Gå til innhold

*OPPDATERT* "Gnisselyder" fra strømforsyning


Anbefalte innlegg

Jeg har en MIST strømforsyning som er ca 2-3 år gammel. De siste dagene har det begynt å komme gnisselyder med konstant mellomrom fra inni strømforsyningen, ca 2-3 ganger i sekundet.

 

Jeg har prøvd å både stoppe viften som vender ut mot baksiden av pcen, og viften som vender inn i pcen, uten at lyden forsvant. Er det flere vifter enn disse to inni strømforsyningen som kan gnisse mot noe?

 

Hva annet kan det eventuelt være?

 

EDIT: legger til siste innlegg som oppdatering:

Det har vist seg at lyden ikke bare høres eksternt, men at den også forplanter seg internt i kretsene på pcen.

 

For eksempel høres gnissingen av andre når jeg snakker gjennom microfon, da bare forsterket, pluss at lydene høres inni lydtette hodetelefoner. Beviset kommer når jeg prøver å ta opp i lydinnspilling. Selv om det er helt stille, jeg dekker over pcen slik at ingen lyder høres, og mikrofonen dras ut av rommet, så kommer gnisselydene inn på innspillingen. Grafen på lydinnspillingen viser at ingen lyd er tatt opp.

 

Har lagt til lyden som vedlegg. Dette er lyden som kommer inni mikrofonen, og er mer som enn klikkelyd. Eksternt høres den mer gnissende ut.

gniss.wav

Endret av Darx
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Det har vist seg at lyden ikke bare høres eksternt, men at den også forplanter seg internt i kretsene på pcen.

 

For eksempel høres gnissingen av andre når jeg snakker gjennom microfon, da bare forsterket, pluss at lydene høres inni lydtette hodetelefoner. Beviset kommer når jeg prøver å ta opp i lydinnspilling. Selv om det er helt stille, jeg dekker over pcen slik at ingen lyder høres, og mikrofonen dras ut av rommet, så kommer gnisselydene inn på innspillingen. Grafen på lydinnspillingen viser at ingen lyd er tatt opp.

 

Har lagt til lyden som vedlegg. Dette er lyden som kommer inni mikrofonen, og er mer som enn klikkelyd. Eksternt høres den mer gnissende ut.

 

Er strømforsyning ødelagt og ustabil, eller kan dette fikses?

gniss.wav

Endret av Darx
Lenke til kommentar
kjører du noe spesielt program når ''gnisselyden'' kommer?

8794847[/snapback]

nei den er der alltid, begynner med en gang jeg skrur på strømmen, dvs ikke i standbymode, men når jeg trykker på påknappen på pcen. I standbymode er den rolig.

Endret av Darx
Lenke til kommentar

nei. folk har jo nesten bare laptoper for tida

 

vil helst slippe å bytte PSU, ettersom jeg har PC av typen med-vindu-og-fancy-ryddet-med-fine-kabelstrømper-og-unnarydding

 

dvs jeg vil være ganske sikker på at noe er fysisk galt med strømforsyningen før jeg begynner på det omfattende prosjektet ta-ut-PSU

Endret av Darx
Lenke til kommentar

man må jo ikke ta ut PSU du kan jo bare dra ut alle kablene og plugge i den andre PSU som du har stående utenfor så alt du trenger å gløre for å få tilbake det gamle opsette er å sette kablene inn i gjen.

 

De lydene høres ut som strøm som farer mellom to pinner eller noe sånt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...