Zappza Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 Zappza skreiv: Global oppvarming Global oppvarming er ein følgje av drivhuseffekten og har forårsaka ein temperaturøkning på 0,74 grader Celsius. Forskarane spår at ein CO2 dobling kommer til å skje før 2050 Berre litt pirk her temperaturauking og ikkje øking kjem, ikkje kommer 8666481[/snapback] Takk takk, er som sagt ikke så sinnsykt flink i nynorsk ^^ Lenke til kommentar
Erawen Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 Det skjønte jeg ikke helt, skal ikke en sensor rette oppgaven? Jeg mente oppgaven du har laget til deg selv, på en måte. Den du skriver utifra Lenke til kommentar
Choppi Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 Kunne noen være så snill å lese igjennom, og gi meg tips til mer jeg kan skrive? Vet det er langt, men trenger litt hjelp for å klare å finne på mer Hyl ut om det er noe jeg burde forandre, blir glad for respons Datamaskinen og dens påvirkning for framtiden Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Tenk deg en dag i fremtiden. Du er trøtt, sliten, og har nettopp komt hjem fra jobb. Sulten river deg i magen, og du kunne tenke deg å slappe av i godstolen med en nystekt pizza og en film. Stress? Neida, for du er kommet i datamaskinens gullaldre. Alt kan gjøres med datamaskinen. Hvorfor dra på kino, når du kan se filmen på internett i din egen godstol? Hvorfor gå på butikken for å kjøpe pizza, for så å komme hjem og måtte varme den, når et tastetrykk kan få den levert på døren? Jeg er selv en flittig bruker av datamaskinen. Du verden så mye man får gjort på den. Du trenger ikke slepe beina etter deg påvei til butikken lenger. Nei, for nå får du handlet både klær og mat på nett, og matvarene blir selvfølgelig levert på døren. Og du får lest omtrent alle landets aviser helt gratis, eller for 90 øre minuttet. Du trenger heller ikke dra ut for å møte nye folk, og du trenger ikke ringe for å holde kontakten. Hvis du har Skype eller MSN, som er direktemeldins-program, så får du skrevet til venner og familie, og de mottar det du har skrevet med èn gang. Mye mer praktisk enn å skrive brev, spør du meg. Og om du har Skype, så kan du til og med ringe til familie og venner via datamaskinen. Alt som trengs er at den du ringer til er pålogget på Skype. Du trenger knapt besøke folk lenger, for du får nå sett de om de har webkamera. Jeg har selv fått mange venner som jeg har møtt via min bærbare datamaskin. Selvfølgelig, dette er ikke bare positivt. Vi blir sikkert stuegriser alle og enhver i fremtiden. Vi trenger jo ikke forlate huset lenger, vi har jo alt på datamaskinen. Du tenker kanskje at ”å, jeg vil jo gå på kino innimellom” eller ”men det er jo hyggelig å dra på pizzaresturant en gang iblant.” Men slapp av. Du får nå sett alle filmene som går på kino helt gratis via din datamaskin. Og pizza kan du bestille og få levert på døren. Du kan til og med få pizzaen med brus og film til. Hva kommer til å skje med de sosiale behovene? I og med at en ikke trenger å gå utendørs for å ha kontakt med venner og kjente lenger, mener jeg. Kan det til og med hende at befolkningstallene går ned fordi folk heller har annen form for sex framfor den naturlige måten? Eller klarer teknologien å ordne det og? Hvis teknologien klarer å ordne alt dette, kommer vi til slutt til å sitte der alene i hvert vårt hus. Men hvor lenge kommer det til å holde? Vi mennesker har jo sosiale behov, vi er sosiale vesen, flokkdyr, rett og slett. Å isolere noen fullstendig fra kontakt med andre mennesker er noe av det verste en kan gjøre med en person. Og nå gjør vi dette frivillig mot oss selv? Selv om en datamaskin kan være kjekk å ha på mange måter bør man klare å begrense bruken, man bør ikke glemme å leve selv om man har en datamaskin. Den tar dessuten mye strøm, og den kan gi ifra seg farlige strålinger. Hva skjer om en datamaskin blir ødelagt? Noen dumper den kanskje i en drøftekant, hvor den blir liggende og er med på å forskyve den globale oppvarmingen. Og da de aller verste følgene av den globale oppvarmingen inntreffer, de som faktisk dreper mengder, skal man da tenke tilbake på livet som at: ”Ja, jeg satt mye foran datamaskinen da”? Eller da vi blir gamle, skal vi tenke tilbake på ungdomstiden hvor vi knapt satte tottene utenfor dørstokken mer enn vi måtte? Kanskje man bør stoppe opp og tenke på om man sitter for mye foran datamaskinen eller ikke. Det er også flere spørsmål man kan tenke på, som for eksempel: ”har jeg godt av det?”, ”er det virkelig verdt det?”, ”Hva kan jeg gjøre istedenfor?” Kanskje noen har jobber som stor sett krever tid foran skjermen. Vel, da bør man heller bruke fritiden på å gå ut og virkelig leve. Kjenne duften av blomstene du før bare så som bakgrunnsbilde på dataskjermen. Kjenne vannet mot huden som du før satt foran datamaskinen og tenkte på. Ta deg tid til alle reisene til steder du har lest om på internettsiden Wikipedia. Og stopp opp og tenk før du gafler i deg pizzabiten du holder i hånden. Er dette egentlig så godt som alle skal ha det til? Kanskje jeg heller skal prøve en salat med friske grønnsaker og få en smak av en annen tilværelse? Kanskje tv og mobil i framtiden vil forsvinne? Kanskje datamaskinen tar over? Jeg leste for noen dager siden om en ny lomme-PC, Norhtecs Microclient JrSX. Den koster 500 kroner. En liten sak på størrelse med en mobil. Det virker som om alt skal bli mindre. Mindre og flatere. Et godt eksempel på det, er tv, datamaskin og mobil. Jo mindre jo bedre? EDIT: Må bare legge til at den ikke er ferdig Og er dette essay? 8666286[/snapback] Har gjort litt om på den, og lagt til litt. Noen som vil gi respons, please? Lenke til kommentar
Lisere Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 Har noen en ide på hva overskriften min kan være? foreløpig har jeg "dagens ungdom i framtiden" men er ikke helt sikker på om den blir bra.. noen ideer? Lenke til kommentar
jacoP Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 Oi, det var fryktelig mange som hadde registrert seg på diskusjon.no bare for denne tråden Lenke til kommentar
Ebob Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 Det skjønte jeg ikke helt, skal ikke en sensor rette oppgaven? Jeg mente oppgaven du har laget til deg selv, på en måte. Den du skriver utifra 8666771[/snapback] ahh notatarket, ja det kommer vakten og ser på. Lenke til kommentar
Lisere Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 Oi, det var fryktelig mange som hadde registrert seg på diskusjon.no bare for denne tråden 8666796[/snapback] hehe ja den er svært nyttig må jeg si Lenke til kommentar
Erawen Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 Den var utrolig nyttig, jah ahh notatarket, ja det kommer vakten og ser på. Niks Mente ikke notatarket.. Hehe^^ Oppgaven du har laga;D Lenke til kommentar
csViRuS Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 Noen som vet hvor lang stilen må være? Tenkte og skrive filmmelding om "an inconvenient truth" ..... Lenke til kommentar
Scotty Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 Noen som vet hvor lang stilen må være? Tenkte og skrive filmmelding om "an inconvenient truth" ..... 8666881[/snapback] Skal stå noen få sider bakover her.. Jeg har ihvertfall blitt fortalt 4 sider på ark, eller 2 1/2 på pc. Lenke til kommentar
csViRuS Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 Oi da sliter jeg Enda ikke funnet ut om jeg skal skrive nynorsk eller bokmål i morgen..... Hva er det vi skal skrive om neste eksamen? får vi oppgaver på dagen da? Lenke til kommentar
Ebob Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 Oi da sliter jeg Enda ikke funnet ut om jeg skal skrive nynorsk eller bokmål i morgen..... Hva er det vi skal skrive om neste eksamen? får vi oppgaver på dagen da? 8666943[/snapback] ja vi får utdelt oppgaver på torsdag. Lenke til kommentar
Lisere Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 Tusen takk for all hjelp folkens nå skal jeg se litt på tv jeg jeg før jeg kaster meg over notatarket. Lykke til alle sammen i morgen!!!! å herreguuud som jeg gruer meg menmen l8r folks Lenke til kommentar
grimsbo Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 Ok, skrev litt fort nå, men kom med innspill, trenger virkelig respons! Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Fremtiden – et godt sted å være? Forurensning før i tiden var ikke et stort problem, men med teknologien mennesket har skapt er det mer forurensning enn noensinne. Kofi Annan som sitter i godstolen sin og ber oss om å ta vare på Moder jord. Det er ikke enkelt som så, du velger bilen fremfor sykkelen en regnværsdag. Du vil heller ha god sitteplass enn å mose deg inn i en buss fullt av mennesker som føler det samme som deg. Vi mennesker velger som oftest det mest effektive og lettvinte, selv om utfallet ikke alltid er like positivt. Kort sagt kan man si at vi mennesker rett og slett er egoistiske, vi tenker bare på oss selv og hva som er til fordel for oss, fremfor fremtidige generasjoner. Samtidig med denne såkalte globale oppvarmingen, fører dette til at det påvirker klimaet. Hver dag vil du høre om nye debatter angående klimaforandringene, disse såkalte ekspertene sitter på stumpen og råder menneskene om «farene» som lurer i neste hjørne. Om vi gjør det vil utfallet bli det, ekspertene skal råde oss mennesker om slike ting og ikke gi ordre om hva vi skal gjøre. Når man tenker seg om, så er den største trusselen for oss mennesker oss selv. Vi kan starte de største katastrofene eller ende dem, fattigdommen i Øst er en resultat av hva generasjonene før oss har gjort. Hvis vi sammenligner en ungdom fra Norge som har en framtid full av muligheter og valg, mens en ungdom fra en liten landsby i Uganda, i en rutinert hverdag hvor fremtiden ikke ligger i han sine hender. Dette var bare en liten sammenligning, mens vi i Vest har en sikker fremtid, har folk i Øst en mindre sikker fremtid. I 2015 er befolkningstallet fordoblet, det vil si at det vil bli mindre plass gjennomsnittlig for hver enkelt å bevege seg. Dette vil vi ikke merke veldig mye her i Vesten, men i Øst derimot vil dette problemet bli sentralt. Allerede idag er det ganske trangt, befolkningen der føder non-stop. Hygiene har spilt en stor rolle ovenfor denne såkalte befolknings- eksplosjonen. Fremtiden ser ikke lyst ut, men er det noe vi kan gjøre for å forbedre dette? Nå som teknologien har skutt fart og forurensingen er på topp, tror jeg ikke at jeg ville levd i fremtiden. Ressursene blir brukt opp, hvem skulle trodd at selveste oljen ikke vil finnes om 20 år? Forskerne jobber på spreng for å finne en annen kilde, som vil bli en erstatter for olje. Oljen bli mindre tilgjengelig for hver dag som går, dette fører til at prisene stiger. «Faren» for terrorister øker, media skyter en sak opp til værs. Folk er livredde for å sitte i en fly, mens andre blir redde av å se en utlending med skjegg og bart. Media har for mye makt i disse dager, makten kan bli brukt på både godt og vondt. Vi mennesker tar alt inn med en teskje, «alt som media sier er 100% sant». Selv de mest absurde nyhetene som egentlig er som regel bare oppspinn takker vi ja for. Hvor er selvstendigheten? Har denne teknologien gjort oss alle til nikkebukker? Folk må få dottene ut av øret og tenke litt selv, filosofere over spørsmål og ikke bare fundere om hva som er «hot» for tiden. Det er et faktum at «dumme» ledere med absurde avgjørelser og mye makt får i det hele tatt lov til å sitte i tronen. Med mye makt, kreves det et stort ansvar. Uheldigvis finnes det ledere som rett og slett er bare skrudde i hodet, de tar de mest banale avgjørelsene og til slutt skylder på andre. Når man har makt, så bruker man det til fordel for menneskeheten, og ikke for å bombe et land tilbake til steinalderen. Men vil fremtiden være et godt sted å være i, når teknologien blomstrer og farene for krig øker? Kan jeg påvirke denne negative prosessen? Det er to ting som er mulige å utføre, det ene er at jeg blir en verdenshersker og beordrer alle til å tilbe meg. Ingen har da vel vondt av å tilbe en verdenshersker? Når alle blir opptatt med å tilbe meg, vil ingen få anledningen til å gjøre andre dumdristige forsøk. Et annet alternativ er å bli berømt og ved hjelp av media spre min halvsanne budskap. Siden vi mennesker har blitt nikkebukker, kan jeg fortelle dem å resirkulere alt det de har hjemme. Vi mennesker stoler heller på berømte personer enn gode ledere [forts] PS: Er veldig tom for øyeblikket, er veldig sjuk etter å spist BrainCooler igår . Har veldig vondt i bakhodet, får håpe det ordner seg til imorgen 8665323[/snapback] Ingen som gidder? Please skal snart lage stikkord Trenger VIRKELIG respons på den , please folkens. 8665589[/snapback] Den var ganske bra etter min mening! Lenke til kommentar
Ballus Skrevet 21. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2007 Nå er det bare en måned igjen, så er jeg ferdig med pliktig grunnskole. Yes, Endelig! Eller… Masse rare spørsmål fylles opp i hodet mitt. Hva skal jeg gjøre nå, endelig kan jeg ta egne valg, jeg er fri, men samtidig litt redd for å ta ”feil” valg. Klarer jeg virkelig å ta de rette valgene, kommer jeg til å bli syklist slik som jeg har drømt om å bli I alle år? Hva om jeg ikke gjør det, hva vil skje da, og hva er jeg om 15 år? Er det meg alene som påvirker min fremtid? Det første som skjer nå er at jeg begynner på videregående til høsten, der jeg vil treffe mange nye ansikter, og sannsynligvis få meg nye venner som forhåpentligvis kan vise seg å bli gode venner som jeg kan ha det morsomt sammen med i de neste tre åra. Men videregående handler ikke bare om å få nye venner. Jeg skal ta en rekke med valg; språk, programfag osv.. osv… Det blir en stor forandring I forhold til det jeg gjør nå, nå har jeg noe håndfast, her slipper jeg å velge så mye. Egentlig skulle jeg ønske at jeg kunne gått her I noen år til… Men slik er det altså ikke, jeg må bli stor, slik som mamma og pappa sier. Jeg må stå opp tidligere, passe på tiden selv, for mamma og pappa skal vel ikke passe på meg helt til jeg blir 30, skal de vel? Jeg må innrømme det at jeg gruer meg litt til å bli stor, jeg vil bli passet på, jeg vil at mamma ringer bekymringsfull til meg når klokka er sent på kveld. Jeg vil at pappa skal kjefte på meg når jeg ikke har ryddet rommet mitt på flere uker og det ser helt bomba ut. Jeg vil ikke til fremtiden! Men jeg må bli voksen. Om noen år er jeg myndig, og om jeg vil kan jeg kjøre bil, forutsett at jeg har tatt sertifikatet selvsagt. Jeg kan nyte alkohol om jeg vil, jeg kan være ute så lenge som jeg vil, uten at noen klager på meg. Huff som jeg gruer meg. Men det er jo ikke meg alene som avgjør fremtida mi, samfunnet endrer seg og det er ikke sikkert at det jeg vil bli i dag er mulig å bli om noen år, sannsynligheten for at jeg jobber i en jobb som ikke finnes enda er stor. Jeg ser det for meg: *mitt navn* Thorium tester for Thorima pruductions. Eller, kanskje jeg når mitt store mål og blir syklist; *mitt navn* vinner Tour de France for 9 gang på rad. Jeg har masse tanker i hodet mitt om akkurat dette, hva om jeg ikke blir syklist… da har jeg kanskje lyst til å bli journalist, for da får jeg oppleve så mye, reise rundt i verden og se mye rart. Men i 2020 – 2030 så har de nok økt hastigheten på fly, og man slipper sikkert de travle flyplassene, så å reise vil nok ikke bli så kjekt allikevel, altså, jeg mener, når du skal ut på sydentur så er jo halve reisa det og sitte i fly og det og handle i tax - free. Men det er heller ikke sikkert at det yrket (journalist) finnes når jeg blir stor, alt foregår vel på data. Ta butikkene for eksempel, en jobb som kassadame i år 2030 er utenkelig, da er det ”high tech” med automatisk selvbetjening, vi ser det allerede i dag, hvis vi skal betale cash så putter vi bare myntene oppi en boks. Tenk hvor kjedelig butikkturen kommer til å bli i fremtiden. Jeg vil sannsynligvis leve i et miljø – hus, med det mener jeg at (FN og alle de folka der) har mast så mye om miljø og klima at vi har begynt å ta skikkelige tak, noe som akkurat nå (i vår tid) lar vente litt på seg. Huset blir ikke lenger laget i mur, stein og tre, men i et materiale som er miljøvennlig å produsere. Inni huset har vi sluttet med vanlig strøm, nå får vi strøm naturlig. Men det er ikke det verste, det er maten, maten vi spiser kommer til å være så sukkerfri som overhodet mulig, det sier seg nesten selv at det kommer til å smake bæsj og at antall prosent kreftrammede vil stige betraktelig på grunn av kunstig søtning. Og hva tror du dette vil koste? Mye. I år 2030 er det bare fattige folk som kjører bil til jobb, de med høyt utdannede jobber kan egentlig bare sitte hjemme. Og vil de noe sted så trykker de på en knapp, og vips så er en bil der og henter dem, uten sjåfør selvsagt, bilen går automatisk De(n) jobbene jeg kommer til å få, kommer jo til å ta slutt en gang, og pensjonisttilværelsen min har jeg klar for meg: Jeg skal bli en av de eldre som går tur hver dag, jeg skal skaffe meg leilighet i Spania, bruke 80% av min tid på familie og bare nyte livet, drite i alle problemer. Noen tips til noe mer jeg kan ta med, evt fjerne? Takk:D Lenke til kommentar
kjokkis Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 vi ble forstalt at 2 sider med størrelse 10-12 på data er minimum Lenke til kommentar
Megnus Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 noen som vet om noen isbreer som har smeltet?!? Lenke til kommentar
Ebob Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 Hiver meg også over notanene nå. lykke til alle sammen!! Nå trenger jeg en god natts søvn så jeg er opplagt i morra. Lenke til kommentar
grimsbo Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 Nordpolen og isbreene på Grønland holder på å smelte, men har ikke smeltet helt. Vi nærmer oss morgendagen! Er det noen som er nervøse? (eksamen i morra! ) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå