Gå til innhold

Proteinpulver - Bra eller dårlig?


Anbefalte innlegg

Whey taes opp fort med mindre du tar proteinen hvert 20 min hele døynet so har du 0 opptak resten av dagen når kroppen skal fikse skadene i muskelfibrene.

Og hva om natta? Kaesin ligger som en klump og frigjør litt hele tiden.

Det som er bra med en blanding , egenskapene til whey og egenskapene til kaesin.

 

Klipp-lim The University of Texas Medical Branch

 

Myse kontra kasein i forbindelse med trening 

 

Myseprotein har i mange år vært ansett som det beste proteinet i forbindelse med trening. En del nyere studier har imidlertid vist at myseproteinet er så hurtig at kroppen ikke klarer å benytte seg av alt, og vil oksidere noe som energi. En del nyere studier har også vist at kasein, som er et langsomt protein, gir bedre økninger i muskelmasse når det supplementeres i forbindelse med trening.

 

Dette studiet sammenligner effekten av myse kontra kasein når det tas 1 time etter trening. To aminosyrer, leucine og phenylalanine, ble valgt som markører. Førstnevnte opptas i muskelen for å øke størrelsen, men mye av leucine vil også oksideres som energi. Phenylalanine vil kun brukes for å bygge muskler, og er en bedre markør i denne sammenhengen. Som forventet viste myse en høyere topp i aminosyrekonsentrasjoner, mens kasein ga en mer langvarig tilførsel av aminosyrer. Med myseprotein var opptaket av leucine størst, men med kasein var opptaket av phenylalanin størst.

 

Ikke bare viser dette studiet at kasein kan være like effektivt som myse i forbindelse med trening, men også at de begge har unike egenskaper som gjør at en kombinasjon er det mest optimale. Dette er grunnlaget for sammensetningen vi har valgt i ProZyme

 

DNA, jepp det 100% beste ville blitt kaesin om kvelden som frigjøres lenge,

blanding til alle måltider , myse akkuratt når du trener med en blanding etterpå osv

Men for meg blir det forslitsomt så jeg kjører 50/50 hele vegen , eneste som skjer da er at jeg får i meg myse når jeg skal sove osv som ikke er så veldig nødvendig men kan jo tenke på det som en luksus bonus.

Endret av War
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Ikke ta TN sin informasjon som god fisk, de fremhever selvfølgelig studier som passer dem.

 

Sånn sett kan jeg refere til en mye nyere studie, Cribbs, et al. 2006 - International Jounal of Sport Nutrition and Exercise Metabolism. Studien viser rent myse (whey) gir en nærmere 12 punds økning i muskelmasse - mens keasin til sammenligning kun kan tilføre kroppen nærmere 3. (75% forskjell).

 

Du finner masse artikkler som illustrerer samme poeng, søk f.eks. på bodybuild.com - masse artikler som refererer til vitenskapelige studier men skrevet mye enklere.

 

 

2. Ikke tenk på verden som så enkel som whey vs. keasin.

For å sette opp et par enkle nøkkelverdier i mellom kan vi ta:

myse (rask)

soya (medium)

egg (litt tregere)

kollage og keasin (langsomt)

 

Det jeg forsøker å si er at før og etter trening er de mest essensielle tider å tilføre kroppen proteiner på. Ved inntak av raske karbohydrater samtidig som raske proteiner vil kroppen bruke minimalt av proteiner til energi. Dette er fordi energiomdannelsesprosessen (spaltningen) av proteiner er energikrevene. Faktisk brukes opp mot hele 25% av energien til et protein på denne prosessen. Derfor foretrekker kroppen å bruke karbohydrater til energi som kun krever 0,2 - 2% for energiomdannelse.

 

 

 

Jeg ønsker ikke å starte en stor diksjon rundt dette, for dette er gjort jornaler - og det er funnet en konsensus. Whey er absolutt nødvendig, og keasin er bra. Men det er lettere å finne alternativer, mat, for å erstatte keasin enn det er mulig å erstatte whey.

 

War, jeg er selvfølgelig enig i at en blanding er mest optimalt. Men whey er unikt og viktigst - kjøtt og fisk dekker mye av for behovet til keasin.

Endret av ????????
Lenke til kommentar

Trur ikke tech finner artikkler som passer produktene men lager produktene ut ifra artiklene.

Uansett vil det alltid være motsridene forskning, i frankrike trur forskere at kreatin er farlig og ingen idretsutøvere får bruke det på fransk jord.

 

Kjøtt og fisk spiser man somregel bare en gang om dagen

Skal se om jeg finner mer forskning som er nyere enn 2004

 

 

Klipp lim-

Forskning viser at proteintilskudd som inneholder både myse og kasein er det mest optimale, spesielt i forbindelse med trening. Nettodannelsen av nytt muskelvev er summen av proteinoppbygning og proteinnedbrytning. Man må både se på økning i proteinsyntese og reduksjon i proteinnedbrytning. Inntak av kun myseprotein gir raskere opptak og en høyere topp i proteinsyntesen. Problemet er imidlertid at nivåene faller så raskt tilbake til baseline at nedbrytningen blir høyere når en ser på totalnivåer i et lengre tidsperspektiv.

 

.....................

Det med total nivåer, myse kan vere forsket på som det beste men man må se det i den store sammenhengen og ikke kun opptaksverdier

 

Den engelske studien viste val bare myse og kaesin og ikke en blanding som sansynligvis ville gitt det beste resultatet.

Endret av War
Lenke til kommentar

Hehe... ikke nødvendig.

 

Når jeg refererer til forskning snakker jeg om publisert forskningsarbeid i annerkjente journaler. Som privatperson har du tilgang til et utdrag av mange, men ikke fulltekst, dersom du søker på scholer tjenesten til google.

 

NB: når du snakker om TN, vet du at han som en gang i tiden startet TN (og stod for produktutviklingen) har startet en konkurrent. Så ikke stol bindt på TN.

 

Men kjøtt og fisk spiser du ikke bare en gang om dagen om du er seriøs. Regner uansett med at du har noe annet enn syltetøy på brødskrivene dine?

Lenke til kommentar

Flere fra tn har startet eget alle vil ha penger.

Jeg skrev klipp og lim , endret et gammelt navn fra PI til prozyme

Det var skrevet av en privat person men det var en konklusjon fra forskning.

Folk må velge det dem selv vil , jeg vet at alle firmaer vil tjene penger så før jeg kjøper et produkt leser jeg igjennom mange forskningsraporter om stoffene og gjør min egen vurdering.

Siden svigers er professor i indremedisin så kan jeg finne frem mye mere info en man finner på google i låste forskningsdatabaser osv.

 

Da TN kom med thermosyne fikk jeg sjekket ut alle stoffene og kunne ikke felle dem på et eneste punkt. Nå er det salgsstop pga reglene blir strengere her i landet på stoffer.

 

Om en lege velger å hehandle en brannskade med glutamin så blir det et legemiddel og vi dødlige han ikke kjøpe det rent ,lovlig men må lure oss unna reglene med glutamin peptid.

Det er for teit synnes jeg for fra den dagen man går over til noe annet i behandlingen kan man selge glutamin på rema.

 

Jeg er 23 , det er svigers som har tilgang til databasene og det er for det meste forskning som ikke blir publisert pga at det kun bekrefter tidligere studier osv. Og brukes som informasjon i andre studier.

Ikke ute etter å kverulere kun peke på at man vil alltid finne forskning som strider imot hverandre og at man må lese mye og vurdere selv hva man vil bruke.

Endret av War
Lenke til kommentar

Eit innlegg som strider med våre to første punkt i retningslinjene er fjerna.

#1: Brukere av forumet bes om å holde en høflig tone. Poster kan bli delvis eller fullstendig sensurert av moderatorer hvis de inneholder upassende språk som blant annet banning, flaming og/eller innlegg ment for å skape dårlig stemning. Tråder/poster åpenbart ment for å provosere eller støte andre stenges/slettes med begrunnelse. Dette gjelder også i private meldinger.

#2: Vær saklig og høflig når du argumenterer for noe. Dette gjør at andre oppfatter deg mer seriøst. Du får lov å mene hva du vil om en sak, men dersom dine meninger er svært kontroversielle bør du holde dem for deg selv for ikke å skape krangel.

Lenke til kommentar
Flere fra tn har startet eget alle vil ha penger.

Jeg skrev klipp og lim , endret et gammelt navn fra PI til prozyme

Det var skrevet av en privat person men det var en konklusjon fra forskning.

Folk må velge det dem selv vil , jeg vet at alle firmaer vil tjene penger så før jeg kjøper et produkt leser jeg igjennom mange forskningsraporter om stoffene og gjør min egen vurdering.

Siden svigers er professor i indremedisin så kan jeg finne frem mye mere info en man finner på google i låste forskningsdatabaser osv.

 

Da TN kom med thermosyne fikk jeg sjekket ut alle stoffene og kunne ikke felle dem på et eneste punkt. Nå er det salgsstop pga reglene blir strengere her i landet på stoffer.

 

Om en lege velger å hehandle en brannskade med glutamin så blir det et legemiddel og vi dødlige han ikke kjøpe det rent ,lovlig men må lure oss unna reglene med glutamin peptid.

Det er for teit synnes jeg for fra den dagen man går over til noe annet i behandlingen kan man selge glutamin på rema.

 

Jeg er 23 , det er svigers som har tilgang til databasene og det er for det meste forskning som ikke blir publisert pga at det kun bekrefter tidligere studier osv. Og brukes som informasjon i andre studier.

Ikke ute etter å kverulere kun peke på at man vil alltid finne forskning som strider imot hverandre og at man må lese mye og vurdere selv hva man vil bruke.

8672687[/snapback]

 

har ikke så mye peiling men har hvertfall fått eit spann av brodern typen gourme gainer. er det noe tess?

 

http://www.pvldirect.com/products_gourmetgainer.html

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...