Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvor mye i omregistreringsavgift?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Og vil staten gjøre noe med satsen?

8629393[/snapback]

Kristin Halvorsen hat uttalt at de skal "tilpasse nivået på alle statlige gebyrer til produksjonskostnadene". Jeg tror det ikke før jeg får se det.

8629486[/snapback]

Det blir jo kjekt, da får vi biler til halv pris, når engangsavgiften blir kun 1000kr.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Beløpet gjenspeiler på ingen måte de faktiske kostnadene forbundet med oppgaven. Man er derfor nødt til å se på dette som en ekstra skatt, ikke som betaling for en tjeneste.

For min del har jeg sluttet å irritere meg over dette, jeg får ikke gjort noe med det allikevel (med mindre jeg skulle bli diktator i Norge). Jeg har akseptert at omregisteringsavgiften, tinglysingsgebyret, "stempelavgiften" til staten ved kjøp av bolig (som JEG synes er der verste, 2,5 % av kjøpesum), NRK-avgiften etc er en indirekte beskatning man ikke kommer utenom å betale når man er i en situasjon som krever dette.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
Merk at dette går på registreringsår, ikke årsmodell.

En 1996-modell Audi kan være registrert både i 1995 og i 1997.. :)

Så en 1991-modell som er 1. gang registrert i 1998 vil jeg altså måtte betale en omregistreringsavgift på 6161,- dersom den er mellom 1200-1600 kg? Bilen er mest sannsynlig importert i 1998.

Lenke til kommentar
Ja, det er dato for førstegangsregistrering i Norge som legges til grunn.

NEI. Dette er feil!

Det er første registreringsåret uavhengig av land (og egenvekt) som legges til grunn ved vanlig omregistreringsavgift med tanke på eierskifte. IKKE første gang i Norge!

Ex.

Audi reg. år 91 i Tyskland med egenvekt på ca 1250kg, og blir importert til Norge i 1998 vil idag ha 1447kr (utfra 91mod) i omreg, og ikke 6161kr (utfra 98mod).

Første reg.dato i Norge brukes f.eks når man skal omklassifisere fra varebil til personbil avgiftsfritt. Da regner man 10 år fra første reg.dato i Norge.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...