jeg hans syn i å ikke ha repsekt for religioner :p

8744531[/snapback]

 

Han har jo lov til det, men ikke i sammenheng med tull.

 

Han var bifil som jeg tror var grunnen for han ikke hadde respekt for religionene.

8744625[/snapback]

Han har lov til det fordi vi lever i en demokratisk verden med ytringsfrihet :shrug:

 

At han var bifil har ingenting med saken å gjøre.

Lenke til kommentar
Tja... Han har vel lov å nevne Allah han også. Men nå deler jeg hans syn i å ikke ha repsekt for religioner :p

8744531[/snapback]

 

Han har jo lov til det, men ikke i sammenheng med tull.

 

Han var bifil som jeg tror var grunnen for han ikke hadde respekt for religionene.

8744625[/snapback]

Han har lov til det fordi vi lever i en demokratisk verden med ytringsfrihet :shrug:

 

At han var bifil har ingenting med saken å gjøre.

8744647[/snapback]

 

Men han mistet mange fans av å gjorde det.

 

Det sies at Queen var det første bandet som fikk gi ut plater i Iran. Pga Freddies bakgrunn?

Endret av Savage-Garden
Lenke til kommentar
Men han mistet mange fans av å gjorde det.

 

Det sies at Queen var det første rocke-bandet som fikk gi ut plater i Iran!

8744664[/snapback]

Kilder?

8744685[/snapback]

 

Det var på Daria.no et eller annet sted!

 

Leste gjennom det, mens jeg var på letet etter stoff til eksamen. :)

 

EDIt: Fant kilde allikevel: http://www.daria.no/skole/?tekst=5028

 

Freddie Queen: vokalisten i super gruppen Queen har iranske røtter. Han ble født som Farrokh Bulsara i 1946 på den Tanzanianske øyen av Zanzibar. Hans foreldre, Bomi og Jer Bulsara var opprinnelig persiske. Freddie flyttet til India i 1947 mens i 1963 reiste hele familien sammen med yngre søster, Kashmira til England der han studerte Graphik og Design.
Endret av Savage-Garden
Lenke til kommentar

Daria.no, der man legger ut egne skolestiler? Litt mer spesifikt, er du snill. Skal du bli trodd, må du ha bedre kildereferanser. Den stilen er skrevet av en ungdomsskole-/videregåendeelev, UTEN å ha sine egne kildereferanser.

 

Hvilket album av Freddie anbefales?

Lenke til kommentar

Etter det jeg vet så er det bare en sang der Freddie nevner Allah og det er i sangen "Mustapha" fra "Jazz"-albumet. Det var forøvrig bare en tullesang.

 

Det er my løgn å finne i uoffisielle kilder.

 

Freddie Queen: vokalisten i super gruppen Queen har iranske røtter. Han ble født som Farrokh Bulsara i 1946 på den Tanzanianske øyen av Zanzibar. Hans foreldre, Bomi og Jer Bulsara var opprinnelig persiske. Freddie flyttet til India i 1947 mens i 1963 reiste hele familien sammen med yngre søster, Kashmira til England der han studerte Graphik og Design.

 

Må rette litt på denne. Freddie flyttet til India når han var rundt åtte år (1954) for gå på skole. I 1964, etter at Freddie hadde vendt hjem fra flere års skoleopphold, måtte familien flykte til England etter at det brøt ut en revolusjon på Zanzibar.

 

Anbefaler å kjøpe 60-års jubileums-dvd'en "Lover of Life, Singer of Songs" Den innholder b.l.a. en dokumentar som forteller om Freddie's barndom. Det er nok en politelig kilde.

Endret av arktiskbrugle
Lenke til kommentar
Det er my løgn å finne i uoffisielle kilder.

 

Freddie Queen: vokalisten i super gruppen Queen har iranske røtter. Han ble født som Farrokh Bulsara i 1946 på den Tanzanianske øyen av Zanzibar. Hans foreldre, Bomi og Jer Bulsara var opprinnelig persiske. Freddie flyttet til India i 1947 mens i 1963 reiste hele familien sammen med yngre søster, Kashmira til England der han studerte Graphik og Design.

 

Må rette litt på denne. Freddie flyttet til India når han var rundt åtte år (1954) for gå på skole. I 1964, etter at Freddie hadde vendt hjem fra flere års skoleopphold, måtte familien flykte til England etter at det brøt ut en revolusjon på Zanzibar.

 

Anbefaler å kjøpe 60-års jubileums-dvd'en "Lover of Life, Singer of Songs" Den innholder b.l.a. en dokumentar som forteller om Freddie's barndom. Det er nok en politelig kilde.

8750325[/snapback]

 

 

Tror de har den på youtube. Så litt av den en gang!

 

Etter det jeg vet så er det bare en sang der Freddie nevner Allah og det er i sangen "Mustapha" fra "Jazz"-albumet. Det var forøvrig bare en tullesang.

 

Det var ikke første gangen!

Han nevner også det i Bohmenian Rhapsody! Han sier Bismillah, som betyr: Ved Allah.

Endret av Savage-Garden
Lenke til kommentar

Iran / India... Samme greia. Iran er jo faktisk skilt ut fra India, så... ja...

Foreldrene kan gjerne ha røtter i Iran, som da ironisk nok blir røtter i gamle India. Dem kom fra en indisk stat ved navn Gujarat. Det dem deler med Iranerne, er at det er snakk om samme folkeslag, som en gang levde samlet i det gamle landet Persia.

 

Rettelse: Det var Pakistan som en gang lå under India. Iran lå under Persia, men ikke India.

Endret av neitakk
Lenke til kommentar
Iran / India... Samme greia. Iran er jo faktisk skilt ut fra India, så... ja...

Foreldrene kan gjerne ha røtter i Iran, som da ironisk nok blir røtter i gamle India. Dem kom fra en indisk stat ved navn Gujarat. Det dem deler med Iranerne, er at det er snakk om samme folkeslag, som en gang levde samlet i det gamle landet Persia.

 

Rettelse: Det var Pakistan som en gang lå under India. Iran lå under Persia, men ikke India.

8771276[/snapback]

 

Ja, det var det jeg skulle rette på! :)

Lenke til kommentar
Iran / India... Samme greia. Iran er jo faktisk skilt ut fra India, så... ja...

Foreldrene kan gjerne ha røtter i Iran, som da ironisk nok blir røtter i gamle India. Dem kom fra en indisk stat ved navn Gujarat. Det dem deler med Iranerne, er at det er snakk om samme folkeslag, som en gang levde samlet i det gamle landet Persia.

 

Rettelse: Det var Pakistan som en gang lå under India. Iran lå under Persia, men ikke India.

8771276[/snapback]

 

det er halvveis riktig - for ca 2500 år siden var iran og india nokså likt, med en arisk høyklasse og en undertrykt lokalbefolkning, språket og kulturen var også veldig lik, men utviklet seg i forskjellige retninger. dette var jo da iran/india var relativt ferskt. (iran lå faktisk i sentral-asia og ikke rett under kaspihavet). men det er en annen sak:P

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 8 måneder senere...

Mye uriktig informasjon her ... Ikke i selve albumguiden, men det som blir diskutert senere i tråden.

 

Freddie ble oppdratt i zoroastrianismen (på Zanzibar hos foreldrene, i India på skolen og også senere da familien flyttet sammen til England), en gammel-persisk religion som forbyr homoseksualitet/biseksualitet.

Om han nevnte religiøse personer i sangtekstene sine, trenger ikke det nødvendigvis å bety at han er respektløs; av de flere-enn-300 sangene han sang, ble religiøse ledere kun nevnt i 3-4 sanger som jeg vet om, og jeg tør si at jeg har hørt >80%.

 

Bare sånn for å oppklare det ene og det andre ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...