Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen 2007 - Resultater


Anbefalte innlegg

Ser ikke så værst ut egentlig, men det skal sies at jeg ikke er helt 100% på hvilken sjanger det er, muligens et essay, men det er vel en skjønnlitterær sjanger?

 

Ellers så er det vel Thorima Productions, ikke pruductions.

 

Synes egentlig du har truffet temaet ganske bra, og du skriver godt med lite feil.

8665651[/snapback]

Takk! Essay er ikke skjønnlitterær sjanger, det er en saktekst ;)

 

skal rette opp i småfeil :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Oppg.

Skriv en artikkel med overskriften ”Dagens ungdom i framtida”, der du drøfter hvordan miljøproblemene kommer til å påvirke hva vi skal utdanne oss til, og hvordan vi skal leve.

 

det er oppgaven min:) ser den bra ut eller?

8665512[/snapback]

 

 

Her har du en oppgaveformulering, folkens. ;)

Slik er det jeg mener vi ble fortalt om å gjøre på eksamensdagen.

Lenke til kommentar
Oppg.

Skriv en artikkel med overskriften ”Dagens ungdom i framtida”, der du drøfter hvordan miljøproblemene kommer til å påvirke hva vi skal utdanne oss til, og hvordan vi skal leve.

 

det er oppgaven min:) ser den bra ut eller?

8665512[/snapback]

 

Noen?

Lenke til kommentar
Håper noen gidder å lese dette og å kommentere, dette er ikke ferdig, men det hadde vært fint med litt kritikk allikevel ;)

Handler om min framtid

 

Nå er det bare en måned igjen, så er jeg ferdig med pliktig grunnskole, yes! Endelig! Eller… Hva skal jeg gjøre nå, endelig kan jeg ta egne valg, jeg er fri, men samtidig litt redd for å ta ”feil” valg. Klarer jeg virkelig å ta de rette valgene, kommer jeg til å bli syklist slik som jeg har drømt om å bli I alle år? Hva om jeg ikke gjør det, hva vil skje da, og hva er jeg om 15 år?

Er det meg alene som påvirker min fremtid?

 

 

Det første som skjer nå er at jeg begynner på videregående til høsten, der jeg vil treffe mange nye ansikter, og sannsynligvis få meg nye venner som forhåpentligvis kan vise seg å bli gode venner som jeg kan ha det morsomt sammen med i de neste tre åra. Men videregående handler ikke bare om å få nye venner. Jeg skal ta en rekke med valg; språk, programfag osv.. osv… Det blir en stor forandring I forhold til det jeg gjør nå, nå har jeg noe håndfast, her slipper jeg å velge så mye. Egentlig skulle jeg ønske at jeg kunne gått her I noen år til… Men slik er det altså ikke, jeg må bli stor, slik som mamma og pappa sier. Jeg må stå opp tidligere, passe på tiden selv, for mamma og pappa skal vel ikke passe på meg helt til jeg blir 30, skal de vel? Jeg må innrømme det at jeg gruer meg litt til å bli stor, jeg vil bli passet på, jeg vil at mamma ringer bekymringsfull til meg når klokka er sent på kveld. Jeg vil at pappa skal kjefte på meg når jeg ikke har ryddet rommet mitt på flere uker og det ser helt bomba ut. Jeg vil ikke til fremtiden!

Men jeg må bli voksen. Om noen år er jeg myndig, og om jeg vil kan jeg kjøre bil, forutsett at jeg har tatt sertifikatet selvsagt. Jeg kan nyte alkohol om jeg vil, jeg kan være ute så lenge som jeg vil, uten at noen klager på meg. Huff som jeg gruer meg.

Men det er jo ikke meg alene som avgjør fremtida mi, samfunnet endrer seg og det er ikke sikkert at det jeg vil bli i dag er mulig å bli om noen år, sannsynligheten for at jeg jobber i en jobb som ikke finnes enda er stor. Jeg ser det for meg: *mitt navn* Thorium tester for Thorima pruductions. Eller, kanskje jeg når mitt store mål og blir syklist; *mitt navn* vinner Tour de France for 9 gang på rad. Jeg har masse tanker i hodet mitt om akkurat dette, hva om jeg ikke blir syklist… da har jeg kanskje lyst til å bli journalist, for da får jeg oppleve så mye, reise rundt i verden og se mye rart. Men i 2020 – 2030 så har de nok økt hastigheten på fly, og man slipper sikkert de travle flyplassene, så å reise vil nok ikke bli så kjekt allikevel, altså, jeg mener, når du skal ut på sydentur så er jo halve reisa det og sitte i fly og det og handle i tax - free.

Men det er heller ikke sikkert at det yrke (journalist) finnes når jeg blir stor, alt foregår vel på data, slik som så mye annet. Ta butikkene for eksempel, en jobb som kassadame i år 2030 er utenkelig, da er det ”high tech” med automatisk selvbetjening, vi ser det allerede i dag, hvis vi skal betale cash så putter vi bare myntene oppi en boks. Tenk hvor kjedelig butikkturen kommer til å bli i fremtiden.

 

 

 

De(n) jobbene jeg kommer til å få, kommer jo til å ta slutt en gang, og pensjonisttilværelsen min har jeg klar for meg: Jeg skal bli en av de eldre som går tur hver dag, jeg skal skaffe meg leilighet i Spania, bruke 80% av min tid på familie og bare nyte livet, drite i alle problemer.

8665380[/snapback]

 

 

Da har jeg også lest igjennom.

Som han over sa, jeg lurte også litt på hvilken sjanger. Kåseri?

Eller så synes jeg du har flere gode momenter, og likte det :) går så fint så!

 

Jo, forresten, du bruker ordet "jeg" vanvittig mange ganger. Er det meningen, eller bare blitt slik? Vet ikke helt åssen det skulle endres, men bare vær litt bevisst på det. Få skrivefeil.

Lenke til kommentar
Ok, skrev litt fort nå, men kom med innspill, trenger virkelig respons!  :D

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Fremtiden – et godt sted å være?

 

Forurensning før i tiden var ikke et stort problem, men med teknologien mennesket har skapt er det mer forurensning enn noensinne. Kofi Annan som sitter i godstolen sin og ber oss om å ta vare på Moder jord.

Det er ikke enkelt som så, du velger bilen fremfor sykkelen en regnværsdag. Du vil heller ha god sitteplass enn å mose deg inn i en buss fullt av mennesker som føler det samme som deg. Vi mennesker velger som oftest det mest effektive og lettvinte, selv om utfallet ikke alltid er like positivt.

Kort sagt kan man si at vi mennesker rett og slett er egoistiske, vi tenker bare på oss selv og hva som er til fordel for oss, fremfor fremtidige generasjoner.

 

Samtidig med denne såkalte globale oppvarmingen, fører dette til at det påvirker klimaet.

Hver dag vil du høre om nye debatter angående klimaforandringene, disse såkalte ekspertene sitter på stumpen og råder menneskene om «farene» som lurer i neste hjørne. Om vi gjør det vil utfallet bli det, ekspertene skal råde oss mennesker om slike ting og ikke gi ordre om hva vi skal gjøre.

Når man tenker seg om, så er den største trusselen for oss mennesker oss selv. Vi kan starte de største katastrofene eller ende dem, fattigdommen i Øst er en resultat av hva generasjonene før oss har gjort.

Hvis vi sammenligner en ungdom fra Norge som har en framtid full av muligheter og valg, mens  en ungdom fra en liten landsby i Uganda, i en rutinert hverdag hvor fremtiden ikke ligger i han sine hender.

Dette var bare en liten sammenligning, mens vi i Vest har en sikker fremtid, har folk i Øst en mindre sikker fremtid.

 

I 2015 er befolkningstallet fordoblet, det vil si at det vil bli mindre plass gjennomsnittlig for hver enkelt å bevege seg. Dette vil vi ikke merke veldig mye her i Vesten, men i Øst derimot vil dette problemet bli sentralt.

Allerede idag er det ganske trangt, befolkningen der føder non-stop.

Hygiene har spilt en stor rolle ovenfor denne såkalte befolknings- eksplosjonen.

 

Fremtiden ser ikke lyst ut, men er det noe vi kan gjøre for å forbedre dette?

Nå som teknologien har skutt fart og forurensingen er på topp, tror jeg ikke at jeg ville levd i fremtiden.

Ressursene blir brukt opp, hvem skulle trodd at selveste oljen ikke vil finnes om 20 år? Forskerne jobber på spreng for å finne en annen kilde, som vil bli en erstatter for olje.

Oljen bli mindre tilgjengelig for hver dag som går, dette fører til at prisene stiger.

 

«Faren» for terrorister øker, media skyter en sak opp til værs. Folk er livredde for å sitte i en fly, mens andre blir redde av å se en utlending med skjegg og bart.

Media har for mye makt i disse dager, makten kan bli brukt på både godt og vondt. Vi mennesker tar alt inn med en teskje, «alt som media sier er 100% sant». Selv de mest absurde nyhetene som egentlig er som regel bare oppspinn takker vi ja for.

Hvor er selvstendigheten? Har denne teknologien gjort oss alle til nikkebukker?

Folk må få dottene ut av øret og tenke litt selv, filosofere over spørsmål og ikke bare fundere om hva som er «hot» for tiden.

 

Det er et faktum at «dumme» ledere med absurde avgjørelser og mye makt får i det hele tatt lov til å sitte i tronen. Med mye makt, kreves det et stort ansvar. Uheldigvis finnes det ledere som rett og slett er bare skrudde i hodet, de tar de mest banale avgjørelsene og til slutt skylder på andre.

Når man har makt, så bruker man det til fordel for menneskeheten, og ikke for å bombe et land tilbake til steinalderen.

 

Men vil fremtiden være et godt sted å være i, når teknologien blomstrer og farene for krig øker?

Kan jeg påvirke denne negative prosessen?

Det er to ting som er mulige å utføre, det ene er at jeg blir en verdenshersker og beordrer alle til å tilbe meg. Ingen har da vel vondt av å tilbe en verdenshersker?

Når alle blir opptatt med å tilbe meg, vil ingen få anledningen til å gjøre andre dumdristige forsøk.

Et annet alternativ er å bli berømt og ved hjelp av media spre min halvsanne budskap. Siden vi mennesker har blitt nikkebukker, kan jeg fortelle dem å resirkulere alt det de har hjemme.

Vi mennesker stoler heller på berømte personer enn gode ledere [forts]

PS: Er veldig tom for øyeblikket, er veldig sjuk etter å spist BrainCooler igår  :innocent:. Har veldig vondt i bakhodet, får håpe det ordner seg til imorgen  :ermm:

8665323[/snapback]

Ingen som gidder? Please skal snart lage stikkord :ermm:

 

Trenger VIRKELIG respons på den :(, please folkens. :yes:

8665589[/snapback]

 

Still waiting :roll: *desperat*

Lenke til kommentar
Da har jeg også lest igjennom.

Som han over sa, jeg lurte også litt på hvilken sjanger. Kåseri?

Eller så synes jeg du har flere gode momenter, og likte det :) går så fint så!

 

Jo, forresten, du bruker ordet "jeg" vanvittig mange ganger. Er det meningen, eller bare blitt slik? Vet ikke helt åssen det skulle endres, men bare vær litt bevisst på det. Få skrivefeil.

8665720[/snapback]

Det vet jeg at jeg gjør :p

 

Det er liksom muntlig tenking, og jeg tenker mye jeg :p

 

Takk for kritikk btw :)

Endret av Tee_C
Lenke til kommentar
Ok, skrev litt fort nå, men kom med innspill, trenger virkelig respons! :D

 

Fremtiden – et godt sted å være?

 

 

Hvis vi sammenligner en ungdom fra Norge som har en framtid full av muligheter og valg, mens en ungdom fra en liten landsby i Uganda, i en rutinert hverdag hvor fremtiden ikke ligger i han sine hender.

 

 

 

Hvor har jeg sett overskriften og de setningene før tro? :hmm: Begge er kanskje hentet fra mine idee? Kanskje det.. :p

 

Hehe, neida :) helt greit at du blir inspirert ;)

 

Helt grei tekst egentlig. Informativ og saklig.

 

Dette er vel et essey? Kanskje du skal sjekke over sjangertrekk én gang til, og se om du virkelig følger alle sammen. Jeg hadde rådet deg til ha litt mer humor i teksten. Men ellers kjempe bra ;)

Endret av Atir_
Lenke til kommentar

Kan dette vere ein begynnelse på ei utgreiing? :ermm: eller kjem eg over i andre sjangerar

 

 

Det er ikkje lett å spå kva framtida har å by på. Dei som klarar det må ha ei spesialutdanning, som metrologane. Men ein behøv ikkje å vere metrolog for å sjå korleis klimaet endrar seg, om vi menneske ikkje byrjar å tenkje over korleis vi påverkar miljøet med heilt daglegdagse ting.

Endret av -sakko-
Lenke til kommentar
Du kan skrive på selve kanten av arket hvis du vil :)

8665980[/snapback]

Vi har fått neskjed om at vi kan skrive på begge sider =/

 

Hvorfor har ikke utdanningsdepartementet kommet ut med noen klare regler?!

8666045[/snapback]

 

Det var ment som en spøk fra meg :p

Man kan skrive så mye man vil på arket, hvor man vil, så lenge man ikke skriver en sammenhengende tekst (kladd). Er iallefall slik jeg har forstått det.

Lenke til kommentar

Hva gir livskvalitet?

 

Den lille gutten på 5 år fra Afrika drømmer om å få lov til å gå på skolen og lære å lese og skrive, samtidig vil ei jente i USA på 17 år ønske seg en rik mann, store pupper, flat mage og en rød Ferrari.

Den lille gutten fra Afrika er usedvanlig heldig hvis han får ei skål med ris til middag. Han kan verken lese eller skrive. Den 17 år gamle jenta fra USA kaster resten av den saftige lammesteika hun får til middag i søpla. Hun kan lese og skrive, men er ikke særlig flink fordi hun rett og slett ikke gidder å gjøre innsats på skolen.

 

Vi har alle drømmer, nok av dem. Vi har alle forskjellige ønsker om hvordan vi vil ting skal bli eller være. Noen drømmer om store pengesummer og dyre biler, mens andre drømmer om å få mat til å overleve neste dag. Dette viser de store motsetningene vi har på jorda, hvor forskjellige drømmer og ønsker vi har, og hvor forskjellige mennesker kan være, alt avhengig av oss selv og vårt eget liv.

 

”De viktigste verdiene i livet er kjærlighet, håp, tro og vennskap.” Men er det egentlig det? Er det tro, håp, kjærlighet og vennskap folk bryr seg om i dag? Jeg vil heller si; Penger, makt, berømmelse og status.

 

For de fleste er penger, stor eiendom og en god jobb alt som trengs for å oppnå et vellykket liv. Verden vår er slik i dag. Alle vil ha makt og alle vil være rikest og best. De prioriterer jobb foran alt annet og skyver familie og venner unna, om de vil eller ei. Dette gjør de kun for å få penger og status. Mange låner store pengesummer av sine nærmeste venner og får ikke råd til å betale tilbake, dermed blir vennskapet ødelagt. Tenk deg, på grunn av penger. Når man velger penger foran vennskap er verden blitt syk. Er det slik vi mennesker bør fungere? Er dette sunt? Jeg har selv hørt noen si at de håper oldemoren snart dør så de får arven, de trenger penger. Dette blir umenneskelig. Er det for eksempel bra for en familie at faren jobber dag inn og dag ut og sjeldent er hjemme og viser barna og kona at han setter pris på dem og er glad i dem? Hva føler de?

 

Verden vår er rett og slett preget av rikdom og makt. Dette gjør den fattige delen av verden enda fattigere, skille mellom fattigdom og rikdom er mer synlig enn det har vært noensinne. For de som ikke har mulighet til å oppnå verken rikdom eller makt er livet tøft. Tenk, alle de mulighetene et barn fra Norge har i motsetning til et barn fra Afrika. Men spørsmålet mitt er: Trenger barnet fra Norge nødvendigvis å være lykkeligere enn barnet fra Afrika? Er det muligheter og penger som gjør oss lykkelige?

 

Jeg mener, hva ville du svart vist noen spurte deg hva du absolutt ikke kunne levd uten?

Jeg vil tro at minst 30 % av befolkningen i verden ville svart penger. Hva vil dette gjøre med verden i fremtiden? Vil skille mellom rik og fattig bli dobbelt så stort? Eller kan vi klare og forbedre dette på en eller annen måte? Er det egentlig så mye som kan gjøres når det gjelder rikdom og fattigdom. Jeg mener, de rikeste av de rike hadde måtte gi bort ufattelig mye penger vist skillet mellom fattig og rik skulle jevnes ut og forsvinne.

Det finnes jo mennesker, gode mennesker som hjelper de fattige. SOS barnebyer, FN, Frelsesarmeen ++ gjør en utrolig bra jobb. Hadde det ikke vært for foreningene som jobber for dette ville befolkningen på jorda sannsynligvis vært halvert.

 

 

Jeg er IKKE ferdig, noen som vil gi Benedikte litt inspirasjon til hva mer hun kan ta opp i teksten? :innocent:

 

 

Hadde vært fint :)

Endret av Bohoe
Lenke til kommentar

Nå er det bare en måned igjen, så er jeg ferdig med pliktig grunnskole. Yes, Endelig! Eller… Masse rare spørsmål fylles opp i hodet mitt. Hva skal jeg gjøre nå, endelig kan jeg ta egne valg, jeg er fri, men samtidig litt redd for å ta ”feil” valg. Klarer jeg virkelig å ta de rette valgene, kommer jeg til å bli syklist slik som jeg har drømt om å bli I alle år? Hva om jeg ikke gjør det, hva vil skje da, og hva er jeg om 15 år?

Er det meg alene som påvirker min fremtid?

 

 

Det første som skjer nå er at jeg begynner på videregående til høsten, der jeg vil treffe mange nye ansikter, og sannsynligvis få meg nye venner som forhåpentligvis kan vise seg å bli gode venner som jeg kan ha det morsomt sammen med i de neste tre åra. Men videregående handler ikke bare om å få nye venner. Jeg skal ta en rekke med valg; språk, programfag osv.. osv… Det blir en stor forandring I forhold til det jeg gjør nå, nå har jeg noe håndfast, her slipper jeg å velge så mye. Egentlig skulle jeg ønske at jeg kunne gått her I noen år til… Men slik er det altså ikke, jeg må bli stor, slik som mamma og pappa sier. Jeg må stå opp tidligere, passe på tiden selv, for mamma og pappa skal vel ikke passe på meg helt til jeg blir 30, skal de vel? Jeg må innrømme det at jeg gruer meg litt til å bli stor, jeg vil bli passet på, jeg vil at mamma ringer bekymringsfull til meg når klokka er sent på kveld. Jeg vil at pappa skal kjefte på meg når jeg ikke har ryddet rommet mitt på flere uker og det ser helt bomba ut. Jeg vil ikke til fremtiden!

Men jeg må bli voksen. Om noen år er jeg myndig, og om jeg vil kan jeg kjøre bil, forutsett at jeg har tatt sertifikatet selvsagt. Jeg kan nyte alkohol om jeg vil, jeg kan være ute så lenge som jeg vil, uten at noen klager på meg. Huff som jeg gruer meg.

Men det er jo ikke meg alene som avgjør fremtida mi, samfunnet endrer seg og det er ikke sikkert at det jeg vil bli i dag er mulig å bli om noen år, sannsynligheten for at jeg jobber i en jobb som ikke finnes enda er stor. Jeg ser det for meg: *mitt navn* Thorium tester for Thorima pruductions. Eller, kanskje jeg når mitt store mål og blir syklist; *mitt navn* vinner Tour de France for 9 gang på rad. Jeg har masse tanker i hodet mitt om akkurat dette, hva om jeg ikke blir syklist… da har jeg kanskje lyst til å bli journalist, for da får jeg oppleve så mye, reise rundt i verden og se mye rart. Men i 2020 – 2030 så har de nok økt hastigheten på fly, og man slipper sikkert de travle flyplassene, så å reise vil nok ikke bli så kjekt allikevel, altså, jeg mener, når du skal ut på sydentur så er jo halve reisa det og sitte i fly og det og handle i tax - free.

Men det er heller ikke sikkert at det yrket (journalist) finnes når jeg blir stor, alt foregår vel på data. Ta butikkene for eksempel, en jobb som kassadame i år 2030 er utenkelig, da er det ”high tech” med automatisk selvbetjening, vi ser det allerede i dag, hvis vi skal betale cash så putter vi bare myntene oppi en boks. Tenk hvor kjedelig butikkturen kommer til å bli i fremtiden.

Jeg vil sannsynligvis leve i et miljø – hus, med det mener jeg at (FN og alle de folka der) har mast så mye om miljø og klima at vi har begynt å ta skikkelige tak, noe som akkurat nå (i vår tid) lar vente litt på seg. Huset blir ikke lenger laget i mur, stein og tre, men i et materiale som er miljøvennlig å produsere. Inni huset har vi sluttet med vanlig strøm, nå får vi strøm naturlig. Men det er ikke det verste, det er maten, maten vi spiser kommer til å være så sukkerfri som overhodet mulig, det sier seg nesten selv at det kommer til å smake bæsj og at antall prosent kreftrammede vil stige betraktelig på grunn av kunstig søtning. Og hva tror du dette vil koste? Mye.

I år 2030 er det bare fattige folk som kjører bil til jobb, de med høyt utdannede jobber kan egentlig bare sitte hjemme. Og vil de noe sted så trykker de på en knapp, og vips så er en bil der og henter dem, uten sjåfør selvsagt, bilen går automatisk

 

 

De(n) jobbene jeg kommer til å få, kommer jo til å ta slutt en gang, og pensjonisttilværelsen min har jeg klar for meg: Jeg skal bli en av de eldre som går tur hver dag, jeg skal skaffe meg leilighet i Spania, bruke 80% av min tid på familie og bare nyte livet, drite i alle problemer.

 

 

Slik som benedicte, så er heller ikke jeg ferdig, og det hadde vært fint med ide til fortsettelse :)

Dere har lov til å gi tips til hva jeg kan fjerne og endre på også ;)

Takktakk ;)

Endret av Tee_C
Lenke til kommentar
Nå er det bare en måned igjen, så er jeg ferdig med pliktig grunnskole. Yes, Endelig! Eller… Masse rare spørsmål fylles opp i hodet mitt. Hva skal jeg gjøre nå, endelig kan jeg ta egne valg, jeg er fri, men samtidig litt redd for å ta ”feil” valg. Klarer jeg virkelig å ta de rette valgene, kommer jeg til å bli syklist slik som jeg har drømt om å bli I alle år? Hva om jeg ikke gjør det, hva vil skje da, og hva er jeg om 15 år?

Er det meg alene som påvirker min fremtid?

 

 

Det første som skjer nå er at jeg begynner på videregående til høsten, der jeg vil treffe mange nye ansikter, og sannsynligvis få meg nye venner som forhåpentligvis kan vise seg å bli gode venner som jeg kan ha det morsomt sammen med i de neste tre åra. Men videregående handler ikke bare om å få nye venner. Jeg skal ta en rekke med valg; språk, programfag osv.. osv… Det blir en stor forandring I forhold til det jeg gjør nå, nå har jeg noe håndfast, her slipper jeg å velge så mye. Egentlig skulle jeg ønske at jeg kunne gått her I noen år til… Men slik er det altså ikke, jeg må bli stor, slik som mamma og pappa sier. Jeg må stå opp tidligere, passe på tiden selv, for mamma og pappa skal vel ikke passe på meg helt til jeg blir 30, skal de vel? Jeg må innrømme det at jeg gruer meg litt til å bli stor, jeg vil bli passet på, jeg vil at mamma ringer bekymringsfull til meg når klokka er sent på kveld. Jeg vil at pappa skal kjefte på meg når jeg ikke har ryddet rommet mitt på flere uker og det ser helt bomba ut. Jeg vil ikke til fremtiden!

Men jeg må bli voksen. Om noen år er jeg myndig, og om jeg vil kan jeg kjøre bil, forutsett at jeg har tatt sertifikatet selvsagt. Jeg kan nyte alkohol om jeg vil, jeg kan være ute så lenge som jeg vil, uten at noen klager på meg. Huff som jeg gruer meg.

Men det er jo ikke meg alene som avgjør fremtida mi, samfunnet endrer seg og det er ikke sikkert at det jeg vil bli i dag er mulig å bli om noen år, sannsynligheten for at jeg jobber i en jobb som ikke finnes enda er stor. Jeg ser det for meg: *mitt navn* Thorium tester for Thorima pruductions. Eller, kanskje jeg når mitt store mål og blir syklist; *mitt navn* vinner Tour de France for 9 gang på rad. Jeg har masse tanker i hodet mitt om akkurat dette, hva om jeg ikke blir syklist… da har jeg kanskje lyst til å bli journalist, for da får jeg oppleve så mye, reise rundt i verden og se mye rart. Men i 2020 – 2030 så har de nok økt hastigheten på fly, og man slipper sikkert de travle flyplassene, så å reise vil nok ikke bli så kjekt allikevel, altså, jeg mener, når du skal ut på sydentur så er jo halve reisa det og sitte i fly og det og handle i tax - free.

Men det er heller ikke sikkert at det yrket (journalist) finnes når jeg blir stor, alt foregår vel på data. Ta butikkene for eksempel, en jobb som kassadame i år 2030 er utenkelig, da er det ”high tech” med automatisk selvbetjening, vi ser det allerede i dag, hvis vi skal betale cash så putter vi bare myntene oppi en boks. Tenk hvor kjedelig butikkturen kommer til å bli i fremtiden.

Jeg vil sannsynligvis leve i et miljø – hus, med det mener jeg at (FN og alle de folka der) har mast så mye om miljø og klima at vi har begynt å ta skikkelige tak, noe som akkurat nå (i vår tid) lar vente litt på seg. Huset blir ikke lenger laget i mur, stein og tre, men i et materiale som er miljøvennlig å produsere. Inni huset har vi sluttet med vanlig strøm, nå får vi strøm naturlig. Men det er ikke det verste, det er maten, maten vi spiser kommer til å være så sukkerfri som overhodet mulig, det sier seg nesten selv at det kommer til å smake bæsj og at antall prosent kreftrammede vil stige betraktelig på grunn av kunstig søtning. Og hva tror du dette vil koste? Mye.

I år 2030 er det bare fattige folk som kjører bil til jobb, de med høyt utdannede jobber kan egentlig bare sitte hjemme. Og vil de noe sted så trykker de på en knapp, og vips så er en bil der og henter dem, uten sjåfør selvsagt, bilen går automatisk

 

 

De(n) jobbene jeg kommer til å få, kommer jo til å ta slutt en gang, og pensjonisttilværelsen min har jeg klar for meg: Jeg skal bli en av de eldre som går tur hver dag, jeg skal skaffe meg leilighet i Spania, bruke 80% av min tid på familie og bare nyte livet, drite i alle problemer.

 

 

Som benedicte så er heller ikke jeg ferdig, og det hadde vært fint med ide til fortsettelse :)

Dere har lov til å gi tips til hva jeg kan fjerne og endre på også ;)

Takktakk ;)

8666176[/snapback]

 

 

Ey, Tee_C ?

Jeg foreslår at vi leser gjennom hverandres tekster jeg, så kan VI hjelpe hverandre :) ? Med på den ? Vi kan være responspartnere bare akkurat nuh :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...