Zappza Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 Var en veldig bra tekst, overraskende bra til å være skrevet av ei jente ^^ Neida. Var en god tekst, interessant lesing, men jeg sliter litt med å se hva dette har med framtid i mine hender, eller framtid i det hele tatt å gjøre? Kommer det senere i teksten eller? Lenke til kommentar
Ballus Skrevet 21. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2007 (endret) Hva gir livskvalitet? Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Den lille gutten på 5 år fra Afrika drømmer om å få lov til å gå på skolen og lære å lese og skrive, samtidig vil ei jente i USA på 17 år ønske seg en rik mann, store pupper, flat mage og en rød Ferrari. Den lille gutten fra Afrika er usedvanlig heldig hvis han får ei skål med ris til middag. Han kan verken lese eller skrive. Den 17 år gamle jenta fra USA kaster resten av den saftige lammesteika hun får til middag i søpla. Hun kan lese og skrive, men er ikke særlig flink fordi hun rett og slett ikke gidder å gjøre innsats på skolen. Vi har alle drømmer, nok av dem. Vi har alle forskjellige ønsker om hvordan vi vil ting skal bli eller være. Noen drømmer om store pengesummer og dyre biler, mens andre drømmer om å få mat til å overleve neste dag. Dette viser de store motsetningene vi har på jorda, hvor forskjellige drømmer og ønsker vi har, og hvor forskjellige mennesker kan være, alt avhengig av oss selv og vårt eget liv. ”De viktigste verdiene i livet er kjærlighet, håp, tro og vennskap.” Men er det egentlig det? Er det tro, håp, kjærlighet og vennskap folk bryr seg om i dag? Jeg vil heller si; Penger, makt, berømmelse og status. For de fleste er penger, stor eiendom og en god jobb alt som trengs for å oppnå et vellykket liv. Verden vår er slik i dag. Alle vil ha makt og alle vil være rikest og best. De prioriterer jobb foran alt annet og skyver familie og venner unna, om de vil eller ei. Dette gjør de kun for å få penger og status. Mange låner store pengesummer av sine nærmeste venner og får ikke råd til å betale tilbake, dermed blir vennskapet ødelagt. Tenk deg, på grunn av penger. Når man velger penger foran vennskap er verden blitt syk. Er det slik vi mennesker bør fungere? Er dette sunt? Jeg har selv hørt noen si at de håper oldemoren snart dør så de får arven, de trenger penger. Dette blir umenneskelig. Er det for eksempel bra for en familie at faren jobber dag inn og dag ut og sjeldent er hjemme og viser barna og kona at han setter pris på dem og er glad i dem? Hva føler de? Verden vår er rett og slett preget av rikdom og makt. Dette gjør den fattige delen av verden enda fattigere, skille mellom fattigdom og rikdom er mer synlig enn det har vært noensinne. For de som ikke har mulighet til å oppnå verken rikdom eller makt er livet tøft. Tenk, alle de mulighetene et barn fra Norge har i motsetning til et barn fra Afrika. Men spørsmålet mitt er: Trenger barnet fra Norge nødvendigvis å være lykkeligere enn barnet fra Afrika? Er det muligheter og penger som gjør oss lykkelige? Jeg mener, hva ville du svart vist noen spurte deg hva du absolutt ikke kunne levd uten? Jeg vil tro at minst 30 % av befolkningen i verden ville svart penger. Hva vil dette gjøre med verden i fremtiden? Vil skille mellom rik og fattig bli dobbelt så stort? Eller kan vi klare og forbedre dette på en eller annen måte? Er det egentlig så mye som kan gjøres når det gjelder rikdom og fattigdom. Jeg mener, de rikeste av de rike hadde måtte gi bort ufattelig mye penger vist skillet mellom fattig og rik skulle jevnes ut og forsvinne. Det finnes jo mennesker, gode mennesker som hjelper de fattige. SOS barnebyer, FN, Frelsesarmeen ++ gjør en utrolig bra jobb. Hadde det ikke vært for foreningene som jobber for dette ville befolkningen på jorda sannsynligvis vært halvert. Jeg er IKKE ferdig, noen som vil gi Benedikte litt inspirasjon til hva mer hun kan ta opp i teksten? Hadde vært fint 8666142[/snapback] Edit; glemte å kommentere Du kan skrive om de gode sidene også, må ses fra alle synsvinler vet du Noe om at de prøver å få det til å funke i afrika, at de er "på vei" til å slette gjelden til landene i afrika. Men du må huske at temaet er fremtid, det er veeldig viktig *passepå* Endret 21. mai 2007 av Tee_C Lenke til kommentar
Bohoe Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 Var en veldig bra tekst, overraskende bra til å være skrevet av ei jente ^^ Neida. Var en god tekst, interessant lesing, men jeg sliter litt med å se hva dette har med framtid i mine hender, eller framtid i det hele tatt å gjøre? Kommer det senere i teksten eller? 8666202[/snapback] Bra til å være ei jente jah, høh Det skal være en appelerende artikkel, det vil si at den skal hjelpe og påvirke folk med å forstå virkeligheten med at penger tar over verden, og hjelpe dem å skjønne hva dette vil gjøre med fremtiden. Det kommer forhåpentligvis bedre frem etterhvert, det er nettopp det jeg trenger litt hjelp til ser du ^^ Noen ? Lenke til kommentar
specnaz91 Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 (endret) Ferdig nu, kan noen lese igjennom? Evig takknemlig! Fremtiden – et godt sted å være? Forurensning før i tiden var ikke et stort problem, men med teknologien mennesket har skapt er det mer forurensning enn noensinne. Kofi Annan som sitter i godstolen sin og ber oss om å ta vare på Moder jord. Det er ikke enkelt som så, du velger bilen fremfor sykkelen en regnværsdag. Du vil heller ha god sitteplass enn å mose deg inn i en buss fullt av mennesker som føler det samme som deg. Vi mennesker velger som oftest det mest effektive og lettvinte, selv om utfallet ikke alltid er like positivt. Kort sagt kan man si at vi mennesker rett og slett er egoistiske, vi tenker bare på oss selv og hva som er til fordel for oss, fremfor fremtidige generasjoner. Samtidig med denne såkalte globale oppvarmingen, fører dette til at det påvirker klimaet. Hver dag vil du høre om nye debatter angående klimaforandringene, disse såkalte ekspertene sitter på stumpen og råder menneskene om «farene» som lurer i neste hjørne. Om vi gjør det vil utfallet bli det, ekspertene skal råde oss mennesker om slike ting og ikke gi ordre om hva vi skal gjøre. Når man tenker seg om, så er den største trusselen for oss mennesker oss selv. Vi kan starte de største katastrofene eller ende dem, fattigdommen i Øst er en resultat av hva generasjonene før oss har gjort. Hvis vi sammenligner en ungdom fra Norge som har en framtid full av muligheter og valg, mens en ungdom fra en liten landsby i Uganda, i en rutinert hverdag hvor fremtiden ikke ligger i han sine hender. Dette var bare en liten sammenligning, mens vi i Vest har en sikker fremtid, har folk i Øst en mindre sikker fremtid. I 2015 er befolkningstallet fordoblet, det vil si at det vil bli mindre plass gjennomsnittlig for hver enkelt å bevege seg. Dette vil vi ikke merke veldig mye her i Vesten, men i Øst derimot vil dette problemet bli sentralt. Allerede idag er det ganske trangt, befolkningen der føder non-stop. Hygiene har spilt en stor rolle ovenfor denne såkalte befolknings- eksplosjonen. Fremtiden ser ikke lyst ut, men er det noe vi kan gjøre for å forbedre dette? Nå som teknologien har skutt fart og forurensingen er på topp, tror jeg ikke at jeg ville levd i fremtiden. Ressursene blir brukt opp, hvem skulle trodd at selveste oljen ikke vil finnes om 20 år? Forskerne jobber på spreng for å finne en annen kilde, som vil bli en erstatter for olje. Oljen bli mindre tilgjengelig for hver dag som går, dette fører til at prisene stiger. «Faren» for terrorister øker, media skyter en sak opp til værs. Folk er livredde for å sitte i en fly, mens andre blir redde av å se en utlending med skjegg og bart. Media har for mye makt i disse dager, makten kan bli brukt på både godt og vondt. Vi mennesker tar alt inn med en teskje, «alt som media sier er 100% sant». Selv de mest absurde nyhetene som egentlig er som regel bare oppspinn takker vi ja for. Hvor er selvstendigheten? Har denne teknologien gjort oss alle til nikkebukker? Folk må få dottene ut av øret og tenke litt selv, filosofere over spørsmål og ikke bare fundere om hva som er «hot» for tiden. Det er et faktum at «dumme» ledere med absurde avgjørelser og mye makt får i det hele tatt lov til å sitte i tronen. Med mye makt, kreves det et stort ansvar. Uheldigvis finnes det ledere som rett og slett er bare skrudde i hodet, de tar de mest banale avgjørelsene og til slutt skylder på andre. Når man har makt, så bruker man det til fordel for menneskeheten, og ikke for å bombe et land tilbake til steinalderen. Men vil fremtiden være et godt sted å være i, når teknologien blomstrer og farene for krig øker? Kan jeg påvirke denne negative prosessen? Det er to ting som er mulige å utføre, det ene er at jeg blir en verdenshersker og beordrer alle til å tilbe meg. Ingen har da vel vondt av å tilbe en verdenshersker? Når alle blir opptatt med å tilbe meg, vil ingen få anledningen til å gjøre andre dumdristige forsøk. Et annet alternativ er å bli berømt og ved hjelp av media spre min halvsanne budskap. Siden vi mennesker har blitt nikkebukker, kan jeg fortelle dem å resirkulere alt det de har hjemme. Selv du og jeg vet at dette er høyst usannsynlig, vi må komme frem til et realistisk svar og fornuftig svar. I dagens samfunn stoler vi heller på berømte personer enn kloke ledere. Dette er et problem i dagens samfunn, vi mennesker må ta intiativ og «gidde» å tenke. I filmen «Idiocrazy» illustrerer de om hvordan menneskene blir om 200 år fremover i tid. For meg og deg høres dette høyst usannsynlig, men med denne utviklingen som skjer nå, kan dette bli realitiet. Vi mennesker må sette spørsmål tegn ved alt, spørre andre og diskutere med andre, til slutt kan du tenke over alt som har blitt banket inn i hodet ditt. Det er da du kommer frem til et fornuftig svar, hvis vi mennesker begynner å tenke på denne måten vil det starte en prosess mot en lysere fremtid. Endret 21. mai 2007 av specnaz91 Lenke til kommentar
Zappza Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 Bohoe og Tee_C Kva sier dykk til at vi danner ei responsgruppe? Vil også ha respons på det eg har skreve, men eg gidd ikkje leggja det ut her ^^ Lenke til kommentar
Bohoe Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 Hva gir livskvalitet? Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Den lille gutten på 5 år fra Afrika drømmer om å få lov til å gå på skolen og lære å lese og skrive, samtidig vil ei jente i USA på 17 år ønske seg en rik mann, store pupper, flat mage og en rød Ferrari. Den lille gutten fra Afrika er usedvanlig heldig hvis han får ei skål med ris til middag. Han kan verken lese eller skrive. Den 17 år gamle jenta fra USA kaster resten av den saftige lammesteika hun får til middag i søpla. Hun kan lese og skrive, men er ikke særlig flink fordi hun rett og slett ikke gidder å gjøre innsats på skolen. Vi har alle drømmer, nok av dem. Vi har alle forskjellige ønsker om hvordan vi vil ting skal bli eller være. Noen drømmer om store pengesummer og dyre biler, mens andre drømmer om å få mat til å overleve neste dag. Dette viser de store motsetningene vi har på jorda, hvor forskjellige drømmer og ønsker vi har, og hvor forskjellige mennesker kan være, alt avhengig av oss selv og vårt eget liv. ”De viktigste verdiene i livet er kjærlighet, håp, tro og vennskap.” Men er det egentlig det? Er det tro, håp, kjærlighet og vennskap folk bryr seg om i dag? Jeg vil heller si; Penger, makt, berømmelse og status. For de fleste er penger, stor eiendom og en god jobb alt som trengs for å oppnå et vellykket liv. Verden vår er slik i dag. Alle vil ha makt og alle vil være rikest og best. De prioriterer jobb foran alt annet og skyver familie og venner unna, om de vil eller ei. Dette gjør de kun for å få penger og status. Mange låner store pengesummer av sine nærmeste venner og får ikke råd til å betale tilbake, dermed blir vennskapet ødelagt. Tenk deg, på grunn av penger. Når man velger penger foran vennskap er verden blitt syk. Er det slik vi mennesker bør fungere? Er dette sunt? Jeg har selv hørt noen si at de håper oldemoren snart dør så de får arven, de trenger penger. Dette blir umenneskelig. Er det for eksempel bra for en familie at faren jobber dag inn og dag ut og sjeldent er hjemme og viser barna og kona at han setter pris på dem og er glad i dem? Hva føler de? Verden vår er rett og slett preget av rikdom og makt. Dette gjør den fattige delen av verden enda fattigere, skille mellom fattigdom og rikdom er mer synlig enn det har vært noensinne. For de som ikke har mulighet til å oppnå verken rikdom eller makt er livet tøft. Tenk, alle de mulighetene et barn fra Norge har i motsetning til et barn fra Afrika. Men spørsmålet mitt er: Trenger barnet fra Norge nødvendigvis å være lykkeligere enn barnet fra Afrika? Er det muligheter og penger som gjør oss lykkelige? Jeg mener, hva ville du svart vist noen spurte deg hva du absolutt ikke kunne levd uten? Jeg vil tro at minst 30 % av befolkningen i verden ville svart penger. Hva vil dette gjøre med verden i fremtiden? Vil skille mellom rik og fattig bli dobbelt så stort? Eller kan vi klare og forbedre dette på en eller annen måte? Er det egentlig så mye som kan gjøres når det gjelder rikdom og fattigdom. Jeg mener, de rikeste av de rike hadde måtte gi bort ufattelig mye penger vist skillet mellom fattig og rik skulle jevnes ut og forsvinne. Det finnes jo mennesker, gode mennesker som hjelper de fattige. SOS barnebyer, FN, Frelsesarmeen ++ gjør en utrolig bra jobb. Hadde det ikke vært for foreningene som jobber for dette ville befolkningen på jorda sannsynligvis vært halvert. Jeg er IKKE ferdig, noen som vil gi Benedikte litt inspirasjon til hva mer hun kan ta opp i teksten? Hadde vært fint 8666142[/snapback] 8666219[/snapback] Ok Bra, da begynner jeg å lese, IGJEN Hehe.. Lenke til kommentar
-sakko- Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 Kan dette vere ein begynnelse på ei utgreiing? eller kjem eg over i andre sjangerar Det er ikkje lett å spå kva framtida har å by på. Dei som klarar det må ha ei spesialutdanning, som metrologane. Men ein behøv ikkje å vere metrolog for å sjå korleis klimaet endrar seg, om vi menneske ikkje byrjar å tenkje over korleis vi påverkar miljøet med heilt daglegdagse ting. 8666046[/snapback] Hadde vore fint med litt hjelp Lenke til kommentar
Bohoe Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 Bohoe og Tee_C Kva sier dykk til at vi danner ei responsgruppe? Vil også ha respons på det eg har skreve, men eg gidd ikkje leggja det ut her ^^ 8666237[/snapback] God ide' det Ordne det du, for jeg aner ikke åssen man gjør det. Hehe.. Lenke til kommentar
Ballus Skrevet 21. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2007 Hva gir livskvalitet? Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Den lille gutten på 5 år fra Afrika drømmer om å få lov til å gå på skolen og lære å lese og skrive, samtidig vil ei jente i USA på 17 år ønske seg en rik mann, store pupper, flat mage og en rød Ferrari. Den lille gutten fra Afrika er usedvanlig heldig hvis han får ei skål med ris til middag. Han kan verken lese eller skrive. Den 17 år gamle jenta fra USA kaster resten av den saftige lammesteika hun får til middag i søpla. Hun kan lese og skrive, men er ikke særlig flink fordi hun rett og slett ikke gidder å gjøre innsats på skolen. Vi har alle drømmer, nok av dem. Vi har alle forskjellige ønsker om hvordan vi vil ting skal bli eller være. Noen drømmer om store pengesummer og dyre biler, mens andre drømmer om å få mat til å overleve neste dag. Dette viser de store motsetningene vi har på jorda, hvor forskjellige drømmer og ønsker vi har, og hvor forskjellige mennesker kan være, alt avhengig av oss selv og vårt eget liv. ”De viktigste verdiene i livet er kjærlighet, håp, tro og vennskap.” Men er det egentlig det? Er det tro, håp, kjærlighet og vennskap folk bryr seg om i dag? Jeg vil heller si; Penger, makt, berømmelse og status. For de fleste er penger, stor eiendom og en god jobb alt som trengs for å oppnå et vellykket liv. Verden vår er slik i dag. Alle vil ha makt og alle vil være rikest og best. De prioriterer jobb foran alt annet og skyver familie og venner unna, om de vil eller ei. Dette gjør de kun for å få penger og status. Mange låner store pengesummer av sine nærmeste venner og får ikke råd til å betale tilbake, dermed blir vennskapet ødelagt. Tenk deg, på grunn av penger. Når man velger penger foran vennskap er verden blitt syk. Er det slik vi mennesker bør fungere? Er dette sunt? Jeg har selv hørt noen si at de håper oldemoren snart dør så de får arven, de trenger penger. Dette blir umenneskelig. Er det for eksempel bra for en familie at faren jobber dag inn og dag ut og sjeldent er hjemme og viser barna og kona at han setter pris på dem og er glad i dem? Hva føler de? Verden vår er rett og slett preget av rikdom og makt. Dette gjør den fattige delen av verden enda fattigere, skille mellom fattigdom og rikdom er mer synlig enn det har vært noensinne. For de som ikke har mulighet til å oppnå verken rikdom eller makt er livet tøft. Tenk, alle de mulighetene et barn fra Norge har i motsetning til et barn fra Afrika. Men spørsmålet mitt er: Trenger barnet fra Norge nødvendigvis å være lykkeligere enn barnet fra Afrika? Er det muligheter og penger som gjør oss lykkelige? Jeg mener, hva ville du svart vist noen spurte deg hva du absolutt ikke kunne levd uten? Jeg vil tro at minst 30 % av befolkningen i verden ville svart penger. Hva vil dette gjøre med verden i fremtiden? Vil skille mellom rik og fattig bli dobbelt så stort? Eller kan vi klare og forbedre dette på en eller annen måte? Er det egentlig så mye som kan gjøres når det gjelder rikdom og fattigdom. Jeg mener, de rikeste av de rike hadde måtte gi bort ufattelig mye penger vist skillet mellom fattig og rik skulle jevnes ut og forsvinne. Det finnes jo mennesker, gode mennesker som hjelper de fattige. SOS barnebyer, FN, Frelsesarmeen ++ gjør en utrolig bra jobb. Hadde det ikke vært for foreningene som jobber for dette ville befolkningen på jorda sannsynligvis vært halvert. Jeg er IKKE ferdig, noen som vil gi Benedikte litt inspirasjon til hva mer hun kan ta opp i teksten? Hadde vært fint 8666142[/snapback] Her Benedicte Edit; glemte å kommentere Du kan skrive om de gode sidene også, må ses fra alle synsvinler vet du Noe om at de prøver å få det til å funke i afrika, at de er "på vei" til å slette gjelden til landene i afrika. Men du må huske at temaet er fremtid, det er veeldig viktig *passepå* 8666219[/snapback] Lenke til kommentar
Ballus Skrevet 21. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2007 Bohoe og Tee_C Kva sier dykk til at vi danner ei responsgruppe? Vil også ha respons på det eg har skreve, men eg gidd ikkje leggja det ut her ^^ 8666237[/snapback] God ide' det Ordne det du, for jeg aner ikke åssen man gjør det. Hehe.. 8666244[/snapback] Ikke dumt, send via pm Lenke til kommentar
Choppi Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 (endret) Kunne noen være så snill å lese igjennom, og gi meg tips til mer jeg kan skrive? Vet det er langt, men trenger litt hjelp for å klare å finne på mer Hyl ut om det er noe jeg burde forandre, blir glad for respons Datamaskinen og dens påvirkning for framtiden Jeg er selv en flittig bruker av datamaskinen. Du verden så mye man får gjort der. Du trenger ikke slepe beina etter deg påvei til butikken lenger. Nei, for nå får du handlet både mat og klær på nett. Og du får lest omtrent alle landets aviser helt gratis, eller for 90 øre minuttet. Du trenger heller ikke dra ut for å møte nye folk, og du trenger ikke ringe for å holde kontakten. Hvis du har Skype eller MSN, som er direktemeldins-program, så får du skrevet til venner og familie, og de mottar det du har skrevet med èn gang. Mye mer praktisk enn å skrive brev, spør du meg. Og om du har Skype, så kan du til og med ringe til familie og venner via datamaskinen. Alt som trengs er at den du ringer til er pålogget på Skype. Du trenger knapt besøke folk lenger, for du får nå sett de om de har webkamera. Jeg har selv fått mange venner som jeg har møtt via min bærbare datamaskin. Selvfølgelig, dette er ikke bare positivt. Vi blir sikkert stuegriser alle og enhver i fremtiden. Vi trenger jo ikke forlate huset lenger, vi har jo alt på datamaskinen. Du tenker kanskje at ”å, jeg vil jo gå på kino innimellom” eller ”men det er jo hyggelig å dra på pizzaresturant en gang iblant.” Men slapp av. Du får nå sett alle filmene som går på kino helt gratis via din datamaskin. Og pizza kan du bestille og få levert på døren. Du kan til og med få pizzaen med brus og film til. Hva kommer til å skje med de sosiale behovene? I og med at en ikke trenger å gå utendørs for å ha kontakt med venner og kjente lenger, mener jeg. Kan det til og med hende at befolkningstallene går ned fordi folk heller har annen form for sex framfor den naturlige måten? Eller klarer teknologien å ordne det og? Hvis teknologien klarer å ordne alt dette, kommer vi til slutt til å sitte der alene i hvert vårt hus. Men hvor lenge kommer det til å holde? Vi mennesker har jo sosiale behov, vi er sosiale vesen, flokkdyr, rett og slett. Å isolere noen fullstendig fra kontakt med andre mennesker er noe av det verste en kan gjøre med en person. Og nå gjør vi dette frivillig mot oss selv? Selv om en datamaskin kan være kjekk å ha på mange måter bør man klare å begrense bruken, man bør ikke glemme å leve selv om man har en datamaskin. Den tar dessuten mye strøm, og den kan gi ifra seg farlige strålinger. Hva skjer om en datamaskin blir ødelagt? Noen dumper den kanskje i en drøftekant, hvor den blir liggende og er med på å forskyve den globale oppvarmingen. Og da de aller verste følgene av den globale oppvarmingen inntreffer, de som faktisk dreper mengder, skal man da tenke tilbake på livet som at: ”Ja, jeg satt mye foran datamaskinen da”? Eller da vi blir gamle, skal vi tenke tilbake på ungdomstiden hvor vi knapt satte tottene utenfor dørstokken mer enn vi måtte? Kanskje man bør stoppe opp og tenke på om man sitter for mye foran datamaskinen eller ikke. Det er også flere spørsmål man kan tenke på, som for eksempel: ”har jeg godt av det?”, ”er det virkelig verdt det?”, ”Hva kan jeg gjøre istedenfor?” Kanskje noen har jobber som stor sett krever tid foran skjermen. Vel, da bør man heller bruke fritiden på å gå ut og virkelig leve. Kjenne duften av blomstene du før bare så som bakgrunnsbilde på dataskjermen. Kjenne vannet mot huden som du før satt foran datamaskinen og tenkte på. Ta deg tid til alle reisene til steder du har lest om på internettsiden Wikipedia. Og stopp opp og tenk før du gafler i deg pizzabiten du holder i hånden. Er dette egentlig så godt som alle skal ha det til? Kanskje jeg heller skal prøve en salat med friske grønnsaker og få en smak av en annen tilværelse? Kanskje tv og mobil i framtiden vil forsvinne? Kanskje datamaskinen tar over? Jeg leste for noen dager siden om en ny lomme-PC, Norhtecs Microclient JrSX. Den koster 500 kroner. En liten sak på størrelse med en mobil. Det virker som om alt skal bli mindre. Mindre og flatere. Et godt eksempel på det, er tv, datamaskin og mobil. Jo mindre jo bedre? EDIT: Må bare legge til at den ikke er ferdig Og er dette essay? Endret 21. mai 2007 av Choppi Lenke til kommentar
Zappza Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 Bra til å være ei jente jah, høh Det skal være en appelerende artikkel, det vil si at den skal hjelpe og påvirke folk med å forstå virkeligheten med at penger tar over verden, og hjelpe dem å skjønne hva dette vil gjøre med fremtiden. Det kommer forhåpentligvis bedre frem etterhvert, det er nettopp det jeg trenger litt hjelp til ser du ^^ Noen ? 8666227[/snapback] ^^ Sånn sett... Da kan jeg ikke si annet enn at jeg faktisk tok til meg det som er skrevet. Du har klart målet ditt ^^ Men jeg synes du burde få fram temaet litt bedre. Lenke til kommentar
Bohoe Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 Hva gir livskvalitet? Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Den lille gutten på 5 år fra Afrika drømmer om å få lov til å gå på skolen og lære å lese og skrive, samtidig vil ei jente i USA på 17 år ønske seg en rik mann, store pupper, flat mage og en rød Ferrari. Den lille gutten fra Afrika er usedvanlig heldig hvis han får ei skål med ris til middag. Han kan verken lese eller skrive. Den 17 år gamle jenta fra USA kaster resten av den saftige lammesteika hun får til middag i søpla. Hun kan lese og skrive, men er ikke særlig flink fordi hun rett og slett ikke gidder å gjøre innsats på skolen. Vi har alle drømmer, nok av dem. Vi har alle forskjellige ønsker om hvordan vi vil ting skal bli eller være. Noen drømmer om store pengesummer og dyre biler, mens andre drømmer om å få mat til å overleve neste dag. Dette viser de store motsetningene vi har på jorda, hvor forskjellige drømmer og ønsker vi har, og hvor forskjellige mennesker kan være, alt avhengig av oss selv og vårt eget liv. ”De viktigste verdiene i livet er kjærlighet, håp, tro og vennskap.” Men er det egentlig det? Er det tro, håp, kjærlighet og vennskap folk bryr seg om i dag? Jeg vil heller si; Penger, makt, berømmelse og status. For de fleste er penger, stor eiendom og en god jobb alt som trengs for å oppnå et vellykket liv. Verden vår er slik i dag. Alle vil ha makt og alle vil være rikest og best. De prioriterer jobb foran alt annet og skyver familie og venner unna, om de vil eller ei. Dette gjør de kun for å få penger og status. Mange låner store pengesummer av sine nærmeste venner og får ikke råd til å betale tilbake, dermed blir vennskapet ødelagt. Tenk deg, på grunn av penger. Når man velger penger foran vennskap er verden blitt syk. Er det slik vi mennesker bør fungere? Er dette sunt? Jeg har selv hørt noen si at de håper oldemoren snart dør så de får arven, de trenger penger. Dette blir umenneskelig. Er det for eksempel bra for en familie at faren jobber dag inn og dag ut og sjeldent er hjemme og viser barna og kona at han setter pris på dem og er glad i dem? Hva føler de? Verden vår er rett og slett preget av rikdom og makt. Dette gjør den fattige delen av verden enda fattigere, skille mellom fattigdom og rikdom er mer synlig enn det har vært noensinne. For de som ikke har mulighet til å oppnå verken rikdom eller makt er livet tøft. Tenk, alle de mulighetene et barn fra Norge har i motsetning til et barn fra Afrika. Men spørsmålet mitt er: Trenger barnet fra Norge nødvendigvis å være lykkeligere enn barnet fra Afrika? Er det muligheter og penger som gjør oss lykkelige? Jeg mener, hva ville du svart vist noen spurte deg hva du absolutt ikke kunne levd uten? Jeg vil tro at minst 30 % av befolkningen i verden ville svart penger. Hva vil dette gjøre med verden i fremtiden? Vil skille mellom rik og fattig bli dobbelt så stort? Eller kan vi klare og forbedre dette på en eller annen måte? Er det egentlig så mye som kan gjøres når det gjelder rikdom og fattigdom. Jeg mener, de rikeste av de rike hadde måtte gi bort ufattelig mye penger vist skillet mellom fattig og rik skulle jevnes ut og forsvinne. Det finnes jo mennesker, gode mennesker som hjelper de fattige. SOS barnebyer, FN, Frelsesarmeen ++ gjør en utrolig bra jobb. Hadde det ikke vært for foreningene som jobber for dette ville befolkningen på jorda sannsynligvis vært halvert. Jeg er IKKE ferdig, noen som vil gi Benedikte litt inspirasjon til hva mer hun kan ta opp i teksten? Hadde vært fint 8666142[/snapback] Edit; glemte å kommentere Du kan skrive om de gode sidene også, må ses fra alle synsvinler vet du Noe om at de prøver å få det til å funke i afrika, at de er "på vei" til å slette gjelden til landene i afrika. Men du må huske at temaet er fremtid, det er veeldig viktig *passepå* 8666219[/snapback] Takk for hjelp Kanskje det ja, viktig å ta med fra alle synsvinkler ja. Prøve på det. Men din tekst dah : Veldig bra tekst, morsom Du kan jo kanskje skrive enda mer om hva du vil gjøre når du blir gammel da? Siden du sannsynligvis er i slutten er det vel ikke så mye mer å skrive om, eller du kan skrive om livet ditt da ville blitt som du engang håpet og ønsket, om drømmene du hadde som barn ble oppfyllt, eller om du fikk jobben du ønsket, altså om du vant tour de france 9. gang Eller skal du hoppe tilbake i livet nå liksom ? Lenke til kommentar
Martin-sama Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 Jepp, har bestemt meg fullt ut! Et essay om teknologien som har utviklet seg i løpet av de siste 30-årene, så tar jeg for meg dumme sider med den nye teknologien og selvfølgelig da noe positivt. Etter det skriver jeg hvordan jeg syntes teknologien burde utvikles i framtida i forhold til miljøproblemer vi har idag (og som vil fortsette). Jeg så et intervju av Al Gore igår, tenker å putte inn noen av hans synspunkter. Før jeg så tar for meg at jeg syntes vi burde satse mer på kjerneenergi, for å redusere Co2-utslipp (globaloppvarming). Håper det blir bra! Jeg håpet minst på norsk eksamen, men ble uheldig... Jeg ønsker alle medlemmer og gjester på froumet lykke til i morgen! - Martin Lenke til kommentar
DorkyDi Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 YAAAAAY, FERDIG! Klarer dere virkelig å huske hele stilen bare ved hjelp av noen stikkord? Lenke til kommentar
Lisere Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 (endret) Ferdig nu, kan noen lese igjennom? Evig takknemlig! Fremtiden – et godt sted å være? Forurensning før i tiden var ikke et stort problem, men med teknologien mennesket har skapt er det mer forurensning enn noensinne. Kofi Annan som sitter i godstolen sin og ber oss om å ta vare på Moder jord. Det er ikke enkelt som så, du velger bilen fremfor sykkelen en regnværsdag. Du vil heller ha god sitteplass enn å mose deg inn i en buss fullt av mennesker som føler det samme som deg. Vi mennesker velger som oftest det mest effektive og lettvinte, selv om utfallet ikke alltid er like positivt. Kort sagt kan man si at vi mennesker rett og slett er egoistiske, vi tenker bare på oss selv og hva som er til fordel for oss, fremfor fremtidige generasjoner. Dette var skikkelig bra! har du laget en konkret oppgave? er det essay eller artikkel? men denne tror jeg lander høyt opp på karakterskalaen til sensor hvis du skriver noe tilsavrende i morgen Endret 21. mai 2007 av Lisere Lenke til kommentar
Bohoe Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 Bra til å være ei jente jah, høh Det skal være en appelerende artikkel, det vil si at den skal hjelpe og påvirke folk med å forstå virkeligheten med at penger tar over verden, og hjelpe dem å skjønne hva dette vil gjøre med fremtiden. Det kommer forhåpentligvis bedre frem etterhvert, det er nettopp det jeg trenger litt hjelp til ser du ^^ Noen ? 8666227[/snapback] ^^ Sånn sett... Da kan jeg ikke si annet enn at jeg faktisk tok til meg det som er skrevet. Du har klart målet ditt ^^ Men jeg synes du burde få fram temaet litt bedre. 8666295[/snapback] *Puh* lettet Hehe.. Ja, jobber med nettopp det.. Har vansker med å få frem temaer av og til vet du , ikke like enkelt alltid Lenke til kommentar
Zappza Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 Bare så du vet det Bohoe, jeg har sendt deg en PM. To faktisk ^^ Er ikke så lett å få fram tema nei, har lett for å spore av selv ^^ Lenke til kommentar
Ballus Skrevet 21. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2007 Men din tekst dah : Veldig bra tekst, morsom Du kan jo kanskje skrive enda mer om hva du vil gjøre når du blir gammel da? Siden du sannsynligvis er i slutten er det vel ikke så mye mer å skrive om, eller du kan skrive om livet ditt da ville blitt som du engang håpet og ønsket, om drømmene du hadde som barn ble oppfyllt, eller om du fikk jobben du ønsket, altså om du vant tour de france 9. gang Eller skal du hoppe tilbake i livet nå liksom ? 8666327[/snapback] Teksten er som sagt ikke ferdig enda Lenke til kommentar
Zappza Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 (endret) Her er min stil hittil, skal skrive den på nynorsk, så kommenter gjerne den også de som er egnet til sånt rart språk ^^ Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Klimaendringar, kva kan eg og du gjere? I desse dagar snakkast det jo heile tida om klimaendringar som følgje av den globale oppvarminga. Her i dette lesarinnlegget skal eg gå igjennom forskjellige ting du kan gjere for å gi ditt bidrag til ein betring av forholda. Alt man gjer, hjelper litt! Men fyrst, litt informasjon om global oppvarming. Global oppvarming Global oppvarming er ein følgje av drivhuseffekten og har forårsaka ein temperaturøkning på 0,74 grader Celsius. Forskarane spår at ein CO2 dobling kommer til å skje før 2050, ein følgje av dette er anslått til å være ein temperatur auking på 2-4,5 grad. Dette kan få polane til å smelte, og få vannstanda til å auke over heile kloden. Den globale oppvarminga er man ganske sikker på at skyldas utslepp av forskjellige gassar. Den meste kjente er jo CO2, dei to andre er metan og lystgass. Andre følgjer av global oppvarming trur forskarane at kan bli dårligare vær over, varmare og lengre somrar. Ikkje så galt vil du kanskje sei, men det blir nok uuthaldeleg for dei som bur i varmare strøk, og som allereie slit når det kjem hetebølgjer om sommaren. Kva kan eg og du gjere for å få ein stopp på dette? For å være heilt ærlig, så er det ikkje så alt for mykje man kan gjera som enkelt person for att få stopp på den globale oppvarminga. Om man så fikk heilt stopp på den øyeblikkelig så ville det framleis få konsekvensar for oss i framtida sia systemet reagerer så treigt, men får vi redusert den vil det komme barna og barnebarna våre til gode, og det blir jo altfor egoistisk å tenke at man skal gi blanke faen berre fordi man sjølv er daud når konsekvensane kjem! Sjølv om det ikkje er så mykje man kan få gjort for å få stopp på klimaendringane så kan man jo alltids bidra litt, og kven veit, kanskje du påverkar andre til å begynne med det også, og da hjelper det plutselig mykje meir. Her er uansett eit par av dei enklaste tinga du kan gjere for å hjelpe litt til med CO2 utslippane. Bli med i eit bilkollektiv, eit bilkollektiv fungerar på den måten at du melder deg på ei liste kor du seier i frå når du skal på jobb eller når du skal handle. Då kan andre folk ringja deg opp viss dei skal til jobb i same retning og samtidig som deg. Må bare få legga til noko her. Alle som ynskar respons på tekstane sine: Legg teksten i spoiler! Endret 21. mai 2007 av Zappza Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå