Gå til innhold

SCO, Microsoft og Linux

Anbefalte innlegg

jegeringenadvokatistatene

/Hvis/ MS saksøker, og /hvis/ "linux" vinner tror jeg ikke "linux" har full tilgang til kildekoden nei.

Tror det er noen finurlige regler der med bruk av bevismateriale post-rettsak.

Dessuten syns jeg du er vel skråsikker/optimistisk med tanke på GPL søksmål fra FSF mot MS i tilfellet ditt;)

8668954[/snapback]

Mener da at det er større sansynlighet for at Microsoft stjeler kode fra Linux enn Linux fra Microsoft :)

I søkmålet så vil begge parter få tilgang til koden som skal brytte en patent + litt ekstra (bryter Linux mot paint, så vil Linux få paint koden og muligens en del biblioteker som bryter samme patent). Deretter så vil begge parter kunne kommentere hvorfor og hvorfor ikke koden skulle brytte med patenten. Microsoft vil kunne granske Linuxkoden (det er de allerede gjort da den er fritt tilgjengelig) og Linux vil kunne se på Paint og si at dette er ikke samme kode.

Etter dette er jeg mer usikker.

Dersom noen av partene vil klage på "først avgjørelse", så tror jeg at uavhengige grupper granske kodene for å se om det bryter med patenten likevel.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, jeg har ingen tro på at Microsoft vil måtte vise sin kode.

I SCO-søksmålene handlet/handler det i stor grad om brudd på copyright, at bl.a. Linux indirekte hadde kopiert kode fra SCO UNIX.

Microsofts FUD handler ikke om copyright, men om patenter. Man trenger ikke se Microsofts kode for å avgjøre en patenttvist om Microsofts patenter. (Teoretisk kan man kanskje tenke seg et motsøksmål fra IBM, OIN e.l. _om_ MS gjør noe ut av FUD-en (neppe), hvilke konsekvenser det får for Microsoft vet jeg ikke, men sannsynligheten for at vi får en situasjon der Microsoft vil måtte åpne opp sin kode er svært liten: MS farer bare med FUD.)

Shuttleworth skrev noen litt interessante betraktninger om programvarepatentfremtiden i USA der han mener at det ikke er MS som er problemet for FOSS: http://www.markshuttleworth.com/archives/118

Endret av kommers
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...