Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Feil i oppstarten, får ikke skjermbilde

Anbefalte innlegg

Jeg har AMD XP2600 prosessor, og ASUS A7N8X deluxe hovedkort. Normalt når jeg starter opp kommer det et lite pip, og så begynner oppstarten med opptelling av RAM osv. Når jeg prøver å starte opp nå så slår pc-en seg på i den grad at alle vifter begynner å gå osv, men dette pipet kommer ikke, og jeg får ikke noe skjermbilde. Det er altså etter eller annet som ikke "slår inn". I begynnelsen kom jeg inn i oppstarten av og til, da stod det helt i begynnelsen av oppstarten en feilmelding om at jeg måtte gå inn i BIOS for å justere til riktig klokkefrekvens eller noe sånt. Jeg har alltid kjørt på 166 mhz, så det virket rart at dette skulle være et problem. Bare for å sjekke satte jeg ned til 100 mhz, men dette hadde ingen effekt, så jeg tror ikke dette egentlig var problemet. Den siste gangen jeg kom inn i windows fungerte pc-en rundt en halv time før den plutselig restartet av seg selv, og på nytt igjen etter bare ca 15 sek. Jeg har også prøvd å rengjøre kjøleribba og prosessor (grundig) og legge på ny goop, men uten hell.

Er det noen som vet hva som er problemet? Kan prosessoren være ødelagt? (den har ingen synlige tegn på å være det men..) Vil sette stor pris på svar! :)

Mvh

Thomas Meese

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du prøvd å resette BIOS-en? Slå opp i håndboka til hovedkortet og se under "clear CMOS" eller "reset BIOS".

Jeg vil tro det er noe galt med enten hk eller cpu... Har hatt samme problem med et MSI hovedkort. Da måtte jeg alltid resette CMOS. Tror det var fordi chipsettet ble for varmt.

Lenke til kommentar

Hvis det å ta ut BIOS-batteriet og sette det inn igjen er det samme som å resette, så har jeg gjort det, uten virkning. Kan det være strømforsyningen det er noe galt med, selv om det jo høres ut som det meste starter opp?

Lenke til kommentar
Hvis det å ta ut BIOS-batteriet og sette det inn igjen er det samme som å resette, så har jeg gjort det, uten virkning. Kan det være strømforsyningen det er noe galt med, selv om det jo høres ut som det meste starter opp?

8628848[/snapback]

Har ingen tro på at prossesoren din er ødelagt, skal mye til for å ta den. heller minne problemer som gjør at den feiler power on self testen tenker jeg.

For null stilling av cmos så tar du først ut støpselet til strømforsyning, og på hovedkortet skal det sitte 3 pinner hvor to av dem har en blå "jumper" over seg. flytt denne fra pinne 1-2 til 2-3 mens batteriet er ute. la det stå slik i noen minutter.(vet ikke hvor lenge, hører så mye forskjellig) flytt jumperen over til 1-2 pinnene igjen, sett i batteriet og start opp.

Har hatt akkurat samme problem som deg og det løste seg ved nullstilling av cmos.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...