Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen 2007 - Resultater


Anbefalte innlegg

Valget mitt falt til slutt da på en informativ artikkel om Global Oppvarming. (Kudos til den som anbefalte meg å se An Inconvenient Truth)

 

Noen ideer til Tittel på artikkelen? Tittelen må jo være god, for å gi et godt førsteinntrykk til sensor.

 

Så, noen som har noen ideer de gjerne vil dele ? :)

8663768[/snapback]

 

 

En anmeldelse for eksempel. Tips for sjangerlære: http://www.statvoks.no/konsept/norsk2/sjanger/index.html

tror du finner nesten alle sakprosa sjangerne der =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Her er min tekst til nå, noen kommentarer og litt konstruktiv kritikk hadde vært fint ;)

 

Nå er det bare en måned igjen, så er jeg ferdig med pliktig grunnskole, yes, Endelig! Eller… Hva skal jeg gjøre nå, endelig kan jeg ta egne valg, jeg er fri, men samtidig litt redd for å ta ”feil” valg. Klarer jeg virkelig å ta de rette valgene, kommer jeg til å bli syklist slik som jeg har drømt om å bli I alle år? Hva om jeg ikke gjør det, hva vil skje da, og hva er jeg om 15 år?

Er det meg alene som påvirker min fremtid?

 

 

Det første som skjer nå er at jeg begynner på videregående til høsten, der jeg vil treffe mange nye ansikter, og sannsynligvis få meg nye venner som forhåpentligvis kan vise seg å bli gode venner som jeg kan ha det morsomt sammen med i de neste tre åra. Men videregående handler ikke bare om å få nye venner. Jeg skal ta en rekke med valg; språk, programfag osv.. osv… Det blir en stor forandring I forhold til det jeg gjør nå, her har jeg noe håndfast, her slipper jeg å velge så mye. Egentlig skulle jeg ønske at jeg kunne gått her I noen år til… Men slik er det altså ikke, jeg må bli stor, slik som mamma og pappa sier. Jeg må stå opp tidligere, passe på tiden selv, for mamma og pappa skal vel ikke passe på meg helt til jeg blir 30, skal de vel? Jeg må innrømme det at jeg gruer meg litt til å bli stor, jeg vil ikke bli passet på, mamma ringer ikke bekymringsfull til meg når klokka er sent på kveld. Jeg vil at pappa skal kjefte på meg når jeg ikke har ryddet rommet mitt på flere uker og det ser helt bomba ut.

Men jeg må bli voksen. Om noen år er jeg myndig, om jeg vil kan jeg kjøre bil, forutsett at jeg har tatt sertifikatet selvsagt. Jeg kan nyte alkohol om jeg vil, jeg kan være ute så lenge som jeg vil, uten at noen klager på meg. Huff som jeg gruer meg.

.

Men det er jo ikke meg alene som avgjør fremtida mi, samfunnet endrer seg og det er ikke sikkert at det jeg vil bli i dag går å bli om noen år, sannsynligheten for at jeg jobber i en jobb som ikke finnes enda er stor.

8664169[/snapback]

Anyone?

8664241[/snapback]

 

Det leses på en muntlig måte, så jeg ville sagt et essay :)

Lenke til kommentar
I dag har vi hatt en forbredelsesdag, så har fått skrevet ned en del stikkord i tillegg til innledningen som jeg skrev i går:

 

Rik og fattig i samme verden

- Fremtiden i ulike hender

 

*Innledning:*

Kontrastene mellom landene i Nord og Sør har alltid vært betydelig store. Forskjellen ligger aller mest i økonomi, utvikling, velferd og innflytelse, der landene i sør ligger under. Dette utgjør en stor forskjell på verdier og muligheter for barn i disse landene. Mens Katrine Bjørnerud (17), elev ved Oslo Katedralsskole, har en framtid fullt av muligheter og valg, lever Mogambo Kalele (16), fra en liten landsby i Zambia, i en rutinert hverdag der framtiden ikke ligger i hans hender.

 

*Generelt om fattigdom:*

- Definisjon på fattigdom - halvparten av verdensbefolkning under betegnelsen fattigdom

> fattigdom i Afrika > ekstrem fattigdom, mennesker lever på mindre enn en dollar pr dag.

- Grunn? Vestens manglende intiativ? Trenger et ekstra dytt

 

*Mogambos intervju:*

- Mangel på valg > ingen valg av lyst men av nødvendighet 

- tragisk livssituasjon > null utdanning, lite mat, lite penger

- Gjøre hva i framtiden?

- enkle verdier 

- "Ikke mye skal til for å skape en bedre tilværelse for oss"   

- hvem bør ta ansvar?

 

*FN:*

- Deres arbeid innen veldedighet, for å utrydde fattigdom

> tusenårsmålene

 

*Katrines intervju:*

- Mangt av valg og muligheter

> utdanningsmuligheter, en likestilt hverdag

> god hverdag, lys framtid

> Andre verdier, annet form for press

- "Vi bør absolutt hjelpe - deres framtid ligger tross alt i våre hender"

> hvordan hjelpe?

 

*Oppsumering:*

- Trekke fram vestens velferd opp mot fattigdom.

> uland må få en lysere fremtid - ved industrialisering > mer handel med slike land

- Hva må gjøres for at tusenårsmålene kan bli oppfylt - med vekt på "Oppnå universiell tilgang til grunnskoleutdanning. > Vil skape flere muligheter for Mogambo.

- Hva vi som enkeltindivide kan gjøre for å hjelpe å nå mål for en bedre framtid for Mogambo og alle andre barn i de fattige land.

-----

 

Dette var altså stikkord om det jeg har tenkt å skrive om. Kanskje jeg skriver en sammenhengende tekst senere? :hmm:

 

Hva synes dere? Noe jeg mangler, som jeg bør føye på? Kom med innspill! :)

8663197[/snapback]

 

Kopierer Tee_Cs måte og spør: Anyone? :p

Endret av Atir_
Lenke til kommentar
Vi har blitt fortalt minimum 4 sider.. :hm:

8664263[/snapback]

Javel ja?

 

Skriv et leserinnlegg på 4 sider, og jeg vil se en avis som tar det inn ^^

 

4 maskinskrevne altså.

8664304[/snapback]

2 1/2 maskinskrevne sider

4 sider på ark..

 

det som er minimums sidene her, ifølge lærerene..

Lenke til kommentar
Må man ikke også skrive i oppgaven hvilken sjanger det er?

8664413[/snapback]

 

Er ikke sikker, men vi har fått høre på vår skole at vi skal skrive om det er Nynorsk eller Bokmål.

8664440[/snapback]

haha, man må være passe sløv for å ikke skjønne det når man leser teksten :thumbup:

Lenke til kommentar
Må man ikke også skrive i oppgaven hvilken sjanger det er?

8664413[/snapback]

 

Er ikke sikker, men vi har fått høre på vår skole at vi skal skrive om det er Nynorsk eller Bokmål.

8664440[/snapback]

haha, man må være passe sløv for å ikke skjønne det når man leser teksten :thumbup:

8664450[/snapback]

 

 

Hehehe, "ler"

 

Sant..

Lenke til kommentar
Må man ikke også skrive i oppgaven hvilken sjanger det er?

8664413[/snapback]

 

Er ikke sikker, men vi har fått høre på vår skole at vi skal skrive om det er Nynorsk eller Bokmål.

8664440[/snapback]

haha, man må være passe sløv for å ikke skjønne det når man leser teksten :thumbup:

8664450[/snapback]

Ikke på mine stiler! :!:

Lenke til kommentar
Må man ikke også skrive i oppgaven hvilken sjanger det er?

8664413[/snapback]

 

Er ikke sikker, men vi har fått høre på vår skole at vi skal skrive om det er Nynorsk eller Bokmål.

8664440[/snapback]

haha, man må være passe sløv for å ikke skjønne det når man leser teksten :thumbup:

8664450[/snapback]

 

Det var den bøse mattelæreren på vår skole som sa det! xD Ikke mange som tør å motsi han, fyren er som en tikkende atombombe av og til! :no:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...