animania Skrevet 16. mai 2007 Del Skrevet 16. mai 2007 Jobber med et kjøleprosjekt, der et peltierelement skal kjøle vannet ytterligere i vannkjølesystemet. Dvs ikke kjøle cpu'n direkte, men vannet, for å slippe unna kondensproblematikken. Tanken er å la vannet gå innom en ekstra vannblokk m/peltierelement i et eget kabinett. tanker er som følger: Et eget kjølekabinett der varm og kald side av peltier deles fysisk i to "soner". En kobberblokk på varm side av peltier, med med plass til 3 Tower-A kjølere. En kobberblokk på kald side mellom peltier og vannblokk. Hvor får man tak i kobberblokker som man kan jobbe videre med selv? Har søkt en del på nettet men finner jo bare blikkenslagere som lager tak og ventilasjon i tynne plater. Noen tips? Lenke til kommentar
Hellemyr Skrevet 16. mai 2007 Del Skrevet 16. mai 2007 Det er vanskelig å finne blokker eller klumper med kobber, de fleste eller alle blikkenslagere selger kobber, men bare tynne plater, skjeldent over 1mm. Skal du ha en blokk må du prate med eletrikere og finne ut hvem som levere kobber til dem, og høre om de har noe, men det blir ikke billig. Du kan også gå til noen som lager kobber eller smelter det om, og høre om de har noe som du kansje kan få. Hvor stor blokk er det du trenger? Lenke til kommentar
animania Skrevet 16. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2007 Jeg har lest til øyet ble stort og vått, og har funnet litt ymse erfaringer ang luftkjølte peltier elementer... gudene veit om det er lurt... planen var å sette på en såpass stor kobberblokk at jeg fikk plass til et par passelig store heatpipes og lage en "vindtunnel" for kjøling av disse på den varme siden av elementet. Kanskje jeg bare skal gå for vannkjøling av vannkjølinga :!: har du noen erfaringer med luftkjøling av peltier, eller peltier i det store og hele? Jeg er alldeles grønn akkurat det feltet Lenke til kommentar
hifiking Skrevet 17. mai 2007 Del Skrevet 17. mai 2007 Jeg driver også å tenker på å kjøle vannet med peltier, og har forgjeves lett etter kobberblokker. Klarer å lage is av kondensen på peltierelementet med kun en ribbe og vifte på den varme siden. Så litt kulde skal man jo klare å tillføre vannet. Men elementet trekker så mye strøm at kablene blir veldig varme, ikke noen 24/7 løsning i min PC i allefall. Lenke til kommentar
animania Skrevet 17. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2007 Jeg driver også å tenker på å kjøle vannet med peltier, og har forgjeves lett etter kobberblokker. Klarer å lage is av kondensen på peltierelementet med kun en ribbe og vifte på den varme siden. Så litt kulde skal man jo klare å tillføre vannet. Men elementet trekker så mye strøm at kablene blir veldig varme, ikke noen 24/7 løsning i min PC i allefall. 8630926[/snapback] Jeg har vel slått fra meg luftkjøling for peltier. Mange har vært veldig skeptiske, og jeg tror viftestøyen blir et problem om man skal få nok kjøling på elementet. Utrolig vanskelig å finne leverandør på kobberblokker også. Dvs jeg har ikke funnet noen. 1mm plater på Kurt Ohlson duger ikke, selv i mange lag. Tror det blir dårlige greier. Har tenkt en løsning. Se vedlagt fil for utkast. Dette er et resultat av at jeg innser jeg må bruke alle de delene jeg har liggende. Scheise det samler seg opp når man har en uhelbredelig kjølediagnose Nuvel... Mulige problem med denne løsningen: AC Cuplex blokkene er i plexi, dvs at varmen kan kanskje smelte hele blokken på varm side i denne kokkoriggen. Gudene veit, men jeg er en siklende grønnsak når det gjelder peltier. Strømforsyningen er en jeg fant i rotet på gulvet, som jeg ikke har sett på flere år. Den er muligens for spak til dette... men den får kun en oppgave da. Hvordan koble dette blir en nøtt å knekke for neper som meg Nå skal jeg spise litt pølser og is, og deretter hive meg over Dremel'n. Peltier-riggen slik den ser ut på tegnebordet: Lenke til kommentar
hifiking Skrevet 17. mai 2007 Del Skrevet 17. mai 2007 Ser ikke så ille ut, men ville kjørt det varme vannet rett i radiatoren fra peltiern, kanskje det du har ment. Lenke til kommentar
Hellemyr Skrevet 17. mai 2007 Del Skrevet 17. mai 2007 Du kan jo ta en liten tit her. Lenke til kommentar
animania Skrevet 17. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2007 hifiking selvfølgelig burde jeg jo klekket ut selv.. pumpa har jo ikke godt av for høy arbeidstemp den heller. Takker for innspill Hellemyr Glimmers!! Her var mye nyttig info! Takk!! Lenke til kommentar
Hellemyr Skrevet 17. mai 2007 Del Skrevet 17. mai 2007 Enhim, eller hva den heter kan godt pumpe vann som er 80 grader varmt, uten problem. Og om du har en grei radiator på den varme siden av tec loopen, som swiftec kansje, så vil den fint klare å holde vann temp i den loopen på rett over romtemp. Lenke til kommentar
animania Skrevet 17. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2007 da kan altså denne riggen funke altså.. ? hva med PSU... tror det er denne jeg har liggende: microplex Lenke til kommentar
hifiking Skrevet 17. mai 2007 Del Skrevet 17. mai 2007 (endret) Du ma sjekke hvor mange Amp TEC'n din trenger, og så finne et PSU som kan levere dette på en rail. Endret 17. mai 2007 av hifiking Lenke til kommentar
animania Skrevet 17. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2007 Jeg har en Chieftec 410W Ifølge Mister Plex: Max. samtidig belastning +3.3V og +5V er 130W. Max. samtidig belastning +12V1 og +12V2 er 288W +3.3V : 30 A +5V : 30 A +12V(1) : 15 A +12V(2) : 18 A +12V(3) : 0 A +12V(4) : 0 A -12V : 1 A +5Vsb : 2 A ifølge en tabell på xtremesystems.org: 226 watt / 15.2 VMax / 24 IMax 5 volts: 24.5 watts; 7.89 amps 12 volts: 140.9 watts; 18.94 amps Går dette bra?? .. og viss tilfelle, hvilken volt bør jeg kjøre pelt'n på da? Lenke til kommentar
hifiking Skrevet 17. mai 2007 Del Skrevet 17. mai 2007 Du kjører pelt'n på 12V, men hvor mange watt er peltn på? Min trenger 26A. Lenke til kommentar
animania Skrevet 17. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2007 Pelt'n er på 226W.. Lenke til kommentar
hifiking Skrevet 17. mai 2007 Del Skrevet 17. mai 2007 Pelt'n er på 226W.. 8633523[/snapback] 226 watt / 15.2 VMax / 24 IMax ---------------------------------------- @ 12 volts: 140.9 watts; 18.94 amps Lenke til kommentar
animania Skrevet 17. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2007 eh... joda... disse verdiene postet jeg jo for et par innlegg siden... fra xtremesystems.org ... .. beklager at jeg er så inn i helvete tjukk i huet.... men er det sånn at jeg har tilstrekkelig Watt men ikke nok amps? ut fra disse verdiene? Strømforsyningen min har som sagt følgende spekk: Max. samtidig belastning +3.3V og +5V er 130W. Max. samtidig belastning +12V1 og +12V2 er 288W +3.3V : 30 A +5V : 30 A +12V(1) : 15 A +12V(2) : 18 A 12V gir 140.9 Watt og 18.94amps... er jeg 0.94 amps over maks? jeg er som sagt newbie på pelt... kremt.... jeg mente TEC... host hark... takk uansett for alle input hifiking! jeg lærer varje dag Lenke til kommentar
Hellemyr Skrevet 18. mai 2007 Del Skrevet 18. mai 2007 Det finnes jo små psu'er til å ha der man har dvdrom som bare har en kraftig rail til tec. Lenke til kommentar
hifiking Skrevet 18. mai 2007 Del Skrevet 18. mai 2007 eh... joda... disse verdiene postet jeg jo for et par innlegg siden... fra xtremesystems.org ... .. beklager at jeg er så inn i helvete tjukk i huet.... men er det sånn at jeg har tilstrekkelig Watt men ikke nok amps? ut fra disse verdiene? Strømforsyningen min har som sagt følgende spekk: Max. samtidig belastning +3.3V og +5V er 130W. Max. samtidig belastning +12V1 og +12V2 er 288W +3.3V : 30 A +5V : 30 A +12V(1) : 15 A +12V(2) : 18 A 12V gir 140.9 Watt og 18.94amps... er jeg 0.94 amps over maks? jeg er som sagt newbie på pelt... kremt.... jeg mente TEC... host hark... takk uansett for alle input hifiking! jeg lærer varje dag 8636324[/snapback] Du er i teorien 0.94 amp over grensen, men om du har planer om å la dette kjøre en stund så vil jeg anbefale en PSU som har litt flere amp. Bruktmarkedet, der fant jeg min PSU på 26 amp til 150,- Lenke til kommentar
Josten Skrevet 18. mai 2007 Del Skrevet 18. mai 2007 Hvordan fungerer det å paralellkoble rails på en psu? Noen som har prøvd dette. Hvis det fungerer har man jo straks litt mer å rutte med. Lenke til kommentar
animania Skrevet 19. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2007 Gudene veit, men en kompis av meg foreslo akkurat dette, å parallellkoble 12V railene. Parallellkobling skulle vel være grei skuring?? Jeg har to 12V 95Amp batterier parallellkoblet i LandCruiser'n. Mer power enkelt og greit, men batteriene er jo like da. Kanskje det har noe å si at man f.eks har 15 og 18 amps på railene. Kan dette ha noe å si? Er vel egentlig bare å måle seg fram til rette kablene (12V+) og koble sammen rød+rød og svart+svart.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå