simenss Skrevet 16. mai 2007 Del Skrevet 16. mai 2007 Som så mange før meg har jeg litt problemer med bokstavene Æ, Ø og Å. Problemet dukker opp når jeg skal sette inn data fra et skjema inn i en database. ÆØÅ blir f.eks. "ÆØÅ". Jeg har angitt charset=utf-8 i sidens header. Når det gjelder databasen er MySQL charset satt til UTF-8 Unicode (utf8) og MySQL connection collation satt til utf8_danish_ci. For tabellen og aktuell rad har jeg satt tegnsettet til utf8_danish_ci. Har prøvd å benytte funksjonen utf8_encode() på dataene før de settes inn i databasen, noe som ikke har hjulpet. Noen som kan tenke seg hva som er galt? Lenke til kommentar
FraXinuS Skrevet 16. mai 2007 Del Skrevet 16. mai 2007 prøv med query("SET NAMES 'utf8'") før du gjør noen queries. Lenke til kommentar
mske Skrevet 16. mai 2007 Del Skrevet 16. mai 2007 evt endre charset til iso-8859-1 . Den bruker jeg, og den takler ihvertfall æ ø og å helt fint.. Lenke til kommentar
Anders Moen Skrevet 16. mai 2007 Del Skrevet 16. mai 2007 Har du prøvd latin1 (eller noe sånt)? Det står iallfall som default hos meg, og det funker nå fint. Lenke til kommentar
-morten Skrevet 16. mai 2007 Del Skrevet 16. mai 2007 Latin1 er det samme som iso-8859-1. Og det fungerer like fint med UTF-8 som med noe annet, bare man er konsekvent. Du må bruke SAMME tegnsett OVERALT. Sjekk ut https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=730921 for en veldig utfyllende beskrivelse av alle mulige løsninger på dette problemet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå