Lisere Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 Smart det. du kan jo skarive en essay om hva vi skal gjøre av oss hvis vi ikke gjør noe med den globale oppvarmingen. er det mulig at vi kan bo på en annen planet? men dette kan jo også vippe litt over på en annen sjanger da:P men vet ikke ass:P noen ideer o hva jeg kan skrive om? har tenkt litt på enten Norge i fremtida eller dagen ungdom i fremtida? 8654247[/snapback] god ide...snakk med karen om d d med ungdommen i fremtiden tror jeg vil bli bra...eller hva? karen sa at vi ikke burde prøve oss på essey siden vi ikke har hatt så mye øving i d...men syns dere at jeg likevel skal satse på den?...dette temate er lagd for essey liksom 8654449[/snapback] oj hvem er du? høres ut som om du går på sverresborg:P bjarne elns? Lenke til kommentar
Martin-sama Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 Jeg vurderer å skrive et essay der jeg drar inn litt forskjellige tanker om teknologiens utvikling. Tenkte jeg kanskje kunne nevne litt at før i tiden satt man inne med klinkekuler, mens nåtidens barn sitter og spiller på konsoller som kan brukes i foldinghome-prossesen. Tenkte jeg også skulle ta med hva jeg mener burde skje videre i teknologiens utvikling, nevne Thorium som energikilde og sånn. Høres det ut som en grei oppgave? Lenke til kommentar
Lisere Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 her kan du jo f.eks. fortelle det med klinkekuler og dataspill, så kan du kanskje skrive omhvordan barn om 30 vil leke? men det høres ut som en bra oppg. Lenke til kommentar
Husee Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 Bare sitterer med selv jeg. Temaet er "Framtiden i mine hender", hvis sensor syns du ikke holder deg innenfor tema risikerer du å bli trekt minst en karakter ned. Lenke til kommentar
@ir Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 Da sitter vi i samme bås. Jeg klarer ikke å bestemme meg for hva jeg skal skrive om. Alle ideer virker så ille. Til slutt bestemte jeg meg for å ta et tema og begynne å skrive en innledning til det: Forskjeller mellom verdier og framtid Kontrastene mellom landene i nord og sør har alltid vært betydelig store. Forskjellen ligger aller mest i økonomi, utvikling, velferd og innflytelse, der landene i Sør ligger under. Dette utgjør en stor forskjell på verdier og muligheter for barn i disse landene. Mens Katrine Bjørnerud (17), elev ved Oslo Katedralsskole, har en framtid full av muligheter og valg, lever Mogambo Kalele (16), fra en liten landsby i Zambia, i en rutinert hverdag der framtiden ikke ligger i hans hender. Skrev det ganske fort. Hva synes dere? Blir dette for tynt, og går det for langt vekk fra temaet? Hvordan tenker du å bygge videre på denne innledningen? Har du sett for deg noen spesifikke problemstillinger som kan passe den innledningen? Ellers kan dette være et interessant tema, altså velferdsforskjellene på landene i sør og nord (vest og øst også forsåvidt). 8654265[/snapback] Jeg har tenkt for meg et artikkelintervju der jeg drar inn de store forskjellene man finner mellom sør og nord/øst og vest, ved å intervjue både Mogambo og Katrine. Altså jeg drøfter om deres livssituasjoner og hvordan det påvirker deres muligheter og valg. I tillegg har jeg tenkt å dra inn FN og deres arbeid. Noen innspill eller problemstillinger som dere synes passer inn i bildet? Lenke til kommentar
Tongfel Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 Er det noen som kan forklare meg hva en biografisk tekst er ? mvh Maritha M Lenke til kommentar
Tethrix Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 Leste litt gjennom heftet nå, for å se om det faktisk står noe som helst om global oppvarming. Det eneste jeg fant var den lille teksten på side 18, er det global oppvarming det "hintes" til der? Syntes den var litt kryptert, så vil gjerne forsikre meg. Har forresten tenkt til å skrive en artikkel om global oppvarming (originale meg -_-), kanskje med et intervju av en eller annen oppdiktet forsker. Lenke til kommentar
Choppi Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 Du kan jo skrive om "hva blir det av meg", en tekst der du tenker over livet ditt, hva som skjer med deg i fremtiden, hva kan du gjøre osv osv... 8643219[/snapback] Har lyst å skrive om noe sånt. Men er forsatt usikker. Kommer ikke til å klare å få det noe langt Jeg tenkte å skrive sånn at jeg tenker over hva som hadde skjedd med framtiden min om jeg hadde gjort sånn og sånn, altså om jeg hadde gjort noe anderledes. Og fundering om hvordan fremtiden vil bli. Eller noe lignende Noen som har forslag? Og hvis jeg hadde skrevet noe sånt, hva hadde sjangeren da blitt? Lenke til kommentar
BBK16 Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 (endret) Jeg har tenkt meg å skrive om det å vokse opp eller om hva jeg kommer til å gjøre når jeg er i 20 - 22 års alderen.. Er det noe bra å skrive om? :S Please svar XD Endret 20. mai 2007 av BBK16 Lenke til kommentar
BBK16 Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 Er det noen som kan forklare meg hva en biografisk tekst er ? mvh Maritha M 8655329[/snapback] Det er en tekst som handler bare om deg og det du gjør / kommer til å gjøre.. Lenke til kommentar
Lisere Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 ja det kan du jo skrive om, men da bør du vel kanskje trekke litt linje til andre ting som hvordan verden da er blitt om 5-6 år.. Lenke til kommentar
BBK16 Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 Du kan jo skrive om "hva blir det av meg", en tekst der du tenker over livet ditt, hva som skjer med deg i fremtiden, hva kan du gjøre osv osv... 8643219[/snapback] Har lyst å skrive om noe sånt. Men er forsatt usikker. Kommer ikke til å klare å få det noe langt Jeg tenkte å skrive sånn at jeg tenker over hva som hadde skjedd med framtiden min om jeg hadde gjort sånn og sånn, altså om jeg hadde gjort noe anderledes. Og fundering om hvordan fremtiden vil bli. Eller noe lignende Noen som har forslag? Og hvis jeg hadde skrevet noe sånt, hva hadde sjangeren da blitt? 8655543[/snapback] Oh. Takk.. Men det er jo noe lignende av det jeg har tenkt ut da, men takk allikevell.^^ Har også lyst til å skrive Essay eller Utgreiing.. Hadde det gått? :S Men hva slags tekst det blir? Er jeg selv usikker på.. Noen som vet hva slags sjanger det hadde blitt? Lenke til kommentar
Lisere Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 Leste litt gjennom heftet nå, for å se om det faktisk står noe som helst om global oppvarming. Det eneste jeg fant var den lille teksten på side 18, er det global oppvarming det "hintes" til der? Syntes den var litt kryptert, så vil gjerne forsikre meg. Har forresten tenkt til å skrive en artikkel om global oppvarming (originale meg -_-), kanskje med et intervju av en eller annen oppdiktet forsker. 8655534[/snapback] Poenget er at du tar utgangspunkt i noe som inspirerer deg fra tekstheftet. hvis du ble inspirert av den teksten på side 18 til å skrive om global oppvarming, så kan du gjøre. hvis du skal det synes jeg du bør se den filmen til Al Gore hvis du ikke har gjort det allerede. Den er virkelig bra hvis du skal skrive om det. Men jeg synes du bør snakke med læreren din i morgen Lenke til kommentar
BBK16 Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 ja det kan du jo skrive om, men da bør du vel kanskje trekke litt linje til andre ting som hvordan verden da er blitt om 5-6 år.. 8655674[/snapback] Er det meg du snakker til? :S Lenke til kommentar
Tethrix Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 Leste litt gjennom heftet nå, for å se om det faktisk står noe som helst om global oppvarming. Det eneste jeg fant var den lille teksten på side 18, er det global oppvarming det "hintes" til der? Syntes den var litt kryptert, så vil gjerne forsikre meg. Har forresten tenkt til å skrive en artikkel om global oppvarming (originale meg -_-), kanskje med et intervju av en eller annen oppdiktet forsker. 8655534[/snapback] Poenget er at du tar utgangspunkt i noe som inspirerer deg fra tekstheftet. hvis du ble inspirert av den teksten på side 18 til å skrive om global oppvarming, så kan du gjøre. hvis du skal det synes jeg du bør se den filmen til Al Gore hvis du ikke har gjort det allerede. Den er virkelig bra hvis du skal skrive om det. Men jeg synes du bør snakke med læreren din i morgen 8655701[/snapback] Ok, får vel se om jeg får gjort det Takk. Lenke til kommentar
aendi Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 Jeg hadde tenkt å skrive noe om valg jeg kan ta nå, og hvilke konsekvenser dette kan få i framtiden. høres dette dumt ut? om jeg begynner å drikke mye, begynner med narkotika, gir blaffen i skolen og slik. Lenke til kommentar
BBK16 Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 Jeg hadde tenkt å skrive noe om valg jeg kan ta nå, og hvilke konsekvenser dette kan få i framtiden. høres dette dumt ut? om jeg begynner å drikke mye, begynner med narkotika, gir blaffen i skolen og slik. 8655942[/snapback] Okei. Det blir sikkert bra.^^ Har tenkt på det selv.. Hehe:P Hva slags tekst / sjanger skal du skrive? Lenke til kommentar
aendi Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 Jeg hadde tenkt å skrive noe om valg jeg kan ta nå, og hvilke konsekvenser dette kan få i framtiden. høres dette dumt ut? om jeg begynner å drikke mye, begynner med narkotika, gir blaffen i skolen og slik. 8655942[/snapback] Okei. Det blir sikkert bra.^^ Har tenkt på det selv.. Hehe:P Hva slags tekst / sjanger skal du skrive? 8656007[/snapback] altså, det jeg ikke vet enda ;s tips? Lenke til kommentar
BBK16 Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 Jeg hadde tenkt å skrive noe om valg jeg kan ta nå, og hvilke konsekvenser dette kan få i framtiden. høres dette dumt ut? om jeg begynner å drikke mye, begynner med narkotika, gir blaffen i skolen og slik. 8655942[/snapback] Okei. Det blir sikkert bra.^^ Har tenkt på det selv.. Hehe:P Hva slags tekst / sjanger skal du skrive? 8656007[/snapback] altså, det jeg ikke vet enda ;s tips? 8656018[/snapback] Det høres ut som om det kan bli en argumenterende tekst Men hvis du vil prøve noe nytt, kan du jo skrive Essay eller Utgreiing.^^ Lenke til kommentar
BBK16 Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 Jeg vurderer å skrive et essay der jeg drar inn litt forskjellige tanker om teknologiens utvikling. Tenkte jeg kanskje kunne nevne litt at før i tiden satt man inne med klinkekuler, mens nåtidens barn sitter og spiller på konsoller som kan brukes i foldinghome-prossesen. Tenkte jeg også skulle ta med hva jeg mener burde skje videre i teknologiens utvikling, nevne Thorium som energikilde og sånn. Høres det ut som en grei oppgave? 8654821[/snapback] Mhm:) Det virker som en grei oppgave ja.^^ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå