C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 16. mai 2007 Del Skrevet 16. mai 2007 (endret) Guten tag! Jeg snubla over ei gammal kasettspiller i kottet, godt gjemt under en haug med EPer fra lenge før jeg ble født (mye kult der forresten). I den kassettspillern er det to VU-metere, og jeg lurer på om de kan brukes til et eller annet? Hvordan funker de egentlig? Er det elektriske pulser som med speedometere, eller er det noe annet humbug? Jeg mener å huske at noen fikk noen tachometere til å vise viftehastigheter og prosessorbruk og sånt via seriellporten, kan jeg gjøre noe lignende med VU-meterne? Eller kanskje jeg like gjerne kan bruke dem som det de er, nemlig VU-metere, men flytte dem over til PCen? Kan godt laste opp bilder hvis det trengs. Kassettspillern er en Sony TC-K5 hvis det spiller noen rolle. EDIT: Jeg fant, jeg fant! Linky Endret 16. mai 2007 av G.G. Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 17. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2007 Sånn, hvis noen skulle være interresert så har jeg testa litt. Tok ut VU-meterne (lettere sagt enn gjort) og testa dem litt med noen 1.5V-batterier. Ved å gi 1.5V til meterdingsen føyk nåla av gårde, skal prøve meg med regulerbar motstand for å finne et passende nivå. Er det 3.5V man får ut av HDD LED headerene på hovedkortet? Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 17. mai 2007 Del Skrevet 17. mai 2007 Er det 3.5V man får ut av HDD LED headerene på hovedkortet?Mener signalet man har ut er strømbegrenset (størrelsesorden 10-15mA) og man får derfor en spenning som er avhengig av det som er tilkoblet. Har man en lysdiode som skal ha 1,5V så får man det, har man en lysdiode som skal ha 5V så får man det. Mener det er slik det fungerer. Lenke til kommentar
toffen89 Skrevet 17. mai 2007 Del Skrevet 17. mai 2007 VU meter...ganske så ukjent for meg, men jeg tipper det er en liten nål som fyker frem og tilbake avhengig av va den skal vise? Som et speedometer eller en turteller? Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 17. mai 2007 Del Skrevet 17. mai 2007 Hadde vært fett om du kunne ha koblet denne til HDD led'en, og latt den virre frem og tilbake når harddisken jobbet..! Lenke til kommentar
Mr Burns Skrevet 18. mai 2007 Del Skrevet 18. mai 2007 Er det 3.5V man får ut av HDD LED headerene på hovedkortet?Mener signalet man har ut er strømbegrenset (størrelsesorden 10-15mA) og man får derfor en spenning som er avhengig av det som er tilkoblet. Har man en lysdiode som skal ha 1,5V så får man det, har man en lysdiode som skal ha 5V så får man det. Mener det er slik det fungerer. 8632486[/snapback] Det er noe sånt, men når jeg fiklet med med HDD LED utgang for en stund siden, målte jeg en spenning på utgang selv når det ikke var lys... Løsningen for meg ble å koble på en optokobler. Da har man satt på en LED, slik som utgangen er beregnet til. Brukte det til å vise HD- eller nettverksaktivitet. Hadde en transistor og noen motstandere til å forspenne, og det fungerte utmerket. Den makset ut på ca. 5 volt. For å bruke VU-meterne kan man gjøre noe lignende, det er bare å finne de rette spenningsnivåene siden VU-meterne har mye lavere motstand. Fun fact of the day: Hvis du søker etter VU-meter på Google, er dette emnet nummer fire i lista... Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 18. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2007 Optokobler høres smart ut. Må bare finne ut spenninga den skal ha da. Nåla fyker langt pokkerivold på 1.5V, så jeg skal prøve med regulerbar motstand for å se hva slags motstand jeg må ha for 5V. Forresten så var det en snodig lyseting på de VU-meterne også. En glødelampe festa i en åpen sikringsholder. Veit ikke hva slags spenning den egnetlig skal ha, men det funka fint med 5-6 volt. Lurer på om jeg skal bytte den ut med noe LEDs though, for jeg likte ikke fargen og det var ujevn belysning av målern. Ser veldig analogt ut da. Morsomt å være i 4 i Googles resultatliste forresten -G.G. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå