Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen 2007 - Resultater


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tenkte jeg skulle skrive om dataspill avhengihet og hvordan jeg var var/er påvirket av det. Hva man blir mest påvirket av.

Og hvordan det påvirker fremtiden, hvis man bare spiller spill og ikke tenker på sosiale ting og utadanning.

Lenke til kommentar
Hadde forbredelses dag på skolen i dag. Snakka en del med læreren ang. teamet "Framtiden i _MINE_ hender"

 

Det er egentlig et dårlig tema, når du tenker over det.

Skal du treffe innenfor temaet må du få alt under deg. Altså hva _du_ kan/vil gjøre for framtiden, hva du vil med den, skole, utdanning, miljø ect.

For temaet er jo ikke "framtiden i våre hender" men _mine_

 

Lærerne i denne regionen var usikkre på hvordan de skulle tolke temaet.

 

Hva tror dere?

8643188[/snapback]

Du kan jo skrive om "hva blir det av meg", en tekst der du tenker over livet ditt, hva som skjer med deg i fremtiden, hva kan du gjøre osv osv...

8643219[/snapback]

 

 

Hva slags sjanger blir det da? Leserinnlegg?

 

Det jeg er mest frustrert over er sjangervalget. Artikkel blir for rart i dette temaet, når man ikke kan spå. Å skrive et leserinnlegg om hva som kan skje i din framtid kan være litt for personlig.

 

Jeg tenker å skrive et leserinnlegg med tittelen "Fremtiden - et godt sted å være?". Der skal jeg ta for meg litt om ting som kan utvikle seg i negative retninger (CO2-utslipp og påvirkelse av klima, økende befolkningsutvikling, mangel ressurser og råvarer, økende redsel for terrorister, tyver og voldtektere, mangel på penger osv.) Deretter ta litt om hvordan -jeg- kan påvirke dette, og hvordan jeg kan hindre dette i skje - hvordan jeg alene kan utgjøre en stor forskjell, for å skape en fremgang mot en lysere framtid.

 

Hva synes dere?

Lenke til kommentar

Jeg har planer om å skrive et essay eller en artikken om SKRIVEFEIL og diverse språktrender. Tar utgangspunkt i side 17 i tekstheftet. Skal innom de vanligste feilene som dittografi, homonymer, og/å, og selvfølgelig "MSN/SMSspråk" ;)

 

Men en ting, har vi krav på å skrive på PC om vi ønsker det? Jeg skriver forferdelig stygt ser du. Temmelig kjipt å få en gretten sensor som stryker feil på de ordene som er litt utydelige :ermm:

Lenke til kommentar
Jeg har planer om å skrive et essay eller en artikken om SKRIVEFEIL og diverse språktrender. Tar utgangspunkt i side 17 i tekstheftet. Skal innom de vanligste feilene som dittografi, homonymer, og/å, og selvfølgelig "MSN/SMSspråk"  ;) 

 

Men en ting, har vi krav på å skrive på PC om vi ønsker det? Jeg skriver forferdelig stygt ser du. Temmelig kjipt å få en gretten sensor som stryker feil på de ordene som er litt utydelige  :ermm:

8646264[/snapback]

 

Ja man får lov til å skrive på pc hvis man sliter med skrift som er vanskelig å lese.

Lenke til kommentar
Hadde forbredelses dag på skolen i dag. Snakka en del med læreren ang. teamet "Framtiden i _MINE_ hender"

 

Det er egentlig et dårlig tema, når du tenker over det.

Skal du treffe innenfor temaet må du få alt under deg. Altså hva _du_ kan/vil gjøre for framtiden, hva du vil med den, skole, utdanning, miljø ect.

For temaet er jo ikke "framtiden i våre hender" men _mine_

 

Lærerne i denne regionen var usikkre på hvordan de skulle tolke temaet.

 

Hva tror dere?

8643188[/snapback]

Du kan jo skrive om "hva blir det av meg", en tekst der du tenker over livet ditt, hva som skjer med deg i fremtiden, hva kan du gjøre osv osv...

8643219[/snapback]

 

Støtter den der ja... Skal prøve på noe sånt eg og. Altså å skrive om hvordan livet mitt har vært og det jeg har gjort for å påvirke fremtiden min osv...

Lenke til kommentar
Jeg har planer om å skrive et essay eller en artikken om SKRIVEFEIL og diverse språktrender. Tar utgangspunkt i side 17 i tekstheftet. Skal innom de vanligste feilene som dittografi, homonymer, og/å, og selvfølgelig "MSN/SMSspråk"  ;) 

 

Men en ting, har vi krav på å skrive på PC om vi ønsker det? Jeg skriver forferdelig stygt ser du. Temmelig kjipt å få en gretten sensor som stryker feil på de ordene som er litt utydelige  :ermm:

8646264[/snapback]

 

Ja man får lov til å skrive på pc hvis man sliter med skrift som er vanskelig å lese.

8646341[/snapback]

 

På min skole er det under eksamen valgfritt om man vil skrive med penn eller PC.

Dette har vi ikke fått lov til på tidligere Tentamener.

 

Det er dårlig hvis dere ikke får skrive på pc, for du en kjip sensor kan kan stryke deg ved at han ikke skjønner hva du skriver.

Lenke til kommentar
Hadde forbredelses dag på skolen i dag. Snakka en del med læreren ang. teamet "Framtiden i _MINE_ hender"

 

Det er egentlig et dårlig tema, når du tenker over det.

Skal du treffe innenfor temaet må du få alt under deg. Altså hva _du_ kan/vil gjøre for framtiden, hva du vil med den, skole, utdanning, miljø ect.

For temaet er jo ikke "framtiden i våre hender" men _mine_

 

Lærerne i denne regionen var usikkre på hvordan de skulle tolke temaet.

 

Hva tror dere?

8643188[/snapback]

Du kan jo skrive om "hva blir det av meg", en tekst der du tenker over livet ditt, hva som skjer med deg i fremtiden, hva kan du gjøre osv osv...

8643219[/snapback]

 

Støtter den der ja... Skal prøve på noe sånt eg og. Altså å skrive om hvordan livet mitt har (til nå?) *Du har ikke akkurat levd livet for å si det sånn 15-16 år* vært og det jeg har gjort for å påvirke fremtiden min osv...

8647445[/snapback]

Lenke til kommentar

Ser det er flere som er usikkre på sjangere. Det lønner seg å ta en titt i Norskbøker og se hva dere finner der. Spørr evt faglærer om de har noen oversikter som dere kan lime inn i Regelbøker.

 

Tror det er viktig at man skriver en sjanger man er kjent med og vet at man kan kontrollere.Husk å ta med sjangertrekk.

Lenke til kommentar

Holder meg langt unna sjangere der man må bruke fantasien aKa fortelling og novelle, det suger jeg veldig hardt i.

 

Men læreren har anbefalt om å skrive dagbok,leserinnlegg, kåseri, artikkel osv..(sjangere hvor man kan bruke kunnskapen man har fra før av), det er min sterke side.

 

Hun synes at de fleste guttene i klassen sliter med oppbygging av en novelle, vi har med FOR mye action og glemmer hele for-historien. :blush:

 

Jaja, er glad jeg kan velge sakprega tekst jeg :).

 

Litt rotete innlegg, men det la gå.

 

PS: Er glad jeg fikk 5 i norsk skriftlig og 6 i muntlig :thumbup:

Endret av specnaz91
Lenke til kommentar
Holder meg langt unna sjangere der man må bruke fantasien aKa fortelling og novelle, det suger jeg veldig hardt i.

 

Men læreren har anbefalt om å skrive dagbok,leserinnlegg, kåseri, artikkel osv..(sjangere hvor man kan bruke kunnskapen man har fra før av), det er min sterke side.

 

Hun synes at de fleste guttene i klassen sliter med oppbygging av en novelle, vi har med FOR mye action og glemmer hele for-historien. :blush:

 

Jaja, er glad jeg kan velge sakprega tekst jeg :).

 

Litt rotete innlegg, men det la gå.

 

PS: Er glad jeg fikk 5 i norsk skriftlig og 6 i muntlig  :thumbup:

8647647[/snapback]

 

Som du sier ja, det er best å skrive det man er trygg på. Synd at man ikke kan skrive sakprosa begge dagene : P

 

Fikk 5 i skriftlig og 6 i Muntlig jeg også :thumbup:

Lenke til kommentar
Holder meg langt unna sjangere der man må bruke fantasien aKa fortelling og novelle, det suger jeg veldig hardt i.

 

Men læreren har anbefalt om å skrive dagbok,leserinnlegg, kåseri, artikkel osv..(sjangere hvor man kan bruke kunnskapen man har fra før av), det er min sterke side.

 

Hun synes at de fleste guttene i klassen sliter med oppbygging av en novelle, vi har med FOR mye action og glemmer hele for-historien. :blush:

 

Jaja, er glad jeg kan velge sakprega tekst jeg :).

 

Litt rotete innlegg, men det la gå.

 

PS: Er glad jeg fikk 5 i norsk skriftlig og 6 i muntlig  :thumbup:

8647647[/snapback]

 

Som du sier ja, det er best å skrive det man er trygg på. Synd at man ikke kan skrive sakprosa begge dagene : P

 

Fikk 5 i skriftlig og 6 i Muntlig jeg også :thumbup:

 

 

8647755[/snapback]

Godt å høre, vippet mellom 4 og 5, leverte inn en "knall" mappe og vippet opp :w00t: . I konferansetimen tvilte hun på at jeg klarte 5'eren, fikk endelig bevist hva jeg var/er god for :).

Lenke til kommentar
Holder meg langt unna sjangere der man må bruke fantasien aKa fortelling og novelle, det suger jeg veldig hardt i.

 

Men læreren har anbefalt om å skrive dagbok,leserinnlegg, kåseri, artikkel osv..(sjangere hvor man kan bruke kunnskapen man har fra før av), det er min sterke side.

 

Hun synes at de fleste guttene i klassen sliter med oppbygging av en novelle, vi har med FOR mye action og glemmer hele for-historien. :blush:

 

Jaja, er glad jeg kan velge sakprega tekst jeg :).

 

Litt rotete innlegg, men det la gå.

 

PS: Er glad jeg fikk 5 i norsk skriftlig og 6 i muntlig  :thumbup:

8647647[/snapback]

 

Som du sier ja, det er best å skrive det man er trygg på. Synd at man ikke kan skrive sakprosa begge dagene : P

 

Fikk 5 i skriftlig og 6 i Muntlig jeg også :thumbup:

8647755[/snapback]

 

Skremmende like er vi: Digger sakprega tekst og fikk 5 i skriftlig, 6 i muntlig :D

 

OnT: "Fremtiden å mine hender" passer veldig dårlig til sakprega tekst mener nå jeg. Det blir for personlig når emnet peker på -deg selv-. Vanskelig å skrive artikkler i slike situasjoner. Leserinnlegg blir vel den beste muligheten der man får uttrykt sine meninger om sin framtid osv. Eller hva?

Endret av Atir_
Lenke til kommentar
Skremmende like er vi: Digger sakprega tekst og fikk 5 i skriftlig, 6 i muntlig :D

 

OnT: "Fremtiden å mine hender" passer veldig dårlig til sakprega tekst mener nå jeg.  Det blir for personlig når emnet peker på -deg selv-. Vanskelig å skrive artikkler i slike situasjoner. Leserinnlegg blir vel den beste muligheten der man får uttrykt sine meninger om sin framtid osv. Eller hva?

8650798[/snapback]

Læreren min sa at du skulle lage oppgave selv, og at det slapp å handle om akkurat deg, du kan skrive om klima, uten at teksten handler direkte om din fremtid. Det egentlige temaet er vel fremtid...

Lenke til kommentar
Læreren min sa at du skulle lage oppgave selv, og at det slapp å handle om akkurat deg, du kan skrive om klima, uten at teksten handler direkte om din fremtid. Det egentlige temaet er vel fremtid...

8650910[/snapback]

 

Vell. Det har vell ikke så veldig mye å si hva læreren din sier, han vet akkurat like mye om oppgave som du gjør. De som er sensorer får ikke vite før på Tirsdag hva de skal rette etter.

 

Men du trenger ikke skrive noe personlig selv og du skal holde deg under "Mine hender".

Du kan jo alltids skrive om hva du som enkeltperson kan gjøre for å hjelpe milljøet, også gå videre ut og vise at hvis alle gjør dette, vil alt bli mye bedre ect.

Lenke til kommentar
Læreren min sa at du skulle lage oppgave selv, og at det slapp å handle om akkurat deg, du kan skrive om klima, uten at teksten handler direkte om din fremtid. Det egentlige temaet er vel fremtid...

8650910[/snapback]

 

Vell. Det har vell ikke så veldig mye å si hva læreren din sier, han vet akkurat like mye om oppgave som du gjør. De som er sensorer får ikke vite før på Tirsdag hva de skal rette etter.

 

Men du trenger ikke skrive noe personlig selv og du skal holde deg under "Mine hender".

Du kan jo alltids skrive om hva du som enkeltperson kan gjøre for å hjelpe milljøet, også gå videre ut og vise at hvis alle gjør dette, vil alt bli mye bedre ect.

8653241[/snapback]

 

Hva slags sjanger blir dette da? I alle fall ikke artikkel, leserinnlegg kanskje. Men leserinnlegg kan fort bli for kort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...