Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen 2007 - Resultater

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
hiver du ei flaske vann i frysa blir ikke "nivået" større før den tiner igjen og du .. vann utvider seg når det blir varmt ;)

ganske sikker på jeg har rett der

8667504[/snapback]

hmm. kjæresten min sier at du har feil :tease: aner ikke jeg rett og slett

8667572[/snapback]

Noen som har sovet i N&M timener her eller?

Hva skjer når du hiver en full, da snakker vi full flaske med vann i fryseren og lar den ligge til dagen etterpå? Jo den sprekker. Hvorfor? Jo fordi vann utvider seg i fryst form.

Men når vi snakker på globaloppvarming må vi tenke sånn:

Isen som ligger rolig på nordpolen smelter og blir til flytende vann som gjør at vannstanden på jordkloden stiger. Er vi med?

100 % sikker :tease:

Lenke til kommentar

Lykke til!

Er da ikke noe å være nervøs for! Det er da ikke noe værre en en Tentamen?

Vi har hatt eksamensoppgaver fra årene før, på tentamner i 10'ne klasse.

Endret av Husee
Lenke til kommentar
hiver du ei flaske vann i frysa blir ikke "nivået" større før den tiner igjen og du .. vann utvider seg når det blir varmt ;)

ganske sikker på jeg har rett der

8667504[/snapback]

hmm. kjæresten min sier at du har feil :tease: aner ikke jeg rett og slett

8667572[/snapback]

Noen som har sovet i N&M timener her eller?

Hva skjer når du hiver en full, da snakker vi full flaske med vann i fryseren og lar den ligge til dagen etterpå? Jo den sprekker. Hvorfor? Jo fordi vann utvider seg i fryst form.

Men når vi snakker på globaloppvarming må vi tenke sånn:

Isen som ligger rolig på nordpolen smelter og blir til flytende vann som gjør at vannstanden på jordkloden stiger. Er vi med?

100 % sikker :tease:

8668542[/snapback]

Ja enig der.

Men ta en kjele halvfull med vann og hiv 1l. is oppi da? så måler du vannstanden før den har smelta og etter den har smelta. er en tanke som sier meg at vannhøyden kommer til og bli mindre. Siden vann er større i frosseform enn flytende!

Mulig jeg tar helt feil men.... skjønner tankegangen min? :hmm:

EDIT: men nå er jo 1/10 over vannflata da så.... :hmm:

Endret av magnus106
Lenke til kommentar

Er det noen som er våkne nok for å hjelpe meg med å finne en avslutning?

Datamaskinen og dens påvirkning for vår fremtid

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Tenk deg en dag i fremtiden. Du er trøtt, sliten, og har nettopp komt hjem fra jobb. Sulten river deg i magen, og du kunne tenke deg å slappe av i godstolen med en nystekt pizza og en film. Stress? Neida, for du er kommet i datamaskinens gullalder. Alt kan gjøres med datamaskinen. Hvorfor dra på kino, når du kan se filmen på internett i din egen godstol? Hvorfor gå på butikken for å kjøpe pizza, for så å komme hjem og måtte varme den, når et tastetrykk kan få den levert på døren?

Jeg er selv en flittig bruker av datamaskinen. Du verden så mye man får gjort på den. Du trenger ikke slepe beina etter deg påvei til butikken lenger. Nei, for nå får du handlet både klær og mat på nett, og matvarene blir selvfølgelig levert på døren. Og du får lest omtrent alle landets aviser helt gratis, eller for 90 øre minuttet. Du trenger heller ikke dra ut for å møte nye folk, og du trenger ikke ringe for å holde kontakten.

Hvis du har MSN eller Skype, som er direktemeldins-program, så får du skrevet til venner og familie, og de mottar det du har skrevet med èn gang. Mye mer praktisk enn å skrive brev, spør du meg. MSN og Skype gir deg også muligheten for å se den du skriver med, ved hjelp av webkamera. Så nå trenger du knapt besøke folk. Skype gir deg til og med muligheten for å ringe folk via datamaskinen. Hvis man kan ringe ved hjelp av datamaskinen, hva skal man da med telefon? Kanskje telefonen forsvinner i framtiden. Du tenker nå kanskje på at mobilen er grei å ha om man ikke er hjemme? Vel, for bare noen dager siden, så leste jeg om en ny datamaskin. En lomme-PC ved navn Northless Microclient JrSX, som skal koste 500 kroner. En liten sak, på størrelse med en mobil. . Det virker som om alt skal bli mindre. Mindre og flatere. Et godt eksempel på det, er tv, datamaskin og mobil. Jo mindre jo bedre? En gang i fremtiden så forsvinner vel TV-en også. For nå kan man jo se tv på datamaskinen.

Selvfølgelig, dette er ikke bare positivt. Vi blir sikkert stuegriser alle og enhver i fremtiden. Vi trenger jo ikke forlate huset lenger, vi har jo alt på datamaskinen. Du tenker kanskje ”å, jeg vil jo gå på kino innimellom” eller ”men det er jo hyggelig å dra på pizzaresturant en gang iblant.” Men slapp av. Du får nå sett alle filmer gratis på internett, ja, til og med de som fortsatt går på kino. Og pizza kan du bestille og få levert på døren. Du kan til og med få pizzaen med brus og film til.

Hva kommer til å skje med de sosiale behovene? I og med at en ikke trenger å gå utendørs for å ha kontakt med venner og kjente lenger, mener jeg. Kan det til og med hende at befolkningstallene går ned fordi folk heller har annen form for sex framfor den naturlige måten? Eller klarer teknologien å ordne det og? Hvis teknologien klarer å ordne alt dette, kommer vi til slutt til å sitte der alene i hvert vårt hus. Men hvor lenge kommer det til å holde? Vi mennesker har jo sosiale behov, vi er sosiale vesen, flokkdyr, rett og slett. Å isolere noen fullstendig fra kontakt med andre mennesker er noe av det verste en kan gjøre med en person, og nå gjør vi dette frivillig mot oss selv? En datamaskin er kjekt å ha på mange måter, men man bør klare å begrense bruken og ikke glemme å leve selv om man har en datamaskin. Dessuten tar den mye strøm, og den kan gi ifra seg farlige strålinger.

Da vi blir gamle, skal vi tenke tilbake på ungdomstiden hvor vi knapt satte tottene utenfor dørstokken mer enn vi måtte? Kanskje vi bør stoppe opp og tenke på om vi sitter for mye foran dataskjermen. Har vi godt av dette? Er det virkelig verdt det? Hva kan vi finne på istedenfor?

Du har kanskje jobb som stor sett krever tid foran skjermen. Vel, da bør du heller bruke fritiden på å gå ut og virkelig leve.

Kjenne duften av blomstene du før bare så som bakgrunnsbilde på dataskjermen. Kjenne vannet mot huden som du før satt foran datamaskinen og tenkte på. Ta deg tid til alle reisene til steder du har lest om på internettsiden Wikipedia. Og stopp opp og tenk før du gafler i deg pizzabiten du holder i hånden. Er dette egentlig så godt som alle skal ha det til? Kanskje jeg heller skal prøve en salat med friske grønnsaker og få en smak av en annen tilværelse?

Endret av Choppi
Lenke til kommentar

Tror det. Alt utenom store sammenhengende tekster er lov, tror jeg..

God tekst Choppi, skriver selv om nesten det samme. Jeg sliter også med å finne en god avslutning/konklusjon. Jeg føler at mine konklusjoner blir så "krig og politikk er teit lissom" hele tiden. =/

Lenke til kommentar
Er det lov å skrive stikkordsdisposisjon på notatarket?

8668723[/snapback]

Må jo ha fullstendig disposisjon på notatarket, det som er hele pointet ;)

Så vet du åssen du skal lage teksten.

Eter nå, rema straks, så eksamen. noe skkikkelig shit altså..

Lenke til kommentar

Ble ferdig kl 12 :p gikk greit her og :) skrev 3 dataskrevne nynorsk sider... myyye ordbokbruk :roll: Gleder meg til å se hva en fremmed sensor sier om skrivinga mi :yes: har fått to 6'ere på norsk på rad nå, men i nynorsk får jeg bare 4-5. så lurer på om det er noen forbedringer.. Kravene for eksamen er vel også høyere.

Endret av Zuckron
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...