666=TRIPPLE-SEX Skrevet 22. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2007 Du får master etter 5 år, da er du jurist og kan videreutdanne deg til advokat over to år. Bare for å presisere. Denne videreutdannelse er ikke på skolebenken, den får man hvis man jobber som advokatfullmektig og dette tar minst to år (kommer an på hvor mange saker man får osv.). 8674261[/snapback] Riktig, men man må også ta kurs med eksamen osv. I tillegg til advokatfullmektig kan man også være politifullmektig, dommerfullmektig eller undervise ved universitet (det siste har jeg lest et par steder, men synes det høres litt rart ut.. ) 8674602[/snapback] Får man betalt mens en er advokat fullmektig? Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 22. mai 2007 Del Skrevet 22. mai 2007 Ja, alt etter master er betalt. Lenke til kommentar
666=TRIPPLE-SEX Skrevet 22. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2007 Ja, alt etter master er betalt. 8675039[/snapback] Hva er det en gjør når en er advokat fullmektig da? Er en lærling på en måte og får prøve seg i små saker og sånn? Lenke til kommentar
ITOslo Skrevet 22. mai 2007 Del Skrevet 22. mai 2007 Veldig mye forskjellig: Saksforberedelser, kildesøk, sammenfatte dokumenter osv. Etterhvert får du også ta egne små saker for retten, det er at krav at du må ha prosedert et visst antall saker før du kan få advokatbevilgning. Lenke til kommentar
Thoz Skrevet 22. mai 2007 Del Skrevet 22. mai 2007 (endret) Det blir vel noe sånt ja. Også tror jeg man representerer en advokat man jobber for i ulike anliggender og utreder sikkert forslag og litt småting. Men i løpet av den tiden må man også ha prosedert i minst 2 saker tror jeg, så det er nok litt action også EDIT: Du kom meg visst i forkjøpet der ja stadskle Endret 22. mai 2007 av Thoz Lenke til kommentar
666=TRIPPLE-SEX Skrevet 23. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2007 Kk, så med hardt arbeid er detta mulig da. Da er det bare å prøve da, noen som har det konkrete snittet for universitet i tromsø? Lenke til kommentar
Thoz Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 I fjor var det 55,5 og 51,7, men dette varierer jo selvfølgelig fra år til år... Lenke til kommentar
Alli Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 Dette høres ut som en meget ambisiøs plan. Jeg tror det er fullt mulig for deg å karre deg gjennom jusstudiet dersom du er rimelig selvdisiplinert. Dog ser jeg doktorgrad som litt værre. De som får disse stipendene på juss er alltid MEGET oppegående folk. Det er ikke noe som "alle" som har en master klarer. Dog vil jeg presisere at det ikke finnes noen bachelor i jus pr dags dato. Dersom du ikke fullfører studiet og får en mastergrad, så sitter du igjen med absolutt ingenting. Du får ingen juss-jobb med en halv mastergrad. Det er heller ikke noe som heter internasjonal juss i Norge. Du kan studere jus i Bergen, Tromsø eller Oslo, og ta valgfag og skrive oppgave innen internasjonal juss. Gjør du dette, har gode karakterer (minimum laud, dvs A og B, helst bare A), og får deg jobb som advokatfullmektig etter endt master, da er du godt på vei mot å kunne jobbe ved FN-domstoler. Ta og gjerne fransk/tysk, da dette er et "must" for å jobbe internasjonalt, i tillegg til engelsk! Lenke til kommentar
Thoz Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 Hva slags yrker er det egentlig vanlig å gå inn i etter å ha tatt doktorgrad? Driver man med forskning, undervisning osv, eller er det mange med Dr. Juris eller hva det heter som går inn i advokat- eller dommerstanden? Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 Ikke som jurist. teknologi og mer labrettede fag er det ganske vanlig med dr grad. Hørte for flere år siden at halvparten av alle som studerte matte på NTNU tok doktorgrad. Lenke til kommentar
Alli Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 Hva slags yrker er det egentlig vanlig å gå inn i etter å ha tatt doktorgrad?Driver man med forskning, undervisning osv, eller er det mange med Dr. Juris eller hva det heter som går inn i advokat- eller dommerstanden? 8690668[/snapback] Hvis du kikker litt rundt på hjemmesidene til en del av de større advokatfirmaene så ser du at det er en del advokater/partnere som har en dr.grad. Mitt inntrykk er at det er fler med dr.grad i privat næringsliv enn ved universitetene... dog faller dette naturlig sammen med at antall arbeidsplasser på universitetet ikke er så mange i forhold til næringslivet Lenke til kommentar
666=TRIPPLE-SEX Skrevet 27. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2007 Noen som kan si meg sånn ca hva jeg må ha i snitt for å komme inn på Tromsø Universitet? Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 27. mai 2007 Del Skrevet 27. mai 2007 (endret) Hvis du ikke tar opp igjen fag fra videregående: 51.7 Hvis du tar opp fag fra videregående: 55.5 Altså snitt på noe under 5. Endret 27. mai 2007 av Rakib Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå