Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Erfaringer med Opel Vectra 4x4?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er det samme 4x4 som Calibra har er det vell mindre bra :p tåler jo nesten ingen ting.

8625369[/snapback]

Snakker du av egene erfaringer nå eller?

Hørt om flere som ikke har hatt problemer med sin calibra 4x4 turbo

Lenke til kommentar

Hvis normalt vedlikehold blir utført på disse bilene holder de like lenge som enhver annen 4wd.

Svakheten ligger i simmeringene på fordelerkassa, se etter lekkasje under bilen, man kjører ikke lenge uten olje før kassa er gåen.

50K, km er en grei skifteintervall.

Lenke til kommentar
Hvis normalt vedlikehold blir utført på disse bilene holder de like lenge som enhver annen 4wd.

Svakheten ligger i simmeringene på fordelerkassa, se etter lekkasje under bilen, man kjører ikke lenge uten olje før kassa er gåen.

50K, km er en grei skifteintervall.

8631971[/snapback]

Tja, Registerreima skal jo skiftes hver 60.000km på opel, så tror du at det har mye å si om du legger til 10.000km?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Moralen ved registerreimer er: Dersom du er i tvil, bytt den. I forhold til konsekvensene ved å la være, er dette en billig forsikring. Jeg har lært av skade, og på 2 av mine biler røk den. Tilfeldigheter kanskje, men den gikk på ca 77' km på begge. Hell i uhell var at ingen ventiler "datet" stemplene, så med ny rem gikk alt som før. På begge bilene!

Lenke til kommentar
Moralen ved registerreimer er: Dersom du er i tvil, bytt den. I forhold til konsekvensene ved å la være, er dette en billig forsikring. Jeg har lært av skade, og på 2 av mine biler røk den. Tilfeldigheter kanskje, men den gikk på ca 77' km på begge. Hell i uhell var at ingen ventiler "datet" stemplene, så med ny rem gikk alt som før. På begge bilene!

8633291[/snapback]

Er det slik at på noen biltyper totalhaverer motoren dersom registerreima ryker, mens på andre biltyper går det bra ? Varierer det fra bilmerke til bilmerke ?

Lenke til kommentar

8633291[/snapback]

Er det slik at på noen biltyper totalhaverer motoren dersom registerreima ryker, mens på andre biltyper går det bra ? Varierer det fra bilmerke til bilmerke ?

8633985[/snapback]

Noen motorer er laga slik at ventilene og stemplene aldri kan kollidere med hverandre uansett om regreima ryker. Blant annet har Subaru-motorer fram til 1998 denne egenskapen

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Det er også snakk om flaks og uflaks her. Dersom kammen(e) stopper slik at ingen ventiler er åpne, er dette ikke noe problem, uansett bil. Selv har jeg kjøpt bil med registerkjede i stedet for rem, og slipper å tenke på dette nå.

PS: Dette begynner å bli skikkelig OT!

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
Noen motorer er laga slik at ventilene og stemplene aldri kan kollidere med hverandre uansett om regreima ryker. Blant annet har Subaru-motorer fram til 1998 denne egenskapen

Dette stemmer ikke helt da både 2,0 turbo og 2,5 motorene til subaru tar skade av register svikt.

Lenke til kommentar
Men er det andre ting med vectra 4x4 turbo som man må være obs på bortsett fra fordelingskassen?

8637528[/snapback]

Se etter rust spes i rammenvangene, kanaler, i bagasjelokket og hjulbrønn se etter om intriøret er fuktig.. Oljelekasjer og ulyd ifra motor.

Ellers er det gode biler med veldig enkel kostruksjon. lett og mekke på.

Og turbo utgaven er også temmelig sprek og veldig enkelt å få ut noen ekstra hk ut av.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Også svært utsatt for rust i hjulbuene bak. Se over alt av slager i motorrom (enkelte modeller har dårlig gummi som morkner etter noen år), sjekk også gummibelger på drivaksler og tannstang. Her kan enten gummien være skadet, eller klemmene som holder gummien på plass defekte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...