Gå til innhold

Hvor mye koster det å gå 7 år på univiersitet?

Anbefalte innlegg

Hei, tenkte meg å starte neste år med å studere juss mellom 7-10 år på et universitet og lurte på hvor mye det ville koste?

Angående det jeg vil studere så gjelder det juss men jeg vil helst prøve på Internasjonal Juss da ettersom jeg har lite lyst til å tilbringe resten av livet mitt i dette landet.

Flere mill ellerno sånt, og hva slags ordninger finnes med diverse studielån osv, fordi jeg har lite løst til å få en svær studie gjeld.

Er det noen som har en liste over diverse universiteter osv?

Endret av 666=TRIPPLE-SEX
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

7-10 år? Du trenger ikke studere så lenge med mindre du ønsker doktorgrad (og doktorgradsstipendiat er lønnet), dessuten får du ikke studielån for mer enn 8 år.

For hver mnd får du:

3 316 kr Stipend (forutsetter beståtte eksamen til normert tid)

4974 kr lån

Det er vel 10 studiemnd i året, dvs at du årlig får

33 160 kr stipend

49 740 lån

------------

82 900 kr pr år

På 8 år får du et studielån på knapt 398 000 kr regnet i dagens verdi.

Lenke til kommentar

Det vanligste er vel 3 år for bachlor, eller til sammen 5 år for master (bachlor+master = 3+2). Etter master kan man fortsette 3 år til for doktorgrad som blir alt i alt 8 år. Men som sagt tidligere er doktorgradsstipendiatet lønnet.

Lenke til kommentar
Sykt, men det hadde blitt vasklig virker det som da. 10 studiemåneder og tjene 107 000 i løpet av det per år.

8632710[/snapback]

Deltid samtidig som studiene, naturligvis. Jeg tjente rundt 100k i fjor samtidig med fullt studie. To lørdager i måneden i tillegg til jobbing i sommerferien. Forstyrret verken for studier eller hobby/idrett.

Lenke til kommentar

Det er kalender år ja den summen man kan tjene.

For hver krone over den summen trekkes det 60 øre i stipend + at du må skatte som vanlig så for hver time du jobber over de 107000 som student tjener du bare 10 kr.

Om timelønn er 100 blir det - timelønn minus 60 % minus skatt =10-20 kr i total fortjeneste så ikke overstig grensen som student.

Lenke til kommentar

Jeg har lagt en langtids plan ja.

Et par spørsmål til før jeg kjører på.

Er det slik at når en tar doktorgrad for en betalt et sted mellom 300-400000 per år?

Gjelder dette i såfall alle universiteter?

Hvis ja så ber jeg om liste hvor jeg kan utdanne meg innen for Internasjonal Juss, Foreløpig vet jeg om london, gilford+et par andre steder i europa. Men hadde vært fint med en komplett liste og linker så jeg evt kan ringe å snakke med de neste år, og når starter studiåret på et universitet?

Hadde passet meg prima om det starta på høsten fordi da kunne jeg evt begynne å tenke på nå å flytte dit til neste år.

Lenke til kommentar

Hvis du blir innvilget stipendiat for å ta doktorgrad så får du som regel er helt grei årslønn. Summen varierer fra lærested til lærested og litt mellom fag. Dette gjelder så vidt jeg vet alle universiteter - du må søke på stillingen som for hvilken som helst annen jobb og karakterkravet er som regel snitt på B eller bedre fra mastergraden.

Lenke til kommentar

Doktorgrad er ikke noe du burde regne med , det er skjeldene greier.

Kona leter etter en stilling ledig innen engelsk men pga pengekutt er det ingen og blir neppe på en stund. Samme gjelder andre fag men det finnes muligheter fra forskningsråd men da må du ha prosjekt med flere mennesker

og det blir neppe en egen dr avhandling.

Lenke til kommentar

Tips dersom du seriøst vurderer å ta en doktorgrad:

1. Sørg for å få jevnt over svært gode karakterer, minst B i alle relevante fag og helst A på mastergraden (eller tilsvarende)

2. Prøv å få deg en forsknings- eller undervisningsrelatert deltidsjobb: Vitenskapsassistent, undervisningsassistent eller lignende - dette vil være gull verdt.

3. Forsøk å få publisert et arbeid fra mastergraden din før du er ferdig.

Klarer du dette, vil du stille relativt sterkt i konkurransen om de få stipendene som finnes der ute.

Lenke til kommentar
Tips dersom du seriøst vurderer å ta en doktorgrad:

1. Sørg for å få jevnt over svært gode karakterer, minst B i alle relevante fag og helst A på mastergraden (eller tilsvarende)

2. Prøv å få deg en forsknings- eller undervisningsrelatert deltidsjobb: Vitenskapsassistent, undervisningsassistent eller lignende - dette vil være gull verdt.

3. Forsøk å få publisert et arbeid fra mastergraden din før du er ferdig.

Klarer du dette, vil du stille relativt sterkt i konkurransen om de få stipendene som finnes der ute.

8649188[/snapback]

Ok, så hvis jeg nå først og fremst fokuserer på Mastergrad innenfor Internasonalt Juss Studium, kan jeg få noen direkte gode jobber i f.eks Amnesty International eller FN ellerno sånt dersom det skulle vise seg at jeg friker ut med utdanninga og ikke fikser med en Mastergrad?

Lenke til kommentar

Det som skiller master ifra doktor er at doktorgrad er like mye utdanning for forskning. Du lærer altså like mye om forskning og hvordan innta en forskerrolle på et doktorgradstudium som faget du studerer. Doktorgrader tas av mennesker som ønsker å studerer og lære masse om ett emne, det vil si å være en slags student av emnet/faget sitt som "yrke". Og det er som regel de spesielt interesserte som også befinner seg i kunnskapseliten som er skikket til doktorgrad.

Mastergrad derimot er både en indikasjon på at du kan utføre en større studie selv, samt at du har en god kompetanse på området ditt. Men master kan sies å være mer praktisk rettet enn doktor innen de fleste fagdisipliner.

Så master burde holde for å få seg jobb. Et "problem" hos de med doktorgrad er at de ofte er har rett og slett for spiss og for mye kompetanse slik at de er "over-kompetent" for en god del jobber. Samtidig jobber de med doktorgrad på andre måter enn de med mastergrad siden doktorgrad er mer mot forskning og anskaffelse av ny viten innen faget sitt.

Hva som lønner seg av master eller doktor kommer helt an på hva og hvordan du vil jobbe, samt hvor god/flink du er i det du studerer.

PS. Avvik fra hva jeg har skrevet vil så klart forkomme innenfor ulike fagdisipliner.

Endret av skag1
Lenke til kommentar
Det som skiller master ifra doktor er at doktorgrad er like mye utdanning for forskning. Du lærer altså like mye om forskning og hvordan innta en forskerrolle på et doktorgradstudium som faget du studerer. Doktorgrader tas av mennesker som ønsker å studerer og lære masse om ett emne, det vil si å være en slags student av emnet/faget sitt som "yrke". Og det er som regel de spesielt interesserte som også befinner seg i kunnskapseliten som er skikket til doktorgrad.

Mastergrad derimot er både en indikasjon på at du kan utføre en større studie selv, samt at du har en god kompetanse på området ditt. Men master kan sies å være mer praktisk rettet enn doktor innen de fleste fagdisipliner.

Så master burde holde for å få seg jobb. Et "problem" hos de med doktorgrad er at de ofte er har rett og slett for spiss og for mye kompetanse slik at de er "over-kompetent" for en god del jobber. Samtidig jobber de med doktorgrad på andre måter enn de med mastergrad siden doktorgrad er mer mot forskning og anskaffelse av ny viten innen faget sitt.

Hva som lønner seg av master eller doktor kommer helt an på hva og hvordan du vil jobbe, samt hvor god/flink du er i det du studerer.

PS. Avvik fra hva jeg har skrevet vil så klart forkomme innenfor ulike fagdisipliner.

8655861[/snapback]

Ja altså jeg ska ta et år nå på privat skole for å gjøre alt i min makt for å få gode karakterer så jeg kan komme meg inn på universitet. Og jeg 200% fokusert på å klare det.

Dersom jeg klarer privatskolen å kommer meg på universitet så er neste målet bachelor og så mastergrad.

Hvis jeg fikser mastergraden så er det jeg ser etter jobber etter det hvis jeg ikke makter eller har gode nok karakterer til å komme inn på doktorgrad.

Som sagt tidligere er det jeg vil spesialiere meg på internasjonale lover og hva slags jobber kan jeg få med mastergrad i dette emnet, hvor mye ville jeg tjene på et år osv?

PS. Hva er kravet for å komme inn på Mastergrad etter Bachelor og hvis jeg har forstått det rett når det gjelder å studere Internasjonal Lovverk Studium er det altså:

3År=Bachelor

5År=Mastergrad

5år=Doktorgrad

Altså 10 år til sammen? 3 år for bachelor så 2 til for master og så 5 til for doktor?

Endret av 666=TRIPPLE-SEX
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...