Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen 2007 - Resultater

Anbefalte innlegg

Dagens ungdom i framtida

Fremtiden ligger for våre føtter. Vi er 15 år og har hele livet foran oss. Vi er den neste generasjonen, og vi kan gjøre en forskjell i verden. De fleste har fått med seg at utviklingen av jorda går i helt feil retning. Arktis og Antarktis smelter sakte men sikkert på grunn av global oppvarming, og innen 50 år er det sagt at de vil være helt borte. Breer som gir rent drikkevann til mange millioner mennesker har smeltet helt bort. Det er derfor viktig å huske at vi er fremtiden og det er vi som kan gjøre en forskjell. Men denne artikkelen skal ikke bare handle om miljø. Jeg skal skrive om hvordan det med at miljøet utvikler seg i feil retning kan påvirke våre valg om utdanning og jobb, og også hvordan vi lever. Hva kan vi gjøre når vi skal velge jobb og utdanning for at vi skal bevare jorda vår? Og hvordan bør vi leve for å ikke gjøre situasjonen verre? Jeg skal skrive om dagens norske ungdom er klar for å ta over og styre Norge, om vi er klare for å føre jorda videre, og i en bedre retning enn før.

Dagens miljøsituasjon er svært kritisk. CO2-utslippene er høyere enn noen gang, og det fører til global oppvarming. Global oppvarming er at den gjennomsnittlige temperaturen i verden øker. Det er en følge av drivhuseffekten som det sies at er menneskeskapt. Drivhuseffekten er at mye av varmen fra sola ikke slipper ut gjennom ozonlaget og blir fanget inne i atmosfæren. Det fører til det vi kaller global oppvarming. Menneskene står nå ovenfor et av de største problemene i historien. Vi kan ikke unngå at dette skjer fordi det allerede har skjedd og kommet svært langt, men vi kan gjøre situasjonen bedre og i alle fall ikke forverre situasjonen. Den globale oppvarmingen er nå et faktum.

Vi vet at det er CO2 utslippene som er hovedårsaken til drivhuseffekten. Det sier seg selv at vi da må begrense utslippene av CO2 for å få tilbake jordas naturlige klima. Å fly forurenser utrolig mye. Er det virkelig da nødvendig å reise på sydenferie hvert år? Kan vi ikke heller bruke litt lengre tid å kjøre bil eller tog, som også forurenser men ikke i samme grad? Dette er opp til hvert enkelt individ. Det er vi mennesker som kan gjøre en forskjell her i verden, derfor må hver enkelt ta ansvar for seg selv og sine. Hver enkelt bør gå inn i seg selv og spørre dette spørsmålet. Er det virkelig nødvendig å reise så mye med fly? Er det ikke viktigere å bevare jorda så etterkommerne våre faktisk har en jord å leve på. Konkrete ting vi kan gjøre er altså å fly mindre og ikke kjøre overalt. Kanskje vi heller kan ta frem sykkelen?

Men jeg tror at det største problemet er i menneskene selv. Hele tiden gjør vi alt for at hverdagen vår skal bli lettere. Det 20. århundret har gått raskt med tanke på utvikling. Hele tiden finner vi opp nye maskiner som gjør hverdagen vår enklere. Det finner utallige maskiner og hjelpemidler som skal gjøre dette. Bare tenk på at for hundre år siden var det ikke mange gårder som hadde traktorer til å hjelpe dem på gården. Da brukte de hest og plog som hjelp til å pløye jorda. For hundre år siden var det svært få som hadde bil, men i dag som følge av den kraftige utviklingen i samfunnet har flere familier faktisk opptil flere biler. Kina er verdens mest folkerike land og før hadde nesten ingen biler. Nå har mange flere det men ikke alle. Bare tenk på hvis alle i Kina skulle få egen bil. Tenk om hundre år til har kanskje hver familie i Kina akkurat som i Norge egen bil. Hvordan vil da verden se ut? Jeg tror mye av dette skyldes at vi mennesker er late og egoistiske. Prøver vi ikke nettopp å gjøre livet enklere for oss selv. Alle mennesker er egoistiske. Hele tiden vil vi det som er best for oss selv. Men er det at vi blir latere og latere og får maskiner til å gjøre alt arbeid for oss det beste. Noen ganger kan det helt klart være det. For eksempel ved å bruke data til å skrive og lagre til slipper vi å bruke så mye papir, som skader regnskogen for eksempel. Men hvis vi tenker i det store og hele bør vi passe oss litt hvis utviklingen fortsetter slik i hundre år til. Vi kan jo bare tenke oss hvordan verden da vil se ut.

Skal skrive mer…

Gidder noen å lese gjennom(A)??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bare så du vet det Bohoe, jeg har sendt deg en PM.

To faktisk ^^

Er ikke så lett å få fram tema nei, har lett for å spore av selv ^^

8666367[/snapback]

Du heey ? Jeg ble medlem her i dag, aner ikke hvor jeg finner de 2 PM'ene du har sendt meg ? ;) *AMATØR* Hehe..

Lenke til kommentar
Ferdig nu, kan noen lese igjennom?

Evig takknemlig!

Fremtiden – et godt sted å være?

Forurensning før i tiden var ikke et stort problem, men med teknologien mennesket har skapt er det mer forurensning enn noensinne. Kofi Annan som sitter i godstolen sin og ber oss om å ta vare på Moder jord.

Det er ikke enkelt som så, du velger bilen fremfor sykkelen en regnværsdag. Du vil heller ha god sitteplass enn å mose deg inn i en buss fullt av mennesker som føler det samme som deg. Vi mennesker velger som oftest det mest effektive og lettvinte, selv om utfallet ikke alltid er like positivt.

Kort sagt kan man si at vi mennesker rett og slett er egoistiske, vi tenker bare på oss selv og hva som er til fordel for oss, fremfor fremtidige generasjoner.

Dette var skikkelig bra! har du laget en konkret oppgave? er det essay eller artikkel? men denne tror jeg lander høyt opp på karakterskalaen til sensor hvis du skriver noe tilsavrende i morgen :thumbup:

8666351[/snapback]

Meningen å være et kåseri, ligner dette mer som et essay? :)

Lenke til kommentar
Bare så du vet det Bohoe, jeg har sendt deg en PM.

To faktisk ^^

Er ikke så lett å få fram tema nei, har lett for å spore av selv ^^

8666367[/snapback]

Du heey ? Jeg ble medlem her i dag, aner ikke hvor jeg finner de 2 PM'ene du har sendt meg ? ;) *AMATØR* Hehe..

8666428[/snapback]

Sjekk meldinger på venstre sida :p

Lenke til kommentar

Zappza skreiv:

Global oppvarming

Global oppvarming er ein følgje av drivhuseffekten og har forårsaka ein temperaturøkning på 0,74 grader Celsius. Forskarane spår at ein CO2 dobling kommer til å skje før 2050

Berre litt pirk her :p

temperaturauking og ikkje øking

kjem, ikkje kommer :)

Lenke til kommentar
Dagens ungdom i framtida

Fremtiden ligger for våre føtter. Vi er 15 år og har hele livet foran oss. Vi er den neste generasjonen, og vi kan gjøre en forskjell i verden. De fleste har fått med seg at utviklingen av jorda går i helt feil retning. Arktis og Antarktis smelter sakte men sikkert på grunn av global oppvarming, og innen 50 år er det sagt at de vil være helt borte. Breer som gir rent drikkevann til mange millioner mennesker har smeltet helt bort. Det er derfor viktig å huske at vi er fremtiden og det er vi som kan gjøre en forskjell. Men denne artikkelen skal ikke bare handle om miljø. Jeg skal skrive om hvordan det med at miljøet utvikler seg i feil retning kan påvirke våre valg om utdanning og jobb, og også hvordan vi lever. Hva kan vi gjøre når vi skal velge jobb og utdanning for at vi skal bevare jorda vår? Og hvordan bør vi leve for å ikke gjøre situasjonen verre? Jeg skal skrive om dagens norske ungdom er klar for å ta over og styre Norge, om vi er klare for å føre jorda videre, og i en bedre retning enn før.

Dagens miljøsituasjon er svært kritisk. CO2-utslippene er høyere enn noen gang, og det fører til global oppvarming. Global oppvarming er at den gjennomsnittlige temperaturen i verden øker. Det er en følge av drivhuseffekten som det sies at er menneskeskapt. Drivhuseffekten er at mye av varmen fra sola ikke slipper ut gjennom ozonlaget og blir fanget inne i atmosfæren. Det fører til det vi kaller global oppvarming. Menneskene står nå ovenfor et av de største problemene i historien. Vi kan ikke unngå at dette skjer fordi det allerede har skjedd og kommet svært langt, men vi kan gjøre situasjonen bedre og i alle fall ikke forverre situasjonen. Den globale oppvarmingen er nå et faktum.

Vi vet at det er CO2 utslippene som er hovedårsaken til drivhuseffekten. Det sier seg selv at vi da må begrense utslippene av CO2 for å få tilbake jordas naturlige klima. Å fly forurenser utrolig mye. Er det virkelig da nødvendig å reise på sydenferie hvert år? Kan vi ikke heller bruke litt lengre tid å kjøre bil eller tog, som også forurenser men ikke i samme grad? Dette er opp til hvert enkelt individ. Det er vi mennesker som kan gjøre en forskjell her i verden, derfor må hver enkelt ta ansvar for seg selv og sine. Hver enkelt bør gå inn i seg selv og spørre dette spørsmålet. Er det virkelig nødvendig å reise så mye med fly? Er det ikke viktigere å bevare jorda så etterkommerne våre faktisk har en jord å leve på. Konkrete ting vi kan gjøre er altså å fly mindre og ikke kjøre overalt. Kanskje vi heller kan ta frem sykkelen?

Men jeg tror at det største problemet er i menneskene selv. Hele tiden gjør vi alt for at hverdagen vår skal bli lettere. Det 20. århundret har gått raskt med tanke på utvikling. Hele tiden finner vi opp nye maskiner som gjør hverdagen vår enklere. Det finner utallige maskiner og hjelpemidler som skal gjøre dette. Bare tenk på at for hundre år siden var det ikke mange gårder som hadde traktorer til å hjelpe dem på gården. Da brukte de hest og plog som hjelp til å pløye jorda. For hundre år siden var det svært få som hadde bil, men i dag som følge av den kraftige utviklingen i samfunnet har flere familier faktisk opptil flere biler. Kina er verdens mest folkerike land og før hadde nesten ingen biler. Nå har mange flere det men ikke alle. Bare tenk på hvis alle i Kina skulle få egen bil. Tenk om hundre år til har kanskje hver familie i Kina akkurat som i Norge egen bil. Hvordan vil da verden se ut? Jeg tror mye av dette skyldes at vi mennesker er late og egoistiske. Prøver vi ikke nettopp å gjøre livet enklere for oss selv. Alle mennesker er egoistiske. Hele tiden vil vi det som er best for oss selv. Men er det at vi blir latere og latere og får maskiner til å gjøre alt arbeid for oss det beste. Noen ganger kan det helt klart være det. For eksempel ved å bruke data til å skrive og lagre til slipper vi å bruke så mye papir, som skader regnskogen for eksempel. Men hvis vi tenker i det store og hele bør vi passe oss litt hvis utviklingen fortsetter slik i hundre år til. Vi kan jo bare tenke oss hvordan verden da vil se ut.

Skal skrive mer…

Gidder noen å lese gjennom(A)??

8666417[/snapback]

Essay skal helst ikke være humoristisk, det er jo nettopp det som skiller essay fra kåseri? :)

Likte dine sammenligninger mellom Kina og Norge, og det med Sydenturen, språket er veldig god. Du kommer med dine egne refleksjoner og har god flyt og variasjon i språket, veldig bra! :thumbup:

Endret av specnaz91
Lenke til kommentar

tusen takk :)

jo det stemmer kanskje :p her har du sjanhertrekkene for essay hvis du ikke hadde dem fra før men jeg tror du scorer bra hvis du lager oppgaven din som om at du skriver essay og ikke kåseri hvis du skjønner hva jeg mener ;)

Et essay er ikke preget av for mange konklusjoner, men heller undringer og spørsmål som det ikke blir gitt bastante svar på.

Essayisten bør ikke være skråsikker, men være åpen for ulike synspunkter.

Essay betyr forsøk – essayisten prøver ut en idé, en tanke, et resonnement. Utprøvingen er kanskje vel så viktig som konklusjonen.

I det personlige essayet tar du utgangspunkt i egne erfaringer, og det er vanlig å skrive i jeg-form. I et saklig essay står selve saken i sentrum, mens forfatteren trer noe mer i bakgrunnen.

I essayet får du som forfatter ut i fra et tema muligheten til å uttrykke dine egne tanker og meninger.

Et essay er ikke preget av for mange konklusjoner, men heller undringer og spørsmål som ikke blir gitt bastante svar på. Essayisten bør ikke være skråsikker, men være åpen for ulike synspunkter.

Et essay kan du som forfatter "krydre" med historier som skal belyse temaet. Husk alltid å komme tilbake til hovedtemaet når du gjør dette. Temaet er en "rød tråd" i essayet.

Essayet kan underholde og får mottakeren til å reflektere. Samtidig vil forfatteren få fram noe han er opptatt av.

Essayet forutsetter at leseren står på samme kunnskapsnivå som essayisten. Leseren skal føle seg på bølgelengde med essayisten.

Ved bruk av ironi og humor må man være forsiktig slik at det ikke blir flåsete eller fleipete.

De gode språklige formuleringene er en nødvendig del av essayet.

Endret av Lisere
Lenke til kommentar

Vil som mange andre her mase meg på kommentarer :p

Les og kommenter: Hva mer bør jeg ha med? Kritikk er også lov ;)

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Rik og fattig i samme verden

- Fremtiden i ulike hender

Innledning:

Kontrastene mellom landene i Nord og Sør har alltid vært betydelig store. Forskjellen ligger aller mest i økonomi, utvikling, velferd og innflytelse, der landene i Sør ligger under. Dette utgjør en stor forskjell på verdier og muligheter for barn i disse landene. Mens Katrine Bjørnerud (17), elev ved Oslo Katedralsskole, har en framtid fullt av muligheter og valg, lever Mogambo Kalele (16), fra en liten landsby i Zambia, i en rutinert hverdag der framtiden ikke ligger i hans hender.

Lidelser og elendighet – i økende bredde

Generelt om fattigdom:

- Definisjon på fattigdom > økonomisk fattigdom = mangel på penger, materielle goder og resurser. > ikke mulighet for å bestemme over egen livssituasjon.

- Av omtrent 6 milliarder mennesker lever ca. 3 mill under betegnelsen fattigdom

> fattigdom i Afrika > ekstrem fattigdom, mennesker lever på mindre enn en dollar pr dag.

- Grunn? Vestens manglende initiativ? Trenger et ekstra dytt

Kamp for livet – intet valg

- Mangel på valg > ingen valg av lyst men av nødvendighet

- tragisk livssituasjon > null utdanning, lite mat, lite penger

- Gjøre hva i framtiden? – Hvilke hender ligger den i?

- enkle verdier

- "Ikke mye skal til for å skape en bedre tilværelse for oss"

- hvem bør ta ansvar?

Tusenårsmål – troverdig?

- Deres arbeid innen veldedighet, for å utrydde fattigdom

> tusenårsmålene

- Norges bidrag:

Urettferdighet – gjelder alle

- Mangt av valg og muligheter

> utdanningsmuligheter, en likestilt hverdag

> god hverdag, lys framtid

> Andre verdier, annet form for press

- "Vi bør absolutt hjelpe - deres framtid ligger tross alt i våre hender"

> hvordan hjelpe?

Noe må gjøres – hvem må gjøre hva?

- Trekke fram vestens velferd opp mot fattigdom.

> uland må få en lysere fremtid – mer enn bare penger

> utdanning av jenter

> ved industrialisering - mer handel med slike land

- Barnedødelighet, mødredødelighet, feilernæring, utdanning, likestilling, HIV/AIDS, miljø og globalt samarbeid

- Hva må gjøres for at tusenårsmålene kan bli oppfylt - med vekt på "Oppnå universell tilgang til grunnskoleutdanning.

> Vil skape flere muligheter for Mogambo.

- Hva vi som enkeltindivider kan gjøre for å hjelpe å nå mål for en bedre framtid for Mogambo og alle andre barn i de fattige land.

Endret av Atir_
Lenke til kommentar
Dumt spørsmål -.-'

Jeg skriver en filmanmeldelse og har begynt å skrive en kort oppsumering av alt som skjer i filmen. Kan jeg egentlig gjøre det? Blir det da en anmeldelse?

:dontgetit:

8666560[/snapback]

en filmanmeldelse er nesten akkurat det samme som bokanmeldelse, untatt at du ikke har med åpenlyse ting som språk og skrivemåte osv :) så hvis du har skrevet en bokanmeldelse før og vet hvordan den er bygd opp blir ikke dette så vanskelig

Endret av Lisere
Lenke til kommentar

Neste genrasjons leiker?

Skremmande utvikling: For bare 20–30 år sidan fantes ikkje vanlege leiker som en gjennomsnittlig 8-10 åring har den dag i dag. På denna tia var det meir normalt og leike i skogen samman med mange andre barn T.D. kaste på stikka, gjemsel, boksen går og sisten. Og nå bare 20-30 år seinare har alle ungar både jentar og gutar eigen mobiltelefon og dei fleste har en eigen pc/konto med dei aller nyaste spill for dems aldersgruppe innstalert på en litan boks. Tenk om bare 20 år har alle unge sluttet all aktivitet? Framtia kan ingen forutsi men denna utviklingen vi har hatt dei siste åra tydar på dette, statistikk visar at antall ungdomar i fysisk aktivitet har synket betraktelig. Dei fleste sittar idag inne og ser på tv eller spelar dataspel, kvil kan denna utviklinga snu?

Jentar: jentane henger idag litt etter men man kan sjå at også denna gruppa kjem ettar i den teknologiske utviklinga. For 15 år sidan var det ’highteck’ kviss ein eide ei dokke som lukte øyne kvis du la hu ned. Idag har men dokkar som kan lukke øynene, grine, tisse, avføre og til og med trengar den mat. Nokon kan også snakke ved hjelp fra ein litan databrikke inne i dokka. For ikkje mange åra sidan kvar det ikkje veneleg og ha ein eigen datamaskin i det private heim og idag blir ein nesten stempla for fattig kvis man ikkje har eigen damtamaskin i heimet.

Gutar: Gutar skal idag vere tøffe og dei leikar med actionmen som dei fikk av sine vennar til sin 10 års dag. ”HALLO økonomien må også ha blitt mykje beitre, dei kostar mykje pengar!” kvis vi sjår oss 20 år fram i tid er kansje ikkje dokker o.l. ei leke for ein unge.

Fremtiden: Tja kva kan ein si? Det er ikkje lett og spå, men ein kan tenke seg mykje. Kvis utviklinga fortsettar slik den har gjort blir neste genrasjons leikar reine teknologiske bombar. Noko av detta har vi allerede fått inn i dei private heim T.D. Nintendo sin nyeste maskin, denne har ein sensor som registrerar bevegelsane i handa de. Du kan spele tennis utan rekkert og ball, spele golf utan kølle og banar og den kan sjølvsagt koblast til Internett så du kan utfordre ein tilfeldig person i T.D. Kina. Kansje har neste genrasjons leikar alt komme, men at vi bare har fåt ein litan forsmak på det. I framtida blir detta bare meir utvikla og mykje meire avangsert. Isteden for og leike med den ’lille’ bilen kan ein kansje bare setje seg inn i ein slags simulator og kjøyre rundt, kansje ein kan bli ei dokke ein heilt normal dag? Det er eigentleg bare fantasien som setter grenser.

Hvis noen kunne kommet med kommentarer på denne hadde jeg blitt evig takknemlig :p

hvet det er masse skrivefeil der MEN DET ER BARE KLADD!

EDIT: er ikke ferdig

Endret av magnus106
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...