Gå til innhold

Hvor mye koster det å gå 7 år på univiersitet?

Anbefalte innlegg

3 år for et doktorgrad. Men ofte har stipendiatstillinger obligatorisk undervisning slik at det da blir 4 år med 25% undervisning.

8657183[/snapback]

Vil det si 8 år for full utdanning innenfor Internajonalt Juss Studium på Universitet?

Det vil ta meg altså 5 år for å få mastergraden da også vil det ta meg evt ta meg 4 år for doktor graden?

PS: Vet noen om det er mulig og ta denne type utdanning (Internasjonalt Juss Studium) ved et av de 4 norske universitetene vi har her i landet?

Og hvor mange år trenger jeg får å kunne praktiser som en advokat i f.eks Amnesty International eller FN?

Endret av 666=TRIPPLE-SEX
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har aldri hørt om et slikt studie. Jussen i hvert land er ganske forskjellig, ser ikke helt hvordan det studiet kan være oppbygget.

Vil du jobbe for FN el lign bør du heller søke opptak ved UD's aspirantkurs.

8658614[/snapback]

Til svar til dette så sier jeg at Amnesty International,FN,Menneskeretts domstolen, og EU domsstolen osv tar vel hovedsaklig for seg brudd på de Internasjonale lovene som menneskerettigher som f.eks menneskehandel/smugling osv. Og hva må jeg gjøre for å kunne jobbe som praktiserende advokat der?

Lenke til kommentar

Ta jus-studiet i Norge og spesialiser deg innenfor dette. Dette gjør du med å velge valgfag som passer til den profilen du ønsker deg samt at du skriver masteroppgave innenfor temaet.

Sjekk litt rundt på de forskjellige lærestedene hvilke valgfag de tilbyr og se hva som passer innenfor det du ønsker deg.

Lenke til kommentar
Ta jus-studiet i Norge og spesialiser deg innenfor dette. Dette gjør du med å velge valgfag som passer til den profilen du ønsker deg samt at du skriver masteroppgave innenfor temaet.

Sjekk litt rundt på de forskjellige lærestedene hvilke valgfag de tilbyr og se hva som passer innenfor det du ønsker deg.

8663027[/snapback]

Hva er snittet for å komme inn på universiteter i norge da? Skal jeg studere her vil jeg evt studere i tromsø

Lenke til kommentar

Utenlandske universiteter vil ha sine egne måter å rangere på. Samordnaopptak gjelder kun i Norge for norske høyskoler og universitet.

Om du tenker på å integrere emner fra et utenlandsk universitet i graden din du tar ved et norsk universitet må du høre med studieveiledere ved instituttet ditt hvordan rangeringen foregår.

Endret av skag1
Lenke til kommentar
Utenlandske universiteter vil ha sine egne måter å rangere på. Samordnaopptak gjelder kun i Norge for norske høyskoler og universitet.

8672212[/snapback]

Kk, I'll keep that in mind. Hadde jo vært jævla greit å studere i Norge egentlig men jeg får snakke med noen rådgivere før jeg starter på Privatskolen til høsten.

For bare stå på 200% på den så funker det vel, prøve å få 5 i matta som jeg strøyk på i første og ta opp alle fag jeg har fått under 4 i.

Som jeg forstod det etter det du viste meg så varierer snittene veldig fra universitet til universitet.

Lenke til kommentar
For bare stå på 200% på den så funker det vel, prøve å få 5 i matta som jeg strøyk på i første og ta opp alle fag jeg har fått under 4 i.

Som jeg forstod det etter det du viste meg så varierer snittene veldig fra universitet til universitet.

8672231[/snapback]

Poenggrensene settes av konkurransen ja. Poenggrensen viser til hvor mange poeng sistemann som ble tildelt en studieplass hadde. Når flere søker på et studium vil poenggrensen gå opp siden man øker antallet som legger seg i toppsjiktet.

Om du sikter til mastergradsstudiene innen juss ligger disse på over 54 poeng. Du må ha rundt 4.5 i karaktersnitt +realfag-, bonus- og alderspoeng om du skal kommer inn.

Mangler du realfagene kan du kompensere med å øke karakterpoengene (snitt x 10).

Lenke til kommentar

8672231[/snapback]

Poenggrensene settes av konkurransen ja. Poenggrensen viser til hvor mange poeng sistemann som ble tildelt en studieplass hadde. Når flere søker på et studium vil poenggrensen gå opp siden man øker antallet som legger seg i toppsjiktet.

Om du sikter til mastergradsstudiene innen juss ligger disse på over 54 poeng. Du må ha rundt 4.5 i karaktersnitt +realfag-, bonus- og alderspoeng om du skal kommer inn.

Mangler du realfagene kan du kompensere med å øke karakterpoengene (snitt x 10).

8672301[/snapback]

Har realfagene og de skal jeg ta opp på privatskole.

Så vidt jeg vet trenger man ikke spesiell studiekompetanse for å studere juss.

Btw, det er vel slik at en kan få Bachelor og Master og doktorgrad i juss slik jeg har forstått det, hva slags jobber kan en få med mastergrad i Juss?

Endret av 666=TRIPPLE-SEX
Lenke til kommentar

Per dags dato er det ingenting som heter bachelor i jus. Det diskuteres om man skal begynne med det om noen år, men det er på ingen måte avklart og forslaget har mange motstandere.

Du får master etter 5 år, da er du jurist og kan videreutdanne deg til advokat over to år. Du trenger nok ingen doktorgrad for å jobbe ved en internasjonal domstol eller med internasjonal rett generelt. Det er nok som med mye annet mange mulige veier til Rom, uten at du nødvendigvis ender opp der til slutt. ;)

Men ett forslag er jo å gjøre det veldig bra med studiene og være god i språk. Du kommer ikke særlig langt hvis du bare kan norsk og litt engelsk, så hvis dette er målet bør du nok lære deg et annet utbredt språk i tillegg (gjerne fransk eller kanskje tysk).

Jeg har også tenkt en del på å jobbe med internasjonal rett, evt i utenrikstjenesten. Synes det virker dritfett, men vi er ikke de eneste så konkurransen er beinhard!

Endret av Thoz
Lenke til kommentar
Men ett forslag er jo å gjøre det veldig bra med studiene og være god i språk. Du kommer ikke særlig langt hvis du bare kan norsk og litt engelsk, så hvis dette er målet bør du nok lære deg et annet utbredt språk i tillegg (gjerne fransk eller kanskje tysk).

8673119[/snapback]

Jeg vil heller si spansk, og kanskje litt tysk. Spansk er jo et svært utbredt språk ikke bare i Europa, men også Latin- og Sør-Amerika (og nå små deler av Nord-Amerika med innvandring).

Tysk er jo også er kjekt språk, selv om det kanskje ikke er like stort som spansk på verdensbasis. Fransk er bare fett å banne med :tease:

Lenke til kommentar
Per dags dato er det ingenting som heter bachelor i jus. Det diskuteres om man skal begynne med det om noen år, men det er på ingen måte avklart og forslaget har mange motstandere.

Du får master etter 5 år, da er du jurist og kan videreutdanne deg til advokat over to år. Du trenger nok ingen doktorgrad for å jobbe ved en internasjonal domstol eller med internasjonal rett generelt. Det er nok som med mye annet mange mulige veier til Rom, uten at du nødvendigvis ender opp der til slutt. ;)

Jeg har også tenkt en del på å jobbe med internasjonal rett, evt i utenrikstjenesten. Synes det virker dritfett, men vi er ikke de eneste så konkurransen er beinhard!

8673119[/snapback]

Hva slags jobber kan en få med mastergrad i juss?

Lenke til kommentar

Fra sidene til universitetet i Bergen:

"Yrkesvegar

Få utdanningar fører fram til så mange ulike yrke som juristutdanninga. Mange juristar arbeider i offentleg forvalting, der det finst mange typiske juriststillingar. Enkelte arbeider som dommarar eller går inn i advokatyrket (til saman ca. 50 %), medan andre blir bedriftsjuristar i næringslivet, f.eks. innan bank, forsikring, varehandel, industri eller skipsfart. Politiet er også ein viktig arbeidsgivar for juristar, og enkelte arbeider med forsking og undervisning ved universitet og høgskolar. Det er berre juristar (advokatar) som har løyve til å drive profesjonell rettshjelp og føre saker for domstolane.

Arbeidsmarknaden for juristar er meir lovande no enn for nokre år sidan, og det er relativt lett å finne arbeid for nyutdanna juristar. Ein del av dei må rett nok rekne med å måtte byrje karriera si utanom dei store byane eller i ikkje-juridiske stillingar, men 9 av 10 er i arbeid innan 6 mnd etter avslutta utdanning. For tida er arbeidsløysa blant juristar 0,5 %. Lønnsnivået ligg over gjennomsnittet for universitetsutdanna akademikarar. (Tala er henta frå Norges Juristforbund si kandidatundersøking"

Fra sidene til Ui0:

Juristutdanningen kvalifiserer deg til juridiske profesjoner som advokat, dommer og politijurist. For å praktisere som advokat kreves at du oppfyller kravene for å få advokatbevilling . I tillegg er utdanningen et meget godt utgangspunkt for andre yrker. Alle arbeidsgivere vet hva din utdanning innebærer og hva de kan forvente av deg - nemlig evne til å identifisere og løse problemer.

I dag finner vi jurister overalt i arbeidslivet; i organisasjoner, mediene og ikke minst i lederposisjoner i offentlig og privat virksomhet. Studiet gir deg gode muligheter til å skape en spennende yrkeskarriere.

Lenke til kommentar
Du får master etter 5 år, da er du jurist og kan videreutdanne deg til advokat over to år.

Bare for å presisere. Denne videreutdannelse er ikke på skolebenken, den får man hvis man jobber som advokatfullmektig og dette tar minst to år (kommer an på hvor mange saker man får osv.).

Lenke til kommentar
Du får master etter 5 år, da er du jurist og kan videreutdanne deg til advokat over to år.

Bare for å presisere. Denne videreutdannelse er ikke på skolebenken, den får man hvis man jobber som advokatfullmektig og dette tar minst to år (kommer an på hvor mange saker man får osv.).

8674261[/snapback]

Riktig, men man må også ta kurs med eksamen osv.

I tillegg til advokatfullmektig kan man også være politifullmektig, dommerfullmektig eller undervise ved universitet (det siste har jeg lest et par steder, men synes det høres litt rart ut.. :hmm: )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...