Smirnoff Skrevet 7. juli 2007 Del Skrevet 7. juli 2007 Q6600 har også Execute Disable-bit, SSE2 og SSSE3. (Core 2 Duo har faktisk også dette). Det er bare Norek som ikke har listet opp funksjonenene på Q6600. Lenke til kommentar
haalo Skrevet 7. juli 2007 Del Skrevet 7. juli 2007 Esken til X3220 veier, i følge Norek, mer enn Q6600 sin. Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 7. juli 2007 Del Skrevet 7. juli 2007 Tipper nok det ikke er CPU som veier mer. Vet ikke hva slags kjøleløsning Xeon kommer med da. Kanskje det er den. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 7. juli 2007 Del Skrevet 7. juli 2007 Først og fremst er vel Xeon utgaven bedre kjerner. Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 7. juli 2007 Del Skrevet 7. juli 2007 Tipper nok det ikke er CPU som veier mer. Vet ikke hva slags kjøleløsning Xeon kommer med da. Kanskje det er den. 9023604[/snapback] Xeon kommer med vanilg intel boxed.....sprøtt men sant. vil med litt logisk tenkning anta at Xenon som er ment for 24/7 er en kaldere cpu enn C2D, og mere stabilitets testa Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 7. juli 2007 Del Skrevet 7. juli 2007 leifeinar Postet i dag, 17:39 Xeon kommer med vanilg intel boxed.....sprøtt men sant. vil med litt logisk tenkning anta at Xenon som er ment for 24/7 er en kaldere cpu enn C2D, og mere stabilitets testa Ja, men det er vel egentlig ikke så veldig sprøtt, den orginale boxed viften til Intel er jo av gjennomprøvet utførelse, og har da strengt tatt ingen problemer med å holde temperaturen innefor spesifikasjonen på standard hastighet og V-core. Og i tillegg er det vel som du sier også slik at i den grad det er noen forskjell i varmeutvikling @lik frekvens, er det vel til det bedre på Xenon. He he, Theo343, jeg tror det har sneket seg inn en feil i signaturen din Neste investering ? Du mener vel min neste: i praksis mer eller mindre meningsløse sløsing av penger på noe som mer enn halverer sin verdi på et år? Men men, må man så må man, er redd jeg muligens ser meg nødt til det samme selv etterhvert. I alle fall dersom det viser seg å stemme at FSX klarer å utnytte ekstra kjerner like godt som den bruker 2. Lenke til kommentar
NAX228 Skrevet 8. juli 2007 Del Skrevet 8. juli 2007 leifeinar Postet i dag, 17:39 Xeon kommer med vanilg intel boxed.....sprøtt men sant. vil med litt logisk tenkning anta at Xenon som er ment for 24/7 er en kaldere cpu enn C2D, og mere stabilitets testa Ja, men det er vel egentlig ikke så veldig sprøtt, den orginale boxed viften til Intel er jo av gjennomprøvet utførelse, og har da strengt tatt ingen problemer med å holde temperaturen innefor spesifikasjonen på standard hastighet og V-core. Og i tillegg er det vel som du sier også slik at i den grad det er noen forskjell i varmeutvikling @lik frekvens, er det vel til det bedre på Xenon. He he, Theo343, jeg tror det har sneket seg inn en feil i signaturen din Neste investering ? Du mener vel min neste: i praksis mer eller mindre meningsløse sløsing av penger på noe som mer enn halverer sin verdi på et år? Men men, må man så må man, er redd jeg muligens ser meg nødt til det samme selv etterhvert. I alle fall dersom det viser seg å stemme at FSX klarer å utnytte ekstra kjerner like godt som den bruker 2. 9023940[/snapback] FSX støtter pr. i dag opptil 32(!) kjerner etter SP1. FSX er et av de få programmene som virkelig kan ta nytte av 4 kjerner. SP1 til FSX ble programert i samarbeid med Intels teknikere for å på best mulig måte ta nytte av prosessoren. Les mer på http://www.fsinsider.com/tips/Pages/SP1How...uInstallIt.aspx Intel is using FSX as one of their prime examples at IDF, so we had a lot of engineering time from one of their threading guys. Intel doesn’t do that lightly. We used the time to good benefit. During loading, we run the DEM loader on threads. You'll see good balanced usage across all cores, as well as about 1/3 faster load times on average. During flight we spawn threads for Autogen batch rebuilds as well as the terrain texture synthesis. The terrain texture work tends to be a bit bursty; as an area gets generated the load reduces true. But as you fly forward, as you bank, and as the terrain is lighted ( once a minute ) threads are spawned. The terrain grid system is radial around the current viewpoint, and, depending on level of detail, radius can be up to 4.5 tiles in either direction, something like 64 tiles. So there is plenty of work to go around. Autogen is more constant, with a 2km extent being batched. Even given the bursty nature of the core usage when flying, when there is load, its pretty balanced across the cores. And we got rid of as much of the stutters as we could by going to a lock-free synchronization style. It’s solid work that we are deservedly proud of. As far as practical limits on number of usable cores, currently SetThreadAffinityMask only allows explicit scheduling of threads on 32 cores ( the mask is a dword ) on Win32. So that’s our effective limit on number of cores. But as soon as there is a way to explicitly schedule them, we can handle 256 cores. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 8. juli 2007 Del Skrevet 8. juli 2007 NAX228 Postet i dag, 15:03 FSX støtter pr. i dag opptil 32(!) kjerner etter SP1. FSX er et av de få programmene som virkelig kan ta nytte av 4 kjerner. SP1 til FSX ble programert i samarbeid med Intels teknikere for å på best mulig måte ta nytte av prosessoren. Les mer på http://www.fsinsider.com/tips/Pages/SP1How...uInstallIt.aspx Ja dette ser jo veldig lovende ut, selv om jeg bare må inrømme at jeg ikke er helt 100% overbevist før jeg har sett det i praksis. Men SP1 har jo vært svært overbevisende når det gjelder dualcore, og jeg ble meget positivt overasket over hvor bra det virker. Ikke minst fordi jeg har fulgt litt med på uttalelsene fra Aces Team (utviklere av FSX) da flightsim- miljøet klagde fært over den elendige ytelsen i FSX. Aces kom da med en "slutt å plag oss" svar om at ingen andre spill heller untnyttet flere kjerner, og hvor vanskelig det var å dele opp oppgavene på en effektiv måte. Kraftig forenklet var det vel rett og slett syncroniseringsproblemer slik at svarene kommer til rett tid uten at deler av oppgaven ble stående og vente, slik jeg forsto det. I lys av det intrykket jeg fikk etter å lese disse (bort)forklaringene ble jeg som sagt svært positivt overasket over forskjellen før og etter SP1. Over all forventning. Her er et bilde som viser veldig godt forskjellen i cpu fordeling før og etter patch, der jeg flyr under tilnærmet like omstendigheter. Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Hvis denne utviklingen fortsetter med inntill 32 kjerner er det i alle fall ingen tvil om at jeg kommer til å kjøpe Quadcore. E6600 ved 3,6Ghz er fremdeles helt klart en "flaskehals" i akkurat FSX, selv om det nå i det minste er spillbart også med et litt fint utseende Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 8. juli 2007 Del Skrevet 8. juli 2007 pcp160: haha jeg burde egentlig skrive "neste livsglade pengesløsingsprosjekt: ...." Men så tenkte jeg at jo... det er jo en investering... en investering i livsglede på noe jeg liker å drive med Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 8. juli 2007 Del Skrevet 8. juli 2007 Jada, sant det Theo, jeg tuller jo bare litt med deg . Tenker liksom først og fremst på noe økonomisk fornuftig når jeg tenker på ordet "investere". Så langt har den helt store avkastningen uteblitt for mine hardware og gadget kjøp. Kanskje jeg har kjøpt feil ting..? Men jeg er helt ening med deg i at det godt kan være en investering i fornøyelse, og det er vel for min del gjerne 10% fordi det er nødvendig, og 90% fordi jeg syns det er artig å holde på med at jeg trykker på "gå til kassen" i steden for "logg ut" litt for ofte. Lenke til kommentar
hYLeAPe Skrevet 10. juli 2007 Del Skrevet 10. juli 2007 Intel skal kutte Q6600 ned til $266? Vil det da si at mange utenlandske "dollar-nettbutikker" vil selge den for 266 dollar?? Kan man da gange dette med dollarkursen å få det oppgitt i norske kroner og der har du bestilt deg cpu liksom?? easy as that? 266 * 7,79 = 1542kr ++ litt ekstra frakt kansje? Lenke til kommentar
NAX228 Skrevet 11. juli 2007 Del Skrevet 11. juli 2007 + fortjeneste i 2-3 ledd. 266$ er stykkpris om du kjøper 1000 CPU'er. Vet ikke hvor mange CPU'er en gjengs butikk tar inn, men tipper det er langt under 1000. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 11. juli 2007 Del Skrevet 11. juli 2007 Dritt at man må vente bort hele juli for å få Q6600 hehe. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 11. juli 2007 Del Skrevet 11. juli 2007 + fortjeneste i 2-3 ledd. 266$ er stykkpris om du kjøper 1000 CPU'er. Vet ikke hvor mange CPU'er en gjengs butikk tar inn, men tipper det er langt under 1000. 9049621[/snapback] CPU-prisene i norge er stort sett lave, litt avhengig av popularitet, ofte får man de for ikke langt unna den "rene dollarverdien" for 1000 plss moms, dvs at 2000 bør være innen rekkevidde med dagens dollarkurs, om butikkene satser på denne CPUen. AtW Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 11. juli 2007 Del Skrevet 11. juli 2007 Jo, SHG selger jo Q6600 til en forholdsvis lav pris, en del under den vanlige normen som ligger på 4100-4200,- Kanskje den trenden forblir etter den 22, da kan man kanskje få en ganske billig Q6600. Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 11. juli 2007 Del Skrevet 11. juli 2007 det med priser hos shg.no der har jeg en misstanke om at de har flytende priser som styres av hvor sterk dollaren er. hadde tenkt og kjøpe en corsair 620W hos de, og den ser ut til og følge de svingningene vi ser. så har en misstanke at det også gjelder Q6600 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. juli 2007 Del Skrevet 15. juli 2007 Intel skal kutte Q6600 ned til $266? Vil det da si at mange utenlandske "dollar-nettbutikker" vil selge den for 266 dollar?? Kan man da gange dette med dollarkursen å få det oppgitt i norske kroner og der har du bestilt deg cpu liksom?? easy as that? 266 * 7,79 = 1542kr ++ litt ekstra frakt kansje?9047067[/snapback] Dollarkursen er ca 5,74 i øyeblikket. Regnestykket blir altså 266*5,74 = 1526 kr. Men man må huske å legge til moms (25%) og frakt fra de utenlandske nettbutikkene (ca 100-500 kr) og ca 5% fortjeneste til hvert av to ledd (distributør og forhandler). Med dagens dollarkurs er et godt estimat å gange med 7,5. 266 * 7,5 = ca 2000 kr. Regn med å betale ca 2000 kr + frakt for Q6600 i Norge. Husk at norske nettbutikker får inn prosessorer ganske kjapt og har omtrent like lave fraktkostnader som nettbutikker i USA. Intel produserer prosessorer over hele verden og det meste av det som selges i USA må importeres. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 16. juli 2007 Del Skrevet 16. juli 2007 (endret) Jeg sprekker nesten mens jeg venter på Q6600 nå... *dytte på den jævla kalenderen*, dritt at jeg må vente ut hele juli da... Jeg kommer til å sitte oppe til midt på natta den 22. for å se om noen får den inn til nye priser. Endret 16. juli 2007 av Theo343 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 16. juli 2007 Del Skrevet 16. juli 2007 Jeg sprekker nesten mens jeg venter på Q6600 nå... *dytte på den jævla kalenderen*, dritt at jeg må vente ut hele juli da... Jeg kommer til å sitte oppe til midt på natta den 22. for å se om noen får den inn til nye priser. 9083830[/snapback] Må vel uansett vente på x38? AtW Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 16. juli 2007 Del Skrevet 16. juli 2007 (endret) Njei jeg har et P35 som fint skal få kjøre Q6600 mens jeg venter på et godt X38 kort Orker ikke vente på X38 da... hmm tror jeg Endret 16. juli 2007 av Theo343 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå