Anders Moen Skrevet 16. mai 2007 Del Skrevet 16. mai 2007 Hei! Jeg er ikke en veldig dyktig fotograf, men jeg syns det er morsomt å drive å ta bilder av f. eks naturen for det, men jeg vet ikke helt hva jeg skal ta bilder av... Noen bilder jeg har tatt før (http://www.andersmoen.com/images/gallery/) - det er forresten bare 1.jpg, 2.jpg og 3.jpg som jeg har tatt og det andre er bare noe jeg dreiv med siden da slapp jeg å sende over MSN. Uansett, har dere noen ideer om hva jeg kan ta bilder av? Kanskje dere må vite litt hva jeg er interessert i eller? * Gidder noen å flytte tråden hvis sånne spørsmål ikke skal være her? * Lenke til kommentar
dynamic Skrevet 16. mai 2007 Del Skrevet 16. mai 2007 Bruk fantasien! Man kan ta fotografere alt. Jeg vil anbefale deg å titte innom forskjellige fotoportaler for å få inspirasjon. Her er noen: Photosight FotoDotNo Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 16. mai 2007 Del Skrevet 16. mai 2007 Jeg har egentlig aldri vært hverken foto eller fugleinteressert, men jeg har alltid likt teknikk, knapper og duppedingser. Etter at jeg kjøpte EOS 350D, tok jeg noen bilder av gås, måker og ender. Dette synes jeg var morsomt, og jeg fortsatte med dette. Noen av bildene kan du se i bildekritikken.. Senere fant jeg ut at jeg måtte utdype meg litt mer i dy, og da spesiellt fugler. I dag kjøpte jeg derfor 2 fuglebøker. En faglig bok om alle slags arter, og en om forskjellig form for lokking, kamuflasje, hekking og andre ting. Synes dette var utrolig morsomt å holde på med. Jeg har funnet ut at det er hegre jeg har sett så mange ganger her i nærområdet, så i helgen skal jeg bygge en gapahuk, sette meg ned, og ta bilder av hegrer, måker og andre former for fugler. Mitt største ønske er å ta bilde av en kongeørn, men foreløpig ser det ikke så lyst ut. Havørnen er også veldig fin. Så, fugler i naturen kan jo være en ting for deg? Husk, det er personlig hva man liker å ta bilder av.. Bildegalleriet og bildekritikken på foto.no kan være en god inspirasjon. Det var det som motiverte meg til å drive med fuglefotografi. (Blant annet havørnene til Stian Holmen) Birdphoto.fi en også en finfin side.. Lenke til kommentar
mrbard Skrevet 17. mai 2007 Del Skrevet 17. mai 2007 Vi har jo også fotokonkurransen her på forumet. Der blir det foreslått temaer, og ut i fra dette kan det kanskje være mulig å få litt inspirasjon? Lenke til kommentar
arnestad Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 Hei. Det er ofte vanskelig å vite hva man skal ta bilder av, og jeg tror nok alle møter en form for "sperre" eller brems en gang i blant hvor man ikke klarer å se motiver. Da gjelder det som oftest å bare glemme foto et par dager så kommer gleden tilbake, med gleden kommer kreativiteten og viljen til å prøve og feile, da finner man også ofte de gode motivene og riktige utsnittene. De gangene jeg går helt tom bruker jeg det ofte til å trene blikket mitt. Jeg kan f.eks. sette meg ned på et sted jeg normalt passerer hver dag uten å se noe å fotografere, nå setter jeg meg ned og "får ikke lov" til å reise meg før jeg ser noen motiver innen rimelig grense. Dette tvinger meg til å se ting på nye måter og jeg får et mer trent øye i forhold til å se motiver i det daglige. Det kan høres litt "psycho" ut men det fungerer for meg. For å nevne noen motiver.... Blomster, insekter, trær, skog, mose, sopp, gangstier, hus, hytter, arkitektur generelt, solen, månen, innsjøer, havet, broer, transportmidler av alle slag, små objekter du har hjemme, dyr, mennesker.... listen kan bli fryktelig lang:) Det er bare å sette i gang, det viktigste er at du har det moro og eksperimenterer litt, da tøyer du også dine egne grenser og oppdager nye ting! Lykke til. Med vennlig hilsen, Thomas Russ Arnestad www.fotokunstner.no www.arnestadphotography.com Lenke til kommentar
Anders Moen Skrevet 20. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2007 Mhm, takker for svar alle sammen. Skal lese de etterpå - sto akkurat opp så jeg orker ikke lese så mye som arnestad skrev nå heheh Lenke til kommentar
Matsi Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 Timing er en av de viktigste elementene som fotograf. Start med å se hvordan himmelen/naturen er ved forskjellige tidspunkter, og finn ut hva som er pent å fotografere når. Lenke til kommentar
Yawa Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 (endret) Oversiktsbilder er artig, panoramabilder over større områder natur er utrolig vakkert. Du får på en måte en fin, vakker opplevelse, samtidig som du kan ta bilde av det. Og som Matsi sier her, timing, finn deg en dag det er skikkelig fint vær, gå en tur i eks. skogen, på en opphøyning (fjell etc.) og se om du ikke kan ta et vakkert oversiktsbilde av det du ser (panorama). Det liker hvertfall jeg, men det er jo individuelt hva man liker. Bare et tips;) Ja, og en ting til, det trenger ikke være et bilde av direkte "noe", men som jeg sier, et oversiktsbilde kan du ta bilde av hva/hvor som helt, så kan du studere detaljene i etterkant. Kansje du finner noe som du ikke la merke til når du tok bildet;) Endret 21. mai 2007 av Yawa Lenke til kommentar
Anders Moen Skrevet 21. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2007 Takker for tips alle sammen Nå har jeg møtt på et problem...åpner den kamera-greia (der ser du hvor mye peiling jeg har på kameraer ^^) og så piper det bare :s Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 Takker for tips alle sammen Nå har jeg møtt på et problem...åpner den kamera-greia (der ser du hvor mye peiling jeg har på kameraer ^^) og så piper det bare :s 8662116[/snapback] Har et problem med bilen min; Når jeg tar på den dingsen kommer en lyd. Noen som vet hva som er galt? Du tok poenget? Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 Takker for tips alle sammen Nå har jeg møtt på et problem...åpner den kamera-greia (der ser du hvor mye peiling jeg har på kameraer ^^) og så piper det bare :s 8662116[/snapback] Kameragreia? Hvilket kamera har du? Lenke til kommentar
Anders Moen Skrevet 21. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2007 (endret) Tja, spør ikke meg ;p *Ser om jeg finner det ut* Oppdaterer post om 5 min, kom tilbake da (ca. 5 over halv) Edit: Det her står foran på kamerat: Olympus Camedia digital camera C-350 ZOOM Endret 21. mai 2007 av Anders-Moen Lenke til kommentar
Yawa Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 Denne kameragreia, hva er den kameragreia? Lenke til kommentar
Anders Moen Skrevet 21. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2007 Linsa eller hva det nå enn heter... Lenke til kommentar
Yawa Skrevet 22. mai 2007 Del Skrevet 22. mai 2007 linsa? Altså, når du trykker på "on", begynner kameraet å "pipe"? Lenke til kommentar
Anders Moen Skrevet 22. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2007 Trykker ikke på on. For å skru på kameraet å ta bilder, så drar jeg et slags lokk mot høyre og da skal egentlig den linsa (?) eller hva det nå enn heter begynne å komme ut Hvis jeg får tak i et kamera kan jeg sikkert vise dere..? Lenke til kommentar
Unique- Skrevet 22. mai 2007 Del Skrevet 22. mai 2007 Eg personglit like å ta bilder av mennesker. Natur og slikt synst eg ikkje er så spesielt, einaste dyr, og kanskje ein gong innimellom blomster. Det eg merka når eg begynnte å ta litt bilder av naturen, utruligt kor møkje finare eit tre blir. Før var det bare eit tre, nå er det liksom noko meir. Vanskligt å forklare. Men visst du slite me å finna ut noke å ta bilder av. Vandre gatelangs, eller i skogen(alt etter om du bur i ein by eller på landet.) Ja, poenget mitt er: Du finner som oftest alltid noko å ta bilder av. Det er bare til å gå utforbi døra! Lenke til kommentar
Anders Moen Skrevet 8. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2007 @Unique- Takker for tips. Skal prøve å ta litt når kameraet vil fungere @garanti Ja..? Lenke til kommentar
Anders Moen Skrevet 17. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2007 (endret) Sorry for både dobbelposting og bumping, men ville bare si i fra om at nå fungerer kameraet mitt igjen, så jeg skal se om jeg får tatt noe nå snart. Skal kanskje kjøpe radiostyrt fly (http://www.hobbyzone.com/rc_planes_hobbyzone_super_cub.htm), så da kan det jo være at jeg får tatt noen bilder (nei, jeg skal ikke ta bilder mens jeg kjører det. Det ville nok ha gått gærent ;p) Edit: Har ikke peiling på hvordan det ville fungere igjen. Plutselig gjorde det det bare Endret 17. juli 2007 av Anders-Moen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå