Lisere Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 Jeg har tenkt litt på å skrive om hvordan Norge blir i femtiden. om vi liksom fortsatt vil spise kjøttkaker og gå i tig 17. mai osv. tror dere det kan bli bra, eller blir det litt tynnt? og hvilken sjanger bør jeg bruke.? har ikke skrevet så veldig mye sakprosa, men har skrevet mest artikkel. læreren min synes det er dumt å prøve seg på essay osv på en eksamen, og det er jeg jo enig i men jeg vet lissom ikke... noen ideer? Lenke til kommentar
Erawen Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 *sukke* Klarer ikke bestemme meg hva jeg skal skrive Har veldig lyst til å skrive et intervju, men klarer ikke finne ut hvem jeg skal intervjue Har ikke så veldig lyst til å skrive om global oppvarming og lignende, siden alle andre har tenkt til å skrive om det temaet.. Men det blir kanskje det jeg ender opp med likevel *dårlig fantasi* Lenke til kommentar
DJ2009 Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 jeg hadde tenkt å skrive om klimaendringer i fremtiden, men må det handle om meg? , eller går det greitt å skrive om endringer på verdsbasis? Lenke til kommentar
@ir Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 *sukke* Klarer ikke bestemme meg hva jeg skal skrive Har veldig lyst til å skrive et intervju, men klarer ikke finne ut hvem jeg skal intervjue Har ikke så veldig lyst til å skrive om global oppvarming og lignende, siden alle andre har tenkt til å skrive om det temaet.. Men det blir kanskje det jeg ender opp med likevel *dårlig fantasi* 8653577[/snapback] Da sitter vi i samme bås. Jeg klarer ikke å bestemme meg for hva jeg skal skrive om. Alle ideer virker så ille. Til slutt bestemte jeg meg for å ta et tema og begynne å skrive en innledning til det: Forskjeller mellom verdier og framtid Kontrastene mellom landene i Nord og Sør har alltid vært betydelig store. Forskjellen ligger aller mest i økonomi, utvikling, velferd og innflytelse, der landene i Sør ligger under. Dette utgjør en stor forskjell på verdier og muligheter for barn i disse landene. Mens Katrine Bjørnerud (17), elev ved Oslo Katedralsskole, har en framtid full av muligheter og valg, lever Mogambo Kalele (16), fra en liten landsby i Zambia, i en rutinert hverdag der framtiden ikke ligger i hans hender. Skrev det ganske fort. Hva synes dere? Blir dette for tynt, og går det for langt vekk fra temaet? Lenke til kommentar
DJ2009 Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 og forressten, i tekstheftet står det at sjangere som dagbok, portrett, brev og tale blir kalt grenselandssjangere. Fordi dei har mange skjønnliterer trekk. og at ein kan skrive dei på den andre dagen. Men er portrett det samme som portrett intervju? Lenke til kommentar
Erawen Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 (endret) Jeg misunner deg;) Synes det ligger akkurat innenfor temaet. Endret 20. mai 2007 av Erawen Lenke til kommentar
Lisere Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 Det hørtes skikkelig bra ut! hvis du fortsetter på dette blir det veldig bra. men må vi ha med kildehenvisning på det vi lever inn på eksamen? Lenke til kommentar
Lisere Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 (endret) Hva er en biografisk tekst? nå fant jeg noe her på side 6 er det et bilde som det står Lagertømming på. Under står det "fremtiden i våre hender".. jippiii vi kan jo skrive om hva det skal være som har noe med tekstheftet og temaet å gjøre, så da kan vi jo skrive om det Endret 20. mai 2007 av Lisere Lenke til kommentar
@ir Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 Det hørtes skikkelig bra ut! hvis du fortsetter på dette blir det veldig bra. men må vi ha med kildehenvisning på det vi lever inn på eksamen? 8653662[/snapback] Ikke så vidt jeg vet. De skal i alle fall ikke vurdere notatarket, og da tviler jeg på at de skal vurdere kildene. Så lenge faktaet du finner frem er fra en troverdig side og høres rimelig ut, så kan du skrive det på notatarket og bruke det i teksten din. Lenke til kommentar
Ballus Skrevet 20. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2007 (endret) *sukke* Klarer ikke bestemme meg hva jeg skal skrive Har veldig lyst til å skrive et intervju, men klarer ikke finne ut hvem jeg skal intervjue Har ikke så veldig lyst til å skrive om global oppvarming og lignende, siden alle andre har tenkt til å skrive om det temaet.. Men det blir kanskje det jeg ender opp med likevel *dårlig fantasi* 8653577[/snapback] Da sitter vi i samme bås. Jeg klarer ikke å bestemme meg for hva jeg skal skrive om. Alle ideer virker så ille. Til slutt bestemte jeg meg for å ta et tema og begynne å skrive en innledning til det: Forskjeller mellom verdier og framtid Kontrastene mellom landene i Nord og Sør har alltid vært betydelig store. Forskjellen ligger aller mest i økonomi, utvikling, velferd og innflytelse, der landene i Sør ligger under. Dette utgjør en stor forskjell på verdier og muligheter for barn i disse landene. Mens Katrine Bjørnerud (17), elev ved Oslo Katedralsskole, har en framtid full av muligheter og valg, lever Mogambo Kalele (16), fra en liten landsby i Zambia, i en rutinert hverdag der framtiden ikke ligger i hans hender. Skrev det ganske fort. Hva synes dere? Blir dette for tynt, og går det for langt vekk fra temaet? 8653618[/snapback] Ikke dumt, håper du ikke har noe imot at jeg stjeler ideen din litt , jeg sitter her å skriver nå, for da vet jeg sånn ca. hva jeg skal skrive på eksamensdagen Endret 20. mai 2007 av Tee_C Lenke til kommentar
@ir Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 Neida, bare blir inspirert Ingen har skade av det Lenke til kommentar
Lisere Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 kan vi skrive et leserinnlegg på en ab artiklene i heftet? Lenke til kommentar
Erawen Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 Hehe Sitter å tenker fortsatt... Blir det dumt å skrive en filmanmeldelse på eksamen? Jeg sliter;) Lenke til kommentar
Lisere Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 Nei ike i det hele tatt. det står jo i det heftet vi fikk at det var lov så da er det jo likestillt med f. eks. artikkel:) Lenke til kommentar
Sodd Ball Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 Etter å ha gitt opp på thorium vet jeg ikke hva jeg skal skrive. Tenkte litt på romfart, men er litt usikker. Tips? Lenke til kommentar
Lisere Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 Smart det. du kan jo skarive en essay om hva vi skal gjøre av oss hvis vi ikke gjør noe med den globale oppvarmingen. er det mulig at vi kan bo på en annen planet? men dette kan jo også vippe litt over på en annen sjanger da:P men vet ikke ass:P noen ideer o hva jeg kan skrive om? har tenkt litt på enten Norge i fremtida eller dagen ungdom i fremtida? Lenke til kommentar
Limstift Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 Da sitter vi i samme bås. Jeg klarer ikke å bestemme meg for hva jeg skal skrive om. Alle ideer virker så ille. Til slutt bestemte jeg meg for å ta et tema og begynne å skrive en innledning til det: Forskjeller mellom verdier og framtid Kontrastene mellom landene i Nord og Sør har alltid vært betydelig store. Forskjellen ligger aller mest i økonomi, utvikling, velferd og innflytelse, der landene i Sør ligger under. Dette utgjør en stor forskjell på verdier og muligheter for barn i disse landene. Mens Katrine Bjørnerud (17), elev ved Oslo Katedralsskole, har en framtid full av muligheter og valg, lever Mogambo Kalele (16), fra en liten landsby i Zambia, i en rutinert hverdag der framtiden ikke ligger i hans hender. Skrev det ganske fort. Hva synes dere? Blir dette for tynt, og går det for langt vekk fra temaet? Hvordan tenker du å bygge videre på denne innledningen? Har du sett for deg noen spesifikke problemstillinger som kan passe den innledningen? Ellers kan dette være et interessant tema, altså velferdsforskjellene på landene i sør og nord (vest og øst også forsåvidt). Lenke til kommentar
Litejk Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 Noen som har noe forslag til hva jeg kan skrive om, jeg vet ikke enda! Jeg har også dette framtida i mine hender saken. Sitter her og tenker så det knaker! Lenke til kommentar
bnd Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 Smart det. du kan jo skarive en essay om hva vi skal gjøre av oss hvis vi ikke gjør noe med den globale oppvarmingen. er det mulig at vi kan bo på en annen planet? men dette kan jo også vippe litt over på en annen sjanger da:P men vet ikke ass:P noen ideer o hva jeg kan skrive om? har tenkt litt på enten Norge i fremtida eller dagen ungdom i fremtida? 8654247[/snapback] god ide...snakk med karen om d d med ungdommen i fremtiden tror jeg vil bli bra...eller hva? karen sa at vi ikke burde prøve oss på essey siden vi ikke har hatt så mye øving i d...men syns dere at jeg likevel skal satse på den?...dette temate er lagd for essey liksom Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå