Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen 2007 - Resultater


Anbefalte innlegg

Dette er altså ein oppgåve om Framtida i MINE hender. Eg tenker på å skrive ein argumenterende artikkel om miljøproblemer og korleis eg som person kan påvirke min generasjon i Noreg og verda om at det er vi som har ansvar for framtida. F.eks vi må bruke meir kollektivtransport og bruke olja med omhu mens vi har han.

8660850[/snapback]

 

jeg tenkte jeg skulle fortelle verden at vi må legge hele veinettet under jorda, og bygge store haller, store som World trade center, som vi kan lede all co2 til med vifter... da vil all co2 samles i haller, og ikke slippes ut i lufta.

8660865[/snapback]

Hvis en av disse hallene blir ødelagt og all Co2`en slipper ut i en massiv bølge. Hva skjer da?

8660931[/snapback]

Ferdiglaget massegrav :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noen som har forslag om hvilke filmer/bøker jeg kan skrive anmelding om?

8660585[/snapback]

I henhold til oppgaven kunne den Al gore filmen være god. ( Hva heter den igjen? :hmm: ) Eller så finnes det mange filmer om ungdommer som kommer ut i forskjellige miljøer etc. (Ungdommens råskap, Sønner...Masse muligheter i denne oppgaven egentlig)

Lenke til kommentar
Noen som har forslag om hvilke filmer/bøker jeg kan skrive anmelding om?

8660585[/snapback]

I henhold til oppgaven kunne den Al gore filmen være god. ( Hva heter den igjen? :hmm: ) Eller så finnes det mange filmer om ungdommer som kommer ut i forskjellige miljøer etc. (Ungdommens råskap, Sønner...Masse muligheter i denne oppgaven egentlig)

8660962[/snapback]

 

Filmen heter "En ubehagelig sannhet", eller på engelsk "An inconvenient truth".

Lenke til kommentar
Dette er altså ein oppgåve om Framtida i MINE hender. Eg tenker på å skrive ein argumenterende artikkel om miljøproblemer og korleis eg som person kan påvirke min generasjon i Noreg og verda om at det er vi som har ansvar for framtida. F.eks vi må bruke meir kollektivtransport og bruke olja med omhu mens vi har han.

8660850[/snapback]

 

jeg tenkte jeg skulle fortelle verden at vi må legge hele veinettet under jorda, og bygge store haller, store som World trade center, som vi kan lede all co2 til med vifter... da vil all co2 samles i haller, og ikke slippes ut i lufta.

8660865[/snapback]

god idè men dårlig gjennomtenkt. når du samler all co2 her på jorden vil det til slutt bli fult og da sliter du. tenker mer på å kunne lage en form for transportmiddel som kan frakte dritten ut i verdensrommet og la det suges til en annen ubeboelig planet. det er jo så stor plass der ute at det vill ikke være noe problem.

Endret av fredblic
Lenke til kommentar

Har nå falt over følgende konklusjon:

 

Jeg skal skrive et essay om valg jeg tar nå, og eventuelt hvilke konsekvenser feil valg kan føre til.

-Ta i utgangspunkt at 10kl. er snart ferdig. Endelig fri til egne valg, men er det ok?

-Klarer jeg å ta de rette valgene?

-skolevalg, festing, miljø, bosted, reise utland eller ikke?

Lenke til kommentar

Hei.. Jeg synes tekstheftet ikke var til stor hjelp, ihvertfall ikke fra min side.

 

Men jeg har skrevet en tekst om livskvalitet, at Penger, makt, berømmelse og status er alt som skal til for å få et vellykket liv i dag. At vi fokuserer alt for mye på dette. At vi trenger å fokusere på det vi HAR og dem vi er glad i. Og motsettningene i verden fra rokdom og fattigdom. Jeg vet ikke om dette kan stemme så veldig med tekstene i teksthefte, men har snakket med lærerne og de sa det var ok, såe jeg gjør et forsøk. Hehe

 

Her er begynnelsen av teksten, jeg har ikke kommet lengre :-P

 

Hva gir livskvalitet?

 

Den lille gutten på 5 år fra Afrika sin største drøm er og få lov å få gå på skolen og lære og lese og skrive. Kanskje han kan håpe å få middag neste dag, mens ei jente i USA på 17 år ønsker seg en rik mann, store pupper, flat mage og en rød Ferrari.

Den lille gutten fra Afrika er sannsynligvis heldig hvis han får ei skål med ris til middag, han kan hverken lese eller skrive. Den 17 år gamle jenta fra USA kaster resten av saftige lammesteika hun får til middag i søpla. Hun kan lese og skrive, men er ikke særlig flink fordi hun rett og slett ikke gidder å gjøre innsats på skolen.

 

Vi har alle drømmer, nok av dem. Vi har alle foreskjellige ønsker om hvordan vi vil ting skal bli eller være. Noen drømmer om store pengesummer og dyre biler, mens andre drømmer om å få mat til å overleve neste dag. Dette viser de store motsetningene vi har på jorda, hvor forskjellige drømmer og ønsker vi har, og hvor forskjellige mennesker kan være, alt avhengig av oss selv og vårt eget liv.

 

Meningen med livet er kjærlighet, håp, tro og vennskap. Men er det egentlig det? Er det tro, håp, kjærlighet og vennskap folk bryr seg om i dag? Jeg ville heller sagt; Penger, makt, berømmelse og status. For å oppnå et vellykket liv i dag er penger, stor eiendom og en god jobb alt du trenger.

 

 

Noen som har tips om hvilken sjanger jeg kan bruke? Trenger litt hjelp ;)

 

 

 

Benedikte :D

Lenke til kommentar

Hei.. Jeg synes tekstheftet ikke var til stor hjelp, ihvertfall ikke fra min side.

 

Men jeg har skrevet en tekst om livskvalitet, at Penger, makt, berømmelse og status er alt som skal til for å få et vellykket liv i dag. At vi fokuserer alt for mye på dette. At vi trenger å fokusere på det vi HAR og dem vi er glad i. Og motsettningene i verden fra rokdom og fattigdom. Jeg vet ikke om dette kan stemme så veldig med tekstene i teksthefte, men har snakket med lærerne og de sa det var ok, såe jeg gjør et forsøk. Hehe

 

Her er begynnelsen av teksten, jeg har ikke kommet lengre :-P

 

Hva gir livskvalitet?

 

Den lille gutten på 5 år fra Afrika sin største drøm er og få lov å få gå på skolen og lære og lese og skrive. Kanskje han kan håpe å få middag neste dag, mens ei jente i USA på 17 år ønsker seg en rik mann, store pupper, flat mage og en rød Ferrari.

Den lille gutten fra Afrika er sannsynligvis heldig hvis han får ei skål med ris til middag, han kan hverken lese eller skrive. Den 17 år gamle jenta fra USA kaster resten av saftige lammesteika hun får til middag i søpla. Hun kan lese og skrive, men er ikke særlig flink fordi hun rett og slett ikke gidder å gjøre innsats på skolen.

 

Vi har alle drømmer, nok av dem. Vi har alle foreskjellige ønsker om hvordan vi vil ting skal bli eller være. Noen drømmer om store pengesummer og dyre biler, mens andre drømmer om å få mat til å overleve neste dag. Dette viser de store motsetningene vi har på jorda, hvor forskjellige drømmer og ønsker vi har, og hvor forskjellige mennesker kan være, alt avhengig av oss selv og vårt eget liv.

 

Meningen med livet er kjærlighet, håp, tro og vennskap. Men er det egentlig det? Er det tro, håp, kjærlighet og vennskap folk bryr seg om i dag? Jeg ville heller sagt; Penger, makt, berømmelse og status. For å oppnå et vellykket liv i dag er penger, stor eiendom og en god jobb alt du trenger.

 

 

Noen som har tips om hvilken sjanger jeg kan bruke? Trenger litt hjelp ;)

 

 

 

Benedikte :D

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg vet hva jeg vil skrive om :)

 

Hadde noe jeg egentlig skulle begynne på, men så fant jeg ut noe annet å skrive om, nemlig teknologien i fremtiden.

 

Skal skrive kåseri, og trenger derfor litt humor inn i det hele.

Men kan dere hjelpe meg litt? Trenger litt ting å skrive om, og kom gjerne med forslag til hvordan jeg kan få til å skrive det med humor. Gjerne litt overdrivende.

 

Har fullstendig hjerneteppe akkurat nå :ermm:

Har funnet ut at jeg ihvertfall skal skrive om;

- Mobil(hvordan den har blitt mindre og hva som skjer om den blir enda mindre for eksempel)

- Tv

- Bil

- Mp3/Ipod

- Pc

 

* Jeg trenger for det første hjelp med de tingene over. Hva skal jeg skrive? Hvordan gjøre det morsomt?

* Jeg trenger flere ting også

* Noe jeg burde skrive sånn generellt om teknologien i fremtiden?

 

Håper noen gidder å hjelpe med noe..

Endret av Choppi
Lenke til kommentar
Noen som har forslag til hva jeg kan skrive om ?

sitter helt fast..;/

8661433[/snapback]

 

Miljø/klima, teknologi, din egen fremtid, du kan jo bla litt i tråden og se om du finner svar ;)

 

 

Håper noen gidder å hjelpe med noe..

8661579[/snapback]

Hvis du har tenkt å skrive om teknologi så kan du jo sjekke ITAvisen, og lese deg litt inn i det nye på mp3, mobilmarkedet og slik, du bør kanskje lese en del om ny teknologi, har du tilgang på Illustrert vitenskap er det et fint blad og lese om slikt i :)

Lenke til kommentar
Hvis du har tenkt å skrive om teknologi så kan du jo sjekke ITAvisen, og lese deg litt inn i det nye på mp3, mobilmarkedet og slik, du bør kanskje lese en del om ny teknologi, har du tilgang på Illustrert vitenskap er det et fint blad og lese om slikt i :)

8661608[/snapback]

 

Å takk, skal lese der nå :)

Lenke til kommentar
Jeg skal skrive om global oppvarming og verdens klimaendringer og hva vi kan gjøre med det i en artikkel.  Men jeg trenger litt hjelp til noe; hvordan har det seg at golfstrømmen endrer seg?  Kan noen forklare dette litt utdypende?  hadde vært knall :)

8661585[/snapback]

Har du sett an unconvenient truth av Al Gore, jeg tror han sier noe om at det er pol-isen som ender på dette... Dette må du sjekke opp selv, for jeg er ikke helt sikker, jeg husker ikke filmen så godt...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...