Lisere Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 Noen som har forslag om hvilke filmer/bøker jeg kan skrive anmelding om? 8660585[/snapback] I henhold til oppgaven kunne den Al gore filmen være god. ( Hva heter den igjen? ) Eller så finnes det mange filmer om ungdommer som kommer ut i forskjellige miljøer etc. (Ungdommens råskap, Sønner...Masse muligheter i denne oppgaven egentlig) 8660962[/snapback] "en ubehagelig sannhet" heter den Lenke til kommentar
Ballus Skrevet 21. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2007 "An unconvenient truth" in english Lenke til kommentar
Lisere Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 Quote fjernet siden det blir bare quoting i denne tråden . syk tanke 8665412[/snapback] Hva mener du med syk tanke? Er jo veldig basis, og alle engasjerte ungdommer kan dette. . Men det er bra at Lisere tok intiativ for å fortelle de uintresserte i dette feltet 8665431[/snapback] hihi:P jeg tenkte på at hvis vi en gang i fremtiden skulle gå rundt å snakke kinesisk.. det er en syk tanke. synes du ikke? Lenke til kommentar
Ballus Skrevet 21. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2007 (endret) Håper noen gidder å lese dette og å kommentere, dette er ikke ferdig, men det hadde vært fint med litt kritikk allikevel Handler om min framtid Nå er det bare en måned igjen, så er jeg ferdig med pliktig grunnskole, yes! Endelig! Eller… Hva skal jeg gjøre nå, endelig kan jeg ta egne valg, jeg er fri, men samtidig litt redd for å ta ”feil” valg. Klarer jeg virkelig å ta de rette valgene, kommer jeg til å bli syklist slik som jeg har drømt om å bli I alle år? Hva om jeg ikke gjør det, hva vil skje da, og hva er jeg om 15 år? Er det meg alene som påvirker min fremtid? Det første som skjer nå er at jeg begynner på videregående til høsten, der jeg vil treffe mange nye ansikter, og sannsynligvis få meg nye venner som forhåpentligvis kan vise seg å bli gode venner som jeg kan ha det morsomt sammen med i de neste tre åra. Men videregående handler ikke bare om å få nye venner. Jeg skal ta en rekke med valg; språk, programfag osv.. osv… Det blir en stor forandring I forhold til det jeg gjør nå, nå har jeg noe håndfast, her slipper jeg å velge så mye. Egentlig skulle jeg ønske at jeg kunne gått her I noen år til… Men slik er det altså ikke, jeg må bli stor, slik som mamma og pappa sier. Jeg må stå opp tidligere, passe på tiden selv, for mamma og pappa skal vel ikke passe på meg helt til jeg blir 30, skal de vel? Jeg må innrømme det at jeg gruer meg litt til å bli stor, jeg vil bli passet på, jeg vil at mamma ringer bekymringsfull til meg når klokka er sent på kveld. Jeg vil at pappa skal kjefte på meg når jeg ikke har ryddet rommet mitt på flere uker og det ser helt bomba ut. Jeg vil ikke til fremtiden! Men jeg må bli voksen. Om noen år er jeg myndig, og om jeg vil kan jeg kjøre bil, forutsett at jeg har tatt sertifikatet selvsagt. Jeg kan nyte alkohol om jeg vil, jeg kan være ute så lenge som jeg vil, uten at noen klager på meg. Huff som jeg gruer meg. Men det er jo ikke meg alene som avgjør fremtida mi, samfunnet endrer seg og det er ikke sikkert at det jeg vil bli i dag er mulig å bli om noen år, sannsynligheten for at jeg jobber i en jobb som ikke finnes enda er stor. Jeg ser det for meg: *mitt navn* Thorium tester for Thorima pruductions. Eller, kanskje jeg når mitt store mål og blir syklist; *mitt navn* vinner Tour de France for 9 gang på rad. Jeg har masse tanker i hodet mitt om akkurat dette, hva om jeg ikke blir syklist… da har jeg kanskje lyst til å bli journalist, for da får jeg oppleve så mye, reise rundt i verden og se mye rart. Men i 2020 – 2030 så har de nok økt hastigheten på fly, og man slipper sikkert de travle flyplassene, så å reise vil nok ikke bli så kjekt allikevel, altså, jeg mener, når du skal ut på sydentur så er jo halve reisa det og sitte i fly og det og handle i tax - free. Men det er heller ikke sikkert at det yrke (journalist) finnes når jeg blir stor, alt foregår vel på data. Ta butikkene for eksempel, en jobb som kassadame i år 2030 er utenkelig, da er det ”high tech” med automatisk selvbetjening, vi ser det allerede i dag, hvis vi skal betale cash så putter vi bare myntene oppi en boks. Tenk hvor kjedelig butikkturen kommer til å bli i fremtiden. De(n) jobbene jeg kommer til å få, kommer jo til å ta slutt en gang, og pensjonisttilværelsen min har jeg klar for meg: Jeg skal bli en av de eldre som går tur hver dag, jeg skal skaffe meg leilighet i Spania, bruke 80% av min tid på familie og bare nyte livet, drite i alle problemer. 8665380[/snapback] Anyone? Endret 21. mai 2007 av Tee_C Lenke til kommentar
Erawen Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 Ooooh Klarer endelig å skrive noe Tok sin tid, det... Lenke til kommentar
Scotty Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 Anyone? 8665462[/snapback] haha, du ventet hele 8 minutter! Lenke til kommentar
Ballus Skrevet 21. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2007 Anyone? 8665462[/snapback] haha, du ventet hele 8 minutter! 8665476[/snapback] Jeg er en utålmodig person Lenke til kommentar
Lisere Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 Oppg. Skriv en artikkel med overskriften ”Dagens ungdom i framtida”, der du drøfter hvordan miljøproblemene kommer til å påvirke hva vi skal utdanne oss til, og hvordan vi skal leve. det er oppgaven min:) ser den bra ut eller? Lenke til kommentar
Megnus Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 kunsten blir jo nå å få allt inn på et stikkordsark tror jeg må ta i bruk en liten bug i systemet... Det er ingen regler som sier noe at det ikke er lov å skrive hva men vil i norsk(selvprodusert) boka? tror jeg trenger svar på denne! Lenke til kommentar
Lisere Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 Nope ikke så lenge du skriver det for hånd:) sensor skal jo uansett ikke ha inn boka så Lenke til kommentar
@ir Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 kunsten blir jo nå å få allt inn på et stikkordsark tror jeg må ta i bruk en liten bug i systemet... Det er ingen regler som sier noe at det ikke er lov å skrive hva men vil i norsk(selvprodusert) boka? tror jeg trenger svar på denne! 8665527[/snapback] Hvis du er så uheldig og får sjekket din elevbok mens eksamen pågår får du jo ganske refs For det første så blir du kasta ut. For det andre ser det ikke pent ut på kortet til sommer da Lenke til kommentar
Erawen Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 (endret) Det kan jo hende at de sjekker elevboka.. Pass opp, sier jeg bare Edit: Som Atir over meg sa Endret 21. mai 2007 av Erawen Lenke til kommentar
ananasringer Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 Hvis du er så uheldig og får sjekket din elevbok mens eksamen pågår får du jo ganske refs For det første så blir du kasta ut. For det andre ser det ikke pent ut på kortet til sommer da 8665564[/snapback] Så med andre ord er det bedre å lære seg å skrive med knøttliten skrift.. Lenke til kommentar
specnaz91 Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 (endret) Ok, skrev litt fort nå, men kom med innspill, trenger virkelig respons! Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Fremtiden – et godt sted å være? Forurensning før i tiden var ikke et stort problem, men med teknologien mennesket har skapt er det mer forurensning enn noensinne. Kofi Annan som sitter i godstolen sin og ber oss om å ta vare på Moder jord. Det er ikke enkelt som så, du velger bilen fremfor sykkelen en regnværsdag. Du vil heller ha god sitteplass enn å mose deg inn i en buss fullt av mennesker som føler det samme som deg. Vi mennesker velger som oftest det mest effektive og lettvinte, selv om utfallet ikke alltid er like positivt. Kort sagt kan man si at vi mennesker rett og slett er egoistiske, vi tenker bare på oss selv og hva som er til fordel for oss, fremfor fremtidige generasjoner. Samtidig med denne såkalte globale oppvarmingen, fører dette til at det påvirker klimaet. Hver dag vil du høre om nye debatter angående klimaforandringene, disse såkalte ekspertene sitter på stumpen og råder menneskene om «farene» som lurer i neste hjørne. Om vi gjør det vil utfallet bli det, ekspertene skal råde oss mennesker om slike ting og ikke gi ordre om hva vi skal gjøre. Når man tenker seg om, så er den største trusselen for oss mennesker oss selv. Vi kan starte de største katastrofene eller ende dem, fattigdommen i Øst er en resultat av hva generasjonene før oss har gjort. Hvis vi sammenligner en ungdom fra Norge som har en framtid full av muligheter og valg, mens en ungdom fra en liten landsby i Uganda, i en rutinert hverdag hvor fremtiden ikke ligger i han sine hender. Dette var bare en liten sammenligning, mens vi i Vest har en sikker fremtid, har folk i Øst en mindre sikker fremtid. I 2015 er befolkningstallet fordoblet, det vil si at det vil bli mindre plass gjennomsnittlig for hver enkelt å bevege seg. Dette vil vi ikke merke veldig mye her i Vesten, men i Øst derimot vil dette problemet bli sentralt. Allerede idag er det ganske trangt, befolkningen der føder non-stop. Hygiene har spilt en stor rolle ovenfor denne såkalte befolknings- eksplosjonen. Fremtiden ser ikke lyst ut, men er det noe vi kan gjøre for å forbedre dette? Nå som teknologien har skutt fart og forurensingen er på topp, tror jeg ikke at jeg ville levd i fremtiden. Ressursene blir brukt opp, hvem skulle trodd at selveste oljen ikke vil finnes om 20 år? Forskerne jobber på spreng for å finne en annen kilde, som vil bli en erstatter for olje. Oljen bli mindre tilgjengelig for hver dag som går, dette fører til at prisene stiger. «Faren» for terrorister øker, media skyter en sak opp til værs. Folk er livredde for å sitte i en fly, mens andre blir redde av å se en utlending med skjegg og bart. Media har for mye makt i disse dager, makten kan bli brukt på både godt og vondt. Vi mennesker tar alt inn med en teskje, «alt som media sier er 100% sant». Selv de mest absurde nyhetene som egentlig er som regel bare oppspinn takker vi ja for. Hvor er selvstendigheten? Har denne teknologien gjort oss alle til nikkebukker? Folk må få dottene ut av øret og tenke litt selv, filosofere over spørsmål og ikke bare fundere om hva som er «hot» for tiden. Det er et faktum at «dumme» ledere med absurde avgjørelser og mye makt får i det hele tatt lov til å sitte i tronen. Med mye makt, kreves det et stort ansvar. Uheldigvis finnes det ledere som rett og slett er bare skrudde i hodet, de tar de mest banale avgjørelsene og til slutt skylder på andre. Når man har makt, så bruker man det til fordel for menneskeheten, og ikke for å bombe et land tilbake til steinalderen. Men vil fremtiden være et godt sted å være i, når teknologien blomstrer og farene for krig øker? Kan jeg påvirke denne negative prosessen? Det er to ting som er mulige å utføre, det ene er at jeg blir en verdenshersker og beordrer alle til å tilbe meg. Ingen har da vel vondt av å tilbe en verdenshersker? Når alle blir opptatt med å tilbe meg, vil ingen få anledningen til å gjøre andre dumdristige forsøk. Et annet alternativ er å bli berømt og ved hjelp av media spre min halvsanne budskap. Siden vi mennesker har blitt nikkebukker, kan jeg fortelle dem å resirkulere alt det de har hjemme. Vi mennesker stoler heller på berømte personer enn gode ledere [forts] PS: Er veldig tom for øyeblikket, er veldig sjuk etter å spist BrainCooler igår . Har veldig vondt i bakhodet, får håpe det ordner seg til imorgen 8665323[/snapback] Ingen som gidder? Please skal snart lage stikkord Trenger VIRKELIG respons på den , please folkens. Endret 21. mai 2007 av specnaz91 Lenke til kommentar
@ir Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 (endret) Så med andre ord er det bedre å lære seg å skrive med knøttliten skrift.. kanskje det...? xD Eller hva med skrive speilvendt? PS: huske å ta med speil da Endret 21. mai 2007 av Atir_ Lenke til kommentar
-sakko- Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 Nokon som har ei god overskrift til ei utgreiing om menneskeskapte klimaforandringar? blir veldig glad for svar 8664960[/snapback] Noken som har ein ide?? Lenke til kommentar
Ballus Skrevet 21. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2007 (endret) Håper noen gidder å lese dette og å kommentere, dette er ikke ferdig, men det hadde vært fint med litt kritikk allikevel Handler om min framtid Nå er det bare en måned igjen, så er jeg ferdig med pliktig grunnskole, yes! Endelig! Eller… Hva skal jeg gjøre nå, endelig kan jeg ta egne valg, jeg er fri, men samtidig litt redd for å ta ”feil” valg. Klarer jeg virkelig å ta de rette valgene, kommer jeg til å bli syklist slik som jeg har drømt om å bli I alle år? Hva om jeg ikke gjør det, hva vil skje da, og hva er jeg om 15 år? Er det meg alene som påvirker min fremtid? Det første som skjer nå er at jeg begynner på videregående til høsten, der jeg vil treffe mange nye ansikter, og sannsynligvis få meg nye venner som forhåpentligvis kan vise seg å bli gode venner som jeg kan ha det morsomt sammen med i de neste tre åra. Men videregående handler ikke bare om å få nye venner. Jeg skal ta en rekke med valg; språk, programfag osv.. osv… Det blir en stor forandring I forhold til det jeg gjør nå, nå har jeg noe håndfast, her slipper jeg å velge så mye. Egentlig skulle jeg ønske at jeg kunne gått her I noen år til… Men slik er det altså ikke, jeg må bli stor, slik som mamma og pappa sier. Jeg må stå opp tidligere, passe på tiden selv, for mamma og pappa skal vel ikke passe på meg helt til jeg blir 30, skal de vel? Jeg må innrømme det at jeg gruer meg litt til å bli stor, jeg vil bli passet på, jeg vil at mamma ringer bekymringsfull til meg når klokka er sent på kveld. Jeg vil at pappa skal kjefte på meg når jeg ikke har ryddet rommet mitt på flere uker og det ser helt bomba ut. Jeg vil ikke til fremtiden! Men jeg må bli voksen. Om noen år er jeg myndig, og om jeg vil kan jeg kjøre bil, forutsett at jeg har tatt sertifikatet selvsagt. Jeg kan nyte alkohol om jeg vil, jeg kan være ute så lenge som jeg vil, uten at noen klager på meg. Huff som jeg gruer meg. Men det er jo ikke meg alene som avgjør fremtida mi, samfunnet endrer seg og det er ikke sikkert at det jeg vil bli i dag er mulig å bli om noen år, sannsynligheten for at jeg jobber i en jobb som ikke finnes enda er stor. Jeg ser det for meg: *mitt navn* Thorium tester for Thorima pruductions. Eller, kanskje jeg når mitt store mål og blir syklist; *mitt navn* vinner Tour de France for 9 gang på rad. Jeg har masse tanker i hodet mitt om akkurat dette, hva om jeg ikke blir syklist… da har jeg kanskje lyst til å bli journalist, for da får jeg oppleve så mye, reise rundt i verden og se mye rart. Men i 2020 – 2030 så har de nok økt hastigheten på fly, og man slipper sikkert de travle flyplassene, så å reise vil nok ikke bli så kjekt allikevel, altså, jeg mener, når du skal ut på sydentur så er jo halve reisa det og sitte i fly og det og handle i tax - free. Men det er heller ikke sikkert at det yrke (journalist) finnes når jeg blir stor, alt foregår vel på data. Ta butikkene for eksempel, en jobb som kassadame i år 2030 er utenkelig, da er det ”high tech” med automatisk selvbetjening, vi ser det allerede i dag, hvis vi skal betale cash så putter vi bare myntene oppi en boks. Tenk hvor kjedelig butikkturen kommer til å bli i fremtiden. De(n) jobbene jeg kommer til å få, kommer jo til å ta slutt en gang, og pensjonisttilværelsen min har jeg klar for meg: Jeg skal bli en av de eldre som går tur hver dag, jeg skal skaffe meg leilighet i Spania, bruke 80% av min tid på familie og bare nyte livet, drite i alle problemer. 8665380[/snapback] Anyone? 8665462[/snapback] Kan noen Pliiiis kritisere, kommenter eller svare Endret 21. mai 2007 av Tee_C Lenke til kommentar
Zappza Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor kildene jeg har brukt er http://www.aftenposten.no/viten/article907102.ece http://www.cicero.uio.no/abc/klimaendringer.asp' http://www.atmosphere.mpg.de/enid/innf_rin...inger__222.html http://www.forskning.no/Artikler/2007/februar/1171608766.86 http://www.framtiden.no/index.php?back=2&artikkelid=1572 http://www.framtiden.no/index.php?back=2&artikkelid=1573 http://www.framtiden.no/index.php?show=23&expand=23 http://www.klimatiltak.no/hjemme.html http://www.klimatiltak.no/fritiden.html http://www.miljovernforbundet.no/render.asp?articleno=717 <-- http://en.wikipedia.org/wiki/An_Inconvenient_Truth Og noe googling og søk på global oppvarming i wikipedia. Og billelitt av det er skrevet fra mitt eget hode EDIT: kunsten blir jo nå å få allt dette inn på et stikkordsark tror jeg må ta i bruk en liten bug i systemet... Det er ingen regler som sier noe at det ikke er lov å skrive hva men vil i norsk(selvprodusert) boka? 8665347[/snapback] Du kan skrive på begge sidene. Vi har også lov til å skrive på PC, vet ikke hvordan det er andre plasser. Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Håper noen gidder å lese dette og å kommentere, dette er ikke ferdig, men det hadde vært fint med litt kritikk allikevel Handler om min framtid Nå er det bare en måned igjen, så er jeg ferdig med pliktig grunnskole, yes! Endelig! Eller… Hva skal jeg gjøre nå, endelig kan jeg ta egne valg, jeg er fri, men samtidig litt redd for å ta ”feil” valg. Klarer jeg virkelig å ta de rette valgene, kommer jeg til å bli syklist slik som jeg har drømt om å bli I alle år? Hva om jeg ikke gjør det, hva vil skje da, og hva er jeg om 15 år? Er det meg alene som påvirker min fremtid? Det første som skjer nå er at jeg begynner på videregående til høsten, der jeg vil treffe mange nye ansikter, og sannsynligvis få meg nye venner som forhåpentligvis kan vise seg å bli gode venner som jeg kan ha det morsomt sammen med i de neste tre åra. Men videregående handler ikke bare om å få nye venner. Jeg skal ta en rekke med valg; språk, programfag osv.. osv… Det blir en stor forandring I forhold til det jeg gjør nå, nå har jeg noe håndfast, her slipper jeg å velge så mye. Egentlig skulle jeg ønske at jeg kunne gått her I noen år til… Men slik er det altså ikke, jeg må bli stor, slik som mamma og pappa sier. Jeg må stå opp tidligere, passe på tiden selv, for mamma og pappa skal vel ikke passe på meg helt til jeg blir 30, skal de vel? Jeg må innrømme det at jeg gruer meg litt til å bli stor, jeg vil bli passet på, jeg vil at mamma ringer bekymringsfull til meg når klokka er sent på kveld. Jeg vil at pappa skal kjefte på meg når jeg ikke har ryddet rommet mitt på flere uker og det ser helt bomba ut. Jeg vil ikke til fremtiden! Men jeg må bli voksen. Om noen år er jeg myndig, og om jeg vil kan jeg kjøre bil, forutsett at jeg har tatt sertifikatet selvsagt. Jeg kan nyte alkohol om jeg vil, jeg kan være ute så lenge som jeg vil, uten at noen klager på meg. Huff som jeg gruer meg. Men det er jo ikke meg alene som avgjør fremtida mi, samfunnet endrer seg og det er ikke sikkert at det jeg vil bli i dag er mulig å bli om noen år, sannsynligheten for at jeg jobber i en jobb som ikke finnes enda er stor. Jeg ser det for meg: *mitt navn* Thorium tester for Thorima pruductions. Eller, kanskje jeg når mitt store mål og blir syklist; *mitt navn* vinner Tour de France for 9 gang på rad. Jeg har masse tanker i hodet mitt om akkurat dette, hva om jeg ikke blir syklist… da har jeg kanskje lyst til å bli journalist, for da får jeg oppleve så mye, reise rundt i verden og se mye rart. Men i 2020 – 2030 så har de nok økt hastigheten på fly, og man slipper sikkert de travle flyplassene, så å reise vil nok ikke bli så kjekt allikevel, altså, jeg mener, når du skal ut på sydentur så er jo halve reisa det og sitte i fly og det og handle i tax - free. Men det er heller ikke sikkert at det yrke (journalist) finnes når jeg blir stor, alt foregår vel på data. Ta butikkene for eksempel, en jobb som kassadame i år 2030 er utenkelig, da er det ”high tech” med automatisk selvbetjening, vi ser det allerede i dag, hvis vi skal betale cash så putter vi bare myntene oppi en boks. Tenk hvor kjedelig butikkturen kommer til å bli i fremtiden. De(n) jobbene jeg kommer til å få, kommer jo til å ta slutt en gang, og pensjonisttilværelsen min har jeg klar for meg: Jeg skal bli en av de eldre som går tur hver dag, jeg skal skaffe meg leilighet i Spania, bruke 80% av min tid på familie og bare nyte livet, drite i alle problemer. 8665462[/snapback] Har skummet litt igjennom den nå, sånn at du slipper å mase ^^ Ser ikke så værst ut egentlig, men det skal sies at jeg ikke er helt 100% på hvilken sjanger det er, muligens et essay, men det er vel en skjønnlitterær sjanger? Ellers så er det vel Thorima Productions, ikke pruductions. Synes egentlig du har truffet temaet ganske bra, og du skriver godt med lite feil. Lenke til kommentar
Erawen Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 kanskje det...? xD Eller hva med skrive speilvendt? PS: huske å ta med speil da Eller gjøre som meg og venninna mi og lage vårt eget skriftspråk som vi nå kan ut og inn? Lenke til kommentar
Bohoe Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 Håper noen gidder å lese dette og å kommentere, dette er ikke ferdig, men det hadde vært fint med litt kritikk allikevel Handler om min framtid Nå er det bare en måned igjen, så er jeg ferdig med pliktig grunnskole, yes! Endelig! Eller… Hva skal jeg gjøre nå, endelig kan jeg ta egne valg, jeg er fri, men samtidig litt redd for å ta ”feil” valg. Klarer jeg virkelig å ta de rette valgene, kommer jeg til å bli syklist slik som jeg har drømt om å bli I alle år? Hva om jeg ikke gjør det, hva vil skje da, og hva er jeg om 15 år? Er det meg alene som påvirker min fremtid? Det første som skjer nå er at jeg begynner på videregående til høsten, der jeg vil treffe mange nye ansikter, og sannsynligvis få meg nye venner som forhåpentligvis kan vise seg å bli gode venner som jeg kan ha det morsomt sammen med i de neste tre åra. Men videregående handler ikke bare om å få nye venner. Jeg skal ta en rekke med valg; språk, programfag osv.. osv… Det blir en stor forandring I forhold til det jeg gjør nå, nå har jeg noe håndfast, her slipper jeg å velge så mye. Egentlig skulle jeg ønske at jeg kunne gått her I noen år til… Men slik er det altså ikke, jeg må bli stor, slik som mamma og pappa sier. Jeg må stå opp tidligere, passe på tiden selv, for mamma og pappa skal vel ikke passe på meg helt til jeg blir 30, skal de vel? Jeg må innrømme det at jeg gruer meg litt til å bli stor, jeg vil bli passet på, jeg vil at mamma ringer bekymringsfull til meg når klokka er sent på kveld. Jeg vil at pappa skal kjefte på meg når jeg ikke har ryddet rommet mitt på flere uker og det ser helt bomba ut. Jeg vil ikke til fremtiden! Men jeg må bli voksen. Om noen år er jeg myndig, og om jeg vil kan jeg kjøre bil, forutsett at jeg har tatt sertifikatet selvsagt. Jeg kan nyte alkohol om jeg vil, jeg kan være ute så lenge som jeg vil, uten at noen klager på meg. Huff som jeg gruer meg. Men det er jo ikke meg alene som avgjør fremtida mi, samfunnet endrer seg og det er ikke sikkert at det jeg vil bli i dag er mulig å bli om noen år, sannsynligheten for at jeg jobber i en jobb som ikke finnes enda er stor. Jeg ser det for meg: *mitt navn* Thorium tester for Thorima pruductions. Eller, kanskje jeg når mitt store mål og blir syklist; *mitt navn* vinner Tour de France for 9 gang på rad. Jeg har masse tanker i hodet mitt om akkurat dette, hva om jeg ikke blir syklist… da har jeg kanskje lyst til å bli journalist, for da får jeg oppleve så mye, reise rundt i verden og se mye rart. Men i 2020 – 2030 så har de nok økt hastigheten på fly, og man slipper sikkert de travle flyplassene, så å reise vil nok ikke bli så kjekt allikevel, altså, jeg mener, når du skal ut på sydentur så er jo halve reisa det og sitte i fly og det og handle i tax - free. Men det er heller ikke sikkert at det yrke (journalist) finnes når jeg blir stor, alt foregår vel på data. Ta butikkene for eksempel, en jobb som kassadame i år 2030 er utenkelig, da er det ”high tech” med automatisk selvbetjening, vi ser det allerede i dag, hvis vi skal betale cash så putter vi bare myntene oppi en boks. Tenk hvor kjedelig butikkturen kommer til å bli i fremtiden. De(n) jobbene jeg kommer til å få, kommer jo til å ta slutt en gang, og pensjonisttilværelsen min har jeg klar for meg: Jeg skal bli en av de eldre som går tur hver dag, jeg skal skaffe meg leilighet i Spania, bruke 80% av min tid på familie og bare nyte livet, drite i alle problemer. 8665380[/snapback] Anyone? 8665462[/snapback] Kan noen Pliiiis kritisere, kommenter eller svare 8665644[/snapback] Jeg syns den var kjempe bra Er du ferdig eller skal du skrive mer? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå