Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen 2007 - Resultater


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

i det heftet "Framtida i mine hender" blei eg ganske irritert over ein tekst.

Teksten på side 16 synest eg var heilt feil. "Ti bud til en ung mann som vil frem i verden"

 

1. Det første bud er ganske lett.

Det som er flest har alltid rett

 

2. Tenk alltid på hva folk vil si.

Og ta den sterkestes parti.

 

3. Og tviler du, så hold deg taus

til du ser hvem som får applaus

 

4. Tenk nøye ut hva du bør mene.

Det kan bli dyrt å stå alene.

 

Dette er personer som irriterer meg grenseløst. Det finnes person1 som baksnakker person2. Men når person1 er i nærheten av person2 er det respekt til person 2 og person1 har alltid samme meiningar som person2 og støtter person2 på alle måter fordi person2 får alltid fleirtalet med seg.

 

Også sånne personer som aldri kan ha sin eiga meining og skal alltid høyre kva andre seier først... Sånn som sikkert mange har opplevd:

 

Person3 og person4 går ut av kinosalen.

Person3: "kva synest du om filmen då?"

Person4: "den filmen må vere den dårligaste som har gått i år... kva synest du?"

Person3: "heilt eining. Den saug"

Person4: "eg berre kødda, synest den hadde ei bra handling"

Person3: "Ja. Eg og kødda. Eg skjønte jo at du kødda når du sa at filmen var dårlig"

 

På denne måten kjem man seg jo lettare fram i livet, men eg synest det er feil. Ein skal stå for det ein meinar.

 

Eg kunne tenkt meg å skrive ein tekst om det der med folk og at dei holder seg alltid med dei sterkaste og fleirtalet og er redd for å få fram sine meiningar. Også dei som alltid SKAL ha rett og alle må leve livet sitt etter deira meiningar, sånn som når ein fyr i klasssen min klikka fordi ei jente heia på Man United og han digger Real Madrid.

 

Men det blir nok at eg går for å skrive om global oppvarming og sånne ting

Lenke til kommentar
Nordpolen og isbreene på Grønland holder på å smelte, men har ikke smeltet helt. :p

 

Vi nærmer oss morgendagen! Er det noen som er nervøse? (eksamen i morra! )

8667070[/snapback]

At Nordpolen smeltar har vel ikkje så mykkje å sei?

Så vidt eg veit er mesteparten av isen på Nordpolen allerede i vann, og vannstanden kjem ikkje til å auke noko særlig mykje meir som følgje av dette?

Sørpolen derimot.

 

Angåande nervar:

Eg har ikkje noko særlig med nervar no. Men de kjem vel i morgon når eksamensvaktane kjem for å kjefta på oss ^^

 

Dykk andre har også prosessorientert skriving ja?

Endret av Zappza
Lenke til kommentar

Det må være det dårligste tekstheftet vi noengang har fått.(synes jeg)...

 

Jeg tenkte jeg skulle skrive en del av leserbrevet idag, og prøve å huske det til imorra, men det gikk dårlig. For det første var du utrolig vansklig å finne på en begynnelse, og for det andre så fikk jeg ikke skrevet mer enn tre linjer før jeg ikke orka/gadd mer...

Lenke til kommentar

Noen som orker? Sorry, jeg vet jeg kanskje er utålmodig, men jeg blir sånn skikkelig overnervøs for alt :ermm:

 

Kunne noen være så snill å lese igjennom, og gi meg tips til mer jeg kan skrive?

Vet det er langt, men trenger litt hjelp for å klare å finne på mer :dontgetit:

Hyl ut om det er noe jeg burde forandre, blir glad for respons ;)

 

Datamaskinen og dens påvirkning for framtiden

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Tenk deg en dag i fremtiden. Du er trøtt, sliten, og har nettopp komt hjem fra jobb. Sulten river deg i magen, og du kunne tenke deg å slappe av i godstolen med en nystekt pizza og en film. Stress? Neida, for du er kommet i datamaskinens gullaldre. Alt kan gjøres med datamaskinen. Hvorfor dra på kino, når du kan se filmen på internett i din egen godstol? Hvorfor på butikken for å kjøpe pizza, for så å komme hjem og måtte varme den, når et tastetrykk kan få den levert på døren?

 

Jeg er selv en flittig bruker av datamaskinen. Du verden så mye man får gjort på den. Du trenger ikke slepe beina etter deg påvei til butikken lenger. Nei, for nå får du handlet både klær og mat på nett, og matvarene blir selvfølgelig levert på døren. Og du får lest omtrent alle landets aviser helt gratis, eller for 90 øre minuttet. Du trenger heller ikke dra ut for å møte nye folk, og du trenger ikke ringe for å holde kontakten.

Hvis du har Skype eller MSN, som er direktemeldins-program, så får du skrevet til venner og familie, og de mottar det du har skrevet med èn gang. Mye mer praktisk enn å skrive brev, spør du meg. Og om du har Skype, så kan du til og med ringe til familie og venner via datamaskinen. Alt som trengs er at den du ringer til er pålogget på Skype. Du trenger knapt besøke folk lenger, for du får nå sett de om de har webkamera. Jeg har selv fått mange venner som jeg har møtt via min bærbare datamaskin.

 

Selvfølgelig, dette er ikke bare positivt. Vi blir sikkert stuegriser alle og enhver i fremtiden. Vi trenger jo ikke forlate huset lenger, vi har jo alt på datamaskinen. Du tenker kanskje at ”å, jeg vil jo gå på kino innimellom” eller ”men det er jo hyggelig å dra på pizzaresturant en gang iblant.” Men slapp av. Du får nå sett alle filmene som går på kino helt gratis via din datamaskin. Og pizza kan du bestille og få levert på døren. Du kan til og med få pizzaen med brus og film til.

 

Hva kommer til å skje med de sosiale behovene? I og med at en ikke trenger å gå utendørs for å ha kontakt med venner og kjente lenger, mener jeg. Kan det til og med hende at befolkningstallene går ned fordi folk heller har annen form for sex framfor den naturlige måten? Eller klarer teknologien å ordne det og? Hvis teknologien klarer å ordne alt dette, kommer vi til slutt til å sitte der alene i hvert vårt hus. Men hvor lenge kommer det til å holde? Vi mennesker har jo sosiale behov, vi er sosiale vesen, flokkdyr, rett og slett. Å isolere noen fullstendig fra kontakt med andre mennesker er noe av det verste en kan gjøre med en person. Og nå gjør vi dette frivillig mot oss selv? Selv om en datamaskin kan være kjekk å ha på mange måter bør man klare å begrense bruken, man bør ikke glemme å leve selv om man har en datamaskin. Den tar dessuten mye strøm, og den kan gi ifra seg farlige strålinger.

 

Hva skjer om en datamaskin blir ødelagt? Noen dumper den kanskje i en drøftekant, hvor den blir liggende og er med på å forskyve den globale oppvarmingen. Og da de aller verste følgene av den globale oppvarmingen inntreffer, de som faktisk dreper mengder,

skal man da tenke tilbake på livet som at: ”Ja, jeg satt mye foran datamaskinen da”? Eller da vi blir gamle, skal vi tenke tilbake på ungdomstiden hvor vi knapt satte tottene utenfor dørstokken mer enn vi måtte? Kanskje man bør stoppe opp og tenke på om man sitter for mye foran datamaskinen eller ikke. Det er også flere spørsmål man kan tenke på, som for eksempel: ”har jeg godt av det?”, ”er det virkelig verdt det?”, ”Hva kan jeg gjøre istedenfor?”

 

Kanskje noen har jobber som stor sett krever tid foran skjermen. Vel, da bør man heller bruke fritiden på å gå ut og virkelig leve.

Kjenne duften av blomstene du før bare så som bakgrunnsbilde på dataskjermen. Kjenne vannet mot huden som du før satt foran datamaskinen og tenkte på. Ta deg tid til alle reisene til steder du har lest om på internettsiden Wikipedia. Og stopp opp og tenk før du gafler i deg pizzabiten du holder i hånden. Er dette egentlig så godt som alle skal ha det til? Kanskje jeg heller skal prøve en salat med friske grønnsaker og få en smak av en annen tilværelse?

 

Kanskje tv og mobil i framtiden vil forsvinne? Kanskje datamaskinen tar over? Jeg leste for noen dager siden om en ny lomme-PC, Norhtecs Microclient JrSX. Den koster 500 kroner. En liten sak på størrelse med en mobil. Det virker som om alt skal bli mindre. Mindre og flatere.

Et godt eksempel på det, er tv, datamaskin og mobil. Jo mindre jo bedre?

 

EDIT: Må bare legge til at den ikke er ferdig ;) Og er dette essay?

8666286[/snapback]

Lenke til kommentar

Neste genrasjons leiker?

 

Skremmande utvikling: For bare 20–30 år sidan fantes ikkje vanlege leiker som en gjennomsnittlig 8-10 åring har den dag i dag. På denna tia var det meir normalt og leike i skogen samman med mange andre barn T.D. kaste på stikka, gjemsel, boksen går og sisten. Og nå bare 20-30 år seinare har alle ungar både jentar og gutar eigen mobiltelefon og dei fleste har en eigen pc/konto med dei aller nyaste spill for dems aldersgruppe innstalert på en litan boks. Tenk om bare 20 år har alle unge sluttet all aktivitet? Framtia kan ingen forutsi men denna utviklingen vi har hatt dei siste åra tydar på dette, statistikk visar at antall ungdomar i fysisk aktivitet har synket betraktelig. Dei fleste sittar idag inne og ser på tv eller spelar dataspel, kvil kan denna utviklinga snu?

 

Jentar: jentane henger idag litt etter men man kan sjå at også denna gruppa kjem ettar i den teknologiske utviklinga. For 15 år sidan var det ’highteck’ kviss ein eide ei dokke som lukte øyne kvis du la hu ned. Idag har men dokkar som kan lukke øynene, grine, tisse, avføre og til og med trengar den mat. Nokon kan også snakke ved hjelp fra ein litan databrikke inne i dokka. For ikkje mange åra sidan kvar det ikkje veneleg og ha ein eigen datamaskin i det private heim og idag blir ein nesten stempla for fattig kvis man ikkje har eigen damtamaskin i heimet.

 

Gutar: Gutar skal idag vere tøffe og dei leikar med actionmen som dei fikk av sine vennar til sin 10 års dag. ”HALLO økonomien må også ha blitt mykje beitre, dei kostar mykje pengar!” kvis vi sjår oss 20 år fram i tid er kansje ikkje dokker o.l. ei leke for ein unge.

 

Fremtiden: Tja kva kan ein si? Det er ikkje lett og spå, men ein kan tenke seg mykje. Kvis utviklinga fortsettar slik den har gjort blir neste genrasjons leikar reine teknologiske bombar. Noko av detta har vi allerede fått inn i dei private heim T.D. Nintendo sin nyeste maskin, denne har ein sensor som registrerar bevegelsane i handa de. Du kan spele tennis utan rekkert og ball, spele golf utan kølle og banar og den kan sjølvsagt koblast til Internett så du kan utfordre ein tilfeldig person i T.D. Kina. Kansje har neste genrasjons leikar alt komme, men at vi bare har fåt ein litan forsmak på det. I framtida blir detta bare meir utvikla og mykje meire avangsert. Isteden for og leike med den ’lille’ bilen kan ein kansje bare setje seg inn i ein slags simulator og kjøyre rundt, kansje ein kan bli ei dokke ein heilt normal dag? Det er eigentleg bare fantasien som setter grenser.

 

 

Hvis noen kunne kommet med kommentarer på denne hadde jeg blitt evig takknemlig tongue.gif

hvet det er masse skrivefeil der MEN DET ER BARE KLADD!

 

EDIT: er ikke ferdig

 

 

NOEN?

Lenke til kommentar
Det må være det dårligste tekstheftet vi noengang har fått.(synes jeg)...

 

Jeg tenkte jeg skulle skrive en del av leserbrevet idag, og prøve å huske det til imorra, men det gikk dårlig. For det første var du utrolig vansklig å finne på en begynnelse, og for det andre så fikk jeg ikke skrevet mer enn tre linjer før jeg ikke orka/gadd mer...

8667221[/snapback]

 

slappfisk :p

 

 

 

 

menne. . trenger en liten hjelpeting her.. utvider vannet seg når det blir varmt?

Lenke til kommentar
i det heftet "Framtida i mine hender" blei eg ganske irritert over ein tekst.

Teksten på side 16 synest eg var heilt feil. "Ti bud til en ung mann som vil frem i verden"

 

1. Det første bud er ganske lett.

Det som er flest har alltid rett

 

2. Tenk alltid på hva folk vil si.

Og ta den sterkestes parti.

 

3. Og tviler du, så hold deg taus

til du ser hvem som får applaus

 

4. Tenk nøye ut hva du bør mene.

Det kan bli dyrt å stå alene.

 

Dette er personer som irriterer meg grenseløst. Det finnes person1 som baksnakker person2. Men når person1 er i nærheten av person2 er det respekt til person 2 og person1 har alltid samme meiningar som person2 og støtter person2 på alle måter fordi person2 får alltid fleirtalet med seg.

 

 

8667159[/snapback]

 

 

De ti bud til en ung mann som skal fram i verden er skrevet av Jens Bjørneboe, Jens var en samfunnskritisk forfatter, og de ti budene var ironisk ment og gjorde narr av samfunnet. De budene er ikke seriøse :)

 

Her er mer om Jens Bjørneboe: http://no.wikipedia.org/wiki/Jens_Bj%C3%B8rneboe

Endret av grimsbo
Lenke til kommentar

Dykk andre har også prosessorientert skriving ja?

8667174[/snapback]

 

Joda, i prinsippet har vi det, men av en eller annen merkelig grunn har det blitt bestemt at den ekstra tiden vi får til dette, skal brukes på morran. Med andre ord blir vi sittende i 2t og 15min i morra tidlig, og ikke gjøre noen ting, siden ingen har noe særlig å få tilbakemeldinger på før vi har begynt å skrive. :ermm:

Håper virkelig at de forstår at dette er komplett idiotisk.

Lenke til kommentar

Dykk andre har også prosessorientert skriving ja?

8667174[/snapback]

 

Joda, i prinsippet har vi det, men av en eller annen merkelig grunn har det blitt bestemt at den ekstra tiden vi får til dette, skal brukes på morran. Med andre ord blir vi sittende i 2t og 15min i morra tidlig, og ikke gjøre noen ting, siden ingen har noe særlig å få tilbakemeldinger på før vi har begynt å skrive. :ermm:

Håper virkelig at de forstår at dette er komplett idiotisk.

8667264[/snapback]

Vi skal sitte i et kvarter...

Lenke til kommentar
Prossesorientert skrivning kan være kjekt å ha på tentamen, men eksamen er det kanskje litt sløsing av tid. Eller?

8667334[/snapback]

 

Synes det jeg og.. På en tentamen har man ikke tenkt like nøye over hva man skal skrive, så kan være godt å ha noen mer eller mindre oppegående folk å støtte seg litt på. Men nå regner jeg vel egentlig med at de fleste har brukt en del krefter på å finne ut hva man skal skrive om.

Lenke til kommentar
menne. .    trenger en liten hjelpeting her..    utvider vannet seg når det blir varmt?

8667247[/snapback]

 

trenger faktisk svar litt fort :tease:

8667353[/snapback]

 

 

øyy du .. vannet utvider seg når det blir varmt men det blir nok ikkje så varmt her på jordkloden ;) tar nok MAAAAAANGE år vertfall =p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...