Woolly Skrevet 16. mai 2007 Del Skrevet 16. mai 2007 Etter søk på diverse nyhetssider etter Linux: Ser jeg at fra og med rundt 2001 har SCO saksøkt Linux, IBM og forskjellige aktører innen åpen kilde-kode miljøet, påstått at de har stjålet kildekode, og at de har rett til å kreve lisens, samt at de har hatt sikre beviser, som senere har blitt avvist i retten. Lest flere steder at MS sponset SCO sine saksmål mot Linux. Deretter dukker det opp nyheter som Windows er sikrere enn Linux, IE er sikrere enn Firefox, etc. og flere undersøkelser som er bestilt av MS på MS sine premisser om hva som er den billigste løsningen. I det siste har man hørt fra Steve B. et par ganger nå i det siste, om at Linux-brukere benytter seg av patenter eid av MS og at de kan kreve lisens, med et strategisk mellomrom. Nå nylig fra advokater litt mer spesifikt hvor mange patenter det dreier seg om, men dog ikke særlig om hvilke patenter de bryter med. De sier også at de ikke kommer til, men riktig nok kan, ta seg betalt for disse patentene. Nylig gikk Bill Hilf ut og sa at hele Linux-bevegelsen er død og på vei ut. Kilde: ITavisen: http://www.itavisen.no/php/art.php?id=382350 Microsoft er tydligvis ikke villige til å komme ut med hva slags patenter det dreier seg om, sannsynligvis av strategiske grunner, Linus har kommet med en forespørsel så de kan komme til en løsning: http://www.digi.no/php/art.php?id=382332 Om jeg har forstått det rett som det har blitt fremstilt så sier MS; "Du benytter deg av noe som er mitt, jeg vil ikke si hva det er, men om jeg vil kan jeg ta betalt for det" Det er tydelig at dette er en del av MS sin markedsføring for å spre usikkerhet i åpen-kildekodemarkedet. Er dette markedsføring som i det heletatt er lovlig? Kan man i det heletatt ta MS seriøst etter slike desperate utsagn om MS sine konkurrenter? Betyr dette at MS skjelver i buksene? Skylder vi MS en takk for at de kommer med slike utsagn? Det jeg har lyst til er å grave opp så mye dritt som mulig fra MS og andre aktører som kommer med meningsløs FUD, useriøs markedsføring, nyheter om aktører som direkte prøver å ødelegge for konkurranse, etc. Om noen har linker til sider hvor de tar for seg dette, eller andre nyheter innenfor dette området så kom med dem! Lenke til kommentar
Skinney Skrevet 16. mai 2007 Del Skrevet 16. mai 2007 Vel, vi vet alle hvilken fiasko SCO søksmålene har vært, og alle nyhetene(eller de aller aller fleste) om at Windows var sikrere enn Linux har blitt sponset av M$ eller av M$ sine partnere (har lest dette et sted men finner ikke link til kilden akkurat nå, dere får ta dette med en klype salt). Jeg vil si at Microsoft har sjeldent gjort annet enn å komme med FUD når det gjelder Linux og jeg regner med at de fortsetter å gjøre det. De har allerede sagt at de ikke mener å saksøke så jeg regner med at de er redde for å starte en patentkrig med andre aktører som støtter Linux(som IBM), ettersom jeg har lest at Microsoft bryter en del patenter selv... Lenke til kommentar
flyndrefjes Skrevet 17. mai 2007 Del Skrevet 17. mai 2007 Jepp, dette er kanskje et forvarsel på hva som kommer av dritt fra Microsofts side. De har penger!! Og ikke minst i USA kan man gjøre det meste - også med det såkalte rettsvesenet. Saksøke kan de nok, men dessverre - dette skaper et hat mot M$. Også fra dem som liksom "støtter" dem fordi PC-en kom ferdig installert med Windows. Uansett er kanskje dette bra for folk flest? Jeg mener: at denne saken blir kjent og ikke foregår bak kulissene. Hvis man tar en parallell som går på kriger. Skjulte/hemmelige eller "åpne" slik det var mot feks Irak - Så får nok denne software-krigen flere motstandere enn det M$ hadde forutsett. Lenke til kommentar
rocknrolf77 Skrevet 17. mai 2007 Del Skrevet 17. mai 2007 Jeg takker rett og slett microsoft for masse gratis reklame for linux i media. Planene dems slår feil vei. Det kan da ikke være så mange som tror på dette tullet de sprer.... Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 17. mai 2007 Del Skrevet 17. mai 2007 Grunnen til at MS gjør slik som de gjør er at de opererer hovedsaklig i USA. Dette er min teori. Og som vi alle vet, alt som skjer i USA tar vi med en klype salt (les: Bowling for Columbine, Farenheit 9/11, osv). Anyways, som rocknrolf77 sier så tror jeg også at planene deres slår feil vei, og når sannheten kommer frem så vil vi se at MS tar en god del i. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 17. mai 2007 Del Skrevet 17. mai 2007 Og folk lurer på hvorfor jeg har M$ langt opp i halsen? Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 17. mai 2007 Del Skrevet 17. mai 2007 Nå skal det sies at Hilf har kommet med en dislaimer: http://port25.technet.com/archive/2007/05/...ifications.aspx Lenke til kommentar
dim3 Skrevet 17. mai 2007 Del Skrevet 17. mai 2007 (endret) Det er bra at han kommer med en "Disclaimer". Og han er en av de få som faktisk tør å si at han kjørte foten langt in i kjeften Men det er ikke bare han, disse angrepene kommer fra mange foskjellige fronter i M$ systemet. Og jeg tror aldri hele M$ noen gang kommer med en slik "Disclaimer". Enig med en del av kommentarene som er rundt den posten til Hilf, han er tydelighvis en tillhenger av Open Source. Så han burde komme seg ut av M$ og bli rekrutert av ett eller annet firma som setter pris på han og hans kunnskaper. Er flere som har gjort det samme. Husker ikke hvem det var som dro fra M$ til Apple. Men M$ kommer alltid til å drive denne FUD kampanjen mot Linux og Open Source miljøet. Så lenge M$ lever kommer de til å slenge dritt mot sine konkurenter. Men hvis de fortsetter i sånt tempo som de har i dag så kanskje de ikke lever så lenge i den posisjonen de har nå Jeg starta med Linux delvis p.g.a alle disse utsangnene fra diverse hoder i M$. Og jo mer fokus de setter på Linux i media, jo mer folk vil prøve Linux. Så til syvende og sist får de igjen for all dritten de har kasta i mot miljøet. Og jeg GLEDER meg! Endret 18. mai 2007 av dim3 Lenke til kommentar
Woolly Skrevet 18. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2007 Vel, vi vet alle hvilken fiasko SCO søksmålene har vært, og alle nyhetene(eller de aller aller fleste) om at Windows var sikrere enn Linux har blitt sponset av M$ eller av M$ sine partnere (har lest dette et sted men finner ikke link til kilden akkurat nå, dere får ta dette med en klype salt). Jeg vil si at Microsoft har sjeldent gjort annet enn å komme med FUD når det gjelder Linux og jeg regner med at de fortsetter å gjøre det. De har allerede sagt at de ikke mener å saksøke så jeg regner med at de er redde for å starte en patentkrig med andre aktører som støtter Linux(som IBM), ettersom jeg har lest at Microsoft bryter en del patenter selv... 8628952[/snapback] Leser dette over alt jeg også, derfor hadde det vært fint med en side som tar for seg alle saksmål, hvem som har sponset hvem og utfallet av sakene. En annen grunn til at de ikke kommer til å saksøke er at det er muligheter for at de taper, i tillegg til det du sier også, og da mister de en fin mulighet til å spre FUD. For MS så er det kanskje mer strategisk og holde det skjult og gi følelse av at Linux-markedet er ustabilt, vanlige PC-brukere som kun leser overskriften "MS *kan* ta seg betalt av Linux-brukere" (legg merke til **, noen nyhetssider vilnkler det slik) stiller seg kanskje ikke like kritisk til slike nyheter som åpen-kildekodetilhengere. Uansett er kanskje dette bra for folk flest? Jeg mener: at denne saken blir kjent og ikke foregår bak kulissene. 8630939[/snapback] Helt enig, men det er vel intensjonen til MS også, jeg bare lurer på hvem som egentlig vinner på dette. Lenke til kommentar
Woolly Skrevet 18. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2007 Jeg takker rett og slett microsoft for masse gratis reklame for linux i media. Planene dems slår feil vei. Det kan da ikke være så mange som tror på dette tullet de sprer.... 8634953[/snapback] Har tenkt på det jeg også, dette er jo faktisk en av grunnene til at jeg ble irritert på MS og fikk fokus på Linux, men det spørs om det er brukere som meg denne markedsføringen er rettet til. Og folk lurer på hvorfor jeg har M$ langt opp i halsen? 8635482[/snapback] Jeg har ingen problemer med å forstå det Bruker selv både XP og Ubuntu, har ikke noe imot XP som et OS, men MS, så prinsipielt prøver jeg å holde meg til Linux så mye som mulig. Lenke til kommentar
Magnus Holm Skrevet 18. mai 2007 Del Skrevet 18. mai 2007 Hvis Linux-industrien hadde vært kjempeliten, må det vel være dumt å sette masse søkelys på den? Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 18. mai 2007 Del Skrevet 18. mai 2007 (endret) Leser dette over alt jeg også, derfor hadde det vært fint med en side som tar for seg alle saksmål, hvem som har sponset hvem og utfallet av sakene. Groklaw.net startet for å dekke SCO vs IBM, men har også utvidet til å (til dels) dekke andre rettsaker mot linux. Endret 18. mai 2007 av olefiver Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 18. mai 2007 Del Skrevet 18. mai 2007 Uansett er kanskje dette bra for folk flest? Jeg mener: at denne saken blir kjent og ikke foregår bak kulissene. Hvis man tar en parallell som går på kriger. Skjulte/hemmelige eller "åpne" slik det var mot feks Irak - Så får nok denne software-krigen flere motstandere enn det M$ hadde forutsett. 8630939[/snapback] "Folk flest" har knapt nok hørt om Linux. Det er en tendens at man ofte stoler på det man kjenner best og ettersom M$ er såpass etablert og kjent i markedet, vil nok mange faktisk gå på limpinnen her. Selv om M$ her tar grundig feil og bruker direkte sleipe metoder, tviler jeg på at andre enn de som følger med på IT-nyheter faktisk ser sannheten her. M$ er flinke på markedsføring og det er akkurat det de driver på med nå også. Har inntrykk av at Linux-interessen er sterkt økende, kanskje særlig etter at Vista kom, så det haster nok litt for de å komme med noen utspill. Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 18. mai 2007 Del Skrevet 18. mai 2007 Jeg tror heller ikke at folk flest er særlig kritiske til slike artikler. De leser overskriften, sluker den rått og leser ikke resten av artikkelen med mindre de er interesserte i emnet, og stiller seg ikke kritisk med mindre de er spesielt interesserte... Altså tror jeg den slags kampanjer virker. Dessverre. Og det eneste Linux-folka kan gjøre er bare å gå videre og ignorere hele greia. Det kan jo tenkes at MS faktisk har noen patenter som Linux tilfeldigvis bryter. Derfor ville det være dumt å gå til et injuriesøksmål også. Hvis det skulle vise seg at MS faktisk har slike patenter, selv om de ikke skulle ha rettsvern, ville man jo tape injuriesaken og måtte betale MS sine og egne saksomkostninger... Det som kan gjøres er enten å ignorere hele FUD kampanjen eller å prøve å oppmuntre MS til å fortelle hvilke patenter det er snakk om. Noe MS selvsagt ikke har noen intensjoner om å gjøre. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 18. mai 2007 Del Skrevet 18. mai 2007 Jeg har ingen problemer med å forstå det Bruker selv både XP og Ubuntu, har ikke noe imot XP som et OS, men MS, så prinsipielt prøver jeg å holde meg til Linux så mye som mulig. 8637670[/snapback] Har fått masse kritikk fordi jeg er ganske kritisk til M$ sine fremgangsmåter, planer osv. Lenke til kommentar
Woolly Skrevet 19. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2007 Nå skal det sies at Hilf har kommet med en dislaimer:http://port25.technet.com/archive/2007/05/...ifications.aspx 8635649[/snapback] Bra at han kom med en klargjøring, selv om det kommer nok neppe til å komme i media i samme grad som de uttalelsene de gjelder. Leser dette over alt jeg også, derfor hadde det vært fint med en side som tar for seg alle saksmål, hvem som har sponset hvem og utfallet av sakene. Groklaw.net startet for å dekke SCO vs IBM, men har også utvidet til å (til dels) dekke andre rettsaker mot linux. 8637842[/snapback] Takk, fikk bare svippa innom raskt, men ser ut som en side som setter seg ganske bra inn på dette området. Jeg tror heller ikke at folk flest er særlig kritiske til slike artikler. De leser overskriften, sluker den rått og leser ikke resten av artikkelen med mindre de er interesserte i emnet, og stiller seg ikke kritisk med mindre de er spesielt interesserte... Altså tror jeg den slags kampanjer virker. Dessverre. Og det eneste Linux-folka kan gjøre er bare å gå videre og ignorere hele greia. Det kan jo tenkes at MS faktisk har noen patenter som Linux tilfeldigvis bryter. Derfor ville det være dumt å gå til et injuriesøksmål også. Hvis det skulle vise seg at MS faktisk har slike patenter, selv om de ikke skulle ha rettsvern, ville man jo tape injuriesaken og måtte betale MS sine og egne saksomkostninger... Det som kan gjøres er enten å ignorere hele FUD kampanjen eller å prøve å oppmuntre MS til å fortelle hvilke patenter det er snakk om. Noe MS selvsagt ikke har noen intensjoner om å gjøre. 8641882[/snapback] Det samme har streifa meg også, er det en ting MS har vist seg å være ganske stødige på er det konkurranse, uansett om det er rettferdig eller ikke. Når det er sagt så er det ikke først og fremst VG-lesere som får med seg slike nyheter, men personer med interresse for IT, som kanskje stiller seg mer og mer kritisk når åpen-kildekodemiljøet gang på gang blir saksøkt og anklagene går tapt, at MS selv uttaler seg om at IE er sikrere enn Firefox eller Windows er sikrere enn Linux eller at de fleste undersøkelser og saksmål viser seg og være bestilt eller sponset av MS. Når det går opp et lys for leserne som stiller etiske eller moralske krav til et OS, så er det vel få som overser normer og prinsipper for rettferdig markedsføring. Det kan tenkes at MS eier disse patentene som de hevder, men hva kan Linus eller de andre aktørene gjøre med det når de ikke får informasjon om hvilke patenter det gjelder? Må det starte en rattsak for at man skal få lirket frem hvilke patenter det i det heletatt dreier seg om? Mener at i de fleste slike tilfeller jeg har lest tidligere har motparten enten måtte fjerne delen av programvaren de bryter med patenter, eller betale for lisens. Det å skremme med at de kan kreve lisens og ikke oppgi hvilke patenter de bryter med, og i nesten større grad at mange nyhetssider kun tenker leser-tall og ikke stiller seg kritisk til slike uttalelser gjør meg så irritert at jeg sikket kunne lært den mest språklærde trønderen noen få gloser han aldri har hørt før! I Norge, EU og store deler av resten av verden er ikke dette noe problem i uansett da vi ikke har progamvarepatenter, ikke alle sider gir informasjon om dette en gang, så her trenger vi egentlig ikke å tenke så mye på det uansett, selv om USA er viktig for fremtiden for Linux. Om disse uttalelsene fortsetter så håper jeg ikke at Linux-folka lar dette gå mellom fingrene, da tenker jeg ikke på brukere som oss, men de store aktørene, håper å se disse nyhetene i nær fremtid: *IBM: "Windows inneholder bruk av våre patenter", kan kreve penger.* *Linus ønsker å fjerne/omgå MS-patenter om disse finner sted, MS nekter å oppgi hvilke patenter det dreier seg om.* *Igjen kommer MS med påstander om at Linux inneholder MS sine patenter, igjen sier de at de ikke kommer til å saksøke noen, igjen nekter de å oppgi hvilke patenter dette dreier seg om, og iigjen... dette begynner å bli enda mer latterlig.* Lenke til kommentar
Woolly Skrevet 19. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2007 Jeg har ingen problemer med å forstå det Bruker selv både XP og Ubuntu, har ikke noe imot XP som et OS, men MS, så prinsipielt prøver jeg å holde meg til Linux så mye som mulig. 8637670[/snapback] Har fått masse kritikk fordi jeg er ganske kritisk til M$ sine fremgangsmåter, planer osv. 8642006[/snapback] Det er det nok mange Windows-brukere som er også! De fleste som er kritiske til Linux har mest sannsynlig ikke gitt det en sjanse, eller gir åpen-kildekodeprogrammerere skylden for HW-innkompabilitet og mangel på spill/programmer, noe som blir helt feil, men i praksiss er et stort minus for Linux. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 19. mai 2007 Del Skrevet 19. mai 2007 De fleste som er kritiske til Linux har mest sannsynlig ikke gitt det en sjanse, eller gir åpen-kildekodeprogrammerere skylden for HW-innkompabilitet og mangel på spill/programmer, noe som blir helt feil, men i praksiss er et stort minus for Linux. 8644357[/snapback] De som påstår at open-source programmerere har skylden for hardware-inkompabilitet vet ikke hva de snakker om i det hele tatt. Men klart det skader Linux/UNIX ved at sånne påstander får leve, det sier seg selv. Lenke til kommentar
Woolly Skrevet 19. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2007 De fleste som er kritiske til Linux har mest sannsynlig ikke gitt det en sjanse, eller gir åpen-kildekodeprogrammerere skylden for HW-innkompabilitet og mangel på spill/programmer, noe som blir helt feil, men i praksiss er et stort minus for Linux. 8644357[/snapback] De som påstår at open-source programmerere har skylden for hardware-inkompabilitet vet ikke hva de snakker om i det hele tatt. Men klart det skader Linux/UNIX ved at sånne påstander får leve, det sier seg selv. 8644365[/snapback] De det er reelt for bryr seg sikkert lite om hvem som utvikler drivere eller programvare, selv om de nødvendigvis ikke gir åpen-kildekodeutviklere skylden så er det ikke bare påstander, dette kan være et stort problem for noen, og kan gi et nokså negativt inntrykk av Linux for mange. Lenke til kommentar
flyndrefjes Skrevet 19. mai 2007 Del Skrevet 19. mai 2007 Før i tiden var jo Microsoft KONGEN på kompatiblitet bakover og føltes temmelig trygt for kunden. Mitt inntrykk av samme firma pr i dag er heller motsatt. Det stoppes utvikling av støtte for tilleggsutstyr og softwaren er slettes ikke så kompatibel i formatene. Microsoft - et system for deg som liker å bytte utstyr i ett kjør og helst ha stor lommebok! Jeg har den samme følelsen av Linux i dag, som jeg hadde for M$ for MANGE år siden. Og misforstå meg rett! :-D Jeg sier bare FØLELSEN og vet dette er to HELT forskjellige produkter/tanker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå